Zawiadomienie dotyczące wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach C-249/10 P i C-247/10 P w odniesieniu do rozporządzenia Rady (WE) nr 1472/2006 nakładającego ostateczne cła antydumpingowe oraz stanowiącego o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu.

Zawiadomienie dotyczące wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach C-249/10 P i C-247/10 P w odniesieniu do rozporządzenia Rady (WE) nr 1472/2006 nakładającego ostateczne cła antydumpingowe oraz stanowiącego o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu

(2013/C 295/06)

(Dz.U.UE C z dnia 11 października 2013 r.)

Wyrokami z dnia 2 lutego 2012 r. w sprawie C-249/10 P 1 Brosman et al oraz z dnia 15 listopada 2012 r. w sprawie C-247/10 P 2 Zhejiang Aokang Shoes Co. Ltd Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("Trybunał") stwierdził częściową nieważność rozporządzenia Rady (WE) nr 1472/2006 z dnia 5 października 2006 r. nakładającego ostateczne cła antydumpingowe oraz stanowiącego o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu ("rozporządzenie") 3 . Stwierdzono nieważność rozporządzenia w zakresie, w jakim dotyczy ona przedsiębiorstw Brosmann Footwear (HK) Ltd, Seasonable Footwear (Zhongshan) Ltd, Lung Pao Footwear (Guangzhou) Ltd oraz Risen Footwear (HK) Co Ltd, a także Zhejiang Aokang Shoes Co. Ltd ("producenci eksportujący objęci postępowaniem").

W wyżej wspomnianych wyrokach Trybunał stwierdził, że instytucje UE powinny były rozpatrzyć wnioski o traktowanie na zasadach rynkowych ("MET") złożone przez producentów eksportujących objętych postępowaniem i podjąć decyzje co do tych wniosków.

Artykuł 266 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zobowiązuje instytucje do podjęcia środków zapewniających wykonanie wyroków Trybunału.

W celu wypełnienia tego zobowiązania Komisja postanowiła wznowić postępowanie od etapu, w którym pojawiła się niezgodność z prawem, w celu zastąpienia części rozporządzenia, których nieważność stwierdzono, oraz sprawdzić, czy w odniesieniu do producentów eksportujących objętych postępowaniem przeważały warunki gospodarki rynkowej w okresie od dnia 1 kwietnia 2004 r. do dnia 31 marca 2005 r.

W zależności od ustaleń trwającego postępowania konieczna może być również odpowiednia zmiana rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 1294/2009 z dnia 22 grudnia 2009 r. nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzącego z Wietnamu i pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, rozszerzone na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami wysyłanego ze Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau, zgłoszonego lub niezgłoszonego jako pochodzące ze Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau, w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 384/96 4 .

1.
Określenie zainteresowanych stron

Komisja obecnie analizuje ustalenia dotyczące oceny MET przeprowadzonej w odniesieniu do producentów eksportujących objętych postępowaniem.

Komisja zamierza ujawnić ustalenia oceny dotyczącej MET oraz proponowane środki wykonania wyroków Trybunału wszystkim zainteresowanym stronom, które uczestniczyły w pierwotnym dochodzeniu, o ile zwrócą się one z takim wnioskiem.

Zważywszy że pierwotne dochodzenie przeprowadzono w latach 2005-2006, w celu upewnienia się, że Komisja dysponuje właściwymi danymi kontaktowymi potencjalnych zainteresowanych stron, Komisja niniejszym wzywa wszystkie zainteresowane strony, które zgłosiły się w pierwotnym dochodzeniu, do zadeklarowania, czy życzą sobie otrzymać wyżej wspomniane informacje, a jeśli tak - do przedstawienia następujących informacji:

do której kategorii należy dana zainteresowana strona w przedmiotowej sprawie (np. producent unijny, importer niepowiązany, producent eksportujący itp.);
czy dana strona chce uczestniczyć jako zainteresowana strona w obecnym wykonaniu wspomnianych wyroków Trybunału;
nazwa, adres i adres e-mail zainteresowanej strony;
dokumentacja potwierdzająca, że dana strona uczestniczyła jako zainteresowana strona w pierwotnym dochodzeniu.
2.
Termin

Wyżej wymienione informacje muszą wpłynąć do Komisji w terminie 15 dni od dnia opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

3.
Odpowiedzi pisemne i korespondencja

Wszystkie odnośne informacje należy przekazać Komisji w formie pisemnej i muszą one zawierać nazwę, adres, adres e-mail i numer telefonu danej zainteresowanej strony.

Adres Komisji do celów korespondencji:

European Commission

Directorate-General for Trade

Directorate H

Office: N105 08/020

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

E-mail: TRADE-AD499-Footwear-Court@ec.europa.eu

4.
Rzecznik praw stron

Zainteresowane strony mogą wystąpić o interwencję urzędnika Dyrekcji Generalnej ds. Handlu pełniącego rolę rzecznika praw stron. Rzecznik praw stron pośredniczy w kontaktach między zainteresowanymi stronami i służbami Komisji prowadzącymi dochodzenie. Rzecznik praw stron rozpatruje wnioski o dostęp do akt, spory dotyczące poufności dokumentów, wnioski o przedłużenie terminów i wnioski stron trzecich o przesłuchanie. Rzecznik praw stron może zorganizować przesłuchanie indywidualnej zainteresowanej strony i podjąć się mediacji, aby zapewnić pełne wykonanie prawa zainteresowanych stron do obrony.

Wniosek o przesłuchanie z udziałem rzecznika praw stron należy sporządzić na piśmie, podając uzasadnienie. Wnioski o przesłuchanie w sprawach dotyczących wstępnego etapu dochodzenia muszą wpłynąć w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Na kolejnych etapach wnioski o przesłuchanie należy składać w terminach określonych przez Komisję w korespondencji ze stronami.

Rzecznik praw stron umożliwi także zorganizowanie przesłuchania z udziałem stron pozwalającego na przedstawienie różnych stanowisk i odpierających je argumentów. Dodatkowe informacje i dane kontaktowe zainteresowane strony mogą uzyskać na stronach internetowych DG ds. Handlu dotyczących rzecznika praw stron:

http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/degucht/contact/hearing-officer/

1 Dz.U. C 80 z 17.3.2012, s. 3.
2 Dz.U. C 9 z 12.1.2013, s. 5.
3 Dz.U. L 275 z 6.10.2006, s. 1.
4 Dz.U. L 352 z 30.12.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.295.6

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zawiadomienie dotyczące wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach C-249/10 P i C-247/10 P w odniesieniu do rozporządzenia Rady (WE) nr 1472/2006 nakładającego ostateczne cła antydumpingowe oraz stanowiącego o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych rodzajów obuwia ze skórzanymi cholewkami pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Wietnamu.
Data aktu: 11/10/2013
Data ogłoszenia: 11/10/2013