Opinia "Ramy jakości dla staży".

Opinia Komitetu Regionów "Ramy jakości dla staży"

(2014/C 174/07)

(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2014 r.)

Sprawozdawca Andrius KUPČINSKAS (LT/EPL), burmistrz Kowna
Dokument źródłowy Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie ram jakości dla staży
COM(2013) 857 final
I.
ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

1.
Przyjmuje z zadowoleniem zalecenie Rady Unii Europejskiej w sprawie ram jakości dla staży, za którymi opowiadał się już we wcześniejszych opiniach, lecz głęboko ubolewa, że Komisja zdecydowała się je przedstawić w formie zalecenia Rady, a nie dyrektywy.
2.
Mając na uwadze, że czas między prezentacją wniosku Komisji (4 grudnia 2013 r.) a przyjęciem zalecenia Rady (10 marca 2014 r.) był zbyt krótki, by Komitet Regionów mógł wydać opinię zgodnie ze zwykłą procedurą, stwierdza z zaniepokojeniem, że ani Komisja Europejska podczas opracowywania zalecenia w sprawie ram jakości dla staży, ani Rada, gdy przyjmowała to zalecenie, nie skonsultowały się ze zgromadzeniem przedstawicieli samorządów lokalnych i regionalnych, jakim jest Komitet Regionów Unii Europejskiej.
3.
Ubolewa, że stopa bezrobocia młodych ludzi w UE, szczególnie w niektórych regionach, pozostaje wysoka, i podkreśla, jak ważne jest podjęcie aktywnych kroków na rzecz przeciwdziałania tej sytuacji. Aby osiągnąć cel strategii "Europa 2020", tj. zapewnić do 2020 r. zatrudnienie 75 % populacji w przedziale wiekowym 20-64, należy zadbać o poprawę edukacji młodzieży, tj. lepiej ukierunkować ją na potrzeby rynku pracy, oraz stworzyć warunki sprzyjające wchodzeniu na rynek pracy.
4.
Uważa, że zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim należy koniecznie dołożyć większych starań, by zachęcić młodzież do wybierania przyszłościowych zawodów. W tym celu potrzebne są badania, które umożliwią wczesne rozpoznawanie tendencji rozwojowych i wpływanie na nie, a także przewidywanie, w jaki sposób zmieniać się będzie popyt na pracę w poszczególnych sektorach i w podziale na zawody, jaka jest liczba pracowników wymagających przysposobienia do określonych zawodów i do nowo powstających miejsc pracy oraz jak duże jest przewidywane zapotrzebowanie na szkolenia dla osób młodych.
5.
Z uwagi na fakt, że staże stanowią istotny element gwarancji dla młodzieży, potwierdza swoje poparcie dla zalecenia Rady w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży 1 z 22 kwietnia 2013 r. 2 , w którym wezwano do tego, by "wszyscy młodzi ludzie w wieku do 25 lat w ciągu czterech miesięcy od uzyskania statusu osoby bezrobotnej lub zakończenia kształcenia formalnego otrzymali dobrej jakości ofertę zatrudnienia, dalszego kształcenia, przygotowania zawodowego lub stażu". Władze lokalne i regionalne powinny odgrywać zasadniczą rolę we wdrażaniu systemów gwarancji dla młodzieży.
6.
Widzi w ramach jakości dla staży użyteczny środek, który dąży do zapewnienia, aby staże skutecznie ułatwiały przechodzenie z etapu zdobywania wykształcenia do życia zawodowego i, co za tym idzie, zwiększały szanse młodzieży na rynku pracy.
7.
Uważa, że w ramach staży należy położyć nacisk na przekazywanie wiedzy fachowej z pokolenia na pokolenie zgodnie z modelem "mistrz - czeladnik".
8.
Popiera wprowadzone w ramach jakości dla staży nowe rozwiązania, gdyż dzięki ramom zapewniona zostanie przejrzystość praktyk zawodowych, a w centrum uwagi znajdą się założenia edukacyjne. Jednocześnie wyraża rozczarowanie, iż ramy jakości nie przewidują żadnej dyskusji na temat zaleceń dla państw członkowskich w tak ważnych kwestiach jak zabezpieczenie społeczne czy wynagrodzenie. Wyraża ubolewanie, że zakres ram jakości nie jest dopasowany do ram gwarancji dla młodzieży, jako że ramy jakości obejmują tylko staże na wolnym rynku, a nie obejmują praktyk podejmowanych w ciągu studiów, formalnego kształcenia lub szkolenia zawodowego.
9.
Przypomina, że władzom lokalnym i regionalnym przypada ważna rola w przygotowywaniu i wdrażaniu środków na rzecz zwalczania bezrobocia, w tym również w obszarze kształcenia ogólnego i szkolenia zawodowego. Państwa członkowskie powinny być świadome tej roli i wykorzystać związane z tym możliwości, by ułatwiać młodym fachowcom przechodzenie z etapu nauki do pracy, gdyż to właśnie władze lokalne i regionalne pełnią funkcję usługodawców w obszarze kształcenia, szkolenia i zatrudnienia. Ubolewa zatem, iż w zaleceniu Rady nie wspomina się o roli samorządów lokalnych i regionalnych we wdrażaniu ram jakości dla staży.
10.
Apeluje do państw członkowskich o zapewnienie aktywnego współudziału partnerów społecznych oraz władz lokalnych i regionalnych, aby zagwarantować udane wprowadzanie systemu.
11.
Wzywa również państwa członkowskie, by dokładnie zbadały warunki prawne i inne warunki, w jakich ramy jakości dla staży mogą zostać wdrożone do praktyki lub prawodawstwa krajowego.

