Nota informacyjna - Rozporządzenie Rady (WE) nr 428/2009 ustanawiające wspólnotowy system kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania: Informacje dotyczące środków podjętych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 8.

NOTA INFORMACYJNA

Rozporządzenie Rady (WE) nr 428/2009 ustanawiające wspólnotowy system kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania: Informacje dotyczące środków podjętych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 8

(2013/C 366/08)

(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2013 r.)

W art. 8 rozporządzenia Rady (WE) nr 428/2009 1 przewiduje się, że państwa członkowskie mogą, ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka, zabronić wywozu produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia lub wymagać zezwolenia na ich wywóz. Zgodnie z art. 8 ust. 4 tego rodzaju środki są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niderlandy zawiadomiły Komisję o uchyleniu dekretu Stcrt. 2013 nr 8590 z dnia 28 marca 2013 r. dotyczącego usług pośrednictwa w zakresie niektórych produktów podwójnego zastosowania i wywozu takich produktów do Syrii oraz o zastąpieniu go dekretem Stcrt. 2013 nr 25632 opublikowanym dnia 13 września 2012 r., który wprowadza następujące środki:

1)
Wymóg uzyskania ze względów bezpieczeństwa publicznego lub ze względu na prawa człowieka zezwolenia na wywóz niektórych produktów podwójnego zastosowania niewymienionych w załączniku I. Środek ten ma zastosowanie do wywozu, gdy krajami przeznaczenia są Syria i Egipt, poniżej wymienionych produktów, które mogą zostać użyte do represji wewnętrznych:
Nr Produkt
1. Broń palna, amunicja i powiązany osprzęt:
1.1. broń palna nieobjęta pozycjami ML 1 i ML 2 wspólnego wykazu uzbrojenia
1.2. amunicja przeznaczona specjalnie do broni palnej wymienionej w pkt 1.1 i specjalnie do niej zaprojektowane części
1.3. celowniki do broni nieobjęte wspólnym wykazem uzbrojenia
2. Bomby i granaty nieobjęte wspólnym wykazem uzbrojenia
3. Pojazdy(2):
3.1. pojazdy wyposażone w armatki wodne, specjalnie zaprojektowane lub zmodyfikowane do celów kontroli zamieszek
3.2. pojazdy specjalnie zaprojektowane lub zmodyfikowane w celu obezwładnienia napastników za pomocą energii elektrycznej
3.3. pojazdy specjalnie zaprojektowane lub zmodyfikowane w celu usuwania barykad, również sprzęt budowlany wyposażony w środki ochrony balistycznej
3.4. pojazdy specjalnie zaprojektowane do transportu lub transferu więźniów lub aresztantów
3.5. pojazdy specjalnie zaprojektowane do rozmieszczania przenośnych zapór(3)
3.6. elementy pojazdów wyszczególnionych w pkt 3.1-3.5 specjalnie zaprojektowane do celów kontroli zamieszek
4. Substancje wybuchowe i powiązany sprzęt:
4.1. sprzęt i urządzenia specjalnie zaprojektowane do wywoływania eksplozji przez użycie środków elektrycznych i nieelektrycznych, w tym: urządzenia zapłonowe, detonatory, zapalniki, pobudzacze, lont detonujący oraz specjalnie zaprojektowane do nich części z wyjątkiem sprzętu i urządzeń zaprojektowanych do określonych celów handlowych, których działanie polega na uruchomieniu środkami wybuchowymi innego sprzętu lub urządzenia, którego funkcja nie polega na wywoływaniu eksplozji (np. układy uruchamiające poduszki powietrzne w samochodach, ochronniki przepięciowe oraz urządzenia uruchamiające lub przeciwpożarowe instalacje tryskaczowe)
4.2. ładunki wybuchowe do cięcia liniowego nieobjęte wspólnym wykazem uzbrojenia
4.3. inne materiały wybuchowe nieobjęte wspólnym wykazem uzbrojenia i powiązane substancje:
a) amatol
b) nitroceluloza (zawierająca więcej niż 12,5 % azotu)
c) nitroglikol
d) tetraazotan pentaerytrytolu (PETN)
e) chlorek pikrylu
f) 2,4,6-trójnitrotoluen (TNT)
5. Sprzęt ochronny nieobjęty pozycją ML 13 wspólnego wykazu uzbrojenia(4):
5.1. kamizelki kuloodporne zapewniające ochronę balistyczną lub przed pchnięciem nożem
5.2. hełmy zapewniające ochronę przed pociskami lub przed odłamkami, hełmy używane do ochrony w trakcie zamieszek, tarcze i tarcze balistyczne
6. Symulatory inne niż objęte pozycją ML 14 wspólnego wykazu uzbrojenia, przeznaczone do szkoleń w posługiwaniu się bronią palną oraz specjalnie do nich zaprojektowane oprogramowanie
7. Sprzęt noktowizyjny i termowizyjny oraz wzmacniacze obrazu, inne niż objęte wspólnym wykazem uzbrojenia
8. Drut ostrzowy
9. Noże wojskowe, noże bojowe i bagnety o długości ostrza przekraczającej 10 cm
10. Urządzenia produkcyjne zaprojektowane specjalnie na potrzeby produktów wyszczególnionych w niniejszym wykazie
11. Specjalna technologia do opracowywania, produkcji i stosowania produktów wyszczególnionych w niniejszym wykazie
(2) Pozycja ta nie obejmuje pojazdów specjalnie zaprojektowanych do celów przeciwpożarowych.

(3) Do celów pozycji 3.5 pojęcie "pojazdy" obejmuje przyczepy.

(4) Pozycja ta nie obejmuje: (1) sprzętu zaprojektowanego specjalnie do celów sportowych; (2) sprzętu zaprojektowanego specjalnie do celów bezpieczeństwa pracy.

Wymóg uzyskania zezwolenia na wywóz określonego rodzaju wyposażenia laboratoryjnego, gdy krajem przeznaczenia jest Syria: sprzęt laboratoryjny do analiz (badań niszczących lub nieniszczących) lub wykrywania substancji, włącznie z częściami i akcesoriami do takiego sprzętu zaprojektowanego specjalnie do użytku medycznego. Wymóg uzyskania zezwolenia dla wyżej wymienionych produktów został wprowadzony dekretem 2013 nr 24410 z dnia 2 września 2013 r. po publikacji rozporządzenia Rady (UE) nr 697/2013 2 , które obejmowało tylko sprzęt laboratoryjny do analiz (badań niszczących lub nieniszczących) lub wykrywania substancji, z wyjątkiem sprzętu włącznie z częściami i akcesoriami, zaprojektowanego specjalnie do użytku medycznego. Przed publikacją rozporządzenia Rady (UE) nr 697/2013 oba wymogi uzyskania zezwolenia stanowiły część dekretu 2013 nr 8590 z dnia 28 marca 2013 r.

1 Dz.U. L 134 z 29.5.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 697/2013 z dnia 22 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 36/2012 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Syrii (Dz.U. L 198 z 23.7.2013, s. 28).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.366.33

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Nota informacyjna - Rozporządzenie Rady (WE) nr 428/2009 ustanawiające wspólnotowy system kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania: Informacje dotyczące środków podjętych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 8.
Data aktu: 14/12/2013
Data ogłoszenia: 14/12/2013