Opinia odnosząca się do zalecenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2014/13).

OPINIA KOMISJI
z dnia 13 października 2014 r.
odnosząca się do zalecenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2014/13)

(2014/C 362/01)

(Dz.U.UE C z dnia 14 października 2014 r.)

1.

 Wprowadzenie

1.1.
W dniu 20 czerwca 2014 r. Europejski Bank Centralny (EBC) przedłożył zalecenie w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2014/13). W dniu 15 lipca 2014 r. Rada postanowiła zasięgnąć opinii Komisji Europejskiej w sprawie tego wniosku.
1.2.
Ponieważ zalecenie to ma szczególne znaczenie dla nadzoru nad instytucjami, rynkami i infrastrukturami finansowymi oraz dla stabilności systemu finansowego, a także dla statystyki europejskiej, Komisja z zadowoleniem przedstawia swoją opinię w tej sprawie.
1.3.
EBC zaleca, aby EBC, któremu powierzono określone funkcje w zakresie nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzającego Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , mógł wykorzystywać poufne informacje statystyczne do wykonywania tych funkcji. EBC zaleca również, by w celu wspierania wykonywania odpowiednich zadań mogło mieć miejsce przekazywanie poufnych informacji statystycznych pomiędzy członkami ESBC i innymi organami państw członkowskich i Unii odpowiedzialnymi za a) nadzór nad instytucjami, rynkami i infrastrukturami finansowymi oraz b) stabilność systemu finansowego, oraz ich przekazywanie do Europejskiego Mechanizmu Stabilności (EMS). Wspomnianymi organami mogą być m.in. właściwe organy odpowiedzialne za nadzór i nadzór makroostrożnościowy, europejskie urzędy nadzoru, Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego, a także organy właściwe w zakresie przeprowadzania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych.

2.

