(2013/C 287/07)
(Dz.U.UE C z dnia 3 października 2013 r.)
Decyzją nr 259/13/COL z dnia 19 czerwca 2013 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I oraz art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze Norwegii otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.
Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:
EFTA Surveillance Authority
Registry
Rue Belliard/Belliardstraat 35
1040 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności. Uwzględniając m.in. art. 109 ust. 2 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (zwanego dalej "Porozumieniem EOG") oraz równoległe kompetencje Komisji Europejskiej oraz Urzędu w niniejszej sprawie, Urząd będzie również przekazywać wszelkie otrzymane uwagi do Komisji Europejskiej, chyba że zainteresowana strona przekazująca uwagi zgłosi uzasadniony sprzeciw wobec takiego przekazania.
STRESZCZENIE
Procedura
Pismem z dnia 5 lutego 2013 r. Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") otrzymał od Zrzeszenia Europejskich Przewoźników Niskokosztowych ("ELFAA") skargę dotyczącą uczestnictwa Norwegii, Szwecji i Danii w odnawialnym instrumencie kredytowym ("nowy instrument") na rzecz linii lotniczych Scandinavian Airlines ("SAS").
Pismem z dnia 18 lutego 2013 r. Urząd wezwał władze Norwegii do przedstawienia uwag w sprawie informacji zawartych w skardze oraz w sprawie zarzutów dotyczących niezgodnej z prawem pomocy państwa. Władze Norwegii odpowiedziały pismem z dnia 25 marca 2013 r. Przedstawiły również dodatkowe informacje pismem z dnia 6 czerwca 2013 r.
Ocena środka
W ostatnich latach linie SAS były uzależnione od zewnętrznych instrumentów kredytowych w zakresie utrzymania swojej gotowości finansowej. Od grudnia 2006 r. linie SAS korzystały z odnawialnego instrumentu kredytowego ("stary instrument"), udostępnianego wyłącznie przez kilka banków udzielających kredytu. Stary instrument miał przestać obowiązywać w czerwcu 2013 r. Po negocjacjach w listopadzie 2012 r. banki zaakceptowały nowy instrument, który miał zostać ustanowiony wspólnie z czterema największymi akcjonariuszami - Norwegią, Szwecją i Danią ("państwa") oraz z głównym akcjonariuszem prywatnym - Fundacją Knut and Alice Wallenberg ("KAW").
W związku z powyższym 50 % nowego instrumentu zapewniają państwa proporcjonalnie do swojego udziału w liniach SAS, a pozostałe 50 % - KAW oraz banki udzielające kredytu zaangażowane w stary instrument (z wyjątkiem jednego banku). Państwa i KAW uczestniczą w nowym instrumencie na takich samych warunkach jak banki.
Urząd ocenił, czy ustanowienie nowego instrumentu przyznało liniom SAS nienależne korzyści gospodarcze, i uznał, że zasada pari passu nie może mieć zastosowania, ponieważ żaden inwestor prywatny nie wziął udziału w nowym instrumencie w taki sam sposób jak organy publiczne. Pod tym względem banki udzielające kredytu w przybliżeniu o połowę zmniejszyły swój udział w nowym instrumencie (w porównaniu ze starym instrumentem); Urząd nie może wykluczyć, że udział prywatnych kredytodawców mógł być związany z ich istniejącym zaangażowaniem kredytowym w liniach SAS, a także z udziałem państw w nowym instrumencie, a nie z samą perspektywą rentowności.
Urząd zbadał także, czy udział państw w nowym instrumencie można uznać za możliwy do przyjęcia dla inwestora prywatnego działającego w warunkach gospodarki rynkowej. Pod tym względem Urząd ma wątpliwości, czy odpowiedni plan operacyjny i towarzyszące mu analizy rentowności, stanowiące podstawę dla udziału państw, są wystarczająco solidne, aby skłonić prywatnego inwestora do udziału w nowym instrumencie.
Ponadto jeżeli nowy instrument stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości dotyczące jego zgodności z wyjątkami określonymi w art. 61 ust. 2 i 3 Porozumienia EOG. Warunki dotyczące pomocy na ratowanie i restrukturyzację określone w wytycznych Urzędu w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji nie wydają się być spełnione.
Podsumowanie
W świetle powyższych rozważań na obecnym etapie Urząd nie może stwierdzić, że udział państw w nowym instrumencie odbywa się na zasadach rynkowych. W związku z tym nie może wykluczyć nienależnej korzyści przyznanej na rzecz SAS, potencjalnie stanowiącej pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Ponadto jeżeli nowy instrument stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości dotyczące jego zgodności z Porozumieniem EOG.
W związku z tym Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I oraz art. 4 ust. 4 i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony wzywa się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2013.287.10 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I i art. 6 ust. 1 w części II protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w sprawie domniemanej pomocy na rzecz Scandinavian Airlines udzielonej poprzez nowy odnawialny instrument kredytowy. |
| Data aktu: | 03/10/2013 |
| Data ogłoszenia: | 03/10/2013 |