Zarządzanie jakością w statystyce europejskiej (2011/2289(INI)).

Zarządzanie jakością w statystyce europejskiej

P7_TA(2012)0073

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2012 r. w sprawie zarządzania jakością w statystyce europejskiej (2011/2289(INI))

(2013/C 251 E/05)

(Dz.U.UE C z dnia 31 sierpnia 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając komunikat Komisji zatytułowany "Rzetelne zarządzanie jakością w statystyce europejskiej" (COM(2011)0211),
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz opinię Komisji Rozwoju Regionalnego (A7-0037/2012),
A.
mając na uwadze, że Eurostat istnieje od 1953 r. i powszechnie uznaje się potrzebę zapewnienia jego niezależności;
B.
mając na uwadze, że wiarygodne i dokładne dane statystyczne stanowią podstawę kształtowania skutecznej polityki gospodarczej i budżetowej przez państwa członkowskie oraz na szczeblu Unii;
C.
mając na uwadze, że powodzenie strategii "Europa 2020" na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia oraz pakietu dotyczącego zarządzania gospodarczego, łącznie z europejskim semestrem, wymaga obiektywnych danych statystycznych wysokiej jakości;
D.
mając na uwadze, że użytkownicy statystyk powinni otrzymywać użyteczne, terminowe i dokładne dane zgromadzone i opracowane przez agencje krajowe zgodnie z zasadami bezstronności, obiektywności i niezależności zawodowej;
E.
mając na uwadze, że dane statystyczne powinny być dostępne publicznie, łatwo zrozumiałe zarówno dla decydentów, jak i obywateli oraz możliwe do porównania w ujęciu rok do roku;
F.
mając na uwadze, że jakość europejskich statystyk zależy od spójności całego procesu ich tworzenia; mając na uwadze, że trwająca modernizacja metod tworzenia statystyk jest kluczową inwestycją publiczną w usprawnienie całego łańcucha produkcji i wymaga dalszego zaangażowania na szczeblu UE i krajowym;
G.
mając na uwadze, że kryzys zadłużenia w strefie euro uwypuklił niebezpieczeństwo tworzenia niedokładnych statystyk oraz fałszowania statystyk z powodu słabej jakości wyjściowych danych źródłowych rachunkowości publicznej i słabości obecnych ustaleń dotyczących zarządzania statystycznego;
H.
mając na uwadze, że urzędy statystyczne powinny być nie tylko statutowo niezależne, ale również powinny dysponować mechanizmami i "ścianami zaporowymi" zapewniającymi oddzielenie urzędów statystycznych od procesów politycznych, co pozwoli uniknąć uchybień systemowych; jednocześnie należy jednak podkreślić, że państwo jest odpowiedzialne za prawidłowość i autentyczność danych statystycznych;
I.
mając na uwadze, że należy zacieśnić związki pomiędzy Eurostatem a krajowymi izbami obrachunkowymi;
J.
mając na uwadze, że należy zreformować krajowe urzędy statystyczne w państwach członkowskich, aby jak najszybciej dostosować je do nowego prawodawstwa europejskiego;
K.
mając na uwadze, że około 350 rozporządzeń statystycznych dotyczących wszystkich państw członkowskich nakłada na mniejsze państwa członkowskie proporcjonalnie większe obciążenia związane z wypełnianiem zobowiązań w zakresie statystyki;
L.
mając na uwadze, że Eurostat dostarczy wskaźniki gospodarcze wymagane do nadzoru polityki budżetowej oraz do tabeli wyników dotyczących braku równowagi makroekonomicznej, wraz z nowymi mechanizmami wykonawczymi; mając na uwadze, że w wyniku ostatnich reform prawa, zwłaszcza pakietu sześciu wniosków ustawodawczych dotyczących zarządzania gospodarczego, solidne i wiarygodne statystyki nabrały kluczowego znaczenia dla zarządzania gospodarczego na szczeblu UE;
1.
uważa, że należy przyjąć systemowe podejście do potrzeb w zakresie jakości, co może wymagać reformy metody tworzenia statystyk europejskich i stopniowej zmiany podejścia korekcyjnego na podejście prewencyjne do zarządzania jakością europejskich statystyk ogólnie, a statystyk dotyczących finansów publicznych w szczególności; z zadowoleniem przyjmuje wiążący charakter przepisów dotyczących tworzenia i weryfikacji dokładności europejskich statystyk; uważa, że istnienie niezależnych organów statystycznych ma podstawowe znaczenie dla utrzymania wiarygodności danych statystycznych;
2.