Wprowadzenie

12.
Wyraża zaniepokojenie wysoką stopą bezrobocia wśród młodzieży w UE i związanym z tym ryzykiem ubóstwa wśród młodych ludzi, o czym wspomniano także w sprawozdaniu rocznym Komisji Europejskiej na temat zatrudnienia i kwestii społecznych (2012) 3 .
13.
Podkreśla znaczenie skutecznych środków w celu rozwiązania coraz bardziej rozpowszechnionego problemu młodych ludzi, którzy ani nie pracują, ani się nie szkolą. Wskazuje na społeczne, gospodarcze i demograficzne konsekwencje i zagrożenia związane z brakiem samodzielności tych młodych osób.
14.
Podziela pogląd Komisji o znaczeniu staży i zwraca uwagę, iż dzięki dobrym jakościowo stażom młodzi ludzie otrzymują możliwość zdobycia cennego doświadczenia i umiejętności, a tym samym mogą zwiększyć swoje szanse na rynku pracy i szybciej znaleźć stałe zatrudnienie.
15.
Podziela zaniepokojenie Komisji, iż staże wykorzystywane są czasami jako możliwość skorzystania z taniej lub nawet całkowicie nieodpłatnej siły roboczej. Tak więc głównym wyzwaniem jest jasne wytyczenie maksymalnego czasu trwania praktyki zawodowej oraz poprawa jej jakości, tak aby doświadczenie to było użyteczne z punktu widzenia wejścia na rynek pracy.
16.
Wskazuje, że jeśli chodzi o zatrudnienie młodzieży, najlepsze wyniki osiągają te kraje i regiony, w których młodzi ludzie mają możliwość odbycia wysokiej jakości praktyki lub nauki rzemiosła i w których uzgodnione programy staży i praktyk zawodowych stanowią nieodłączną część systemu kształcenia i naboru do pracy. Ważne jest, by placówki oświatowe współpracowały ze sferą przedsiębiorczości, aby zapewnić odnoszenie wzajemnych korzyści z programów praktyk.

