Projekt budżetu korygującego nr 3/2011: nadwyżka budżetowa za rok 2010 (11630/2011 - C7-0166/2011 - 2011/2075(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 3/2011: nadwyżka budżetowa za rok 2010

P7_TA(2011)0308

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2011 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 3/2011 na rok budżetowy 2011, sekcja 3 - Komisja (11630/2011 - C7-0166/2011 - 2011/2075(BUD))

(2013/C 33 E/32)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 310 i art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 15 ust. 3 oraz art. 37 i 38,
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 15 grudnia 2010 r.(2),
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3),
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3/2011 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 przedłożony przez Komisję dnia 15 kwietnia 2011 r. (COM(2011)0219),
uwzględniając stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 3/2011 sporządzone dnia 16 czerwca 2011 r. (11630/2011 - C7-0166/2011),
uwzględniając art. 75b i art. 75e Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0254/2011),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 3/2011 ma na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2011 nadwyżki z roku budżetowego 2010 wynoszącej 4.539.394.283 EUR,
B.
mając na uwadze, że na główne elementy tej nadwyżki składa się dodatni wynik po stronie dochodów wynoszący ponad 1,8 mld EUR, niewykorzystane środki po stronie wydatków w wysokości 2,72 mld EUR i dodatnie różnice kursowe w wysokości 22,3 mln EUR,
C.
mając na uwadze, że większość środków po stronie dochodów (1,28 mld EUR z ogólnej kwoty 1,8 mld EUR) pochodzi z odsetek z tytułu płatności przeterminowanych i grzywien,
D.
mając na uwadze, że różnica między przegłosowaną kwotą budżetu na 2011 r. (122,96 mld EUR) i wykorzystanymi lub przeniesionymi środkami (120,97 mld EUR) pochodzi z anulowanych środków (740 mln EUR), głównie z powodu nieprzyjęcia projektu budżetu korygującego nr 10/2010,
E.
mając na uwadze, że niewykorzystana kwota w wysokości 2,72 mld EUR pochodzi z niewykorzystanych środków na programy, z niewykorzystanych nieuruchomionych rezerw, z niewykorzystanych środków z innych sekcji budżetu i z niepełnego wykorzystania środków przeniesionych z 2009 na 2010 r.,
1.
przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 3/2011 poświęcony wyłącznie uwzględnieniu w budżecie nadwyżki z 2010 r., zgodnie z art. 15 rozporządzenia finansowego;
2.
jest przekonany, że część dochodów pochodząca z odsetek z tytułu płatności przeterminowanych i grzywien nie powinna zostać uznana za nadwyżkę i nie powinna w związku z tym zostać odliczona ze składek państw członkowskich (zasoby własne w oparciu o DNB);
3.
uważa wręcz przeciwnie, że ten dochód wygenerowany dzięki egzekwowaniu unijnej polityki konkurencji powinien zostać bezpośrednio przekazany z powrotem do budżetu UE i reinwestowany; jest zdecydowany promować i bronić tej zasady podczas zbliżających się negocjacji w sprawie rocznych i wieloletnich budżetów;
4.
zatwierdza jednak stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 3/2011 bez poprawek i zobowiązuje przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 2/2011 został ostatecznie przyjęty oraz do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i parlamentom krajowym.
______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0475.

(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.33E.231

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Projekt budżetu korygującego nr 3/2011: nadwyżka budżetowa za rok 2010 (11630/2011 - C7-0166/2011 - 2011/2075(BUD)).
Data aktu: 05/07/2011
Data ogłoszenia: 05/02/2013