Sprawozdanie roczne EBC za rok 2009 (2010/2236(INI)).

Sprawozdanie roczne EBC za rok 2009

P7_TA(2010)0425

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2010 r. w sprawie prac Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE w 2009 r. (2010/2236(INI))

(2012/C 99 E/03)

(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP) z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony, podpisaną w Kotonu w dniu 23 czerwca 2000 r. (umowę o partnerstwie z Kotonu)(1),
uwzględniając Regulamin Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE (WZP), przyjęty w dniu 3 kwietnia 2003 r.(2), zmieniony ostatnio w Port Moresby (PapuaNowa Gwinea) w dniu 28 listopada 2008 r.,
uwzględniając Konsensus europejski w sprawie rozwoju, podpisany w dniu 20 grudnia 2005 r.(3),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiające instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju(4),
uwzględniając deklarację z Kigali (Ruanda) przyjętą przez WZP w dniu 22 listopada 2007 r. w sprawie sprzyjających rozwojowi umów o partnerstwie gospodarczym (EPA)(5),
uwzględniając deklarację z Luandy w sprawie drugiego przeglądu umowy o partnerstwie AKP-UE (umowa o partnerstwie z Kotonu) przyjętą przez WZP w Luandzie (Angola) dniu 3 grudnia 2009 r.(6),
uwzględniając komunikat z Georgetown przyjęty dnia 26 lutego 2009 r. w Georgetown (Gujana) na posiedzeniu WZP w regionie Karaibów(7),
uwzględniając komunikat z Wagadugu przyjęty dnia 30 października 2009 r. Wagadugu (Burkina Faso) na posiedzeniu WZP w regionie Afryki Zachodniej(8),
uwzględniając Konsensus europejski w sprawie pomocy humanitarnej, który podpisano w dniu 18 grudnia 2007 r.(9),
uwzględniając rezolucje przyjęte przez WZP w 2009 r.:
w sprawie wyzwań w zakresie demokratycznego pogodzenia różnorodności etnicznej, kulturowej i religijnej w krajach AKP i UE(10),
w sprawie umów o partnerstwie gospodarczym oraz ich wpływu na kraje AKP(11),
w sprawie społecznych i środowiskowych konsekwencji zmian klimatycznych w krajach AKP(12),
w sprawie roli umowy o partnerstwie z Kotonu w radzeniu sobie z kryzysem żywnościowym i finansowym w krajach AKP(13),
w sprawie ustanowienia i promowania pokoju, bezpieczeństwa, stabilności i zarządzania w Somalii(14),
w sprawie globalnego zarządzania i reformy instytucji międzynarodowych(15),
w sprawie wpływu kryzysu finansowego na kraje AKP(16),
w sprawie integracji społecznej i kulturowej oraz udziału w niej młodzieży(17),
w sprawie zmian klimatu(18),
w sprawie sytuacji na Madagaskarze(19),
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Rozwoju (A7-0315/2010),
A.
mając na uwadze, że członkowie WZP wyrazili obawy związane z niedawnym przebiegiem negocjacji EPA podczas regularnych debat w kwietniu 2009 r. w Pradze (Republika Czeska) oraz w grudniu 2009 r. w Luandzie (Angola),
B.
mając na uwadze przyjęcie wspomnianego wyżej rozporządzenia (WE) nr 1905/2006, które przewiduje programy tematyczne mające zastosowanie również do państw AKP, a także program środków towarzyszących na rzecz państw AKP, które podpisały protokół w sprawie cukru,
C.
mając na uwadze zobowiązanie podjęte na sesji WZP w czerwcu 2007 r. w Wiesbaden (Niemcy) przez komisarza odpowiedzialnego za rozwój i pomoc humanitarną do poddania krajowych i regionalnych dokumentów strategicznych dotyczących państw AKP (lata 2008-2013) demokratycznej kontroli w parlamentach oraz z zadowoleniem przyjmując wypełnienie tego zobowiązania,
D.
mając na uwadze, że przegląd umowy o partnerstwie z Kotonu w 2010 r. dostarcza znakomitej okazji do wzmocnienia roli WZP i jego wymiaru regionalnego, a także do zwiększenia kontroli parlamentarnej w regionach AKP,
E.
mając na uwadze dwa w znacznej mierze udane posiedzenia regionalne WZP z 2009 r. w Gujanie i Burkina Faso, w wyniku których przyjęto komunikaty z Georgetown i Wagadugu, o których mowa powyżej,
F.
mając na uwadze, że sytuacja w Nigrze, Gwinei i na Madagaskarze pogorszyła się w 2009 r., prowadząc do zniesienia demokracji parlamentarnej w tych trzech krajach oraz ograniczenia statusu ich przedstawicieli do rangi obserwatorów na 18. sesji WZP w Luandzie,
G.
