Konkluzje w sprawie promowania przedsiębiorczości młodzieży z myślą o włączeniu społecznym młodych ludzi.

Konkluzje Rady z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie promowania przedsiębiorczości młodzieży z myślą o włączeniu społecznym młodych ludzi

(2014/C 183/04)

(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

UZNAJĄC, ŻE:

1.
Kryzys gospodarczy, który rozpoczął się w drugiej połowie ubiegłej dekady, postawił obecne młode pokolenie w szczególnie trudnej sytuacji. Stopa bezrobocia wśród młodzieży utrzymuje się na bezprecedensowo wysokim poziomie: 23,2 % w UE-28 i 23,8 % w strefie euro (grudzień 2013 r.).
2.
Tak wysokie bezrobocie wśród młodzieży powoduje, że młodzi ludzie doświadczają większego ubóstwa i wykluczenia społecznego i coraz częściej czują się zmuszeni opuścić swój kraj, a czasem nawet Europę w poszukiwaniu większych możliwości. W niektórych państwach członkowskich daje to efekt drenażu mózgów, który może być trudno cofnąć.
3.
Unia Europejska, poprzez swoją strategię "Europa 2020" i jej inicjatywy przewodnie: "Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia", "Europejską agendę cyfrową", "Unię innowacji" oraz "Mobilną młodzież", promuje przedsiębiorczość, wspierając postawy przedsiębiorcze oraz związaną z przedsiębiorczością wiedzę, umiejętności i kompetencje mogące pobudzać konkurencyjność oraz inteligentny, trwały wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu.
4.
Przedsiębiorczość jest istotną siłą napędową wzrostu gospodarczego i zatrudnienia: tworzy nowe firmy i nowe miejsca pracy, otwiera nowe rynki, podnosi wydajność oraz rozwija dobrobyt. Postawa przedsiębiorcza zwiększa szanse młodej osoby na zatrudnienie. Przedsiębiorczość, a zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), są filarem unijnej gospodarki i stanowią najważniejsze źródło nowego zatrudnienia 1 .
5.
Kultura, która ceni i premiuje postawy przedsiębiorcze, takie jak przemyślane podejmowanie ryzyka i niezależne myślenie, sprzyja tworzeniu nowych rozwiązań dla wyzwań społecznych. W związku z tym należy poprawić postrzeganie przedsiębiorców, poszerzyć edukację na rzecz przedsiębiorczości, a także poświęcić szczególną uwagę grupom niedostatecznie reprezentowanym i zaoferować im pomoc w uruchamianiu, prowadzeniu czy rozwijaniu działalności lub przedsiębiorstw.
6.
Przedsiębiorczość nie polega wyłącznie na dążeniu do zysku. Różne podmioty, zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego, organizacje społeczeństwa obywatelskiego i organizacje gospodarki społecznej 2 - łączące przedsiębiorczość z wymiarem społecznym - zajmują się podstawowymi wyzwaniami społecznymi. Trend ten nazywany jest przedsiębiorczością społeczną, a nowo powstałe typy organizacji - przedsiębiorstwami społecznymi.
7.
Wśród obszarów działań na rzecz młodzieży wskazanych w odnowionych ramach europejskiej współpracy na rzecz młodzieży znalazły się kreatywność i kultura. Sektor kultury i sektor kreatywny 3 mogą stwarzać ogromne możliwości, jeśli chodzi o przekształcanie kreatywności młodych ludzi i kapitału ludzkiego, który stanowią, w inteligentny wzrost i zatrudnienie. W epoce cyfrowej uczestnictwo w kulturze jest niezwykłe ważnym narzędziem promowania włączenia społecznego i zaangażowania społecznego, zwłaszcza wśród młodych ludzi.
8.
Grupa ekspercka ds. promowania kreatywności i innowacyjności młodych ludzi poprzez identyfikowanie kompetencji i umiejętności nabywanych w drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego w swoim sprawozdaniu końcowym rozważa kwestię tego, jak można zwiększać szanse młodych ludzi na zatrudnienie,

