Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Nynas/Shell/Aktywa rafinerii w Harburgu (M.6360).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1

Nynas/Shell/Aktywa rafinerii w Harburgu

(M.6360)

(2014/C 368/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 października 2014 r.)

Koncentracja

(1)
W dniu 19 lutego 2013 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 2 , Komisja Europejska otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Nynas AB ("Nynas", Szwecja), kontrolowane przez Petróleos de Venezuela S.A ("PDVSA", Wenezuela) oraz Neste Oil Oyj ("Neste Oil", Finlandia) przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad częścią przedsiębiorstwa Shell Deutschland Oil GmbH (Niemcy) w drodze zakupu zakładu produkującego olej bazowy w Harburgu oraz niektórych części rafinerii ("aktywów rafinerii w Harburgu").
(2)
Zgłoszona transakcja dotyczy aktywów rafinerii w Harburgu, które są konieczne do produkcji destylatów z ropy naftowej. Aktywa rafinerii w Harburgu stanowią podstawę aktualnej obecności przedsiębiorstwa Shell na rynku olejów bazowych i procesowych w EOG i dlatego stanowią część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
(3)
Zgłoszona transakcja polega na wydzierżawieniu na 25 lat aktywów rafinerii w Harburgu, w tym opcję sprzedaży dla Shell i opcję zakupu dla Nynas, umożliwiające tym przedsiębiorstwom przekształcenie umowy dzierżawy w umowę kupna-sprzedaży aktywów. Transakcja ta zapewni Nynas długoterminową kontrolę nad aktywami rafinerii w Harburgu, a zatem stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Opis procedury

(4)
W dniu 26 marca 2013 r. Komisja postanowiła wszcząć postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
(5)
W dniu 19 czerwca 2013 r. do strony zgłaszającej skierowano pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
(6)
W dniu 8 lipca 2013 r. strony udzieliły odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. W dniu 10 lipca 2013 r. Shell przedłożył dodatkową odpowiedź.
(7)
Po analizie tych odpowiedzi Komisja doszła do wniosku, że koncentracja nie zakłóci znacząco skutecznej konkurencji i należy ją uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Osoby trzecie

(8)
Ergon Europie MEA, Inc. ("Ergon") zgłosił wniosek i otrzymał status zainteresowanej osoby trzeciej w rozumieniu art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
(9)
Dyrekcję Generalną ds. Konkurencji poinformowała Ergon, zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004 3 , o charakterze i przedmiocie postępowania, i przyznała mu prawo do przedłożenia pisemnych uwag w wyznaczonym terminie.

Dostęp do akt

(10)
Strona zgłaszająca uzyskała dostęp do akt sprawy w dniach 20 czerwca i 9 sierpnia 2013 r. Ponadto zorganizowano biuro danych, aby umożliwić zewnętrznym doradcom przedsiębiorstw Nynas i Shell dostęp do poufnych wersji niektórych dokumentów przedsiębiorstwa Ergon, na które - oprócz innych dokumentów - zespół badający sprawę udzielił odpowiedzi w ramach oceny wpływu na konkurencję.
(11)
Ponieważ nie otrzymałem żadnej skargi od stron, uważam, że ich prawa proceduralne w odniesieniu do dostępu do akt były przestrzegane.

Projekt decyzji

(12)
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE w sprawozdaniu końcowym wskazuje się, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.
(13)
Po przeanalizowaniu projektu decyzji doszedłem do wniosku, że nie dotyczy on żadnych zastrzeżeń, co do których strony zgłaszające nie miałyby możliwości przedstawienia swoich stanowisk.

Podsumowanie

(14)
W związku z powyższym stwierdzam, że wszyscy uczestnicy postępowania mieli możliwość skutecznego skorzystania z przysługujących im praw procesowych w przedmiotowej sprawie.

Bruksela, dnia 22 sierpnia 2013 r.

Wouter WILS
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 30.4.2004, s. 1) (rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 802/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 29.1.2004, s. 1) (rozporządzenie wykonawcze w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.368.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Nynas/Shell/Aktywa rafinerii w Harburgu (M.6360).
Data aktu: 22/08/2013
Data ogłoszenia: 17/10/2014