mając na uwadze, że konflikt toczący się obecnie w Demokratycznej Republice Konga doprowadził do poważnego i wielokrotnego naruszenia praw człowieka; mając na uwadze, że potrzebna jest skuteczna pomoc humanitarna i większe zaangażowanie wspólnoty międzynarodowej,
H.
mając na uwadze prace Parlamentu Panafrykańskiego i ustanowienie oficjalnych stosunków między nim a Parlamentem Europejskim, jak również stworzenie międzyparlamentarnej delegacji Parlamentu Europejskiego ds. stosunków z Parlamentem Panafrykańskim,
1.
z zadowoleniem przyjmuje dalsze zapewnianie ze strony WZP w 2009 r. ram dla otwartego, demokratycznego i pogłębionego dialogu na temat negocjacji pomiędzy UE a państwami AKP i nawołuje do zacieśnienia dialogu politycznego;
2.
z zadowoleniem przyjmuje pozytywną odpowiedź nowego komisarza ds. handlu na wniosek niektórych krajów i regionów AKP o ponowne rozpatrzenie spornych kwestii poruszonych w negocjacjach w sprawie EPA, zgodnie z oświadczeniami przewodniczącego Komisji Europejskiej; podkreśla potrzebę uważnego monitorowania przez Parlament negocjacji i wdrażania EPA;
3.
podkreśla w szczególności kluczową rolę parlamentów państw AKP, a także władz lokalnych i organizacji pozarządowych w monitorowaniu i zarządzaniu krajowymi i regionalnymi dokumentami strategicznymi oraz w wykorzystaniu środków z EFR, i nawołuje Komisję, by zapewniła ich udział; podkreśla również potrzebę ścisłego nadzoru parlamentarnego podczas wdrażania EPA;
4.
wzywa parlamenty państw AKP do tego, by wymogły na rządach państw AKP i Komisji włączenie ich do procesu przygotowującego i wdrażającego krajowe i regionalne dokumenty strategiczne dotyczące współpracy pomiędzy UE a państwami AKP (lata 2008-2013) oraz by zapewniły ich pełny udział w negocjacjach dotyczących EPA;
5.
wzywa Komisję do dostarczania wszelkich dostępnych informacji parlamentom państw AKP oraz do wspomagania ich w działalności związanej z demokratyczną kontrolą, w szczególności poprzez wspieranie ich kompetencji, zwłaszcza podczas negocjowania i wdrażania EPA;
6.
wskazuje na zaniepokojenie WZP w związku z reperkusjami aktualnego kryzysu finansowego, na przyjęcie wspomnianej wyżej deklaracji z Luandy w sprawie skutków światowego kryzysu finansowego w państwach AKP i na rezolucje w sprawie wpływu kryzysu i reagowania na kryzys w państwach AKP; zachęca WZP do dalszej pracy w tej dziedzinie i do rozważenia dodatkowych i innowacyjnych źródeł finansowania rozwoju, takich jak podatek od międzynarodowych transakcji finansowych; ponadto wzywa WZP do zajęcia się kwestią likwidacji rajów podatkowych;
7.
wyraża zadowolenie ze zobowiązania podjętego na wspomnianej wyżej sesji WZP w Kigali przez poprzedniego komisarza odpowiedzialnego za rozwój i pomoc humanitarną do poddania krajowych i regionalnych dokumentów strategicznych dotyczących państw AKP (lata 2008-2013) demokratycznej kontroli parlamentarnej; podobnie wyraża zadowolenie z pracy wykonanej już przez niektóre parlamenty AKP w zakresie rozpatrywania takich dokumentów, a także z prowadzonej przez WZP kontroli regionalnych dokumentów strategicznych jeszcze przed przeglądem śródokresowym, oraz wzywa do należytego uwzględnienia tego wkładu pracy;
8.
przypomina w związku z tym o potrzebie ścisłego włączenia parlamentów do procesu demokratycznego i krajowych strategii rozwoju; podkreśla ich zasadniczą rolę we wprowadzaniu, kontynuowaniu i kontrolowaniu strategii politycznych w zakresie rozwoju;
9.
podtrzymuje swoje stanowisko, zgodnie z którym Europejski Fundusz Rozwoju (EFR) powinien zostać włączony do budżetu UE w celu zwiększenia spójności, przejrzystości i skuteczności polityki współpracy na rzecz rozwoju oraz zagwarantowania demokratycznej kontroli; zwraca uwagę, że włączenie EFR do budżetu UE stanowi również właściwą odpowiedź na trudności z wykonaniem i ratyfikacją kolejnych EFR;
10.
wzywa parlamenty do sprawowania ścisłej kontroli parlamentarnej w zakresie EFR; podkreśla uprzywilejowaną pozycję WZP w tej debacie i wzywa WZP oraz parlamenty państw AKP do aktywnego w niej uczestniczenia, zwłaszcza w ramach ratyfikacji zmienionej umowy o partnerstwie z Kotonu;
11.
z zadowoleniem zauważa coraz bardziej parlamentarny i tym samym polityczny charakter WZP, a także wzrost zaangażowania jego członków i jakości debat, co wnosi decydujący wkład w partnerstwo AKP-UE;
