OPINIA KOMISJIz dnia 27 marca 2013 r.
dotycząca planu unieszkodliwienia odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z wycofaniem z eksploatacji jednostek 1 i 2 elektrowni jądrowej w Kozłoduju w Bułgarii
(Jedynie tekst w języku bułgarskim jest autentyczny)
(2013/C 92/01)
(Dz.U.UE C z dnia 28 marca 2013 r.)
Poniższą ocenę przeprowadzono zgodnie z postanowieniami traktatu Euratom, bez uszczerbku dla ewentualnych dodatkowych ocen, które mogą zostać przeprowadzone na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oraz zobowiązań wynikających z tego traktatu, a także z prawodawstwa wtórnego(1).
W dniu 16 lutego 2012 r. Komisja Europejska otrzymała od rządu bułgarskiego - zgodnie z art. 37 traktatu Euratom - ogólne dane dotyczące planu unieszkodliwienia odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z wycofaniem z eksploatacji jednostek 1 i 2 elektrowni jądrowej w Kozłoduju w Bułgarii.
Na podstawie tych danych oraz dodatkowych informacji, o które Komisja zwróciła się w dniach 23 lutego 2012 r. i 12 października 2012 r. i które władze bułgarskie dostarczyły w dniach 26 września 2012 r. i 13 grudnia 2012 r., oraz po skonsultowaniu się z grupą ekspertów, Komisja wydała następującą opinię:
W związku z powyższym Komisja wyraża opinię, że wdrożenie planu unieszkodliwienia wszystkich typów odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z wycofaniem z eksploatacji jednostek 1 i 2 elektrowni jądrowej w Kozłoduju w Bułgarii, zarówno w normalnym toku działań, jak i w przypadku awarii o typie i skali określonych w ogólnych danych, nie może skutkować istotnym z punktu widzenia zdrowia skażeniem promieniotwórczym wody, gleby lub powietrza w innym państwie członkowskim.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2013 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Günther OETTINGER |
|
Członek Komisji |
______(1) Na przykład zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej bardziej szczegółowej ocenie należy poddać aspekty środowiskowe. W szczególności Komisja pragnie zwrócić uwagę na przepisy dyrektywy 2011/92/UE w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, dyrektywy 2001/42/WE w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, jak również dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory oraz dyrektywy 2000/60/WE ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.