wzywa Komisję do zapewnienia państwom członkowskim wsparcia i wiedzy fachowej, aby pomóc im w przezwyciężeniu ograniczeń badawczych i głównych barier metodologicznych w celu zagwarantowania zgodności z normami i dostarczania danych wysokiej jakości;
3.
popiera zamiar przedstawienia przez Komisję zmian do rozporządzenia (WE) nr 223/2009 (rozporządzenie statystyczne) w celu wprowadzenia proaktywnego podejścia do nadzorowania i oceniania wyjściowych danych dotyczących finansów publicznych już u źródła, aby umożliwić jak najszybsze podjęcie działań naprawczych; popiera wniosek w sprawie ustanowienia ram prawnych mających na celu wzmocnienie ram zarządzania, zwłaszcza w odniesieniu do niezależności zawodowej krajowych organów statystycznych i Eurostatu, oraz wymagających od wszystkich państw członkowskich podjęcia formalnego zobowiązania do przedsięwzięcia wszelkich niezbędnych środków na szczeblu krajowym w celu utrzymania poufności informacji statystycznych oraz umożliwienia bardziej rygorystycznego egzekwowania Europejskiego kodeksu praktyk statystycznych;
4.
wzywa Komisję, by przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wnioski w sprawie przepisów mających na celu wprowadzenie do prawa UE elementów zmienionego Europejskiego kodeksu praktyk statystycznych z myślą o jednoznacznym określeniu zakresu odpowiedzialności i kompetencji krajowych agencji statystycznych oraz rządów państw członkowskich, a także o zapewnieniu bardziej przejrzystych i skoordynowanych zasad rozliczalności w zakresie jakości danych;
5.
wzywa Eurostat do prowadzenia wspólnie z głównymi dostawcami danych oraz użytkownikami danych działań służących modernizacji metod tworzenia statystyk europejskich w celu utrzymania realności kosztów;
6.
wzywa Eurostat, aby dopilnował ustanowienia w znormalizowany sposób we wszystkich państwach członkowskich systemów rachunkowości publicznej, wzmocnionych za pomocą wewnętrznych i zewnętrznych mechanizmów audytowych, w tym stosowania niedawno zmienionych ram prawnych rozporządzenia (WE) nr 479/2009, a także innych, uznanych za stosowne wniosków ustawodawczych; z zadowoleniem przyjmuje zamiar nadania Eurostatowi przez Komisję Europejską większych uprawnień do prowadzenia dochodzeń;
7.
podkreśla, że wszystkie państwa członkowskie powinny pilnować, aby statystyki były dokładne na wszystkich szczeblach administracji rządowej; zachęca Eurostat do publicznego ujawniania wątpliwości co do dokładności tych danych w przypadku wszystkich rodzajów statystyk;
8.
uważa, że przyjęty niedawno pakiet dotyczący zarządzania gospodarczego wymaga norm odnoszących się do danych granularnych dotyczących ekspozycji sektora publicznego związanych z gwarancjami i zobowiązaniami warunkowymi, np. w ramach gwarancji sektora publicznego i ekspozycji partnerstw publiczno-prywatnych; powinny one zostać niezwłocznie opracowane i podane do wiadomości przez Eurostat z uwzględnieniem wszystkich szczebli administracji rządowej;
9.
przyjmuje z zadowoleniem działania Europejskiej Rady Konsultacyjnej ds. Zarządzania Statystyką (ESGAB) sprawującej niezależny nadzór nad Eurostatem i Europejskim Systemem Statystycznym; wzywa Eurostat i pozostałe urzędy statystyczne do wdrożenia zaleceń przedstawionych przez ESGAB w sprawozdaniu rocznym za rok 2011;
10.
podkreśla konieczność zapewnienia przez Eurostat przejrzystości w odniesieniu do własnych pracowników przez podawanie do wiadomości publicznej informacji dotyczących urzędników (będących urzędnikami służby cywilnej) oraz pracowników kontraktowych, a także przez udostępnianie informacji dotyczących sposobu zatrudniania ekspertów krajowych;
11.
podkreśla, że niezależność służb statystycznych musi być chroniona zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim przed zagrożeniem ewentualnymi interwencjami politycznymi;
12.
zauważa, że system zarządzania jakością będzie wymagał ścisłej koordynacji działań Eurostatu i organów krajowych odpowiedzialnych za weryfikację wyjściowych danych źródłowych dotyczących finansów publicznych; zwraca się do Komisji o przedstawienie wniosków zapewniających większą niezależność i spójność kompetencji krajowych izb obrachunkowych w zakresie weryfikacji jakości źródeł wykorzystywanych do ustalenia wysokości długu i deficytu krajowego oraz wzmacniających koordynacyjną rolę Europejskiego Trybunału Obrachunkowego;
