z dnia 18 czerwca 2013 r.
dotycząca utworzenia grupy ekspertów Komisji ds. umów dotyczących przetwarzania w chmurze
(2013/C 174/04)
(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 27 września 2012 r. Komisja przyjęła Komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Wykorzystanie potencjału chmury obliczeniowej w Europie"(1). W komunikacie tym Komisja podkreśla swój cel, jakim jest umożliwienie i ułatwienie szybszego przyjęcia modelu chmury obliczeniowej we wszystkich branżach, co może obniżyć koszty technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych, a także, w połączeniu z nowymi praktykami w dziedzinie cyfrowej działalności gospodarczej, może wpłynąć na zwiększenie wydajności, wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.
(2) Wśród innych działań ogłoszonych w komunikacie, Komisja zamierza podjąć kroki mające na celu opracowanie bezpiecznych i uczciwych warunków umów dotyczących usług przetwarzania w chmurze. Stanowi to odpowiedź na wątpliwości zainteresowanych stron w zakresie umów dotyczących usług przetwarzania w chmurze. Z jednej strony dostawcy usług w chmurze wskazali, że zawiłość i brak pewności związane z istniejącymi ramami prawnymi przyczyniają się do utrudniania działalności transgranicznej. Z drugiej strony chociaż istniejące prawodawstwo Unii chroni konsumentów korzystających z usług przetwarzania w chmurze, są oni często nieświadomi swoich praw i nie są informowani przez dostawcę w sposób jasny i niebudzący wątpliwości o warunkach umownych. Ponadto przedstawiciele konsumentów oraz małych i średnich przedsiębiorstw wskazali, że umowy dotyczące przetwarzania w chmurze zawierające niejasne postanowienia oraz charakteryzujące się nierównowagą stron powodują, iż niechętnie korzystają oni z usług przetwarzania w chmurze. Komisja zamierza również zająć się kwestiami związanymi z ochroną danych osobowych istotnymi dla umów dotyczących przetwarzania w chmurze.
(3) Wątpliwości użytkowników odnoszą się między innymi do pewnych kwestii umów dotyczących przetwarzania w chmurze, m.in. bezpośredniej i pośredniej odpowiedzialności i jej możliwych ograniczeń, na przykład w zakresie naruszenia bezpieczeństwa, integralności danych, poufności i ciągłości świadczenia usług, środków służących do usuwania awarii związanych z niedostępnością lub utratą danych, zmian w umowie dokonanych jednostronnie przez dostawcę po zawarciu umowy, rozwiązania umowy i jej skutków, w tym kwestii zabezpieczenia danych.
(4) Komisja zamierza ułatwić poprawę ustaleń umownych między dostawcami usług w chmurze a konsumentami i małymi podmiotami gospodarczymi. Celem jest pozyskanie zaufania do usług przetwarzania w chmurze oraz ułatwienie korzystania z nich oraz ich rozwijania, przy uwzględnieniu ich znaczącego potencjału gospodarczego. Zamierza ona również ułatwić stosowanie dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(2) w zakresie istotnym dla umów dotyczących przetwarzania w chmurze.
(5) Komisja zamierza ułatwić porozumienie zainteresowanych stron promujące stosowanie bezpiecznych i uczciwych warunków umów dotyczących przetwarzania w chmurze między dostawcami usług w chmurze a konsumentami i małymi podmiotami gospodarczymi. Komisja powinna dążyć do tego celu, przy aktywnym zaangażowaniu zainteresowanych stron, wykorzystując swoją wiedzę fachową i doświadczenie w sektorze przetwarzania w chmurze. W tym celu Komisja uznaje za właściwe powołanie grupy ekspertów do spraw umów dotyczących usług przetwarzania w chmurze między dostawcami usług w chmurze a konsumentami i małymi podmiotami gospodarczymi. Zadania grupy powinny być uzupełniające wobec prac Komisji nad wzorcami umownymi dla umów o gwarantowanym poziomie usług w chmurze obliczeniowej między dostawcami usług w chmurze a ich profesjonalnymi użytkownikami.
(6) Komisja uwzględniła już problemy związane z prawem konkurencji, które wpływają na zaufanie konsumentów i podmiotów gospodarczych na jednolitym rynku treści cyfrowych we wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych europejskich przepisów dotyczących sprzedaży(3). Wniosek zawiera przepisy dotyczące dostarczania "treści cyfrowych" obejmujące także niektóre aspekty związane z chmurami obliczeniowymi. Grupa ekspertów powinna pomóc w przeprowadzeniu prac uzupełniających na temat bezpiecznych i uczciwych warunków umów dla konsumentów i małych podmiotów gospodarczych w zakresie zagadnień związanych z chmurą obliczeniową, których nie obejmują wspólne europejskie przepisy dotyczące sprzedaży.
(7) W skład tej grupy powinny wchodzić zainteresowane strony, praktycy i organizacje reprezentujące dostawców usług w chmurze oraz konsumenci, w szczególności konsumenci i małe podmioty gospodarcze, jak również przedstawiciele zawodów prawniczych lub naukowcy, którzy mają wiedzę fachową na temat umów dotyczących przetwarzania w chmurze oraz kwestii związanych z ochroną danych osobowych istotnych dla umów dotyczących przetwarzania w chmurze. Do grupy można również włączyć ograniczoną liczbę specjalistów w dziedzinie prawa umów dotyczących przetwarzania w chmurze działających we własnym imieniu. Powinna ona pomóc w określeniu najlepszych praktyk w zakresie umów dotyczących przetwarzania w chmurze i prowadzić prace zmierzające do zapewnienia bezpiecznych i uczciwych warunków w umowach dotyczących przetwarzania w chmurze.
(8) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy ekspertów.
(9) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych.
(10) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
(1) COM(2012) 529 final.
(2) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(3) COM(2011) 635 wersja ostateczna.
(4)http://ec.europa.eu/transparency/regexpert/PDF/SEC_2010_EN.pdf
(5) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.
(6) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2013.174.6 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Utworzenie grupy ekspertów Komisji ds. umów dotyczących przetwarzania w chmurze. |
| Data aktu: | 18/06/2013 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2013 |
| Data wejścia w życie: | 18/06/2013 |