Ogólne aspekty zalecenia

17.
Zgadza się z założeniami ram jakości dla staży i stwierdza, że dla praktyki zawodowej ważny jest zarówno proces nauki, umożliwiający lepsze zapoznanie się z rynkiem pracy, jak i wyraźne założenia edukacyjne i wybór odpowiedniego opiekuna.
18.
Popiera postulat zawarty w ramach jakości, aby uzyskane przez stażystów umiejętności i kompetencje zostały oficjalnie poświadczone przez przedsiębiorstwo certyfikatem odbycia praktyk, co jest niezbędne do zagwarantowania formalnego uznania wartości wnoszonej przez staże jako instrumentu ułatwiającego integrację młodych ludzi na rynku pracy i zwiększającego ich szanse na znalezienie wysokiej jakości zatrudnienia.
19.
Ubolewa, iż zalecenie Rady nie odnosi się do staży będących częścią programu studiów wyższych, kształcenia formalnego lub szkolenia zawodowego. Wzywa zatem Komisję, by przedstawiła oddzielną propozycję ram jakości dla tego rodzaju staży.
20.
Popiera przewidziane w ramach jakości wsparcie dla działań państw członkowskich za pośrednictwem finansowania UE (finansowanie programów praktyk zawodowych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych), wymiany sprawdzonych rozwiązań i środków monitorowania. Zachęca niemniej do upewnienia się, że fundusze europejskie nie zastępują środków prywatnych.

Warunki pracy i przejrzystość

21.
W celu zapewnienia jakości staży apeluje o promowanie - w ramach częstszego stosowania otwartej metody koordynacji - dyskusji na temat wymiany sprawdzonych rozwiązań w Europie, na podstawie których państwa członkowskie będą mogły łatwiej opracować wspólne minimalne wymogi dotyczące praktyk zawodowych.
22.
Z zadowoleniem przyjmuje wezwanie do zapewnienia przejrzystości ogłoszeń o naborze na staż, niemniej zwraca uwagę, iż mimo znaczenia przejrzystości, nie jest to wystarczające do zagwarantowania jakości staży.
23.
Ubolewa, że nie zalecono podmiotom oferującym staż zapewnienia odpowiedniego ubezpieczenia zdrowotnego i zabezpieczenia społecznego, lecz jedynie wezwano do wskazania w ogłoszeniu o naborze, czy tego typu ubezpieczenie zostało przewidziane.
24.
Przyjmuje z zadowoleniem punkt widzenia przedstawiony w ramach jakości, iż w ogłoszeniach o naborze należy wskazać, czy przewidziano wynagrodzenie lub rekompensatę kosztów za odbyty staż. Wyraża także zadowolenie, że w zaleceniu Rady znalazł się zapis przewidujący obowiązek podawania w informacjach o stażu wysokości wynagrodzenia lub rekompensaty kosztów, jeśli są one oferowane. Jednocześnie zdaniem Komitetu trzeba zagwarantować, by obowiązek informowania nie wiązał się z obciążeniami administracyjnymi dla podmiotów oferujących staże, a przepisy w tej dziedzinie nie utrudniały tworzenia miejsc praktyk we wszystkich sektorach rynku pracy, lecz ułatwiały tę działalność.
25.
Zwraca uwagę, że nie podjęto kwestii bezpłatnych lub częściowo płatnych staży. Wyniki przeprowadzonego niedawno badania Eurobarometru 4 pokazują, że 3/5 stażystów nie otrzymuje żadnej rekompensaty bądź tak niewielką, że jedynie w połowie przypadków starcza ona na pokrycie podstawowych kosztów życia. Grozi to ograniczeniem dostępu do staży do tych tylko osób, które mogą sobie na nie pozwolić finansowo. To z kolei prowadzi do zmniejszenia liczby praktyk zawodowych i ich korzyści gospodarczych, a jednocześnie do zwiększenia nierówności.
26.
Dążenie do zapewnienia jakości staży poprzez wprowadzenie obowiązku w zakresie odpowiedniego zabezpieczenia i rekompensaty kosztów bądź wynagrodzenia dla wszystkich stażystów może skutkować spadkiem liczby oferowanych staży ze względu na poważne obciążenia finansowe dla władz lokalnych i regionalnych oraz przedsiębiorstw. Ponieważ ze względu na panującą w Europie różnorodność stworzenie jednego modelu dla wszystkich może się nie powieść, z zadowoleniem przyjmuje wysiłki zmierzające do ustanowienia sprawnego systemu częściowego lub całkowitego finansowania praktyk zawodowych z różnych źródeł.
27.
Stwierdza, że w zaleceniu Rady niewystarczająco zdefiniowano rolę opiekuna stażysty. Z uwagi na fakt, że uregulowanie tej kwestii leży w gestii państw członkowskich, apeluje do nich i do partnerów społecznych i gospodarczych, by wymieniali się sprawdzonymi rozwiązaniami dotyczącymi roli opiekunów, ich obowiązków i zakresu odpowiedzialności oraz innych odnośnych kwestii, tak aby lepiej zrozumieć, które rozwiązania sprawdzają się na poziomie UE, oraz praktycznie wdrożyć zasadę wielopoziomowego sprawowania rządów.

