Rezolucja w sprawie projektu protokołu dotyczącego obaw narodu irlandzkiego co do Traktatu z Lizbony (art. 48 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej) (00092/2011 - C7-0387/2011 - 2011/0815(NLE)).

Projekt protokołu dotyczącego obaw narodu irlandzkiego co do Traktatu z Lizbony (konsultacja) *

P7_TA(2012)0124

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie projektu protokołu dotyczącego obaw narodu irlandzkiego co do Traktatu z Lizbony (art. 48 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej) (00092/2011 - C7-0387/2011 - 2011/0815(NLE))

(2013/C 258 E/20)

(Dz.U.UE C z dnia 7 września 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając decyzję szefów państw i rządów 27 państw członkowskich podjętą dnia 19 czerwca 2009 r. podczas spotkania Rady Europejskiej i dotyczącą obaw narodu irlandzkiego co do Traktatu z Lizbony (załącznik 1 do konkluzji prezydencji),
uwzględniając pismo rządu irlandzkiego do Rady z dnia 20 lipca 2011 r., przesłane zgodnie z art. 48 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w sprawie wniosku dotyczącego dodania do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej projektu protokołu dotyczącego obaw narodu irlandzkiego co do Traktatu z Lizbony (zwanego dalej "projektem protokołu"),
uwzględniając przedłożenie przez Radę w dniu 11 października 2011 r. tego wniosku Radzie Europejskiej zgodnie z art. 48 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 48 ust. 3 akapit pierwszy Traktatu o Unii Europejskiej, na mocy którego Rada Europejska skonsultowała się z Parlamentem (C7-0387/2011),
uwzględniając art. 74a Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A7-0064/2012),
A.
mając na uwadze, że w 2008 r. rząd irlandzki podjął decyzję o zorganizowaniu referendum w sprawie ratyfikacji Traktatu z Lizbony;
B.
mając na uwadze, że z powodu niekorzystnych wyników referendum z dnia 12 czerwca 2008 r. Irlandia nie zdołała ratyfikować Traktatu z Lizbony;
C.
mając na uwadze, że Rada Europejska na posiedzeniu w dniach 11-12 grudnia 2008 r. na wniosek rządu irlandzkiego ustaliła, że zostanie podjęta decyzja o tym, by w składzie Komisji po roku 2014 nadal znajdował się jeden przedstawiciel każdego państwa członkowskiego;
D.
mając na uwadze, że w związku z wymogiem jednomyślności w odniesieniu do wejścia w życie Traktatu z Lizbony oczekiwano, że rząd irlandzki znajdzie rozwiązanie sytuacji, która zaistniała w następstwie decyzji o przeprowadzeniu referendum, a w jego konsekwencji - odmowy przyjęcia Traktatu z Lizbony;
E.
mając na uwadze, że szefowie państw i rządów na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniu 19 czerwca 2009 r. postanowili podjąć decyzję w celu "zapewnienia niezbędnych gwarancji prawnych" w odpowiedzi na obawy narodu irlandzkiego dotyczące prawa do życia, rodziny i edukacji oraz podatków, bezpieczeństwa i obrony, oraz uzgodnili, że przy okazji zawarcia następnego traktatu o przystąpieniu i zgodnie z wymogami konstytucyjnymi, przyjmą postanowienia tej decyzji w formie protokołu, który zostanie załączony do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w celu wyjaśnienia tych postanowień Traktatu z Lizbony, w odniesieniu do których obywatele Irlandii wyrazili obawy;
F.
mając na uwadze, że art. 1 projektu protokołu, stwierdzając, że żadne z postanowień Traktatu z Lizbony nie narusza zakresu ani możliwości zastosowania przepisów konstytucji Irlandii dotyczących ochrony prawa do życia, ochrony rodziny i praw edukacyjnych, odnosi się do kwestii, które nie należą do obszarów wchodzących w zakres kompetencji Unii zgodnie z art. 4 i 5 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 2-6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub w odniesieniu do których Unia pełni tylko rolę uzupełniającą (art. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej);
G.
mając na uwadze, że art. 2 projektu protokołu odnoszący się do polityki fiskalnej stwierdza, że "żadne z postanowień Traktatu z Lizbony w żaden sposób nie zmienia - w odniesieniu do żadnego państwa członkowskiego - zakresu kompetencji Unii Europejskiej ani sposobu wykonywania przez nią tych kompetencji" i nie uniemożliwia postępów w kierunku lepszej koordynacji gospodarczej w Unii;
H.
mając na uwadze, że art. 3 projektu protokołu ma na celu wyjaśnienie postanowień Traktatu z Lizbony dotyczących bezpieczeństwa i obrony (art. 42-46 Traktatu o Unii Europejskiej), precyzując że unijna wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony nie narusza polityki bezpieczeństwa i obrony państwa irlandzkiego ani jego zobowiązań, oraz że przewiduje obowiązek udzielania wspólnej pomocy w duchu solidarności, jeżeli jedno z państw członkowskich stanie się ofiarą zbrojnej agresji na swoim terytorium, w rozumieniu odpowiednio art. 42 ust.7 Traktatu o Unii Europejskiej i art. 222 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
I.
mając na uwadze, że konieczne jest przestrzeganie uprzednich porozumień politycznych między rządami, a także że treść projektu protokołu dotyczy wyłącznie sytuacji Irlandii;
1.
zgadza się z decyzją Rady Europejskiej o rozpatrzeniu proponowanych zmian w traktatach;
2.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Parlamentu Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji i parlamentom państw członkowskich.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.258E.128

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie projektu protokołu dotyczącego obaw narodu irlandzkiego co do Traktatu z Lizbony (art. 48 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej) (00092/2011 - C7-0387/2011 - 2011/0815(NLE)).
Data aktu: 18/04/2012
Data ogłoszenia: 07/09/2013