Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie domniemanej pomocy na rzecz Scandinavian Airlines udzielonej poprzez nowy odnawialny instrument kredytowy.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie domniemanej pomocy na rzecz Scandinavian Airlines udzielonej poprzez nowy odnawialny instrument kredytowy 1

(2013/C 287/07)

(Dz.U.UE C z dnia 3 października 2013 r.)

Decyzją nr 259/13/COL z dnia 19 czerwca 2013 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I oraz art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Norwegii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Rue Belliard/Belliardstraat 35

1040 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności. Uwzględniając m.in. art. 109 ust. 2 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zwanego dalej "Porozumieniem EOG") oraz równoległe kompetencje Komisji Europejskiej oraz Urzędu w niniejszej sprawie, Urząd będzie również przekazywać wszelkie otrzymane uwagi do Komisji Europejskiej, chyba że zainteresowana strona przekazująca uwagi zgłosi uzasadniony sprzeciw wobec takiego przekazania.

STRESZCZENIE

Procedura

Pismem z dnia 5 lutego 2013 r. Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") otrzymał od Zrzeszenia Europejskich Przewoźników Niskokosztowych ("ELFAA") skargę dotyczącą uczestnictwa Norwegii, Szwecji i Danii w odnawialnym instrumencie kredytowym ("nowy instrument") na rzecz linii lotniczych Scandinavian Airlines ("SAS").

Pismem z dnia 18 lutego 2013 r. Urząd wezwał władze Norwegii do przedstawienia uwag w sprawie informacji zawartych w skardze oraz w sprawie zarzutów dotyczących niezgodnej z prawem pomocy państwa. Władze Norwegii odpowiedziały pismem z dnia 25 marca 2013 r. Przedstawiły również dodatkowe informacje pismem z dnia 6 czerwca 2013 r.

Ocena środka

W ostatnich latach linie SAS były uzależnione od zewnętrznych instrumentów kredytowych w zakresie utrzymania swojej gotowości finansowej. Od grudnia 2006 r. linie SAS korzystały z odnawialnego instrumentu kredytowego ("stary instrument"), udostępnianego wyłącznie przez kilka banków udzielających kredytu. Stary instrument miał przestać obowiązywać w czerwcu 2013 r. Po negocjacjach w listopadzie 2012 r. banki zaakceptowały nowy instrument, który miał zostać ustanowiony wspólnie z czterema największymi akcjonariuszami - Norwegią, Szwecją i Danią ("państwa") oraz z głównym akcjonariuszem prywatnym - Fundacją Knut and Alice Wallenberg ("KAW").

W związku z powyższym 50 % nowego instrumentu zapewniają państwa proporcjonalnie do swojego udziału w liniach SAS, a pozostałe 50 % - KAW oraz banki udzielające kredytu zaangażowane w stary instrument (z wyjątkiem jednego banku). Państwa i KAW uczestniczą w nowym instrumencie na takich samych warunkach jak banki.

Urząd ocenił, czy ustanowienie nowego instrumentu przyznało liniom SAS nienależne korzyści gospodarcze, i uznał, że zasada pari passu nie może mieć zastosowania, ponieważ żaden inwestor prywatny nie wziął udziału w nowym instrumencie w taki sam sposób jak organy publiczne. Pod tym względem banki udzielające kredytu w przybliżeniu o połowę zmniejszyły swój udział w nowym instrumencie (w porównaniu ze starym instrumentem); Urząd nie może wykluczyć, że udział prywatnych kredytodawców mógł być związany z ich istniejącym zaangażowaniem kredytowym w liniach SAS, a także z udziałem państw w nowym instrumencie, a nie z samą perspektywą rentowności.

Urząd zbadał także, czy udział państw w nowym instrumencie można uznać za możliwy do przyjęcia dla inwestora prywatnego działającego w warunkach gospodarki rynkowej. Pod tym względem Urząd ma wątpliwości, czy odpowiedni plan operacyjny i towarzyszące mu analizy rentowności, stanowiące podstawę dla udziału państw, są wystarczająco solidne, aby skłonić prywatnego inwestora do udziału w nowym instrumencie.

Ponadto jeżeli nowy instrument stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości dotyczące jego zgodności z wyjątkami określonymi w art. 61 ust. 2 i 3 Porozumienia EOG. Warunki dotyczące pomocy na ratowanie i restrukturyzację określone w wytycznych Urzędu w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji nie wydają się być spełnione.

Podsumowanie

W świetle powyższych rozważań na obecnym etapie Urząd nie może stwierdzić, że udział państw w nowym instrumencie odbywa się na zasadach rynkowych. W związku z tym nie może wykluczyć nienależnej korzyści przyznanej na rzecz SAS, potencjalnie stanowiącej pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Ponadto jeżeli nowy instrument stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości dotyczące jego zgodności z Porozumieniem EOG.

W związku z tym Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I oraz art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony wzywa się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej

grafika

1 Informacja zmieniona przez sprostowanie z dnia 5 października 2013 r. (Dz.U.UE.C.2013.290.9).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.287.10

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie domniemanej pomocy na rzecz Scandinavian Airlines udzielonej poprzez nowy odnawialny instrument kredytowy.
Data aktu: 03/10/2013
Data ogłoszenia: 03/10/2013