Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych

COM(2013) 428 final - 2013/0200 (COD)

(2013/C 341/17)

(Dz.U.UE C z dnia 21 listopada 2013 r.)

Sprawozdawca: Gabriel SARRÓ IPARRAGUIRRE

Parlament Europejski, w dniu 1 lipca 2013 r., oraz Rada, w dniu 10 lipca 2013 r., postanowiły, zgodnie z art. 43 ust. 2 i art. 304 TFUE, zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych

COM(2013) 428 final - 2013/0200 (COD).

Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, na sprawozdawcę opinii wyznaczyła Gabriela SARRÓ IPARRAGUIRRE i przyjęła swoją opinię 3 września 2013 r.

Na 492. sesji plenarnej w dniach 18-19 września 2013 r. (posiedzenie z 19 września 2013 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 128 do 1 - 8 osób wstrzymało się od głosu - przyjął następującą opinię:

1.
Wnioski
1.1
Zdaniem EKESu przedłużający się kryzys gospodarczy i finansowy nadwerężył krajowe zasoby finansowe, gdyż państwa członkowskie przeprowadzają niezbędne działania polityczne na rzecz konsolidacji budżetowej.
1.2
Z tego względu za konieczną i właściwą uznaje proponowaną przez Komisję zmianę rozporządzenia (WE) nr 1198/2006 i zdecydowanie ją popiera, mając pewność że środki budżetowe będą wydatkowane w sposób bardziej efektywny.
2.
Kontekst
2.1
Przedłużający się ogólnoświatowy kryzys finansowy i niespotykana dotąd recesja gospodarcza poważnie wpłynęły na wzrost gospodarczy i stabilność finansową oraz spowodowały znaczne pogorszenie sytuacji finansowej i gospodarczej wielu państw członkowskich.
2.2
Szczególnie w państwach członkowskich najbardziej dotkniętych kryzysem, które otrzymały pomoc finansową w ramach programu dostosowawczego, sytuację tę zaostrzają problemy związane z płynnością finansową, wynikające z konsolidacji budżetowej. Wpływa to na ich wzrost gospodarczy i stabilność finansową oraz pogłębia deficyt zadłużenia. Współfinansowanie zwiększa skuteczność przyznawanej pomocy. Obniżenie współfinansowania ze strony państwa członkowskiego stwarza ryzyko obniżenia skuteczności wsparcia i trzeba poczynić wszelkie możliwe starania, aby to ryzyko zminimalizować.
2.3
W tym kontekście zapewnienie sprawnej realizacji programów Europejskiego Funduszu Rybackiego ma szczególne znaczenie dla inwestycji w sektorze rybołówstwa.
2.4
Rozporządzenie (WE) nr 1198/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego określa:
program operacyjny: jednolity dokument sporządzony przez państwo członkowskie i zatwierdzony przez Komisję, zawierający spójny zestaw osi priorytetowych, które należy realizować dzięki pomocy z EFR;
oś priorytetową: każdy z priorytetów w programie operacyjnym obejmujący grupę powiązanych ze sobą środków na rzecz realizacji szczególnych, wymiernych celów.
2.5
Przewidziane w EFR osie priorytetowe to:
oś priorytetowa 1: środki na rzecz dostosowania wspólnotowej floty rybackiej;
oś priorytetowa 2: akwakultura, rybołówstwo śródlądowe, przetwarzanie produktów rybołówstwa i akwakultury i obrót nimi;
oś priorytetowa 3: środki służące wspólnemu interesowi;
oś priorytetowa 4: zrównoważony rozwój obszarów zależnych głównie od rybactwa;
oś priorytetowa 5: pomoc techniczna.
2.6
Komisja, po zatwierdzeniu programu operacyjnego przedłożonego przez każde państwo członkowskie, ustanawia we współpracy z nim procentowy pułap współfinansowania dla każdej osi priorytetowej, który uwzględnia też maksymalny pułap kwotowy wkładu z EFR.
2.7
Płatności ze strony Komisji związane z wkładem finansowym EFR przyjmują formę płatności zaliczkowych, płatności okresowych i wypłaty salda, po uprzedniej zgodzie instytucji certyfikującej i instytucji audytowej w ramach każdego programu operacyjnego.
3.
Obecna sytuacja
3.1
Artykuły 76 i 77 rozporządzenia (WE) nr 1198/2006 przewidują, jak wspomniano w punkcie 2.7, płatności okresowe i płatności salda końcowego, zgodnie z planem finansowania dla każdej osi priorytetowej przewidzianej w 2006 r.
3.2
Sytuacja finansowa i gospodarcza opisana w punktach 2.1 i 2.2 zmotywowała Komisję do zaproponowania zmiany przytoczonych art. 76 i 77 w celu przyspieszenia inwestycji i usprawnienia zwiększenia dostępności funduszy.
3.3
Parlament Europejski i Rada zatwierdziły rozporządzenie (WE) nr 387/2012 umożliwiające, poprzez zmianę tekstu przytoczonych artykułów, państwom członkowskim, które w największym stopniu zostały dotknięte kryzysem i które uzgodniły z Komisją program dostosowań makroekonomicznych, zwrócenie się o zwiększenie poziomu współfinansowania w ramach płatności okresowych i końcowych z EFR.
3.4
Dotychczas siedem państw członkowskich otrzymało pomoc finansową i przyjęło program dostosowawczy. Są to Cypr, Węgry, Rumunia, Łotwa, Portugalia, Grecja i Irlandia. Zmiana w rozporządzeniu (WE) nr 1198/2006 przewiduje, że ze zwiększenia współfinansowania może skorzystać każde państwo członkowskie, które wniesie w przyszłości o program pomocy finansowej na mocy art. 76 ust. 3 lit. a), b) i c) i uzyska na niego zgodę.
3.5
Płatności okresowe i płatności salda końcowego zostają zwiększone na wniosek państwa członkowskiego o kwotę

