Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowanego "Odbudowa zaufania do przepływów danych między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi" oraz komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie funkcjonowania zasad bezpiecznego transferu danych osobowych z punktu widzenia obywateli UE i przedsiębiorstw z siedzibą w UE(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w językach angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD (www.edps.europa.eu)
(2014/C 116/04)
(Dz.U.UE C z dnia 16 kwietnia 2014 r.)
1 COM(2013) 846 final.
2 COM(2013) 847 final.
3 W szczególności Konstytucję zgodnie z wykładnią sądu najwyższego; sekcję 702 ustawy o nadzorze nad wywiadem zagranicznym z 1978 r. (FISA) (zmienionej w 2008 r. ustawą zmieniającą FISA, tytuł 50 kodeksu Stanów Zjednoczonych, par. 1881a); oraz sekcję 215 amerykańskiej ustawy Patriot Act z 2001 r. (również zmieniającej FISA, tytuł 50 kodeksu Stanów Zjednoczonych, par. 1861) i rozporządzenie wykonawcze 12333.
4 Na podstawie informacji dostarczonych przez USA w ramach grupy roboczej i odtajnionych dokumentów, w tym opinii sądu ds. nadzoru nad wywiadem zagranicznym (zwanego dalej "sądem"), oraz dokumentów dostępnych publicznie, takich jak wytyczne amerykańskiego prokuratora generalnego w sprawie krajowych operacji Federalnego Biura Śledczego.
5 Ustanowiona na mocy dyrektywy 95/46/WE Grupa Robocza ds. Ochrony Osób Fizycznych w zakresie Przetwarzania Danych Osobowych jest niezależnym ciałem o charakterze doradczym. W jej skład wchodzą przedstawiciele krajowych organów ochrony danych państw członkowskich UE, EIOD oraz Komisji.
6 Zob. s. 5, 10 i 26 sprawozdania, w którym na podstawie odtajnionych opinii sądu ds. nadzoru nad wywiadem zagranicznym potwierdzono, że "amerykańskie agencje wywiadowcze stosują na mocy sekcji 702 metody szeroko zakrojonego gromadzenia danych, takie jak gromadzenie w ramach programu PRISM danych od dostawców usług internetowych bądź gromadzenie danych przepływających przez łącza na terytorium USA (ang. upstream collection)".
7 Stany Zjednoczone potwierdziły, że istnieją inne podstawy prawne gromadzenia danych wywiadowczych na temat osób spoza USA, nie przedstawiając jednak szczegółów co do ich umocowania prawnego i obowiązujących procedur. Nie wszystkie stosowne podstawy prawne ujawniono grupie roboczej (zob. s. 13 sprawozdania).
8 Zob. s. 4-12 sprawozdania.
9 Zob. s. 26-27 sprawozdania.