Szacunkowe przychody i wydatki na rok 2013 - Sekcja 1 - Parlament (2012/2006(BUD)).

Szacunkowe przychody i wydatki na rok 2013 - Sekcja 1 - Parlament

P7_TA(2012)0109

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie preliminarza wpływów i wydatków Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2013 (2012/2006(BUD))

(2013/C 257 E/22)

(Dz.U.UE C z dnia 6 września 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 1 , w szczególności jego art. 31,
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 2 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 lutego 2012 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej 2013 - sekcje 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9 i 10 3 ,
uwzględniając sprawozdanie sekretarza generalnego dla Prezydium dotyczące sporządzenia wstępnego projektu preliminarza budżetowego Parlamentu na rok budżetowy 2013,
uwzględniając wstępny projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Prezydium w dniu 12 marca 2012 r., zgodnie z art. 23 ust. 7 oraz art. 79 ust. 1 Regulaminu Parlamentu,
uwzględniając projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Komisję Budżetową zgodnie z art. 79 ust. 2 Regulaminu Parlamentu,
uwzględniając art. 79 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0062/2012),
A.
mając na uwadze, że pułap działu 5 wieloletnich ram finansowych w odniesieniu do budżetu UE na 2013 r. wynosi 9 181 mln EUR w cenach bieżących 4 ;
B.
mając na uwadze, że przystąpienie Chorwacji do Unii będzie miało wpływ na budżet Parlamentu na 2013 r., a dokładniej na zasoby finansowe przeznaczone dla nowych posłów i na zatrudnienie personelu;
C.
mając na uwadze, że w sytuacji dużego obciążenia długiem publicznym oraz ograniczeń związanych z bieżącymi wysiłkami zmierzającymi do konsolidacji budżetów krajowych Parlament powinien wykazać odpowiedzialność i powściągliwość budżetową oraz zważywszy na pismo komisarza Lewandowskiego z dnia 23 stycznia 2012 r. skierowane do przewodniczących instytucji Unii;
D.
mając na uwadze, że szczególnie ważne jest, by Komisja Budżetowa i Prezydium kontynuowały wzmocnioną współpracę w ramach rocznej procedury budżetowej na podstawie art. 23 i 79 Regulaminu Parlamentu Europejskiego;
E.
mając na uwadze, że zgodnie z traktatem i Regulaminem PE uprawnienia zgromadzenia plenarnego w zakresie przyjmowania preliminarza i budżetu w jego ostatecznym kształcie zostaną w pełni utrzymane;
F.
mając na uwadze, że w dniach 6 i 13 marca 2012 r. odbyły się wstępne i właściwe posiedzenie pojednawcze z udziałem delegacji Prezydium i Komisji Budżetowej;

Ogólne ramy i całkowity budżet

1.
wyraża zadowolenie z dobrej współpracy między Prezydium a Komisją Budżetową podczas bieżącej procedury budżetowej oraz z porozumienia osiągniętego na posiedzeniu pojednawczym w dniu 13 marca 2012 r.;
2.
uważa, że Parlament powinien się ograniczyć do jednego miejsca pracy z siedzibą skupiającą posłów i urzędników; wzywa Radę do uwzględnienia żądań dotyczących potrzeby wyznaczenia jednej siedziby dla posłów i urzędników, które Parlament i obywatele Unii wyrażali już kilkakrotnie i które powtórzono po raz kolejny w ust. 7 rezolucji Parlamentu z dnia 16 lutego 2012 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej na 2013 rok, sekcje inne niż Komisja;
3.
odnotowuje, że kwota przewidziana we wstępnym projekcie preliminarza budżetu na rok 2013, zgodnie z sugestią sekretarza generalnego przedstawioną w jego sprawozdaniu dla Prezydium, wynosi 1.768.731.441 EUR; stwierdza, że sugerowana stopa wzrostu wynosi 2,96 % w stosunku do budżetu na 2012 r.;
4.
wyraża zadowolenie z wysiłków zmierzających do przedstawienia realistycznego preliminarza i przyjmuje do wiadomości, że Prezydium jest gotowe do przyjęcia dodatkowych oszczędności w porównaniu z poziomem sugerowanym pierwotnie w sprawozdaniu sekretarza generalnego; podkreśla, że celem wszelkich negocjacji budżetowych powinno być osiągnięcie maksymalnej wydajności; w następstwie porozumienia osiągniętego przez Prezydium i Komisję Budżetową podczas posiedzenia pojednawczego w dniu 13 marca 2012 r. ogólna wysokość środków przedstawionych w preliminarzu wynosi 1.759.391.671 EUR, co odpowiada stopie wzrostu w wysokości 1,9 % w stosunku do budżetu na rok 2012, z wyłączeniem kosztów przyjęcia Chorwacji do Unii; podkreśla ponadto potrzebę rygorystycznej kontroli budżetowej, ścisłej współpracy z Komisją Budżetową oraz określenia ewentualnych dalszych oszczędności podczas bieżącej procedury budżetowej;

