Strategia UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności.

Strategia UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności

P7_TA(2011)0383

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2011 r. w sprawie strategii UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności

(2013/C 51 E/13)

(Dz.U.UE C z dnia 22 lutego 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając oświadczenia z dnia 22 kwietnia 2008 r. w sprawie rozwiązania kwestii bezdomności ulicznej(1) oraz z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie strategii UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności(2),
uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 34,
uwzględniając zmienioną Europejską kartę społeczną Rady Europy, w szczególności jej art. 31,
uwzględniając wspólne sprawozdanie Komisji i Rady za 2010 r. w sprawie zabezpieczenia społecznego i integracji społecznej,
uwzględniając oświadczenie Rady z dnia 6 grudnia 2010 r. w sprawie Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym: współpraca w walce z ubóstwem w 2010 roku i później,
uwzględniając ostateczne zalecenia konferencji europejskiego porozumienia w sprawie bezdomności z dni 9 i 10 grudnia 2010 r.,
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 16 grudnia 2010 r. zatytułowany "Europejska platforma współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym: europejskie ramy na rzecz spójności społecznej i terytorialnej (COM(2010)0758),
uwzględniając opinie Komitetu Regionów z dnia 3 czerwca 1999 r. w sprawie mieszkalnictwa i bezdomności (CdR 376/98 - fin), z dnia 6 października 2010 r. w sprawie zwalczania bezdomności (CdR 18/2010 - fin) oraz z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie europejskiej platformy współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym (CdR 402/2010 - fin),
uwzględniając pytanie wymagające odpowiedzi ustnej z dnia 11 lipca 2011 r. skierowane do Komisji w sprawie strategii UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności (O-000153/2011 - B7-0421/2011),
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że zjawisko bezdomności wciąż dotyka ludzi we wszystkich państwach członkowskich UE i jest niedopuszczalnym naruszeniem podstawowych praw człowieka;
B.
mając na uwadze, że bezdomność stanowi jedną z najcięższych form ubóstwa i niedostatku i że na przestrzeni ostatnich lat w szeregu państw członkowskich UE obserwuje się jej wzrost;
C.
mając na uwadze, że rok 2010 był Europejskim Rokiem Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym;
D.
mając na uwadze, że zjawisko bezdomności jest jasnym priorytetem w ramach procesu integracji społecznej UE;
E.
mając na uwadze, że koordynacja polityki w zakresie bezdomności na poziomie europejskim w ramach otwartej metody koordynacji w dziedzinie ochrony socjalnej i włączenia społecznego poprawiła się i nadała znaczenie wysiłkom podejmowanym w ostatniej dekadzie na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym oraz że istnieje potrzeba korzystania z tych doświadczeń w ramach bardziej strategicznego podejścia;
F.
mając na uwadze, że bezdomność ma wiele oblicz i wymaga wielostronnego podejścia politycznego;
G.
mając na uwadze, że strategia Europa 2020 i jej przewodni cel ochrony przynajmniej 20 milionów ludzi przed ryzykiem ubóstwa i wykluczenia społecznego do roku 2020 stanowi nową siłę napędową w walce z wszelkimi formami ubóstwa i wykluczenia społecznego, w tym z bezdomnością;
H.
mając na uwadze, że kluczowym elementem strategii Europa 2020 jest sztandarowa inicjatywa Europejskiej platformy współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym;
I.
mając na uwadze, że inicjatywa ta stanowi podwalinę ulepszonych i bardziej ambitnych działań w walce z bezdomnością na poziomie UE przez określenie metod i środków najlepszej kontynuacji rozpoczętych przez Komisję prac w zakresie bezdomności, przy uwzględnieniu wyników konferencji porozumienia, która odbyła się w grudniu 2010 r.;
J.
mając na uwadze, że Komitet Regionów zaproponował europejski program mieszkalnictwa socjalnego, którego celem jest koordynowanie środków odnoszących się do finansowania mieszkań socjalnych, wykorzystania funduszy strukturalnych oraz racjonalizacji wykorzystania energii; mając na uwadze, że europejska strategia na rzecz walki z bezdomnością powinna przyczynić się do realizacji tego programu;
1.
wzywa państwa członkowskie do postępów w realizacji celu, którym jest położenie kresu bezdomności ulicznej do 2015 r.;
2.
wzywa do opracowania ambitnej, zintegrowanej strategii UE, opierającej się na strategiach krajowych i regionalnych, której długofalowym celem byłoby położenie kresu bezdomności w ramach szerszej strategii na rzecz integracji społecznej;
3.
wzywa Komisję do powołania grupy roboczej ds. strategii UE na rzecz walki z bezdomnością oraz do angażowania wszystkich zainteresowanych podmiotów w walkę z tym zjawiskiem, w tym krajowych, regionalnych i lokalnych podmiotów odpowiadających za kształt polityki, naukowców, organizacji pozarządowych świadczących usługi na rzecz osób bezdomnych, osób bezdomnych oraz podmiotów z sektorów pokrewnych, takich jak mieszkalnictwo, zatrudnienie i ochrona zdrowia;
4.
