Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji

(2013/C 365/14)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Chemikaliów (zwana dalej "Agencją", inaczej "ECHA") z siedzibą w Helsinkach została ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 1 . Do jej głównych zadań należy zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, jak również swobodnego przepływu substancji na rynku wewnętrznym, przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności. Agencja propaguje ponadto rozwój alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 5 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw:
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLNYCH

11.
Wyniki spisu z natury dowodzą poważnych słabości w zakresie zabezpieczenia i śledzenia aktywów trwałych. Brak jest procedury śledzenia oprogramowania i podzespołów wewnętrznych (2 370 pozycji z 5 878 teleinformatycznych aktywów trwałych w ewidencji). Ponadto nie znaleziono 306 pozycji, w tym 93 komputerów przenośnych i 29 stacjonarnych.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

12.
Wskaźnik wykonania budżetu za 2012 r. był zadowalający w tytułach I i II. W tytule III zanotowano wprawdzie wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (50 %, tj. 11,3 mln euro), jednak związane jest to przede wszystkim z wieloletnim charakterem ważnych projektów informatycznych (3,7 mln euro), z ocenami substancji, w przypadku których termin oceny rocznej przypada w lutym roku następnego (1,8 mln euro), z tłumaczeniami, które nie zostały jeszcze wykonane na koniec roku (1,3 mln euro) oraz z rozpoczęciem w drugiej połowie roku dwóch nowych działań: w zakresie produktów biobójczych (1,2 mln euro) i w zakresie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu (1,3 mln euro).

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 9 lipca 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane / w trakcie

realizacji / niepodjęte /

brak danych lub nie

dotyczy)

2011 Budżet Agencji na 2011 r. wyniósł 93,2 mln euro, z czego 14,9 mln euro (16 %) zostało przeniesionych na rok 2012. Przeniesione środki związane z tytułem III (wydatki operacyjne) wyniosły 11,5 mln euro (55 %). Poziom przeniesień jest zbyt wysoki i niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu. w trakcie realizacji
2011 Wyniki ostatniego spisu z natury przeprowadzonego w 2011 r. wskazują na kilka niedociągnięć, w szczególności dotyczących niskiego odsetka aktywów teleinformatycznych sprawdzonych pod kątem wartości. Nie ma formalnej polityki dotyczącej spisu aktywów trwałych. w trakcie realizacji
2011 Agencja rejestruje koszty związane z projektami teleinformatycznymi, które już są w użyciu, jako wydatki, podczas gdy powinna je uznać za aktywa trwałe. zrealizowane
2011 Trybunał stwierdził uchybienia w procedurach doboru pracowników. Brak dowodów na to, że progi punktowe konieczne do przejścia różnych etapów procedur oraz pytania na rozmowy kwalifikacyjne i na egzaminy pisemne były ustalone przez przystąpieniem do badania kandydatur. Deklaracje o braku konfliktu interesów nie pozwalały wykryć przypadków konfliktu interesów członków komisji rekrutacyjnej ani im zapobiec. W jednym przypadku procedura wyboru pracownika była nieprawidłowa, gdyż został on zatrudniony na stanowisko inne od opublikowanego wakatu. zrealizowane

ZAŁĄCZNIK Nr  II

Europejska Agencja Chemikaliów (Helsinki) Kompetencje i działania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu Gromadzenie informacji

- Podstawą prawną rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w sprawie rejestracji, oceny, udzielania stosowanych zezwoleń i ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), którym utworzono Europejską Agencję Chemikaliów, jest art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Kompetencje Agencji

(zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (rozporządzenie REACH), rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 (w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin), rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (rozporządzenie o produktach biobójczych) oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 (zgoda po uprzednim poinformowaniu))

Cele

- Celem rozporządzenia REACH i rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, w tym propagowanie alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje, a także zapewnienie swobodnego przepływu substancji na rynku wewnętrznym, przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności (art. 1 ust. 1 rozporządzenia REACH, art. 1 rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin).

- Agencja została ustanowiona w celu zarządzania technicznymi, naukowymi i administracyjnymi aspektami rozporządzenia REACH i - w pewnych przypadkach - realizacji tych aspektów oraz w celu zapewnienia spójności tych aspektów na poziomie unijnym (art. 75 rozporządzenia REACH) oraz zarządzania zadaniami dotyczącymi klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych wynikającymi z rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin.

Zadania

- Otrzymywanie dokumentów rejestracyjnych i innej dokumentacji substancji chemicznych oraz sprawdzanie ich kompletności (tytuł II rozporządzenia REACH).

