P7_TC1-COD(2010)0373Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 14 lutego 2012 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr ustanawiającego wymogi techniczne i handlowe w odniesieniu do poleceń przelewu i poleceń zapłaty w euro oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 924/2009
(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2013 r.)
(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE) nr 260/2012.)
Załącznik do rezolucji ustawodawczej
Oświadczenie Komisji w sprawie zarządzania SEPA
Aby migracja do SEPA przebiegała sprawnie oraz aby w ujęciu ogólnym projekt SEPA rozwinął cały swój potencjał, kluczowe znaczenie ma, by wszystkie zainteresowane strony, a w szczególności użytkownicy i konsumenci, byli ściśle zaangażowani i mieli możliwość pełnego uczestnictwa w tym procesie. Podczas gdy ustanowienie Rady SEPA jest istotnym usprawnieniem zarządzania w ramach projektu SEPA, do tej pory migracja do SEPA została w znacznym stopniu rozwinięta od strony podaży, a w szczególności przez europejskie banki pod egidą Europejskiej Rady ds. Płatności (EPC). W związku tym w czasie przeglądu dotyczącego działania Rady SEPA w 2012 r., Komisja rozważy zarządzanie całym projektem SEPA, a w szczególności sposób uwzględniania w większym stopniu interesów konsumentów, małych i średnich przedsiębiorstw, detalistów i innych użytkowników. Komisja dokona między innymi przeglądu składu Europejskiej Rady ds. Płatności (EPC), interakcji między EPC i najwyższą strukturą zarządzania, taką jak Rada EPA, a także roli tej struktury. Jeżeli w wyniku oceny Komisji potwierdzona zostanie potrzeba dalszych inicjatyw mających na celu ulepszenie zarządzania SEPA, Komisja rozważy możliwość przedstawienia wniosków w tej sprawie.
Oświadczenie Komisji w sprawie przeglądu dyrektywy o usługach płatniczych
Komisja w pełni uznaje fakt, że w celu zapewnienia powszechnego poparcia dla SEPA kluczowe znaczenie ma utrzymanie wysokiego poziomu ochrony płatników, w szczególności przy transakcjach polecenia zapłaty. Komisja zwraca uwagę, że dzisiaj wielu konsumentów korzysta z bezwarunkowego prawa zwrotu w ramach odnośnych krajowych systemów poleceń zapłaty. Zauważa również, że jedyny istniejący paneuropejski system polecenia zapłaty dla konsumentów przyznaje bezwarunkowe prawo zwrotu dla autoryzowanych płatności w terminie ośmiu tygodniu. To prawo zwrotu ma szerzy zakres niż minimum wymagane w ramach dyrektywy o usługach płatniczych (dyrektywa 2007/64/WE). W związku z tym biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia wyższego poziomu ochrony konsumentów i uwzględnienia przeważającej sytuacji rynkowej w Unii oraz wezwania Parlamentu Europejskiego, wyrażonego w debacie politycznej poświęconej SEPA i dotyczącego udoskonalenia prawa zwrotu, Komisja uwzględni przegląd istniejących praw zwrotu w odniesieniu do polecenia zapłaty w Unii w ramach sprawozdania sporządzanego zgodnie z art. 87 tej dyrektywy. Komisja przedłoży to sprawozdanie najpóźniej do 1 listopada 2012 r. Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Europejskiemu Bankowi Centralnemu. Jeżeli sprawozdanie Komisji sporządzone zgodnie z art. 87 dyrektywy o usługach płatniczych potwierdzi konieczność dokonania przeglądu tej dyrektywy, zwłaszcza w odniesieniu do kryterium mającego zastosowanie do prawa zwrotu, Komisja rozważy możliwość przedstawienia wniosków.
Oświadczenie Komisji dotyczące aktów delegowanych
Komisja jest zdania, że art. 290 TFUE należy interpretować tak, iż oznacza, że Komisja samodzielnie przygotowuje i przyjmuje akty delegowane. Standardowy punkt preambuły dotyczący porad eksperckich zawarty we wspólnym stanowisku uzgodnionym między trzema instytucjami jest odzwierciedleniem tej interpretacji. Komisja w związku z tym wyraża ubolewanie z powodu faktu, że punkt 22 preambuły tego rozporządzenia nie jest zgodny z zapisem wspólnego stanowiska.