13.
podkreśla fakt, że zarządzanie jakością rządowych statystyk finansowych i innych krajowych danych statystycznych oraz dokładność i terminowość dostarczania danych są warunkami wstępnymi właściwego funkcjonowania europejskiego semestru;
14.
przyznaje, że dostarczanie dokładnych statystyk może w wielu przypadkach wiązać się z gromadzeniem i porównywaniem danych z licznych źródeł; zauważa w związku z tym, że skrócenie terminów publikacji statystyk może w niektórych przypadkach zmniejszać wiarygodność lub dokładność danych statystycznych bądź zwiększać koszty ich gromadzenia; zaleca, aby w trakcie rozważań dotyczących najlepszych praktyk w tej dziedzinie dokładnie przemyślano kwestię równowagi pomiędzy terminowością, wiarygodnością a kosztem przygotowania;
15.
wzywa Eurostat do przeanalizowania sposobów, w jaki jego publikacje, zwłaszcza internetowe, mogą stać się bardziej przyjazne dla zwykłych obywateli i użytkowników nieprofesjonalnych, szczególnie pod względem wykorzystania wykresów; jest przekonany, że strona internetowa Eurostatu powinna umożliwiać łatwiejszy dostęp do kompletnych serii danych dotyczących długich okresów i zawierać łatwo porównywalne wykresy w celu dostarczania obywatelom większej wartości dodanej; stwierdza ponadto, że regularne aktualizacje powinny w miarę możliwości dostarczać informacje dotyczące każdego z państw członkowskich i zawierać serie danych w ujęciu rok do roku i miesiąc do miesiąca oraz, jeżeli jest to możliwe i przydatne, serie danych dotyczących długich okresów;
16.
podkreśla, że dostarczanie dokładnych, użytecznych danych statystycznych wysokiej jakości ma podstawowe znaczenie dla trwałego i zrównoważonego rozwoju regionalnego; zauważa, że dokładne, ścisłe dane to podstawa uzyskania szczegółowych informacji dotyczących poszczególnych dziedzin, takich jak demografia, gospodarka i środowisko naturalne, w związku z czym odgrywają one zasadniczą rolę w procesie decyzyjnym związanym z rozwojem regionalnym, w szczególności w ramach realizacji strategii "Europa 2020";
17.
wzywa Komisję, by nadal zajmowała się kwestią konieczności posiadania wiarygodnych danych statystycznych, które umożliwiają lepsze reagowanie polityki europejskiej na realia ekonomiczne, społeczne i terytorialne na poziomie regionalnym;
18.
popiera zamiar ustanowienia przez Eurostat ram prawnych dla "Zobowiązań do zachowania poufności informacji statystycznych"; podkreśla, że przestrzeganie zasady poufności danych w Europejskim Systemie Statystycznym (ESS), jak również przestrzeganie zasady pomocniczości pozwoli na zwiększenie zaufania do agencji statystycznych;
19.
zauważa, jak istotne znaczenie ma usprawnienie sposobu działania systemów rachunkowości publicznej; zwraca się jednak do Komisji o wyjaśnienie, czy normalizacja systemów rachunkowości publicznej we wszystkich państwach członkowskich jest niezbędna i możliwa; wzywa Komisję do opracowania wspólnej metodologii oraz do wdrożenia skutecznych, odpowiednich i sprawdzonych rozwiązań;
20.
podkreśla potrzebę stworzenia spójnego systemu badań nad procesami społeczno-ekonomicznymi zachodzącymi na obszarach transgranicznych, w tym na obszarach położonych przy zewnętrznych granicach Unii Europejskiej, oraz potrzebę sporządzania statystyk dla makroregionów w celu uzyskania wiarygodnego, pełnego i precyzyjnego obrazu gospodarki pod względem rozwoju regionalnego i makroregionalnego, obejmującego obszary miejskie i wiejskie; jest przekonany, że należy usprawnić mechanizmy prowadzenia badań powiązane z bilansem płatniczym; zauważa ponadto, że w ramach solidnego systemu zarządzania jakością europejskich statystyk należy ściśle monitorować rachunki regionalne i krajowe;
21.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz parlamentom państw członkowskich.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.251E.33

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Zarządzanie jakością w statystyce europejskiej (2011/2289(INI)).
Data aktu: 13/03/2012
Data ogłoszenia: 31/08/2013