Staże zagraniczne

28.
Z zadowoleniem przyjmuje pozytywny w tym aspekcie wpływ ram jakości, gdyż ułatwiają one odbycie dotychczas zbyt rzadko podejmowanych staży zagranicznych oraz poprawiają dostęp do informacji.
29.
Ze względu na to, że art. 153 TFUE jako podstawa prawna ram jakości dla staży przewiduje, że Unia Europejska wspiera i uzupełnia działania państw członkowskich, proponuje, by podjąć wysiłki na poziomie UE na rzecz gromadzenia i rozpowszechniania informacji o przepisach dotyczących mobilności stażystów. Łatwy dostęp do informacji o tym, czego stażysta może się spodziewać po praktyce, ułatwi młodym ludziom odbywanie praktyk w innym państwie.
30.
Zwraca jednak uwagę, że wspomniany już brak zwrotu poniesionych kosztów bądź jedynie niewielka rekompensata, wraz z brakiem dostępu do zakwaterowania, może stanowić przeszkodę dla odbywania staży zagranicznych. Potencjalny zainteresowany - z powodu trudnej sytuacji finansowej - często nie jest w stanie skorzystać z praktyki zawodowej w innym państwie członkowskim.
31.
Podkreśla, że stworzenie korzystniejszych warunków dla staży zagranicznych mogłoby przynieść wielorakie korzyści, na przykład zwiększyć szanse stażystów na znalezienie zatrudnienia oraz usprawnić ich integrację na rynku pracy.
32.
Z zadowoleniem przyjmuje wyłaniające się z ram jakości dla staży stanowisko, iż można by rozszerzyć zakres działalności EURES o praktyki zawodowe, co zaproponowała Rada w swoich konkluzjach z czerwca 2012 r 5 . Ponadto popiera postulat wykorzystania tej sieci do rozpowszechniania informacji o stażach.
33.
Popiera wykorzystanie EURES w celu zapewnienia dostępu do informacji na temat wolnych miejsc stażu i zaleca użycie tej sieci jako instrumentu informacji zwrotnej, gdyż umożliwia ona stażystom ocenę ich doświadczeń z praktyk.
34.
Zwraca uwagę, że liczba staży zagranicznych jest bardzo niska pomimo bardzo wysokich wskaźników mobilności wśród studentów, np. w ramach programu Erasmus 6 . Mamy więc do czynienia z niewykorzystaną szansą na zmniejszenie bezrobocia wśród młodzieży dzięki mobilności: praktyka w innym kraju mogłaby mieć decydujące znaczenie, jeśli młody człowiek pragnąłby pracować w innym państwie członkowskim. Z zadowoleniem przyjmuje więc program Erasmus+, który mógłby przyczynić się do zwiększenia liczby staży zagranicznych.
35.
Możliwość uzyskania doświadczenia w różnych warunkach stanowi dla młodych ludzi ogromną szansę na zwiększenie liczby potencjalnych pracodawców w różnych państwach członkowskich. Dlatego też trzeba zmierzać do zagwarantowania skutecznego wsparcia dla staży odbywanych w innym państwie członkowskim: poprzez poszukiwanie rozwiązań pozwalających zmniejszyć koszty poniesione przez stażystę w związku z przeprowadzką do innego kraju oraz poprzez udostępnianie odpowiednich informacji, które pozwolą stażyście uniknąć problemów finansowych, przy uwzględnieniu kosztów życia w danym państwie, jak też przepisów administracyjnych w państwie przyjmującym (np. pozwolenie na pracę i pobyt, zaświadczenie o zameldowaniu itp.).

