Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa COMP/M.6106 - Caterpillar/MWM.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające(1)

Sprawa COMP/M.6106 - Caterpillar/MWM

(2012/C 60/04)

(Dz.U.UE C z dnia 29 lutego 2012 r.)

W dniu 14 marca 2011 r., w związku z odesłaniem zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw(2), Komisja Europejska otrzymała, zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli przedsiębiorstw, zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Caterpillar Inc. (strona zgłaszająca) przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem MWM Holding GmbH. W dniu 5 maja 2011 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Po wszczęciu postępowania o przebiegu procedury zdecydowały w dużej mierze dwa wydarzenia. Po pierwsze, Komisja przeprowadziła inspekcje zgodnie z art. 13 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw(3). Po drugie Komisja postanowiła zawiesić postępowanie w związku z faktem, że strona zgłaszająca nie odpowiedziała na wniosek o udzielenie informacji. Strona zawiadamiająca zwróciła się do mnie ze skargą, twierdząc, że zawieszenie postępowania było niesprawiedliwe, ponieważ nie posiadała ona części informacji, o które zwróciła się do niej Komisja, a zatem strona ta nie była w stanie ich udzielić, mimo że początkowo zaoferowała, że postara się je uzyskać od osób trzecich. Obecny mandat urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające nie obejmuje uprawnień do podejmowania decyzji w takich sytuacjach. Gdy jednak strona zgłaszająca zwróciła się do mnie o uwzględnienie wyżej wspomnianych okoliczności w przygotowywanej przeze mnie ocenie rzetelności postępowania, skontaktowałem się z Dyrekcją Generalną ds. Konkurencji w celu omówienia tej kwestii. Ostatecznie DG ds. Konkurencji i strona zgłaszająca opracowały tryb postępowania pozwalający zgromadzić dokładniejsze informacje, a po ich udostępnieniu postępowanie zostało wznowione. Ogólnie rzecz biorąc, uważam, że zawieszenie postępowania zastosowane przez Komisję nie wpłynęło na rzetelność postępowania.

Na podstawie dodatkowych dowodów uzyskanych na etapie szczegółowego postępowania wyjaśniającego służby Komisji stwierdziły, że proponowana transakcja nie ograniczy znacząco skutecznej konkurencji na wspólnym rynku i w związku z tym jest zgodna ze wspólnym rynkiem i Porozumieniem EOG. Dlatego nie przesłano stronie zgłaszającej pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.

Projekt decyzji przewiduje bezwarunkową zgodę na proponowaną koncentrację. W kwestii skorzystania z prawa do złożenia wyjaśnień nie otrzymałem jakichkolwiek skarg ze strony podmiotów objętych połączeniem. Projekt decyzji nie zawiera żadnych zastrzeżeń, co do których strony nie miały możliwości przedstawienia swojego stanowiska. W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo wszystkich stron do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.

Bruksela dnia 4 października 2011 r.

Michael ALBERS
______

(1) Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - (Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21) (zwanego dalej "mandatem urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające").

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r., (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).

(3) Zgodnie z projektem decyzji inspekcja ta była uzasadniona: (i) ponieważ istniały dowody wskazujące na to, że co najmniej jedna z łączących się stron mogła w trakcie postępowania wyjaśniającego udzielić nieprawdziwych informacji lub mogła zataić pewne informacje; (ii) w celu zweryfikowania ewentualnej teorii szkody na podstawie skoordynowanych skutków.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024