JEST ZDANIA, ŻE:

9.
Przedsiębiorczość może stanowić ważny element autonomii, rozwoju osobistego i dobrostanu młodych ludzi. Uznać ją można za jeden ze sposobów walki z bezrobociem młodzieży.
10.
Europa powinna inwestować w kształcenie i szkolenie na rzecz przedsiębiorczości, w tworzenie otoczenia, w którym przedsiębiorcy mogliby się rozwijać i prosperować - kierując swoje działania również do konkretnych grup - oraz w prezentowanie przedsiębiorców jako wzorów do naśladowania.
11.
Do młodych ludzi może szczególnie przemawiać model przedsiębiorczości społecznej, stawiający sobie za cel przede wszystkim przyczynianie się do ogólnego dobra społecznego; model ten może pozwolić młodym ludziom w nowatorski sposób reagować na bieżące wyzwania gospodarcze, społeczne i środowiskowe. Idea przedsiębiorczości społecznej - bliska ludziom i społecznościom lokalnym - zapewnia spójność społeczną, ponieważ aktywizuje młodych ludzi, w tym młodych ludzi z grup w szczególnie trudnej sytuacji.
12.
Przedsiębiorstwa społeczne 4 przyczyniają się do inteligentnego wzrostu, odpowiadając na nowe potrzeby innowacjami społecznymi; są źródłem trwałego wzrostu, ponieważ mają na względzie swój wpływ na środowisko i dysponują wizją długoterminową; są podstawą wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu, ponieważ koncentrują się na ludziach i spójności społecznej,

DLATEGO TEŻ:

13.
Polityka młodzieżowa może odegrać pewną rolę we współpracy międzysektorowej, która może pomóc pokonywać bariery. Przedsiębiorczość, podobnie jak wiele innych dziedzin, wymaga podejścia długofalowego i silnej wiary w potencjał młodych ludzi. Dlatego należy zachęcać młodych ludzi i kształtować w nich od najmłodszych lat ducha przedsiębiorczości - inicjatywę, wiarę w siebie, przemyślane podejmowanie ryzyka, kreatywność, organizację, wytrwałość - by dzięki temu mogli w pełni rozwinąć swój potencjał i z powodzeniem wejść na rynek pracy. Aby promować przedsiębiorczość młodzieży, szczególnie zaś przedsiębiorczość społeczną, wskazano następujące priorytety:
wzmacniać postawy przedsiębiorcze i umiejętności młodych ludzi w tej dziedzinie poprzez edukację formalną oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne. Na kompetencje z zakresu przedsiębiorczości składają się umiejętności przekrojowe, postawy oraz wiedza. Jednym z kluczowych narzędzi i instrumentów kształtujących umiejętności przekrojowe jest praca z młodzieżą,
promować wśród młodych ludzi pracę z młodzieżą (poprzez informacje, doradztwo i coaching) oraz wolontariat jako metody nabywania niezbędnych umiejętności w celu skutecznego poszukiwania pracy lub rozpoczynania własnych projektów. Uznać, że działania z zakresu pracy z młodzieżą wpływają na wzmacnianie i wspieranie kreatywnego zapału i innowacyjności młodych ludzi jako kluczowych elementów oddziaływających na ich samorozwój i aktywne włączenie,
skonsolidować i bardziej wzmocnić przedsiębiorczość społeczną jako model przedsiębiorczości wśród młodych ludzi, w sposób pozwalający zwiększać szanse młodych ludzi na zatrudnienie, a równocześnie uwzględniać wartości zrównoważonego rozwoju i wartości środowiskowe,
promować nabywanie przez wszystkich młodych ludzi umiejętności cyfrowych, tak by mogli wykorzystać w pełni potencjał środowiska cyfrowego,
promować wśród młodych ludzi - jako twórców i użytkowników - świadomość kulturową, która zwiększa ich inicjatywę i pobudza ducha przedsiębiorczości. Dostęp do kultury i aktywny udział w działaniach kulturalnych może zwiększyć dobrostan młodych ludzi oraz świadomość wspólnego dziedzictwa kulturowego,

Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

14.
Uznały wagę przedsiębiorczości i przedsiębiorstw w walce z bezrobociem młodzieży; opracowały i doskonaliły politykę pozwalającą poszerzać wśród młodzieży wiedzę o różnych aspektach przedsiębiorczości.
15.
Uznały wagę edukowania na rzecz przedsiębiorczości od wczesnych lat i uwypuklały rolę uczenia się pozaformalnego i nieformalnego dla zapewnienia całościowego podejścia do rozwoju osobistego młodych ludzi i ułatwienia ich udanego włączenia w rynek pracy.
16.
Promowały pracę z młodzieżą i wolontariat jako kluczowe instrumenty rozwijania umiejętności przekrojowych i umiejętności miękkich niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej i do podejmowania działań z zakresu przedsiębiorczości. W związku z tym dalej rozwijały i zwracały uwagę na uznawanie lub walidowanie uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, biorąc pod uwagę również efekty uczenia się istotne dla przedsiębiorczości.
17.
Rozważyły uznanie organizacji młodzieżowych za jednego z kluczowych organizatorów uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, które prowadzi do wykształcania się postaw przedsiębiorczych i umiejętności w tej dziedzinie. W związku z tym państwa członkowskie mogą rozważyć wzmocnienie wsparcia dla organizacji młodzieżowych na rzecz świadczenia poradnictwa, mentoringu i szkoleń o wysokiej jakości.
18.
Promowały i wspierały nowo powstające firmy i przedsiębiorstwa społeczne, po to by przeciwdziałać istotnym przeszkodom w dostępie do środków finansowych, usług wsparcia i możliwości mentoringu (w tym efektywne korzystanie z funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, jeśli jest to zgodne z umowami o partnerstwie).
19.
W odpowiednich przypadkach oferowały wsparcie poprzez ograniczanie ewentualnych przeszkód stosownie do poziomów wpływu na społeczeństwo lub środowisko,

Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:

20.
Bardziej wyeksponowały kwestię przedsiębiorczości społecznej i opracowały narzędzia pozwalające lepiej zrozumieć ten sektor. W tym kontekście promowały różne formy przedsiębiorstw, np. przedsiębiorstwa społeczne (w tym spółdzielnie), przedsiębiorstwa kulturalne i kreatywne, i poszerzały wiedzę o nich.
21.
Ułatwiały staże i wymiany, dzielenie się doświadczeniami oraz innego rodzaju działania polegające na uczeniu się, wzmacniające postawy i umiejętności z zakresu przedsiębiorczości (np. umożliwianie młodym ludziom zdobywania bezpośrednich doświadczeń z zakresu przedsiębiorczości, szkolenia w miejscu pracy, sieci, promowanie umiejętności specjalistycznych) oraz wspierały wysiłki na rzecz określenia efektów uczenia się wynikających z takich działań. Promowały tworzenie narzędzi pozwalających młodym ludziom oceniać i prezentować swoje umiejętności i kompetencje z zakresu przedsiębiorczości.
22.
Zachęcały małe firmy i młodych przedsiębiorców do dokonywania innowacji i pełnego korzystania z możliwości, jakie daje unijny rynek wewnętrzny, zachęcając je do wchodzenia na zagraniczne rynki oraz do angażowania się w transgraniczne transfery wiedzy i we współpracę transgraniczną. Aby osiągnąć te cele, należy promować sieci młodych przedsiębiorców społecznych i potencjalnych partnerów.
23.
Zachęcały młodych przedsiębiorców z różnych państw członkowskich do dzielenia się możliwościami i do współpracy. Wzmacniały solidarność międzypokoleniową poprzez wymianę wiedzy pomiędzy bardziej doświadczonymi przedsiębiorcami i ich młodszymi, początkującymi kolegami. Promowały programy mentorskie z zakresu przedsiębiorczości na szczeblu krajowym i europejskim.
24.
Poszerzały współpracę międzysektorową i zapewniały dostęp do informacji i usług wsparcia, po to by tworzyć warunki sprzyjające młodym przedsiębiorcom i ograniczać obciążenia administracyjne wobec nich.
25.
Promowały dostęp do programów europejskich (takich jak Erasmus+, "Erasmus" dla młodych przedsiębiorców w ramach programu COSME, Europejski Fundusz Społeczny i inne programy finansowe na rzecz przedsiębiorstw społecznych oraz mikrofinansowanie w ramach programu na rzecz zatrudnienia i innowacji społecznych) dla wszystkich stosownych zainteresowanych stron i zachęcały do korzystania z tych programów w celu podnoszenia umiejętności z zakresu przedsiębiorczości wśród młodych ludzi, promowania w stosownych przypadkach specjalistycznego wsparcia dla młodych przedsiębiorców oraz kształtowania zdolności osób, które pracują z młodymi ludźmi, by mogli oni wykorzystać w pełni swój potencjał,