Wdrożenie ram jakości dla staży

36.
Zwraca uwagę, że należy włączyć władze lokalne i regionalne w kompleksowe opracowywanie i realizację nowej inicjatywy, zapewniając im niezbędne w tym celu środki finansowe, gdyż władze te najlepiej mogą ocenić różne warunki i potrzeby na szczeblu lokalnym.
37.
Ubolewa, iż w zaleceniu Rady nie zaproponowano bardziej kompleksowego zasięgania opinii władz samorządowych oraz przedsiębiorstw przy tworzeniu i doskonaleniu programów nauczania, tak aby uwzględniać potrzeby rynku pracy i kształcić przyszłych pracowników poszukiwanych specjalizacji.
38.
Zwraca uwagę, że często władze samorządowe są w dużym stopniu odpowiedzialne za wdrażanie środków w dziedzinie zatrudnienia oraz kształcenia ogólnego i zawodowego. Terytorialny wymiar tych obszarów polityki jest niezwykle istotny.
39.
Z zadowoleniem przyjmuje wezwanie, aby promować "aktywny udział służb zatrudnienia, instytucji oświatowych i organizatorów szkoleń we wdrażaniu ram jakości dla staży", i podkreśla ważną rolę władz lokalnych i regionalnych we wszystkich trzech obszarach.
40.
Zaznacza, że władze lokalne i regionalne, które pełnią funkcję pracodawców, trzeba włączyć w skuteczne wdrażanie ram jakości dla staży. Ubolewa, iż w zaleceniu Komisji nie nawiązano konkretnie do kompetencji i doświadczeń tych władz. Uważa za istotne, by utworzyć ramy prawne umożliwiające instytucjom publicznym przyjmowanie stażystów i upowszechnianie dobrych praktyk organów publicznych.
41.
Wzywa Komisję do podjęcia dalszych działań w celu zgromadzenia i rozpowszechnienia informacji oraz zachęcenia państw członkowskich do odpowiedniego uzupełnienia ich prawodawstwa, tak aby warunki staży lepiej uwzględniały oczekiwania wszystkich zainteresowanych stron.
42.
Wskazuje, że władze samorządowe, będące ważnymi pracodawcami i podmiotami oferującymi staże, powinny dawać dobry przykład, jeśli chodzi o wdrażanie przepisów dotyczących wysokiej jakości praktyk zawodowych. Apeluje więc do tych władz o oferowanie jak największej liczby wysokiej jakości staży.
43.
Podkreśla, jak ważna jest możliwość włączenia zainteresowanych podmiotów aktywnego społeczeństwa obywatelskiego, zwłaszcza młodych ludzi i organizacji młodzieżowych, na etapie wdrażania ram jakości dla staży. Można w tym celu wykorzystać m.in. europejski sojusz na rzecz przygotowania zawodowego - platformę współpracy utworzoną przez Komisję w lipcu 2013 r.
44.
Przypomina również o znaczeniu sektora prywatnego, a szczególnie MŚP, dla udanej realizacji tej inicjatywy.
45.
Wzywa władze lokalne i regionalne, by przygotowując programy wspierania kompetencji studentów, ściślej współpracowały z lokalnymi ośrodkami kształcenia i pracodawcami oraz ustanowiły stypendia i płatne praktyki dla osób mających najlepsze wyniki. Zwraca uwagę na znaczenie propagowania na poziomie UE sprawdzonych rozwiązań opracowanych w poszczególnych państwach członkowskich.

