Konkluzje w sprawie postępów we wdrażaniu strategii dotyczącej rozwoju unii celnej.

Konkluzje Rady w sprawie postępów we wdrażaniu strategii dotyczącej rozwoju unii celnej

(2013/C 80/05)

(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2013 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ, PRZYPOMINAJĄC O:

kluczowej roli, jaką od 1968 r. odgrywa unia celna jako jeden z fundamentów Unii Europejskiej,
celach ustanowionych w strategii "Europa 2020", przyjętej na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniu 17 czerwca 2010 r.,
celach ustanowionych w strategii bezpieczeństwa wewnętrznego, przyjętej na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 25-26 marca 2010 r.,
wkładzie służb celnych w osiągnięcie powyższych celów UE i o strategii ustalonej w roku 2008 w odniesieniu do unii celnej w komunikacie Komisji na temat strategii dotyczącej rozwoju unii celnej(1),
trwających staraniach na rzecz modernizacji unii celnej, zwłaszcza dzięki przyjęciu zmodernizowanego kodeksu celnego(2) i wprowadzeniu w życie decyzji w sprawie e-cła(3), z myślą o wypełnieniu wspomnianych wyżej celów,
rezolucji Rady z dnia 13 grudnia 2011 r. na temat przyszłości współpracy w dziedzinie egzekwowania prawa celnego(4),
wejściu w życie traktatu lizbońskiego w dniu 1 grudnia 2009 r.,
konkluzjach Rady na temat współpracy celnej z krajami sąsiedztwa wschodniego(5) i o innych inicjatywach dotyczących międzynarodowej współpracy celnej,
tym, że Rada na posiedzeniu w dniu 14 maja 2008 r. zatwierdziła komunikat 169(2008) i ustanowione w nim strategiczne cele dla unii celnej oraz zwróciła się do Komisji, by do 2011 r. przedstawiła sprawozdanie z postępów w realizacji tej strategii(6),

ZAUWAŻA:

ewolucję unii celnej, jeśli chodzi o skalę działalności, pod względem wdrażania technologii informacyjnych oraz pod względem polityki i prawodawstwa,
większą rolę służb celnych w przyczynianiu się do bezpieczeństwa i ochrony,
postępy, jakie poczyniono w odniesieniu do priorytetowych dossier, takich jak walka z handlem podrobionymi towarami i z piractwem czy walka z oszustwami, oraz projektów mających na celu połączenie ułatwień dla handlu międzynarodowego z ochroną terytorium i mieszkańców UE,
wyzwania, przed którymi stoją administracje celne od roku 2008, związane z procesem modernizacji oraz wdrażania technologii informacyjnych,

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE:

sprawozdanie Komisji w sprawie postępów we wdrażaniu strategii dotyczącej rozwoju unii celnej(7),
wniosek Komisji w sprawie unijnego kodeksu celnego(8), wniosek Komisji dotyczący nowego rozporządzenia w sprawie egzekwowania przepisów celnych w zakresie praw własności intelektualnej(9) oraz wniosek Komisji w sprawie programu "Cła 2020"(10),

UZNAJE, że strategiczne cele ustalone w 2008 r. zachowują ważność i są adekwatne;

UDZIELA POPARCIA trwającej ewolucji roli służb celnych w kontekście handlu międzynarodowego, finansowych i fiskalnych interesów Unii Europejskiej, jak również ewolucji zakresu odpowiedzialności w obszarze ochrony i bezpieczeństwa na granicach zewnętrznych, a także ochrony mieszkańców UE, w tym ochrony zdrowia i środowiska wobec stale zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych,

