Projekt budżetu korygującego nr 3/2011: nadwyżka budżetowa za rok 2010 (11630/2011 - C7-0166/2011 - 2011/2075(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 3/2011: nadwyżka budżetowa za rok 2010

P7_TA(2011)0308

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2011 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 3/2011 na rok budżetowy 2011, sekcja 3 - Komisja (11630/2011 - C7-0166/2011 - 2011/2075(BUD))

(2013/C 33 E/32)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 310 i art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) ("rozporządzenie finansowe"), w szczególności jego art. 15 ust. 3 oraz art. 37 i 38,
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 15 grudnia 2010 r.(2),
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(3),
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3/2011 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2011 przedłożony przez Komisję dnia 15 kwietnia 2011 r. (COM(2011)0219),
uwzględniając stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 3/2011 sporządzone dnia 16 czerwca 2011 r. (11630/2011 - C7-0166/2011),
uwzględniając art. 75b i art. 75e Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0254/2011),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 3/2011 ma na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2011 nadwyżki z roku budżetowego 2010 wynoszącej 4.539.394.283 EUR,
B.
mając na uwadze, że na główne elementy tej nadwyżki składa się dodatni wynik po stronie dochodów wynoszący ponad 1,8 mld EUR, niewykorzystane środki po stronie wydatków w wysokości 2,72 mld EUR i dodatnie różnice kursowe w wysokości 22,3 mln EUR,
C.
mając na uwadze, że większość środków po stronie dochodów (1,28 mld EUR z ogólnej kwoty 1,8 mld EUR) pochodzi z odsetek z tytułu płatności przeterminowanych i grzywien,
D.
mając na uwadze, że różnica między przegłosowaną kwotą budżetu na 2011 r. (122,96 mld EUR) i wykorzystanymi lub przeniesionymi środkami (120,97 mld EUR) pochodzi z anulowanych środków (740 mln EUR), głównie z powodu nieprzyjęcia projektu budżetu korygującego nr 10/2010,
E.
mając na uwadze, że niewykorzystana kwota w wysokości 2,72 mld EUR pochodzi z niewykorzystanych środków na programy, z niewykorzystanych nieuruchomionych rezerw, z niewykorzystanych środków z innych sekcji budżetu i z niepełnego wykorzystania środków przeniesionych z 2009 na 2010 r.,
1.
przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 3/2011 poświęcony wyłącznie uwzględnieniu w budżecie nadwyżki z 2010 r., zgodnie z art. 15 rozporządzenia finansowego;
2.
jest przekonany, że część dochodów pochodząca z odsetek z tytułu płatności przeterminowanych i grzywien nie powinna zostać uznana za nadwyżkę i nie powinna w związku z tym zostać odliczona ze składek państw członkowskich (zasoby własne w oparciu o DNB);
3.
uważa wręcz przeciwnie, że ten dochód wygenerowany dzięki egzekwowaniu unijnej polityki konkurencji powinien zostać bezpośrednio przekazany z powrotem do budżetu UE i reinwestowany; jest zdecydowany promować i bronić tej zasady podczas zbliżających się negocjacji w sprawie rocznych i wieloletnich budżetów;
4.
zatwierdza jednak stanowisko Rady w sprawie projektu budżetu korygującego nr 3/2011 bez poprawek i zobowiązuje przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 2/2011 został ostatecznie przyjęty oraz do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i parlamentom krajowym.
______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0475.

(3) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.33E.231

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Projekt budżetu korygującego nr 3/2011: nadwyżka budżetowa za rok 2010 (11630/2011 - C7-0166/2011 - 2011/2075(BUD)).
Data aktu: 05/07/2011
Data ogłoszenia: 05/02/2013