- Odpowiadanie na zapytania przed dokonaniem rejestracji oraz podejmowanie decyzji na temat udostępniania istniejących danych (tytuł III rozporządzenia REACH).

- Ocena dokumentacji pod kątem zgodności z rozporządzeniem REACH i przygotowanie związanych z tym propozycji przeprowadzania badań oraz koordynacja procesu oceny substancji (tytuł VI rozporządzenia REACH).

- Rozpatrywanie wniosków dotyczących substancji wzbudzających szczególnie duże obawy w celu umieszczenia ich na liście kandydackiej oraz sporządzanie zaleceń dla niektórych z substancji mających podlegać włączeniu do załącznika XIV oraz rozpatrywanie wniosków o udzielenie zezwolenia (tytuł VII rozporządzenia REACH).

- Rozpatrywanie dokumentacji dotyczącej ograniczenia produkcji (tytuł VIII rozporządzenia REACH).

- Tworzenie i prowadzenie publicznych baz danych zawierających informacje o wszystkich zarejestrowanych substancjach oraz udostępnianie publicznie za pośrednictwem Internetu niektórych informacji (art. 77 i 119 rozporządzenia REACH).

- Dostarczanie wytycznych technicznych i naukowych oraz odpowiednich narzędzi (art. 77 rozporządzenia REACH, art. 50 ust. 2 rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin).

- Zapewnianie państwom członkowskim i instytucjom unijnym możliwie najlepszego doradztwa naukowego i technicznego w kwestiach dotyczących chemikaliów, które leżą w jej kompetencjach i które zostały do niej skierowane na podstawie przepisów rozporządzenia REACH i rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (art. 77 ust. 1 rozporządzenia REACH, art. 50 ust. 1 rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin).

- Otrzymywanie wniosków w sprawie klasyfikacji i oznakowania, prowadzenie publicznych wykazów klasyfikacji i oznakowania, rozpatrywanie wniosków o stosowanie alternatywnej nazwy rodzajowej oraz rozpatrywanie wniosków o harmonizację klasyfikacji i oznakowania substancji.

- Realizowanie zadań technicznych i naukowych zgodnie z rozporządzeniem o produktach biobójczych po jego wprowadzeniu.

- Realizowanie zadań zgodnie z rozporządzeniem PIC (Prior Informed Consent - zgoda po uprzednim poinformowaniu).

Zarządzanie Zarząd

Zarząd składa się z jednego przedstawiciela z każdego państwa członkowskiego mianowanego przez Radę i nie więcej niż sześciu przedstawicieli mianowanych przez Komisję, w tym trzech przedstawicieli zainteresowanych stron bez prawa głosu, a także dwóch niezależnych osób mianowanych przez Parlament Europejski (art. 79 rozporządzenia REACH).

Zadania

Zgodnie z art. 78 rozporządzenia REACH oraz z ramowym rozporządzeniem finansowym dotyczącym agencji, zadania obejmują głównie przyjmowanie rocznych i wieloletnich programów prac, ostatecznego budżetu, ogólnego sprawozdania, regulaminu wewnętrznego oraz mianowanie dyrektora wykonawczego i sprawowanie nad nim władzy dyscyplinarnej. Ponadto Zarząd powołuje członków Rady Odwoławczej i komitetów.

Dyrektor wykonawczy

Zadania

Art. 83 rozporządzenia REACH.

Komitety

W ramach Agencji działają 3 komitety (Komitet ds. Oceny Ryzyka, Komitet Państw Członkowskich oraz Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych).

Zadania

Art. 76 ust. 1 lit. c)-e) rozporządzenia REACH.

Forum wymiany informacji na temat egzekwowania przepisów

Zadania

Art. 76 ust. 1 lit. f) rozporządzenia REACH.

Sekretariat

Zadania

Art. 76 ust. 1 lit. g) rozporządzenia REACH.

Rada Odwoławcza

Zadania

Art. 76 ust. 1 lit. h) rozporządzenia REACH.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady (art. 97 ust. 10 rozporządzenia REACH).

Środki udostępnione Agencji w roku 2012 (2011) Budżet (w tym budżety korygujące)

- 98,9 (93,2) mln euro, w tym:

- dochody z opłat: 26,6 (33,5) mln euro;

- wkład Unii: 4,9 (0,0) mln euro na wsparcie wdrożenia rozporządzenia Parlamentu i Rady (UE) nr 528/2012 w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (3,2 mln euro), rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych substancji chemicznych (1,5 mln euro) oraz instrumentu pomocy przedakcesyjnej - IPA (0,2 mln euro).

