POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA GRECKAPomoc państwa nr SA.31155 (2013/C) (ex 2013/NN) (ex 2010/N) - Pomoc państwa dla Hellenic Postbank S.A. poprzez utworzenie i kapitalizację banku pomostowego "New Hellenic Postbank S.A."
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/C 190/05)
(Dz.U.UE C z dnia 29 czerwca 2013 r.)
Pismem z dnia 6 maja 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Grecką o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Republice Greckiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURY
W dniu 18 stycznia 2013 r. władze greckie utworzyły tymczasową instytucję kredytową "New TT Hellenic Postbank S.A." ("New TT"). Rentowna część działalności biznesowej dawnego TT Hellenic Postbank S.A. ("TT") została przeniesiona do New TT. W tym kontekście New TT otrzymał pomoc państwa w wysokości 4,6 miliarda EUR z greckiego funduszu stabilności finansowej ("HFSF").
Ponadto w dniu 25 maja 2009 r. TT otrzymał zastrzyk kapitałowy w wysokości 224,96 miliona EUR w ramach greckiego programu pomocy(1). Ponadto, decyzją z dnia 16 maja 2012 r.(2) w sprawie pomocy państwa SA.34115 (2012/NN) dotyczącej likwidacji T Bank S.A. przeprowadzonej w grudniu 2011 r., Komisja zezwoliła na udzielenie przez okres 6 miesięcy pomocy na likwidację w kwocie w przybliżeniu 678 milionów EUR, uznając ją za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE").
OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE
Po pierwsze, w dniu 18 stycznia 2013 r. HFSF wniósł do New TT kapitał założycielski w wysokości 500 milionów EUR.
Po drugie, ponieważ wartość aktywów w ramach przenoszonej działalności była o 4,1 miliarda EUR niższa od wartości pasywów, HFSF pokrył wynikającą z tej różnicy tak zwaną "lukę finansową", emitując obligacje EFSF o całkowitej wartości 4,1 miliarda EUR na rzecz New TT.
Po trzecie, w dniu 25 maja 2009 r. TT otrzymał zastrzyk kapitałowy w wysokości 224,96 miliona EUR w ramach greckiego programu pomocy.
Po czwarte, w dniu 17 grudnia 2011 r. Bank Grecji przystąpił do likwidacji T Bank, zlecając przekazanie jego aktywów i pasywów TT. Ponieważ wartość przekazywanych pasywów była wyższa od wartości przekazywanych aktywów, wynikająca z tego luka finansowa w wysokości 676.956.514 EUR została pokryta zgodnie z właściwymi przepisami programu likwidacji Greckiego Funduszu Depozytów i Gwarancji Inwestycyjnych ("HDIGF").
OCENA ŚRODKÓW POMOCY
Po pierwsze, jeśli chodzi o: i) zastrzyk kapitałowy w wysokości 500 milionów EUR oraz ii) pokrycie luki finansowej w wysokości 4,1 miliarda przez HFSF na rzecz New TT, Komisja uważa oba środki pomocy za pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Po drugie, jeśli chodzi o dokapitalizowanie TT w 2009 r., Komisja już stwierdziła w decyzji zatwierdzającej program(3), że dokapitalizowanie przyznane w ramach tego programu stanowiłoby pomoc państwa. Po trzecie, jeśli chodzi o pomoc na likwidację przyznaną T Bank, Komisja określiła w swojej decyzji z dnia 16 maja 2012 r.(4), że interwencja z wykorzystaniem programu likwidacji Greckiego Funduszu Depozytów i Gwarancji Inwestycyjnych (HDIGF) stanowi pomoc państwa. Podstawą prawną dla oceny środków jest art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE. Jeśli chodzi o ocenę zgodności wspomnianych środków z art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE, to są one oceniane przez Komisję z wykorzystaniem jako podstawy prawnej komunikatu bankowego(5), komunikatu o dokapitalizowaniu(6) i komunikatu w sprawie restrukturyzacji(7).
Jeśli chodzi o zgodność środków, Komisja uważa zastrzyk kapitałowy i pokrycie luki finansowej na rzecz New TT za właściwą formę pomocy na ratowanie, pozwalającą osiągnąć cel przywrócenia stabilności finansowej w greckim systemie bankowym i całej gospodarce. Jednakże na tym etapie postępowania Komisja ma wątpliwości, czy kwota 4,6 miliarda EUR (500 milionów EUR w postaci kapitału i 4,1 miliarda EUR w postaci pokrycia "luki finansowej") jest ograniczona do minimum i wzywa zainteresowane strony do zgłaszania uwag w tej kwestii. Ponadto Komisja uważa, że oba środki są proporcjonalne jako krótkoterminowa pomoc na ratowanie, ale wymagają szybkiego wprowadzenia środków, aby nie dopuścić do wykorzystania pomocy na finansowanie wzrostu lub środków, które nie są absolutnie niezbędne do przywrócenia rentowności.
