Konkluzje z nieformalnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 30 stycznia 2012 r.

Konkluzje z nieformalnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 30 stycznia 2012 r.

P7_TA(2012)0023

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2012 r. w sprawie posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 30 stycznia 2012 r.

(2013/C 239 E/07)

(Dz.U.UE C z dnia 20 sierpnia 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 30 stycznia 2012 r.,
uwzględniając konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 9 i 10 grudnia 2011 r.,
uwzględniając oświadczenie szefów rządów i głów państw strefy euro z dnia 9 grudnia 2011 r.,
uwzględniając stanowisko rządu Wielkiej Brytanii,
uwzględniając pakiet sześciu aktów prawnych zwany sześciopakiem oraz dwa wnioski Komisji w sprawie dalszego zwiększania dyscypliny fiskalnej 1 ,
uwzględniając oświadczenie wydane przez przewodniczącego Komisji w czasie sesji w dniu 18 stycznia 2012 r.,
uwzględniając wyniki negocjacji w grupie roboczej ad hoc ds. euro oraz w Eurogrupie,
uwzględniając potrzebę zachowania jedności między umawiającymi się stronami ze strefy euro i spoza niej,
uwzględniając tekst przedstawiony w imieniu Parlamentu przez jego przedstawicieli w grupie roboczej ad hoc,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 stycznia 2012 r. w sprawie konkluzji z posiedzenia Rady Europejskiej (8-9 grudnia 2011 r.) dotyczących umowy międzynarodowej o unii stabilności fiskalnej 2 ,
uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,
1.
potwierdza zapisy ze swojej rezolucji z dnia 18 stycznia 2012 r., odnotowując zarazem ostateczny tekst Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w unii gospodarczej i walutowej oraz ponownie wyrażając opinię, że lepiej byłoby osiągnąć porozumienie zgodnie z prawem UE; ubolewa, że osiągnięcie porozumienia wszystkich państw członkowskich nie było możliwe z powodu sprzeciwu premiera Wielkiej Brytanii;
2.
zauważa jednak, że praktycznie wszystkie elementy nowego traktatu mogą być zrealizowane, a w dużej mierze już zostały zrealizowane w istniejących ramach prawnych UE i za pomocą prawa wtórnego, za wyjątkiem złotej reguły budżetowej, głosowania odwróconą kwalifikowaną większością głosów i zaangażowania TSUE;
3.
uważa, że w ostatecznej treści aktu niektóre punkty poprawiono w stosunku do wersji pierwotnej, włączono też pewne zmiany proponowane przez Parlament, w szczególności:
zobowiązanie do pełnego stosowania metody wspólnotowej;
wdrażanie stabilności, koordynacji i zarządzania za pośrednictwem prawa wtórnego, przy pełnym zaangażowaniu Parlamentu;
większa, choć niepełna spójność między sześciopakiem a nowym traktatem;
uznanie prawa umawiających się stron, których walutą nie jest euro, do udziału w tych częściach szczytów strefy euro, które będą dotyczyć konkurencyjności, ogólnej struktury strefy euro i podstawowych zasad do stosowania w przyszłości;
współpraca między Parlamentem Europejskim a parlamentami państw członkowskich przewidziana na zasadach uzgodnionych przez obie strony i w zgodzie z traktatem;
dodanie odniesienia do celów, jakimi są: trwały wzrost, zatrudnienie, konkurencyjność i spójność społeczna;
zobowiązanie do włączenia treści porozumienia do ram prawnych UE w ciągu pięciu lat;
4.
uznaje fakt, że stabilność budżetowa to ważny element wychodzenia z obecnego kryzysu; podkreśla jednak z naciskiem, że naprawa sytuacji gospodarczej wymaga środków zwiększających solidarność oraz pobudzających trwały wzrost i zatrudnienie; z zadowoleniem zauważa, że fakt ten uznała obecnie Rada Europejska, podkreśla jednak konieczność zastosowania konkretnych i daleko idących środków;
5.
ponownie apeluje o utworzenie w najbliższym czasie funduszu ratunkowego w oparciu o wniosek niemieckiej rady ekspertów gospodarczych; apeluje o wprowadzenie przepisów niezbędnych do utworzenia funduszu ratunkowego, najlepiej w ramach trwającego procesu legislacyjnego dotyczącego "dwupaku"; ubolewa, że nie rozpoczęto jeszcze tego rodzaju działań; wzywa Komisję do przedłożenia wniosków w sprawie zdecydowanych środków wspierających wzrost i zatrudnienie;
6.
oprócz serii środków zapewniających stabilność budżetową wzywa również do wprowadzenia obligacji projektowych, planu działań na rzecz obligacji stabilności oraz podatku od transakcji finansowych na szczeblu europejskim, co Komisja już proponowała w jednym ze swoich wniosków;
7.
zauważa ponadto, że w nowym porozumieniu brak pewnych istotnych elementów:
unikania podwójnych standardów: z jednej strony przepisy porozumienia, a z drugiej zapisy traktatu lizbońskiego i dorobku wspólnotowego;
wszystkie umawiające się strony porozumienia, zarówno obecni, jak i przyszli członkowie strefy euro, powinni mieć takie samo prawo do pełnego udziału we wszystkich szczytach państw strefy euro;
8.
ubolewa, że ostateczna treść aktu nie odzwierciedla wniosku Parlamentu o pełen udział jego przewodniczącego w nieformalnych szczytach strefy euro; podkreśla, że wybrany przewodniczący szczytów strefy euro powinien wystosować stałe zaproszenie do pełnego udziału w tych szczytach;
9.
podkreśla, że umawiające się strony powinny w pełni przestrzegać zobowiązania, że w ciągu maksimum pięciu lat włączą Traktat o stabilności, koordynacji i zarządzaniu do traktatów UE, i wzywa do usunięcia przy tej okazji pozostałych słabych punktów w traktacie lizbońskim;
10.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji głowom państw i szefom rządów państw członkowskich, przewodniczącemu Rady Europejskiej, przewodniczącemu Eurogrupy, parlamentom państw członkowskich, Komisji oraz Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
1 Rozporządzenie w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi (COM(2011)0819) oraz rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny wstępnych planów budżetowych (COM(2011)0821).
2 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0002.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.239E.41

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Konkluzje z nieformalnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniu 30 stycznia 2012 r.
Data aktu: 02/02/2012
Data ogłoszenia: 20/08/2013