Przegląd wieloletnich ram finansowych w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER (COM(2011)0226 - C7-0108/2011 - 2011/2080(ACI)).

Przegląd wieloletnich ram finansowych w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER

P7_TA(2011)0547

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w zakresie wieloletnich ram finansowych, w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER (COM(2011)0226 - C7-0108/2011 - 2011/2080(ACI))

(2013/C 168 E/21)

(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi i Radzie (COM(2011)0226),
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami z dnia 17 maja 2006 r.(1),
uwzględniając wspólne konkluzje posiedzenia trójstronnego w sprawie budżetu z dnia 1 grudnia 2011 r.(2),
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej oraz opinię Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A7-0433/2011),
A.
mając na uwadze, że w latach 2012-2013 konieczne jest przeznaczenie na projekt ITER dodatkowych 1 300 mln EUR w formie środków na zobowiązania z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że na posiedzeniu trójstronnym w dniu 1 grudnia 2011 r. Parlament, Rada i Komisja uzgodniły sposoby zapewnienia tych dodatkowych środków na finansowanie projektu ITER;
C.
mając na uwadze, że w związku z tym konieczna jest zmiana PMI z dnia 17 maja 2006 r. w celu podniesienia pułapu środków na zobowiązania w poddziale 1a o kwotę 650 mln EUR w 2012 r. oraz o kwotę 190 mln EUR w 2013 r. w cenach bieżących;
D.
mając na uwadze, że według PE wszystkie postanowienia PMI z dnia 17 maja 2006 r. pozostają w mocy do czasu wejścia w życie nowego rozporządzenia ustanawiającego wieloletnie ramy finansowe, za wyjątkiem artykułów, które stały się nieaktualne w następstwie wejścia w życie Traktatu z Lizbony;
E.
mając na uwadze, że ubolewa z powodu tego, iż różne wykładnie, ograniczenia prawne i wiążące zobowiązania nie pozwoliły Radzie na szybkie rozpoczęcie rzeczywistych politycznych negocjacji z drugim organem władzy budżetowej;
F.
mając na uwadze, że współpraca między delegacjami obu organów władzy budżetowej podczas rozmów trójstronnych była konstruktywna;
1.
zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
2.
podkreśla, że Parlament, Rada i Komisja zgodziły się na całość tekstu wspólnych konkluzji posiedzenia trójstronnego w sprawie budżetu, które odbyło się w dniu 1 grudnia 2011 r.;
3.
wyraża głębokie ubolewanie z powodu jednostronnego oświadczenia włączonego do protokołu Rady przez sześć państw członkowskich, w celu dokonania nieobiektywnej wykładni wspólnych konkluzji;
4.
wzywa Radę do pełnego przestrzegania wspólnych konkluzji; przypomina Radzie o wyrażonej przezeń zgodzie na pełne wykorzystanie przepisów ustanowionych w rozporządzeniu finansowym(3) oraz w PMI z dnia 17 maja 2006 r. w celu udostępnienia w ramach wieloletnich ram finansowych środków na zobowiązania na pułapie 360 mln EUR w procedurze budżetowej na 2013 r.; stwierdza, że w przeciwnym razie Parlament nie może zagwarantować swojej zgody na tę kwotę;
5.
wzywa Komisję do pełnego wykorzystania przepisów rozporządzenia finansowego oraz PMI z dnia 17 maja 2006 r. przy sporządzaniu konkretnych wniosków dotyczących kwoty 360 mln EUR w projekcie budżetu na 2013 r.;
6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikami Radzie i Komisji.
______

(1) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

(2) Załączone do niniejszej rezolucji.

(3) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 WSPÓLNE KONKLUZJE W SPRAWIE FINANSOWANIA PROJEKTU ITER

Posiedzenie trójstronne z 1 grudnia 2011 r.

Parlament Europejski, Rada i Komisja ponownie podkreślają, jak duże znaczenie ma projekt ITER dla Unii Europejskiej.

Parlament Europejski i Rada przyjęły do wiadomości wniosek przedstawiony przez Komisję(1) w sprawie zmiany porozumienia międzyinstytucjonalnego w odniesieniu do wieloletnich ram finansowych po to, aby zapewnić dodatkowych 1 300 mln EUR w środkach na zobowiązania z budżetu UE na potrzeby projektu ITER w latach 2012-2013.

Parlament Europejski, Rada i Komisja uzgadniają, że dodatkowe koszty projektu ITER w latach 2012-2013 w kwocie 1 300 mln EUR zostaną pokryte w następujący sposób:

100 mln EUR już zapisanych w budżecie na 2012 rok w pozycjach budżetowych dotyczących ITER;
360 mln EUR w środkach na zobowiązania zostanie udostępnione w procedurze budżetowej na 2013 rok w ramach pułapów środków na zobowiązania w wieloletnich ramach finansowych, z pełnym wykorzystaniem przepisów określonych w rozporządzeniu finansowym i w porozumieniu międzyinstytucjonalnym z 17 maja 2006 r., z wyłączeniem jakiejkolwiek kolejnej zmiany wieloletnich ram finansowych związanej z projektem ITER;
Pułapy środków na zobowiązania w dziale 1a na lata 2012 i 2013 zostaną zwiększone o kwotę 840 mln EUR, z czego 650 mln EUR w 2012 roku i 190 mln EUR w roku 2013. To zwiększenie zostanie zrównoważone odpowiednim zmniejszeniem pułapów środków na zobowiązania w dziale 2 (450 mln EUR w roku 2011) i w dziale 5 (243 mln EUR w roku 2011 i 147 mln EUR w roku 2012);
Pułap całkowitych środków na płatności na rok 2013 zostanie zwiększony o kwotę 580 mln EUR, zrównoważoną odpowiednim zmniejszeniem w pułapie na rok 2011.

Parlament Europejski i Rada uzgadniają przyjęcie wyżej wymienionej zmiany wieloletnich ram finansowych na lata 2007-2013 przed końcem 2011 roku, zgodnie z ich odnośnymi procedurami wewnętrznymi.

Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o przedłożenie konkretnych propozycji dotyczących kwoty 360 mln EUR w projekcie budżetu na rok 2013.

______

(1) COM(2011)0226 z 20 kwietnia 2011 r.

ZAŁĄCZNIK  II

 DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

zmieniająca porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w zakresie wieloletnich ram finansowych, w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji 2012/5/UE.)

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.168E.133

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Przegląd wieloletnich ram finansowych w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER (COM(2011)0226 - C7-0108/2011 - 2011/2080(ACI)).
Data aktu: 13/12/2011
Data ogłoszenia: 14/06/2013