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r.

- Liczba stanowisk w planie zatrudnienia: 470 (456)

- Liczba stanowisk obsadzonych: 447 (441)

- Inni pracownicy: 65 (90) (pracownicy kontraktowi i oddelegowani eksperci krajowi).

- Łączna liczba pracowników: 506 (537), z czego wykonujący zadania:

- operacyjne: 352 (333)

- administracyjne i pomocnicze: 185 (173)

Produkty i usługi w roku 2012 (2011) Program prac ECHA obejmował 16 niżej wymienionych działań:

Działania rejestracyjne, przedrejestracyjne i związane ze wspólnym korzystaniem z danych

- Liczba przetworzonych dokumentacji rejestracyjnych: 9 773 (6 100)

- Liczba zakończonych ocen wniosków o zapewnienie poufności: 871 (630) [uwaga: 639 (229) wniosków o zapewnienie poufności zgodnie z art. 119 ust. 2]

- Liczba otrzymanych zapytań: 1 632 (1 970)

- Liczba wydanych decyzji w zakresie udostępniania danych: 1 (3)

- Liczba substancji, na temat których informacje udostępniono publicznie (z wyjątkiem informacji poufnych): 7 884 (4 100)

Ocena

- Liczba przeprowadzonych kontroli zgodności: 198 (146)

- Liczba ostatecznych decyzji dotyczących propozycji przeprowadzenia badania: 171 (22)

Zarządzanie ryzykiem

- Liczba substancji wytypowanych do umieszczenia na liście kandydackiej: 67 (28)

- Liczba zaleceń dotyczących substancji wytypowanych do włączenia do załącznika XIV: 0 (1)

- Liczba dokumentacji w sprawie wprowadzenia ograniczeń, przedłożonych do decyzji Komisji: 1 (4)

- Liczba otrzymanych wniosków o udzielenie zezwolenia: 0 (0)

- Liczba zgłoszeń substancji znajdujących się na liście kandydackiej, zawartych w wyrobach: 31 (203)

Klasyfikacja i oznakowanie

- Liczba otrzymanych zgłoszeń w sprawie klasyfikacji i oznakowania: 5,7 miliona w odniesieniu do ponad 120 000 substancji

- Liczba otrzymanych propozycji zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania: 27 (56)

- Liczba wniosków o stosowanie alternatywnej nazwy rodzajowej dla substancji w mieszaninach: 13 (0)

Doradztwo i udzielanie pomocy

- Liczba odpowiedzi udzielonych przez centra informacyjne: 5 684

- Liczba nowych dokumentów zawierających wytyczne: 0 (3) oraz liczba zaktualizowanych wytycznych: 30, w tym 17 sprostowań (14)

Naukowe narzędzia informatyczne

- Zmiany systemu REACH-IT z terminem w roku 2013.

- Dalszy rozwój i uruchomienie narzędzi informatycznych: IUCLID, CHESAR, Odyssey.

- Rozwiązania informatyczne dla państw członkowskich umożliwiające dostęp do dokumentacji i danych dotyczących substancji.

- Dalsze poszerzanie zakresu rozpowszechniania informacji na temat substancji.

- Stworzenie i prowadzenie wykazów klasyfikacji i oznakowania.

- Rozwój platformy współpracy w zakresie klasyfikacji i oznakowania.

- Uruchomienie informatycznej platformy wspomagania obiegu dokumentów w ramach procedur oceny.

Doradztwo naukowo-techniczne oferowane instytucjom i organom unijnym

- Podpisano umowę dotyczącą wsparcia dalszego rozwoju metodyki oceny ryzyka w przypadku substancji złożonych.

- W działaniach wspierających różne procesy rutynowo wykorzystuje się modelowanie matematyczne.

- Zorganizowano pierwsze spotkanie Grupy ds. oceny zgłoszonych nanomateriałów.

- Opublikowano "Najlepsze praktyki dotyczące informacji na temat właściwości fizykochemicznych i substancji nanomateriałów" oraz zaktualizowano inne dokumenty zawierające wytyczne.

- Agencja była gospodarzem spotkania ekspertów OECD, podczas którego opracowano strategię testowania środków drażniących skórę.

- Wkład w opracowanie metodyki badania genotoksyczności przewidzianej w zintegrowanej strategii badawczej w ramach REACH oraz w prace PARERE (Preliminary Analysis of Regulatory Relevance - wstępna analiza istotności regulacyjnej).