12.
uważa, że deklaracja w sprawie sytuacji w Nigrze złożona w dniu 2 grudnia 2009 r. w Luandzie przez współprzewodniczących WZP i wspomniana rezolucja w sprawie sytuacji na Madagaskarze są znaczącymi przykładami owego wzmocnionego dialogu;
13.
nawołuje państwa WZP do dalszego śledzenia sytuacji w Sudanie, na Madagaskarze, w Nigrze i w Gwinei Konakry;
14.
wzywa Wspólne Zgromadzenie Parlamentarne do dalszych działań na rzecz poprawy sytuacji w Somalii, która stanowi zagrożenie dla życia narodu somalijskiego, zagraża bezpieczeństwu w regionie, oraz wzywa UE do podtrzymania zobowiązań na rzecz wspierania praworządności, na rzecz przywrócenia stabilności w regionie i na rzecz walki z piractwem;
15.
wzywa WZP do dalszego przyłączania się do wysiłków na rzecz informowania wspólnoty międzynarodowej o konfliktach toczących się na wschodzie Demokratycznej Republiki Konga oraz do wspierania negocjacji w sprawie politycznego rozwiązania kryzysu i wszelkich działań zaproponowanych w ramach wynegocjowanego rozwiązania;
16.
wzywa WZP do kontynuowania i zacieśnienia dialogu z Parlamentem Panafrykańskim i z parlamentami organizacji regionalnych ze względu na znaczenie integracji regionalnej dla pokoju i rozwoju państw AKP;
17.
wyraża ubolewanie, że podczas opracowywania wspólnej strategii UE-Afryka nie zasięgnięto w sposób wystarczający opinii WZP, oraz ma nadzieję, że WZP będzie aktywnie uczestniczyć w procesie wdrażania tej strategii;
18.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że 2009 r. miały miejsce kolejne posiedzenia regionalne, przewidziane w umowie o partnerstwie z Kotonu i Regulaminie WZP; uważa, że posiedzenia te umożliwiają faktyczną wymianę poglądów na temat zagadnień dotyczących regionu, w tym zapobiegania konfliktom i ich rozwiązywania, spójności regionalnej, praw człowieka, kwestii środowiskowych i negocjacji dotyczących EPA; wyraża uznanie dla organizatorów dwóch wyjątkowo owocnych posiedzeń w Gujanie i Burkina Faso;
19.
wzywa WZP, aby zapewniło ścisłe monitorowanie negocjacji dotyczących EPA w czasie swoich posiedzeń regionalnych;
20.
z żalem zauważa, że Rada zignorowała ponawiane apele Parlamentu Europejskiego - szczególnie podczas spotkania WZP w Luandzie - o wprowadzenie silniejszej klauzuli antydyskryminacyjnej w ramach przeglądu umowy z Kotonu;
21.
przypomina o zasadzie powszechnego charakteru praw człowieka i niedyskryminacji, na podstawie której to zasady należy wzmocnić prawowite demokratyczne sprawowanie rządów i dialog polityczny w ramach WZP;
22.
zachęca WZP do wzmocnienia roli jego Komisji Spraw Politycznych, tak by Zgromadzenie stało się prawdziwym forum dyskusji w ramach partnerstwa AKP-UE dotyczącej poszanowania praw człowieka, demokratyzacji społeczeństwa, zapobiegania konfliktom i ich rozwiązywania;
23.
wyraża również zadowolenie z przyjętego w Luandzie sprawozdania Komisji Spraw Politycznych WZP na temat dobrych rządów, w którym wezwano do przeprowadzenia obszernych reform w światowych instytucjach finansowych;
24.
odnotowuje, że Komisja Rozwoju Gospodarczego, Finansów i Handlu WZP zamierza nadal pracować nad EPA i nad sposobami wyjścia z kryzysu;
25.
zwraca uwagę na prace Komisji WZP ds. Społecznych i Ochrony Środowiska Naturalnego nad sprawozdaniem dotyczącym pracy dzieci i jej zamiar przeprowadzenia analizy i debaty dotyczącej sytuacji środowiskowej i socjalnej w krajach AKP;
26.
przyjmuje także z zadowoleniem sprawozdania i rezolucje w sprawie zmian klimatu przyjęte w 2009 r., które sprawiły, że głos WZP był słyszany na szczycie kopenhaskim;
27.
z satysfakcją odnotowuje rosnący udział podmiotów niepaństwowych w sesjach WZP, co było widoczne podczas debaty, która doprowadziła do wyżej wymienionej deklaracji z Port Moresby w sprawie aktualnego kryzysu światowego, oraz w ramach sprawozdania partnerów gospodarczych i społecznych w sprawie EPA, które przedstawiono podczas WZP, które odbyło się w Lublanie;
28.
zobowiązuje przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Radzie AKP, Prezydium WZP, jak również rządom i parlamentom Republiki Czeskiej i Angoli.
______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.