 Uwagi szczegółowe

2.1.
Zalecana zmiana polega m.in. na dodaniu ust. 4a do art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 2 , aby umożliwić przekazywanie i wykorzystywanie informacji statystycznych zbieranych przez ESBC pomiędzy członkami ESBC a odpowiednimi organami.
2.2.
Komisja popiera cele przyświecające zaleceniu EBC - ograniczenie do minimum obciążenia sprawozdawczego przedsiębiorstw, zapewnienie, aby dane były zbierane tylko jeden raz, a także dostarczenie organom UE i państw członkowskich odpowiedzialnym za nadzór nad instytucjami, rynkami i infrastrukturami finansowymi oraz stabilność systemu finansowego informacji niezbędnych do realizacji ich zadań.
2.3.
Niemniej jednak Komisja musi podkreślić znaczenie ochrony poufności informacji statystycznych przy tworzeniu statystyk europejskich.
2.4.
Dlatego też Komisja chciałaby, aby bezpośrednio w rozporządzeniu (WE) nr 2533/98 zawarte były jasne i restrykcyjne definicje przedmiotowych danych oraz potencjalne sposoby ich wykorzystania. Jeśli chodzi o organy otrzymujące informacje, należy wyraźnie zaznaczyć, że muszą one ściśle przestrzegać wymogów dotyczących zachowania poufności, w tym także środków ochrony fizycznej i logicznej oraz ograniczeń czasowych. Obecnie tak nie jest, ponieważ obowiązki te odnoszą się wyłącznie do członków ESBC (art. 8 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2533/98).
2.5.
Zasada poufności informacji statystycznych ma decydujące znaczenie dla utrzymania zaufania tak obywateli, jak i przedsiębiorstw. Dlatego jest ona stosowana w obydwu systemach odpowiedzialnych za tworzenie statystyk europejskich, a mianowicie w Europejskim Systemie Statystycznym (ESS) i ESBC. Podczas gdy zasada ta jest wdrożona w podstawowych ramach prawnych dla ESS - rozporządzeniu (WE) nr 223/2009 w sprawie statystyki europejskiej 3 - poprzez wyraźny zakaz wykorzystywania uzyskanych danych do celów innych niż statystyczne, z nielicznymi i ściśle określonymi wyjątkami od tego przepisu, to w podstawowych ramach prawnych dla ESBC - rozporządzeniu (WE) nr 2533/98 - ustanowiony jest dość obszerny i niezbyt jasno zdefiniowany wykaz wyjątków 4 .
2.6.
Ten wykaz wyjątków należy, jak obecnie zaleca EBC, dalej rozszerzyć, tak aby dane mogły być wykorzystywane również przez podmioty spoza ESBC, które odpowiadają za zadania związane z nadzorem nad instytucjami, rynkami i infrastrukturami finansowymi oraz nadzór makroostrożnościowy.
2.7.
Jeśli w kontekście aktualnego zalecenia dotyczącego rozszerzenia wykazu wyjątków nie zostaną przyjęte jasne i rygorystyczne zasady oraz warunki, Komisja będzie mieć pod kilkoma względami poważne powody do niepokoju. Po pierwsze dlatego, że podmioty, które nie są częścią ESBC ani producentami statystyk, miałyby prawo dostępu do informacji. Podmioty te nie są związane zasadami deontologii zawodowej, które mają zastosowanie do organów statystycznych na podstawie wyżej wymienionych rozporządzeń i Europejskiego kodeksu praktyk statystycznych. Po drugie, ze względu na charakter informacji, do których trzeba zapewnić dostęp, i ich zamierzone wykorzystanie do celów nadzoru finansowego. Dane handlowe, których poufność ma duże znaczenie dla osób, których dane dotyczą, byłyby wykorzystywane do celów monitorowania i weryfikacji. Dane administracyjne mogą być wprawdzie wykorzystywane do celów statystycznych, jednak wykorzystywanie poufnych informacji statystycznych do celów administracyjnych nie byłoby zgodne ze zwykłymi zasadami statystycznymi. Po trzecie, ponieważ ESBC może nie być w stanie zagwarantować, że podmioty spoza ESBC będą chronić dane w pełnym wymaganym zakresie. Mogłoby to osłabić zaufanie obywateli do organów statystycznych i w rezultacie negatywnie wpłynąć na wskaźniki odpowiedzi i jakość przekazywanych danych.
2.8.
Szczególne przepisy mają zastosowanie do danych pochodzących z ESS, które zostały przekazane do ESBC (w szczególności art. 8a rozporządzenia (WE) nr 2533/98). Proponowane zmiany nie mają bezpośredniego wpływu na te przepisy. Komisja uważa jednak, że niezbędne są dodatkowe zabezpieczenia. Powinny być one określone w rozporządzeniu (WE) nr 2533/98, a nie dopiero na późniejszym etapie w umowach dwustronnych między EBC i Komisją (Eurostat) 5 albo między innymi członkami ESBC i ESS.

3.

 Podsumowanie

3.1.
Komisja popiera cele przyświecające zaleceniu EBC - ograniczenie do minimum obciążenia sprawozdawczego przedsiębiorstw, zapewnienie, aby dane były zbierane tylko jeden raz, a także dostarczenie organom UE i państw członkowskich odpowiedzialnym za nadzór nad instytucjami, rynkami i infrastrukturami finansowymi oraz stabilność systemu finansowego informacji niezbędnych do realizacji ich zadań.
3.2.
Niemniej jednak Komisja musi podkreślić znaczenie ochrony poufności informacji statystycznych przy tworzeniu statystyk europejskich. Aby w jak największym stopniu chronić tę zasadę, rozporządzenie powinno zawierać jasne i restrykcyjne definicje przedmiotowych danych oraz potencjalne sposoby ich wykorzystania. Jeśli chodzi o organy otrzymujące informacje, należy wyraźnie zaznaczyć, że muszą one ściśle przestrzegać wymogów dotyczących zachowania poufności, w tym także środków ochrony fizycznej i logicznej oraz ograniczeń czasowych.
3.3.
W związku z powyższym Komisja jest zdania, że obawy wyrażone powyżej trzeba odpowiednio uwzględnić w rozporządzeniu (WE) nr 2533/98.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2014 r.

W imieniu Komisji
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
3 Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164.
4 Zob. art. 20 w związku z art. 2 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 223/2009 do celów ESS oraz art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 do celów ESBC.
5 Eurostat jest organem statystycznym Unii odpowiedzialnym za opracowywanie, tworzenie i rozpowszechnianie statystyk europejskich.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.362.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia odnosząca się do zalecenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2533/98 dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (EBC/2014/13).
Data aktu: 13/10/2014
Data ogłoszenia: 14/10/2014