P7_TC1-COD(2010)0373 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 14 lutego 2012 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr ustanawiającego wymogi techniczne i handlowe w odniesieniu do poleceń przelewu i poleceń zapłaty w euro oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 924/2009.

P7_TC1-COD(2010)0373

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 14 lutego 2012 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr ustanawiającego wymogi techniczne i handlowe w odniesieniu do poleceń przelewu i poleceń zapłaty w euro oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 924/2009

(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2013 r.)

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE) nr 260/2012.)

Załącznik do rezolucji ustawodawczej

Oświadczenie Komisji w sprawie zarządzania SEPA

Aby migracja do SEPA przebiegała sprawnie oraz aby w ujęciu ogólnym projekt SEPA rozwinął cały swój potencjał, kluczowe znaczenie ma, by wszystkie zainteresowane strony, a w szczególności użytkownicy i konsumenci, byli ściśle zaangażowani i mieli możliwość pełnego uczestnictwa w tym procesie. Podczas gdy ustanowienie Rady SEPA jest istotnym usprawnieniem zarządzania w ramach projektu SEPA, do tej pory migracja do SEPA została w znacznym stopniu rozwinięta od strony podaży, a w szczególności przez europejskie banki pod egidą Europejskiej Rady ds. Płatności (EPC). W związku tym w czasie przeglądu dotyczącego działania Rady SEPA w 2012 r., Komisja rozważy zarządzanie całym projektem SEPA, a w szczególności sposób uwzględniania w większym stopniu interesów konsumentów, małych i średnich przedsiębiorstw, detalistów i innych użytkowników. Komisja dokona między innymi przeglądu składu Europejskiej Rady ds. Płatności (EPC), interakcji między EPC i najwyższą strukturą zarządzania, taką jak Rada EPA, a także roli tej struktury. Jeżeli w wyniku oceny Komisji potwierdzona zostanie potrzeba dalszych inicjatyw mających na celu ulepszenie zarządzania SEPA, Komisja rozważy możliwość przedstawienia wniosków w tej sprawie.

Oświadczenie Komisji w sprawie przeglądu dyrektywy o usługach płatniczych

Komisja w pełni uznaje fakt, że w celu zapewnienia powszechnego poparcia dla SEPA kluczowe znaczenie ma utrzymanie wysokiego poziomu ochrony płatników, w szczególności przy transakcjach polecenia zapłaty. Komisja zwraca uwagę, że dzisiaj wielu konsumentów korzysta z bezwarunkowego prawa zwrotu w ramach odnośnych krajowych systemów poleceń zapłaty. Zauważa również, że jedyny istniejący paneuropejski system polecenia zapłaty dla konsumentów przyznaje bezwarunkowe prawo zwrotu dla autoryzowanych płatności w terminie ośmiu tygodniu. To prawo zwrotu ma szerzy zakres niż minimum wymagane w ramach dyrektywy o usługach płatniczych (dyrektywa 2007/64/WE). W związku z tym biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia wyższego poziomu ochrony konsumentów i uwzględnienia przeważającej sytuacji rynkowej w Unii oraz wezwania Parlamentu Europejskiego, wyrażonego w debacie politycznej poświęconej SEPA i dotyczącego udoskonalenia prawa zwrotu, Komisja uwzględni przegląd istniejących praw zwrotu w odniesieniu do polecenia zapłaty w Unii w ramach sprawozdania sporządzanego zgodnie z art. 87 tej dyrektywy. Komisja przedłoży to sprawozdanie najpóźniej do 1 listopada 2012 r. Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Europejskiemu Bankowi Centralnemu. Jeżeli sprawozdanie Komisji sporządzone zgodnie z art. 87 dyrektywy o usługach płatniczych potwierdzi konieczność dokonania przeglądu tej dyrektywy, zwłaszcza w odniesieniu do kryterium mającego zastosowanie do prawa zwrotu, Komisja rozważy możliwość przedstawienia wniosków.

Oświadczenie Komisji dotyczące aktów delegowanych

Komisja jest zdania, że art. 290 TFUE należy interpretować tak, iż oznacza, że Komisja samodzielnie przygotowuje i przyjmuje akty delegowane. Standardowy punkt preambuły dotyczący porad eksperckich zawarty we wspólnym stanowisku uzgodnionym między trzema instytucjami jest odzwierciedleniem tej interpretacji. Komisja w związku z tym wyraża ubolewanie z powodu faktu, że punkt 22 preambuły tego rozporządzenia nie jest zgodny z zapisem wspólnego stanowiska.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.249E.74

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: P7_TC1-COD(2010)0373 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 14 lutego 2012 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr ustanawiającego wymogi techniczne i handlowe w odniesieniu do poleceń przelewu i poleceń zapłaty w euro oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 924/2009.
Data aktu: 14/02/2012
Data ogłoszenia: 30/08/2013