(2) Dz.U. C 231 z 26.9.2003, s. 68.

(3) Dz.U. C 46 z 24.2.2006, s. 1.

(4) Dz.U. L 378 z 27.12.2006, s. 41 (zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 960/2009 z dnia 14.10.2009 r., Dz.U. L 270 z 15.10.2009, s. 8).

(5) Dz.U. C 58 z 1.3.2008, s. 44.

(6) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 43.

(7) AP/100.509.

(8) AP/100.607.

(9) Wspólne oświadczenie Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie, Parlamencie Europejskim i Komisji Europejskiej, zatytułowane: "Konsensus europejski w sprawie pomocy humanitarnej" (Dz.U. C 25 z 30.1.2008, s. 1).

(10) Dz.U. C 221 z 14.9.2009, s. 19.

(11) Dz.U. C 221 z 14.9.2009, s. 24.

(12) Dz.U. C 221 z 14.9.2009, s. 31.

(13) Dz.U. C 221 z 14.9.2009, s. 38.

(14) Dz.U. C 221 z 14.9.2009, s. 43.

(15) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 20.

(16) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 24.

(17) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 29.

(18) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 36.

(19) Dz.U. C 68 z 18.3.2010, s. 40.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.99E.15

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Sprawozdanie roczne EBC za rok 2009 (2010/2236(INI)).
Data aktu: 23/11/2010
Data ogłoszenia: 03/04/2012