odpowiadającą dziesięciu punktom procentowym powyżej poziomu współfinansowania każdej osi priorytetowej (maksymalnie do 100 %), stosowaną do kwoty kwalifikowalnych wydatków publicznych nowo zadeklarowanych w każdej poświadczonej deklaracji wydatków przedłożonej w okresie, w którym państwo członkowskie spełnia jeden z warunków określonych w art. 76 ust. 3 lit. a), b) i c).

3.6
Rozporządzenie stanowi również, że do celów obliczenia płatności okresowych i płatności salda końcowego po zaprzestaniu przez państwo członkowskie korzystania z pomocy finansowej Unii, o której mowa w art. 76 ust. 3, Komisja nie bierze pod uwagę zwiększonych kwot wypłaconych zgodnie z tym ustępem.
3.7
W nowym brzmieniu rozporządzenia (WE) nr 1198/2006 uwzględniono art. 77a, który w ustępie 5 ogranicza wypłatę zwiększonych stawek współfinansowania do deklaracji wydatków, którą zainteresowane państwa członkowskie przedstawią do 31 grudnia 2013 r.
4.
Zmiana wniosku dotyczącego rozporządzenia
4.1
Zmiana proponowana w obecnym wniosku dotyczącym rozporządzenia, który jest przedmiotem niniejszej opinii, wiąże się z ograniczeniami nakładanymi art. 77a ust. 5.
4.2
Zdaniem Komisji, z uwagi na fakt, że państwa członkowskie nadal doświadczają poważnych trudności w ustabilizowaniu systemu finansowego, pożądane jest, by zwiększony poziom współfinansowania obowiązywał po 2013 r.
4.3
Proponuje więc zmianę rozporządzenia (WE) nr 1198/2006 i usunięcie art. 77a ust. 5.
5.
Uwagi ogólne
5.1
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny uważa propozycję Komisji za właściwą i wyraża dla niej całkowite poparcie.
5.2
EKES zgadza się z tym, by całkowity przydział środków finansowych z funduszy na dany okres na rzecz wskazanych państw członkowskich i przedmiotowych programów nie uległ zmianie.

Bruksela, 19 września 2013 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Henri MALOSSE

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.341.75

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących zarządzania finansowego dla niektórych państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych.
Data aktu: 19/09/2013
Data ogłoszenia: 21/11/2013