wzywa do uwzględnienia europejskiej typologii bezdomności i wykluczenia mieszkaniowego (ETHOS) w tworzeniu strategii UE; wzywa Komitet Ochrony Socjalnej i jego podgrupę ds. wskaźników do promowania porozumienia między państwami członkowskimi w zakresie stosowania tej definicji; wzywa EURO-STAT do zbierania danych dotyczących bezdomności w całej UE w ramach statystyk Unii Europejskiej dotyczących dochodów i warunków życia, (EU-SILC);
5.
apeluje, aby uzgodnione przez Komisję i państwa członkowskie ramy monitorowania procesu opracowywania krajowych i regionalnych strategii na rzecz przeciwdziałania bezdomności stanowiły centralny element strategii UE w tej dziedzinie; w tym kontekście wzywa do sporządzania co roku lub co dwa lata sprawozdań w zakresie postępów w tym obszarze;
6.
uważa, że należy prowadzić działania monitorujące i sprawozdawcze w odniesieniu do następujących kluczowych elementów strategii na rzecz walki z bezdomnością (zaproponowane we wspólnym sprawozdaniu na temat zabezpieczenia społecznego i integracji społecznej za 2010 r.):
jasne cele, w szczególności dotyczące przeciwdziałania bezdomności; ograniczenie czasu pozostawania bez dachu nad głową; ograniczenie najcięższych form bezdomności; poprawa jakości usług świadczonych na rzecz osób bezdomnych i dostęp do mieszkań w przystępnej cenie,
zintegrowane podejście dotyczące wszystkich odpowiednich obszarów polityki,
prawidłowe zarządzanie,
prawidłowe gromadzenie danych;
wyraźny wymiar mieszkaniowy,
uwzględnianie zmieniających się profili osób bezdomnych, w szczególności w kontekście migracji;
7.
wzywa w szczególności do przyjęcia zasad monitorowania postępów państw członkowskich na drodze do położenia kresu bezdomności ulicznej oraz długotrwałej bezdomności;
8.
apeluje o to, by strategia UE na rzecz walki z bezdomnością wychodziła poza monitorowanie i sprawozdawczość i opracowywała działania pozwalające na wspieranie rozwoju i utrzymanie skutecznych krajowych i regionalnych strategii na rzecz walki z bezdomnością;
9.
wzywa do przyjęcia kompleksowego programu badań, by w ramach strategii UE na rzecz walki z bezdomnością gromadzić wiedzę i krzewić zrozumienie oraz wzajemne doświadczenia wynikające z ponadgranicznej wymiany informacji na temat kluczowych zagadnień w walce z bezdomnością;
10.
apeluje o to, by - w ramach rozdziału dotyczącego innowacji społecznych europejskiej platformy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym - skoncentrowano się przede wszystkim na podejściach opierających się na mieszkalnictwie, co pozwoli na zebranie przekonujących danych w zakresie skutecznego łączenia wsparcia na mieszkalnictwo z pozostałymi formami pomocy dla byłych bezdomnych oraz gromadzenie informacji opartych na doświadczeniach praktycznych i tworzeniu rozwiązań politycznych;
11.
apeluje o to, by strategia UE na rzecz walki z bezdomnością koncentrowała się na promowaniu wysokiej jakości usług świadczonych ludziom bezdomnym i wzywa Komisję do opracowania dobrowolnych ram jakości przewidzianych w komunikacie w sprawie europejskiej platformy współpracy w zakresie walki z ubóstwem;
12.
wzywa do ścisłego powiązania strategii UE na rzecz walki z bezdomnością i funduszy europejskich, szczególnie funduszy strukturalnych; wzywa Komisję do promowania wykorzystywania EFRR również na mieszkania dla marginalizowanych grup społecznych, co pozwoli zająć się problemem bezdomności w różnych państwach członkowskich;
13.
wzywa do uwzględnienia bezdomności w odnośnych obszarach politycznych jako elementu walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym;
14.
wyraża przekonanie, że strategia UE na rzecz walki z bezdomnością winna w pełni szanować postanowienia Traktatu z Lizbony, który uznaje "zasadniczą rolę i dużą swobodę krajowych, regionalnych i lokalnych organów władzy w świadczeniu, zlecaniu i organizowaniu usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w sposób możliwie najlepiej zaspokajający potrzeby użytkowników"; wyraża przekonanie, że to państwa członkowskie mogą dobrowolnie określić zasady dotyczące przystępnego cenowo mieszkalnictwa socjalnego oraz że strategia UE na rzecz walki z bezdomnością winna być w pełni zgodna z polityką mieszkalnictwa socjalnego państw członkowskich, która prawnie określa zasady promowania różnorodności społecznej i walki z segregacją społeczną;
15.
wzywa Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej do szerszego zajęcia się skutkami skrajnego ubóstwa i wykluczenia społecznego w odniesieniu do dostępu obywateli do praw podstawowych i możliwości korzystania z nich, przy uwzględnieniu, że korzystanie z prawa do mieszkania ma zasadnicze znaczenie dla pełnego korzystania z praw, w tym praw politycznych i socjalnych;
16.
wzywa Radę ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów do przedyskutowania sposobu opracowania strategii UE na rzecz walki z bezdomnością;
17.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji, Komitetowi Regionów, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, Komitetowi Ochrony Socjalnej, a także Radzie Europy.
______

(1) Dz.U. C 259 E z 29.10.2009, s. 19.

(2) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0499.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.51E.101

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Strategia UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności.
Data aktu: 14/09/2011
Data ogłoszenia: 22/02/2013