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:

26.
Uwrażliwiała na przedsiębiorczość młodzieży, m.in. korzystając z Europejskiego Portalu Młodzieżowego, oraz prezentowała sprawdzone rozwiązania w dziedzinie przedsiębiorczości młodzieży (w miarę możliwości w związku z Europejskim Tygodniem Małych i Średnich Przedsiębiorstw).
27.
Zainicjowała badanie lub analizę i pogłębiła wiedzę na temat przedsiębiorczości młodzieży, skupiając się na młodych przedsiębiorcach, przedsiębiorczości społecznej, "zielonych miejscach pracy" oraz roli pracy z młodzieżą w tym zakresie.
28.
Zwiększyła aktywną współpracę młodych przedsiębiorców ze stosownymi partnerami biznesowymi i społecznymi oraz z innymi zainteresowanymi stronami, w tym za pomocą programu Erasmus+ i programu "Erasmus" dla młodych przedsiębiorców.
1 MŚP stanowią w zasadzie ponad 99 % procent wszystkich europejskich przedsiębiorstw. Tworzą one dwa z każdych trzech miejsc pracy w sektorze prywatnym i przyczyniają się do powstawania ponad połowy całkowitej wartości dodanej tworzonej przez przedsiębiorstwa w UE (Komisja Europejska - strona internetowa DG ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu).
2 W gospodarce społecznej w UE jest zatrudnionych ponad 14,51 mln osób, czyli 6,5 % ogółu pracujących. Gospodarka ta obejmuje pomioty o specjalnym statusie prawnym (spółdzielnie, fundacje, stowarzyszenia, towarzystwa wzajemne), a także przedsiębiorstwa społeczne mające formę zwykłych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółek akcyjnych (Inicjatywa na rzecz przedsiębiorczości społecznej - SEC(2011) 1278 final).
3 Sektor kultury i sektor kreatywny tworzą 4,5 % europejskiego PKB i zatrudniają prawie 8 mln pracowników (Promowanie sektora kultury i sektora kreatywnego na rzecz wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia w UE; COM(2012) 537 final).
4 Przedsiębiorstwo społeczne to podmiot gospodarki społecznej, którego głównym celem jest wywołać skutki społeczne, a nie przynieść zysk właścicielowi bądź akcjonariuszowi. Prowadzi ono działalność, dostarczając dóbr i usług na rynek w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny, a zyski przeznacza przede wszystkim na realizację celów społecznych. Przedsiębiorstwem takim zarządza się w sposób otwarty i odpowiedzialny, a zwłaszcza włącza się w działania pracowników, konsumentów i zainteresowanych, na których wpływa działalność komercyjna przedsiębiorstwa (Inicjatywa na rzecz przedsiębiorczości społecznej - SEC(2011) 1278 final).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.183.18

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje w sprawie promowania przedsiębiorczości młodzieży z myślą o włączeniu społecznym młodych ludzi.
Data aktu: 20/05/2014
Data ogłoszenia: 14/06/2014