Przepisy końcowe

46.
Z zadowoleniem przyjmuje zalecenie Komisji dotyczące propagowania ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami w celu szybkiego wdrożenia ram jakości dla staży. Ponownie przypomina o ważnej roli władz lokalnych i regionalnych w tym obszarze.
47.
Apeluje do państw członkowskich o przestrzeganie zalecenia Komisji oraz o to, by przy wprowadzaniu w życie ram jakości dla staży sprawdzać i ulepszać ich skuteczność w zakresie realizacji celów krajowej polityki zatrudnienia młodzieży.
II.
ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1

Motyw 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Kryzys szczególnie mocno dotknął młodzież. W niektórych państwach członkowskich stopy bezrobocia młodzieży osiągnęły w ciągu ostatnich lat najwyższe poziomy w historii i nic nie wskazuje na to, że w perspektywie krótkoterminowej nastąpi spadek tych poziomów. Zwiększanie szans na zatrudnienie ludzi młodych i ich produktywności ma kluczowe znaczenie dla wprowadzania ich na rynek pracy. Kryzys szczególnie mocno dotknął młodzież. W niektórych państwach członkowskich stopy bezrobocia młodzieży osiągnęły w ciągu ostatnich lat najwyższe poziomy w historii i nic nie wskazuje na to, że w perspektywie krótkoterminowej nastąpi spadek tych poziomów. Bardzo duże różnice w stopach bezrobocia między regionami narażają na szwank realizację celów Unii Europejskiej w dziedzinie spójności społecznej i terytorialnej. Zwiększanie szans na zatrudnienie ludzi młodych i ich produktywności ma kluczowe znaczenie dla wprowadzania ich na rynek pracy.

Poprawka 2

Motyw 16

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Programy państw członkowskich promujące i oferujące staże dla młodzieży mogą być finansowane z funduszy europejskich. Dodatkowo Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych będzie stanowić wsparcie dla staży w kontekście gwarancji dla młodzieży, ukierunkowanej na osoby młode z regionów Unii Europejskiej najbardziej dotkniętych bezrobociem młodzieży i współfinansowanej przez Europejski Fundusz Społeczny (EFS) na lata 2014-2020. EFS wraz z Inicjatywą na rzecz zatrudnienia ludzi młodych mogą być wykorzystywane w celu zwiększenia liczby i poprawy jakości programów staży prowadzonych przez państwa członkowskie. Dotyczy to ewentualnego udziału w kosztach staży, który w określonych warunkach obejmuje część wynagrodzenia. Mogą one również oferować udział w kosztach kosztów innych szkoleń odbywanych przez młodych ludzi poza stażem, np. kursów językowych. Programy państw członkowskich promujące i oferujące staże dla młodzieży mogą być finansowane z funduszy europejskich. Dodatkowo Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych będzie stanowić wsparcie dla staży w kontekście gwarancji dla młodzieży, ukierunkowanej na osoby młode z regionów Unii Europejskiej najbardziej dotkniętych bezrobociem młodzieży i współfinansowanej przez Europejski Fundusz Społeczny (EFS) na lata 2014-2020. EFS wraz z Inicjatywą na rzecz zatrudnienia ludzi młodych mogą być wykorzystywane w celu zwiększenia liczby i poprawy jakości programów staży prowadzonych przez państwa członkowskie. Dotyczy to ewentualnego udziału w kosztach staży, który w określonych warunkach obejmuje część wynagrodzenia. Konieczne jest również podjęcie niezbędnych kroków, by fundusze publiczne nie zastępowały środków prywatnych. Mogą one również oferować udział w kosztach kosztów innych szkoleń odbywanych przez młodych ludzi poza stażem, np. kursów językowych.