Komitety i forum

- Liczba jednomyślnych porozumień osiągniętych w komitecie państw członkowskich: 179 (2)

- Liczba opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka: 34 (36)

- Liczba opinii Komitetu ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych: 1 (0)

Rada Odwoławcza

- Liczba złożonych odwołań: 8 (6)

- Liczba decyzji w sprawie odwołań: 1 (6) oraz liczba decyzji proceduralnych: 6 (10)

Komunikacja

- Zorganizowano 4 wydarzenia dla zainteresowanych podmiotów:

- pierwsze warsztaty dla wiodących rejestratorów w lutym (74 + 175 śledzących w internecie),

- drugie warsztaty dla wiodących rejestratorów w październiku (76 + 200 śledzących w internecie),

- siódmy dzień dla zainteresowanych podmiotów w maju (287 uczestników z zewnątrz + 353 śledzących w internecie),

- warsztaty dla akredytowanych podmiotów zainteresowanych w listopadzie (21 uczestników).

- Zorganizowano 16 seminariów internetowych, w których uczestniczyło 2 999 osób.

- Przetłumaczono 276 dokumentów.

- 92 publikacje

- 39 komunikatów prasowych, 62 biuletyny informacyjne, 6 biuletynów.

- 3 mln odwiedzających na stronie internetowej.

Współpraca międzynarodowa

- Współpraca naukowo-techniczna z OECD (np. portal eChem, QSAR Toolbox).

Zarządzanie

- Kontynuacja rozwoju i usprawniania systemów administracyjnych i systemów zarządzania, w tym IQMS.

Finanse, udzielanie zamówień publicznych i księgowość

- Rygorystyczne zarządzanie budżetem i rezerwą gotówkową.

- Podjęto wiele działań w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia, np. w celu zawarcia nowej generacji umów ramowych na usługi informatyczne, umów ramowych w zakresie usług naukowych, komunikacji i usług administracyjnych.

- Łączna liczba przedsiębiorstw sprawdzonych pod kątem statusu MŚP:

315.

Kadry i służby administracyjne

- 23 (24) zakończone procedury naboru; 65 (93) zatrudnionych pracowników (pracownicy zatrudnieni na czas określony i pracownicy kontraktowi)

Informatyka i telekomunikacja

- Świadczenie usług gwarantujących poprawne i sprawne działanie infrastruktury i zasobów informatycznych.

- Stworzenie rozwiązania zapewniającego ciągłość działania systemów informatycznych o zasadniczym znaczeniu dla realizacji wyznaczonych zadań, z wykorzystaniem zewnętrznych usług hostingowych.

- Wdrożenie systemu rejestracji czasu.

- Aktualizacja oprogramowania wszystkich stanowisk roboczych.

Produkty biobójcze

- Analiza, zaprojektowanie i wdrożenie rejestru produktów biobójczych.

- Opracowano pierwszy projekt istotnych dokumentów zawierających wytyczne.

- Wstępny plan prac Komitetu ds. Produktów Biobójczych.

- Państwa członkowskie poproszono o powołanie członków, ustanowienie przewodniczącego i sekretariatu nowego Komitetu oraz rozpoczęcie przygotowań w ramach grupy koordynacyjnej.

PIC

- Działania przygotowawcze.

Źródło: informacje przekazane przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
Nowa funkcjonalność/wersja modułu ABAC Assets (wer. 2.7.2) została wdrożona w lipcu 2012 r. i umożliwia lepsze śledzenie podzespołów wewnętrznych, do których brak jest fizycznego dostępu. Proces ten wymaga jednakże znacznego nakładu pracy, przez co nie można było go ukończyć przed spisem środków trwałych za 2012 r. Agencja potwierdza, że wzmocni swój proces zarządzania spisem środków trwałych. W związku z tym weryfikacja spisu środków trwałych zostanie przeprowadzona wcześniej w 2013 r., aby umożliwić wystarczającą ilość czasu na analizę i pełne prześledzenie wszystkich środków trwałych. Tymczasem rozpoczęto już prace nad projektem utworzenia oprogramowania komputerowego do zarządzania licencjami, który umożliwi właściwą kontrolę środków niematerialnych i prawnych.
12.
Agencja docenia pierwszą uwagę Trybunału i zapewnia, że będzie w dalszym ciągu dbać o to, aby wszelkie operacje przeniesień w tytule III były uzasadnione.
1 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku wyniku ekonomicznego, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR) / Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.365.97

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.
Data aktu: 09/07/2013
Data ogłoszenia: 13/12/2013