ZAZNACZA, że unia celna powinna ewoluować nadal, dzięki czemu będzie zdolna spełnić swoje cele, wspierając konkurencyjność UE poprzez ochronę środowiska biznesowego, ułatwianie handlu i oferowanie zainteresowanym stronom usług wysokiej jakości,

w tym celu PODKREŚLA POTRZEBĘ:

dopilnowania, aby rozwój i zmiany służb celnych i wymogów celnych w jak największym praktycznym stopniu pozytywnie przyczyniały się do ochrony UE, ułatwiając legalny handel, wspierając konkurencyjność przedsiębiorstw unijnych i pomagając stymulować korzyści gospodarcze zgodnie z celami programu UE na rzecz wzrostu gospodarczego,
usprawnienia i poprawy wewnętrznego zarządzania unią celną i działania unii celnej, z myślą o dopilnowaniu, by realizowała swoje cele w jak najbardziej skuteczny i wydajny sposób,
poprawy zdolności unii celnej do mierzenia wywieranego przez siebie wpływu - w tym do intensywniejszego korzystania z pomiaru wyników - oraz do poprawy wydajności w zakresie obsługi jej głównych partnerów, państw członkowskich, przedsiębiorstw i społeczeństwa,
dalszego promowania jednolitego zastosowania prawodawstwa celnego oraz nowoczesnych i zharmonizowanych podejść do kontroli celnych, przy równoczesnym dopuszczaniu - w stosownych przypadkach i z uwzględnieniem implikacji dla przedsiębiorców i państw członkowskich - elastyczności w odniesieniu do krajowych rozwiązań,
intensyfikowania współpracy z innymi agencjami zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym w dziedzinach ochrony, zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska, a także z innymi partnerami międzynarodowymi, przy jednoczesnym poszanowaniu rozdziału kompetencji w tym obszarze między UE a państwa członkowskie,
przyjęcia bardziej kompleksowego podejścia właściwego dla międzynarodowego łańcucha dostaw w celu poprawy efektywności kontroli, większego ułatwienia handlu i przysporzenia realnych i konkretnych korzyści upoważnionym przedsiębiorcom,
intensyfikacji działań w ramach walki z przemytem towarów, zwłaszcza papierosów i alkoholu, wzdłuż zewnętrznych granic UE oraz wzmocnienia współpracy w tym obszarze z krajami sąsiadującymi z UE,
dalszego zacieśniania dialogu i współpracy z przedsiębiorcami w celu lepszego reagowania na ich oczekiwania i ograniczenia,
jak najlepszego wykorzystania zasobów dostępnych na szczeblu UE, zwłaszcza w dziedzinie rozwoju technologii informacyjnych i budowania potencjału ludzkiego, przy równoczesnym wzięciu pod uwagę ograniczeń gospodarczych i innych,
promowania ciągłych innowacji w kontekście istniejących i ewoluujących ram prawnych w celu polepszenia działania i sprawności unii celnej,
unowocześniania metod pracy służb celnych i technologii wykrywania oraz rozwijania kompetencji personelu w celu sprostania tej potrzebie, przy równoczesnym wzięciu pod uwagę specyficznych potrzeb i okoliczności,
wspierania służb celnych zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym w ich roli najważniejszych organów zarządzania transgranicznym przepływem towarów.

ZWRACA SIĘ do Komisji, by:

przyjęła do wiadomości powyższe uwagi Rady i uwzględniła je w swoich pracach,
podjęła wraz z administracjami państw członkowskich środki zmierzające do wdrożenia przedmiotowej strategii oraz
do 2014 r. przedstawiła Radzie sprawozdanie z postępów.
______

(1) Dokument 8027/08 UD 51.

(2) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 23 z 26.1.2008, s. 21.

(4) Dz.U. C 5 z 7.1.2012, s. 1.

(5) Dokument 16881/11 UD 323.

(6) Dokument 8608/08 UD 65.

(7) Dokument 18932/11 UD 370.

(8) Dokument 6784/12 UD 49 ENFOCUSTOM 10 MI 120 COMER 36 TRANS 53 CODEC 450.

(9) Dokument 10880/11 UD 134 PI 64 COMER 110.

(10) Dokument 13265/12 UD 221 AELE 61.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.80.11

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje w sprawie postępów we wdrażaniu strategii dotyczącej rozwoju unii celnej.
Data aktu: 19/03/2013
Data ogłoszenia: 19/03/2013