Jeśli chodzi o przywrócenie długoterminowej rentowności zgodnie z komunikatem w sprawie restrukturyzacji, Komisja ma wątpliwości, czy New TT będzie w stanie samodzielnie odzyskać długoterminową rentowność, zgodnie z planem restrukturyzacji przedłożonym Komisji dnia 29 stycznia 2013 r. i uaktualnionym w marcu 2013 r. Proponowane środki przewidziane w planie restrukturyzacji w celu generowania zysków w przyszłości wydają się być bardzo ograniczone. Wątpliwości te dotyczą w szczególności niewielkiego zmniejszenia zatrudnienia i ograniczenia liczby oddziałów, jak również ograniczonego wykorzystania ewentualnej synergii, tj. całkowitego włączenia T Bank. W tym kontekście Komisja ma wątpliwości, czy New TT posiada wystarczające zasoby aby osiągnąć cele określone w planie restrukturyzacji, a dokładniej osiągnąć w przyszłości planowane zyski. Z tego powodu zachodzi ryzyko, że New TT stanie się bankiem pomostowym nieustannie korzystającym z pomocy państwa. Z tego względu, na tym etapie postępowania, Komisja jest zdania, że włączenie TT do większej, przynoszącej zyski instytucji finansowej mogłoby zwiększyć perspektywy osiągnięcia rentowności przez New TT. Komisja zachęca zainteresowane strony do zgłaszania uwag odnośnie do tych wątpliwości.
Jeśli chodzi o podział obciążeń i ograniczenie pomocy do niezbędnego minimum, Komisja ma wątpliwości, czy pomoc jest ograniczona do minimum. W szczególności Komisja ma wątpliwości, czy koszty restrukturyzacji ograniczono do minimum, ponieważ restrukturyzacja New TT musi być prowadzona odrębnie, co powoduje wzrost kosztów restrukturyzacji. Komisja zachęca zainteresowane strony do zgłaszania uwag odnośnie do tej kwestii.
Ponadto Komisja zauważa, że znaczna część strat poniesionych przez TT w ostatnich latach wynika z umorzenia długu wobec państwa, tj. z udziałem sektora prywatnego i sprzedaży państwu greckiemu pod koniec 2012 r. greckich obligacji skarbowych ze znacznym dyskontem w stosunku do wartości nominalnej. Środki te można uznać za płatność dokonaną przez TT na rzecz państwa, a zatem uzasadniające niższe wynagrodzenie z tytułu pomocy na dokapitalizowanie przyznanej później przez państwo na pokrycie dziur kapitałowych wynikających z umorzenia długu wobec państwa. Zainteresowane strony proszone są o przedstawienie uwag odnośnie do tego stanowiska.
Jeśli chodzi o zakłócenie konkurencji, to można zauważyć, że TT jest w posiadaniu o wiele większej liczby greckich obligacji skarbowych, w stosunku do jego wielkości, niż inne banki w Grecji. Na tym etapie postępowania Komisja uważa, że tak duża inwestycja w te obligacje może świadczyć o niewłaściwym podejmowaniu ryzyka. Komisja zachęca zainteresowane strony do zgłaszania uwag odnośnie i do tej kwestii.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 można wystąpić do beneficjenta o zwrot wszelkiej bezprawnie przyznanej pomocy.
TEKST PISMA
grafika
______(1) Zob. decyzja Komisji z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pomocy państwa N 560/2008 "Środki wsparcia na rzecz instytucji kredytowych w Grecji", Dz.U. C 125 z 5.6.2009, s. 6. Program ten był wielokrotnie przedłużany.
(2) Decyzja Komisji z dnia 16 maja 2012 r. w sprawie SA.34115 (2012/NN) "Likwidacja T Bank", Dz.U. C 284 z 20.9.2012, s. 9.
(3) Zob. przypis 1.
(4) Zob. przypis 2.
(5) Zob. Komunikat Komisji - Zastosowanie zasad pomocy państwa do środków podjętych w odniesieniu do instytucji finansowych w kontekście obecnego, globalnego kryzysu finansowego, Dz.U. C 270 z 25.10.2008, s. 8.
(6) Komunikat Komisji - Dokapitalizowanie instytucji finansowych w związku z obecnym kryzysem finansowym: ograniczenie pomocy do niezbędnego minimum oraz mechanizmy zabezpieczające przez nadmiernym zakłóceniem konkurencji, Dz.U. C 10 z 15.1.2009, s. 2.
(7) Komunikat Komisji w sprawie przywrócenia rentowności i oceny środków restrukturyzacyjnych stosowanych w sektorze finansowym w dobie kryzysu zgodnie z regułami pomocy państwa, Dz.U. C 195 z 19.8.2009, s. 9.