Kwestie szczegółowe

5.
z zadowoleniem przyjmuje sugestie dotyczące oszczędności związanych z kosztami podróży personelu oraz przesunięcia w strukturze organizacyjnej;
6.
z zadowoleniem przyjmuje proponowane oszczędności w wysokości ok. 3,5 mln EUR w zakresie pomocy parlamentarnej, o których mowa w sprawozdaniu sekretarza generalnego na temat wstępnego projektu preliminarza budżetowego Parlamentu na rok budżetowy 2013, przygotowanym dla członków Prezydium; zwraca uwagę, że oszczędności te uwzględniają poziom wydatków w ramach odpowiedniej linii budżetowej w 2011 r.;
7.
zwraca uwagę na plany dotyczące kampanii informacyjnej w związku z wyborami w 2014 r.; domaga się przedstawienia mu w odpowiednim czasie dalszych informacji;
8.
przyjmuje z zadowoleniem podjętą przez sekretarza generalnego w 2011 r. inicjatywę przedstawienia propozycji reorganizacji pracy tłumaczy pisemnych i ustnych; uważa, że taka inicjatywa spowoduje znaczne oszczędności w budżecie na rok 2012 i nawołuje do kontynuowania tej inicjatywy w roku 2013; broni jednak zasady wielojęzyczności i wskazuje na wyjątkowe potrzeby Parlamentu w zakresie tłumaczeń ustnych i pisemnych; ponadto podkreśla znaczenie współpracy międzyinstytucjonalnej w tym zakresie;
9.
wzywa służby administracyjne do przedstawienia niezależnej oceny budżetu Parlamentu w celu zidentyfikowania oszczędności we wszystkich liniach budżetowych oraz do przedstawienia tej oceny Komisji Budżetowej najpóźniej do września 2012 r.; w związku z powyższym przypomina sekretarzowi generalnemu i Prezydium swój wniosek o aktualizację sprawozdania sekretarza generalnego dla Prezydium z 2002 r. na temat kosztów utrzymywania trzech siedzib, w których odbywają się prace Parlamentu; ponadto przypomina sekretarzowi generalnemu i Prezydium swój wniosek o jak najszybsze ustanowienie grupy roboczej; uważa, że grupa ta powinna omówić między innymi wnioski zawarte w oczekiwanym sprawozdaniu dotyczącym podróży posłów, które powinno zostać ukończone do dnia 31 marca 2012 r., wyniki analizy porównawczej z budżetami reprezentatywnej próby parlamentów państw członkowskich oraz z budżetem Kongresu Stanów Zjednoczonych, jak również finansowanie polityki w dziedzinie nieruchomości; przypomina, że wnioski wypracowane przez tę grupę powinny zostać niezwłocznie wdrożone;
10.
zwraca się o sporządzenie sprawozdania w sprawie oszczędności osiągniętych podczas wykonywania budżetu na rok 2012, zgodnie z apelem o poszukiwanie oszczędności wyrażonym w stanowisku Parlamentu z dnia 26 października 2011 r. w sprawie projektu budżetu na rok 2012 w formie zmienionej przez Radę - wszystkie sekcje 5 ; oczekuje, że takie sprawozdanie zostanie przedstawione Komisji Budżetowej do dnia 31 sierpnia 2013 r.;
11.
podkreśla swoją gotowość do aktywnego działania na rzecz utrzymania dyscypliny budżetowej poprzez zamrożenie wszystkich pozycji budżetowych dotyczących podróży oraz powstrzymanie się do końca kadencji od indeksacji dodatków dla posłów;
12.
zwraca uwagę na wzmożoną aktywność posłów w dziedzinie prac pozalegislacyjnych określonych w Regulaminie, co wiąże znaczne zasoby Parlamentu i innych instytucji Unii; zwraca się do Prezydium i do sekretarza generalnego z prośbą o przeanalizowanie tego faktu przed przyjęciem budżetu Parlamentu na 2013 r. oraz o przedstawienie możliwości ograniczenia tych dodatkowych obciążeń;
13.
