Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 27 czerwca 2013 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Qorti Kostituzzjonali - Malta) - Vodafone Malta Limited, Mobisle Communications Limited przeciwko L-Avukat Ġenerali, Il-Kontrollur tad-Dwana, Il-Ministru tal-Finanzi, L-Awtorita' ta' Malta dwar il-Komunikazzjoni(Sprawa C-71/12) 1
(Sieci i usługi łączności elektronicznej - Dyrektywa 2002/20/WE - Artykuły 12 i 13 - Opłaty administracyjne i opłaty za prawo użytkowania - Opłata nałożona na operatorów sieci telefonii ruchomej - Ustawodawstwo krajowe - Metoda obliczania opłaty - Odsetek od opłat uiszczanych przez użytkowników)
(2013/C 225/43)
(Dz.U.UE C z dnia 3 sierpnia 2013 r.)
Język postepowania: maltański
Sąd odsyłający
Qorti Kostituzzjonali
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Vodafone Malta Limited, Mobisle Communications Limited
Strona pozwana: L-Avukat Ġenerali, Il-Kontrollur tad-Dwana, Il-Ministru tal-Finanzi, L-Awtorita' ta' Malta dwar il-Komunikazzjoni
Przedmiot
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym - Qorti Kostituzzjonali - Wykładnia art. 12 i 13 dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (Dz.U. L 108, s. 21) - Uregulowania krajowe nakładające opłatę na operatorów sieci telefonii ruchomej - Opłata należna wyłącznie od operatorów sieci telefonii ruchomej, a nie od innych przedsiębiorstw oferujących usługi łączności elektronicznej
Sentencja
Artykuł 12 dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywy o zezwoleniach) należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwia się przepisom państwa członkowskiego, takim jak w postępowaniu głównym, na mocy których operatorzy świadczący usługi telefonii ruchomej obciążeni są podatkiem zwanym "akcyzą", który stanowi odsetek opłat, pobieranych przez nich od użytkowników tych usług pod warunkiem, że obowiązek jego zapłaty powstaje nie w związku z procedurą wydawania ogólnego zezwolenia umożliwiającego dostęp do rynku usług łączności elektronicznej, lecz w związku z wykorzystywaniem usług telefonii ruchomej świadczonych przez operatorów i że podatek ten obciąża ostatecznie użytkownika tych usług, zbadanie czego należy do sądu odsyłającego.