Poprawka 3

Motyw 29

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Niniejsze zalecenie nie obejmuje praktyk zawodowych będących częścią programu studiów wyższych, kształcenia formalnego lub szkolenia zawodowego. Staże, których treść jest uregulowana przepisami prawa krajowego i których ukończenie jest wymagane w celu uzyskania dyplomu ukończenia studiów wyższych lub dostępu do określonych zawodów (w takich dziedzinach jak medycyna, architektura itp.), nie są objęte niniejszym zaleceniem, Niniejsze zalecenie nie obejmuje praktyk zawodowych będących częścią programu studiów wyższych, kształcenia formalnego lub szkolenia zawodowego. Staże, których treść jest uregulowana przepisami prawa krajowego i których ukończenie jest wymagane w celu uzyskania dyplomu ukończenia studiów wyższych lub dostępu do określonych zawodów (w takich dziedzinach jak medycyna, architektura itp.), nie są objęte niniejszym zaleceniem; ten drugi rodzaj staży będzie przedmiotem oddzielnego wniosku Komisji,

Poprawka 4

Zalecenie 5

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
zachęcały podmioty oferujące staże do przydzielania stażyście opiekuna, który będzie zajmować się ukierunkowaniem stażysty w trakcie wykonywania przydzielonych mu zadań i monitorowaniem jego postępów; zachęcały postanowiły, że podmioty oferujące staże do przydzielania mają przydzielać stażyście opiekuna, który będzie zajmować się ukierunkowaniem stażysty w trakcie wykonywania przydzielonych mu zadań i monitorowaniem jego postępów;

Poprawka 5

Zalecenie 13

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Odpowiednie uznawanie stażu

(13) zachęcały podmioty oferujące staże do poświadczania za pomocą certyfikatu lub referencji wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobytych w trakcie stażu;

Odpowiednie uznawanie stażu

(13) zachęcały podmioty oferujące wymagały od podmiotów oferujących staże do poświadczania za pomocą certyfikatu lub referencji wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobytych w trakcie stażu;

Poprawka 6

Zalecenie 25

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
współpracować z państwami członkowskimi, partnerami społecznymi, służbami zatrudnienia oraz organizacjami młodzieży i stażystów w celu promowania niniejszego zalecenia; współpracować z państwami członkowskimi, partnerami społecznymi, służbami zatrudnienia, oraz organizacjami młodzieży i stażystów oraz samorządami terytorialnymi w celu promowania niniejszego zalecenia;

Poprawka 7

Zalecenie 26

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
zachęcać i wspierać państwa członkowskie, również poprzez promowanie wymiany najlepszych praktyk między nimi, do korzystania z Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub innych funduszy europejskich na okres programowania 2014-2020 w celu zwiększania liczby staży i poprawy ich jakości; zachęcać i wspierać państwa członkowskie oraz samorządy terytorialne, również poprzez promowanie wymiany najlepszych praktyk między nimi, do korzystania z Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub innych funduszy europejskich na okres programowania 2014-2020 w celu zwiększania liczby staży i poprawy ich jakości;

Poprawka 8

Dodać nowe zalecenie po zaleceniu 28

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
zaproponować następnie ramy jakości staży będących częścią programu studiów wyższych, kształcenia formalnego lub szkolenia zawodowego.

Bruksela, 3 kwietnia 2014 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Ramon Luis VALCÁRCEL SISO
1 COM(2012) 729 final z 5 grudnia 2012 r.
2 Zalecenie Rady w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży, Dz.U. C 120 z 22.4.2013, s. 1.
3 Przegląd dotyczący zatrudnienia i kwestii społecznych (2012).
4 Eurobarometer: "The experience of a Traineeship in the EU" [Doświadczenia związane z praktykami zawodowymi w UE], 2013.
6 W badaniu Eurobarometru 2013 wykazano, że jedynie 9 % staży odbyło się za granicą.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.174.36

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia "Ramy jakości dla staży".
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 07/06/2014