uważa, że należy rozważyć dalszą reorganizację metod pracy Parlamentu; powtarza, że znaczne oszczędności można uzyskać poprzez określenie jednej siedziby dla Parlamentu; podkreśla, że Parlament powinien mieć prawo decydowania o swoim własnym trybie pracy; nawołuje sekretarza generalnego do wprowadzenia ewentualnych dostosowań w kalendarzu posiedzeń komisji i wyjazdów delegacji; ponadto nawołuje sekretarza generalnego do rozważenia dodatkowych możliwości wprowadzenia oszczędności w odniesieniu do delegacji; jeżeli takie zmiany zostaną wprowadzone w 2012 r., zwraca się do służb administracyjnych o przedstawienie Komisji Budżetowej wykazu oszczędności wygospodarowanych w tych obszarach w roku 2012;
14.
zwraca uwagę na wysoki poziom proponowanych środków przeznaczonych na dalsze wdrażanie wieloletniej strategii w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych; zdaje sobie sprawę z tego, że pełna realizacja podejmowanych obecnie projektów może zająć kilka lat; z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie programu e-komisje; przyjmuje do wiadomości, że realizowany jest obecnie program pilotażowy dla programu e-posiedzenia; zwraca się o dodatkowe informacje o szacowanych kosztach tego programu oraz o terminie jego pełnej realizacji; domaga się przedstawienia Komisji Budżetowej analizy opłacalności projektu posiedzeń, na których zrezygnuje się z wykorzystywania papierowych wersji dokumentów; zachęca służby administracyjne do podjęcia działań, które umożliwią posłom skuteczne korzystanie z narzędzi opierających się na zastosowaniu nowych technologii oraz skuteczniejsze wsparcie procesu ustawodawczego, w szczególności dzięki wprowadzeniu systemu zarządzania wiedzą; tym samym wzywa do częstszego korzystania z wideokonferencji, dzięki czemu możliwe byłoby dalsze obniżenie kosztów podróży zarówno posłów, jak i pracowników;
15.
odnotowuje, że stworzenie dyrekcji ds. wspierania demokracji ma na celu zwiększenie synergii między poszczególnymi służbami wewnętrznymi zajmującymi się zagadnieniami związanymi z demokracją; oczekuje, że podjęte decyzje spowodują zwiększenie przejrzystości, spójności i skuteczności organizacyjnej tych służb; podkreśla, że ta reorganizacja służb nie może mieć wpływu na budżet;
16.
zwraca uwagę na warunki określone w rozporządzeniu w sprawie finansowania partii politycznych 6 ; jest zaniepokojony, gdyż "zasady, na których opiera się Unia, a mianowicie zasada wolności, demokracji, poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności oraz zasada praworządności" nie są w pełni przestrzegane; domaga się, aby środki Parlamentu przyznawać jedynie partiom, które ściśle przestrzegają zasad, na których opiera się Unia, oraz zasad zapisanych w Karcie praw podstawowych; w związku z powyższym domaga się wprowadzenia zmian do tych przepisów;
17.
mając na uwadze poziomy wydatków z lat 2010 i 2011 oraz niezbędne ograniczenia budżetowe w dobie kryzysu, uważa, że wszystkie środki przeznaczone na wydatki reprezentacyjne na rok budżetowy 2013 należy zamrozić i poddać ścisłej kontroli;
18.
odnotowuje, że w następstwie porozumienia osiągniętego przez Prezydium i Komisję Budżetową podczas posiedzenia pojednawczego w dniu 13 marca 2012 r. z preliminarza wycofano rezerwę w kwocie 3 mln EUR przeznaczoną na projekty priorytetowe w fazie rozwoju (rozdział 10 6);
19.
odnotowuje, że poziom środków zaproponowanych we wstępnym projekcie preliminarza w odniesieniu do rezerwy EMAS znacznie wzrósł w porównaniu z poziomem z 2012 r.; zwraca się o przedstawienie szczegółowych wyjaśnień dotyczących tego wzrostu najpóźniej do sierpnia 2012 r.;

