Konkluzje z nieformalnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 30 stycznia 2012 r.

Konkluzje z nieformalnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 30 stycznia 2012 r.

P7_TA(2012)0023

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2012 r. w sprawie posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 30 stycznia 2012 r.

(2013/C 239 E/07)

(Dz.U.UE C z dnia 20 sierpnia 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 30 stycznia 2012 r.,
uwzględniając konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 9 i 10 grudnia 2011 r.,
uwzględniając oświadczenie szefów rządów i głów państw strefy euro z dnia 9 grudnia 2011 r.,
uwzględniając stanowisko rządu Wielkiej Brytanii,
uwzględniając pakiet sześciu aktów prawnych zwany sześciopakiem oraz dwa wnioski Komisji w sprawie dalszego zwiększania dyscypliny fiskalnej 1 ,
uwzględniając oświadczenie wydane przez przewodniczącego Komisji w czasie sesji w dniu 18 stycznia 2012 r.,
uwzględniając wyniki negocjacji w grupie roboczej ad hoc ds. euro oraz w Eurogrupie,
uwzględniając potrzebę zachowania jedności między umawiającymi się stronami ze strefy euro i spoza niej,
uwzględniając tekst przedstawiony w imieniu Parlamentu przez jego przedstawicieli w grupie roboczej ad hoc,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 stycznia 2012 r. w sprawie konkluzji z posiedzenia Rady Europejskiej (8-9 grudnia 2011 r.) dotyczących umowy międzynarodowej o unii stabilności fiskalnej 2 ,
uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,
1.
potwierdza zapisy ze swojej rezolucji z dnia 18 stycznia 2012 r., odnotowując zarazem ostateczny tekst Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej oraz ponownie wyrażając opinię, że lepiej byłoby osiągnąć porozumienie zgodnie z prawem UE; ubolewa, że osiągnięcie porozumienia wszystkich państw członkowskich nie było możliwe z powodu sprzeciwu premiera Wielkiej Brytanii;
2.
zauważa jednak, że praktycznie wszystkie elementy nowego traktatu mogą być zrealizowane, a w dużej mierze już zostały zrealizowane w istniejących ramach prawnych UE i za pomocą prawa wtórnego, za wyjątkiem złotej reguły budżetowej, głosowania odwróconą kwalifikowaną większością głosów i zaangażowania TSUE;
3.
uważa, że w ostatecznej treści aktu niektóre punkty poprawiono w stosunku do wersji pierwotnej, włączono też pewne zmiany proponowane przez Parlament, w szczególności:
zobowiązanie do pełnego stosowania metody wspólnotowej;
wdrażanie stabilności, koordynacji i zarządzania za pośrednictwem prawa wtórnego, przy pełnym zaangażowaniu Parlamentu;
większa, choć niepełna spójność między sześciopakiem a nowym traktatem;
uznanie prawa umawiających się stron, których walutą nie jest euro, do udziału w tych częściach szczytów strefy euro, które będą dotyczyć konkurencyjności, ogólnej struktury strefy euro i podstawowych zasad do stosowania w przyszłości;
współpraca między Parlamentem Europejskim a parlamentami państw członkowskich przewidziana na zasadach uzgodnionych przez obie strony i w zgodzie z traktatem;
dodanie odniesienia do celów, jakimi są: trwały wzrost, zatrudnienie, konkurencyjność i spójność społeczna;
zobowiązanie do włączenia treści porozumienia do ram prawnych UE w ciągu pięciu lat;
4.
uznaje fakt, że stabilność budżetowa to ważny element wychodzenia z obecnego kryzysu; podkreśla jednak z naciskiem, że naprawa sytuacji gospodarczej wymaga środków zwiększających solidarność oraz pobudzających trwały wzrost i zatrudnienie; z zadowoleniem zauważa, że fakt ten uznała obecnie Rada Europejska, podkreśla jednak konieczność zastosowania konkretnych i daleko idących środków;
5.
ponownie apeluje o utworzenie w najbliższym czasie funduszu ratunkowego w oparciu o wniosek niemieckiej rady ekspertów gospodarczych; apeluje o wprowadzenie przepisów niezbędnych do utworzenia funduszu ratunkowego, najlepiej w ramach trwającego procesu legislacyjnego dotyczącego "dwupaku"; ubolewa, że nie rozpoczęto jeszcze tego rodzaju działań; wzywa Komisję do przedłożenia wniosków w sprawie zdecydowanych środków wspierających wzrost i zatrudnienie;
6.
oprócz serii środków zapewniających stabilność budżetową wzywa również do wprowadzenia obligacji projektowych, planu działań na rzecz obligacji stabilności oraz podatku od transakcji finansowych na szczeblu europejskim, co Komisja już proponowała w jednym ze swoich wniosków;
7.
zauważa ponadto, że w nowym porozumieniu brak pewnych istotnych elementów:
unikania podwójnych standardów: z jednej strony przepisy porozumienia, a z drugiej zapisy traktatu lizbońskiego i dorobku wspólnotowego;
wszystkie umawiające się strony porozumienia, zarówno obecni, jak i przyszli członkowie strefy euro, powinni mieć takie samo prawo do pełnego udziału we wszystkich szczytach państw strefy euro;
8.
ubolewa, że ostateczna treść aktu nie odzwierciedla wniosku Parlamentu o pełen udział jego przewodniczącego w nieformalnych szczytach strefy euro; podkreśla, że wybrany przewodniczący szczytów strefy euro powinien wystosować stałe zaproszenie do pełnego udziału w tych szczytach;
9.
podkreśla, że umawiające się strony powinny w pełni przestrzegać zobowiązania, że w ciągu maksimum pięciu lat włączą Traktat o stabilności, koordynacji i zarządzaniu do traktatów UE, i wzywa do usunięcia przy tej okazji pozostałych słabych punktów w traktacie lizbońskim;
10.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji głowom państw i szefom rządów państw członkowskich, przewodniczącemu Rady Europejskiej, przewodniczącemu Eurogrupy, parlamentom państw członkowskich, Komisji oraz Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
1 Rozporządzenie w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi (COM(2011)0819) oraz rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny wstępnych planów budżetowych (COM(2011)0821).
2 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0002.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.239E.41

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Konkluzje z nieformalnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 30 stycznia 2012 r.
Data aktu: 02/02/2012
Data ogłoszenia: 20/08/2013