Budynki

20.
jest świadomy tego, że projekt KAD to dla Parlamentu duże przedsięwzięcie, którego celem jest racjonalizacja administracji Parlamentu w Luksemburgu w celu osiągnięcia efektu synergii; wyraża obawę, że dalsze opóźnienia mogłyby spowodować znaczne dodatkowe koszty; zwraca się zatem o jak najszybsze przedstawienie Komisji Budżetowej aktualnych informacji zawierających harmonogram realizacji projektu do czasu ukończenia prac (planowanego najpóźniej w 2017 r.), ewolucję szacowanych kosztów projektu KAD I i KAD II począwszy od 2008 r. w porównaniu z pierwotnym kosztorysem, postęp prac oraz wszelkie niespodziewane zmiany; uważa, że wszelkie nowe miejsca pracy związane z projektem powinny powstawać z poszanowaniem zasady odpowiedniej równowagi między miejscami tworzonymi na czas trwania projektu a miejscami pracy tworzonymi na stałe; ponadto wskazuje na potrzebę uwzględnienia zmian i domaga się zasięgnięcia jego opinii przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji dotyczącej zwiększenia finansowania projektów i tworzenia nowych stanowisk pracy;
21.
przyjmuje z zadowoleniem przegląd szacowanych bieżących kosztów projektu Domu Historii Europejskiej; bierze pod uwagę, że w budżecie na rok 2013 zostaną znacznie zwiększone środki przeznaczone na ten cel, jako że otwarcie Domu Historii Europejskiej zostało przewidziane w 2014 r.; wyraża zaniepokojenie szacowanymi kosztami jego realizacji i domaga się w związku z powyższym ścisłego przestrzegania kosztów minimalnych i nieprzekraczania kwot przewidzianych w preliminarzu; uważa, że Parlament powinien poszukiwać ewentualnych źródeł finansowania poza własnym budżetem; ponadto, w odniesieniu do pisma przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2011 r. oczekuje, że najpóźniej do sierpnia 2013 r. zostanie podpisane konkretne porozumienie w sprawie współfinansowania kosztów bieżących;
22.
odnotowuje, że w preliminarzu uwzględniono zwiększenie o 22 % w stosunku do roku 2012 środków na realizację poprawionej polityki utrzymania infrastruktury; zwraca się do sekretarza generalnego o bardziej szczegółowe przedstawienie tej polityki oraz o określenie sposobu, w jaki proponowane środki zostaną wykorzystane; jest świadomy, że istnieje potrzeba przeprowadzenia remontu niektórych budynków; domaga się jednak bardziej szczegółowych informacji na temat harmonogramu i kosztów prac remontowych;

*

**

23.
przyjmuje preliminarz na rok budżetowy 2013;
24.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji i preliminarza budżetowego Radzie i Komisji.
1 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
2 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0050.
4 W pułapie w dziale 5 uwzględnia się składki pracownicze na system emerytalno-rentowy.
5 Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0461.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2004/2003 z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prze-pisów regulujących partie polityczne na szczeblu europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania (Dz.U. L 297 z 15.11.2003, s. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.257E.104

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Szacunkowe przychody i wydatki na rok 2013 - Sekcja 1 - Parlament (2012/2006(BUD)).
Data aktu: 29/03/2012
Data ogłoszenia: 06/09/2013