Opinia Komitetu Regionów "Promowanie produktów rolnych"(2012/C 54/02)
(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- |
Stwierdza ograniczony zakres dotychczasowych działań promocyjnych poza UE i w związku z tym wzywa Komisję do przeanalizowania i korekty obecnych koncepcji, gdyż powinniśmy dążyć do utrzymania czołowej roli UE w eksporcie produktów rolno-spożywczych. |
- |
Podziela zdanie Komisji co do konieczności wspierania rynków lokalnych. |
- |
Uważa, że promowania europejskiego modelu żywienia nie można pogodzić ze stosowaniem organizmów zmodyfikowanych genetycznie, dlatego należy wykluczyć z wszelkich działań promocyjnych produkty wytwarzane z wykorzystaniem OGM. |
- |
Opowiada się za lepszym informowaniem o zaletach zdrowego i zrównoważonego odżywiania się. |
- |
Poparłby inicjatywy mające na celu rozszerzenie obowiązkowego umieszczania na produktach oznakowania wskazującego miejsce produkcji. |
- |
Uważa za istotne dysponowanie konkretnymi i skuteczniejszymi niż obecnie narzędziami informowania i promocji, aby sprostać sytuacjom kryzysowym i szybko reagować celem odzyskania zaufania zarówno konsumentów, jak i producentów. |
- |
Opowiada się za tym, by wybór programów nie odbywał się wyłącznie na poziomie europejskim i apeluje o zaangażowanie regionów w proces wyboru oraz o to, by mogły one przedstawiać propozycje ze względu na ich znajomość lokalnych rynków i podmiotów, a zwłaszcza drobnej produkcji. |
- |
Uważa, że w negocjowaniu umów międzynarodowych Komisja powinna pamiętać o interesach europejskich producentów sektora rolno-spożywczego. |
- |
Jest zdania, że należy lepiej łączyć działania promocyjne podejmowane bezpośrednio przez Komisję z działaniami prowadzonymi w ramach wieloletnich programów przez producentów, aby osiągnąć większą skuteczność. |
- |
Uważa, że każdy produkt wytworzony w UE - poza wyrobami tytoniowymi i napojami spirytusowymi - powinien się kwalifikować do objęcia działaniami promocyjnymi, choć priorytet należy przyznać działaniom dotyczącym produktów przyczyniających się do zdrowego i zrównoważonego odżywiania, a także produktów objętych systemem jakości związanym z obszarem europejskim. |
Sprawozdawca |
Pedro Sanz ALONSO (ES/PPE), przewodniczący rządu wspólnoty autonomicznej La Rioja |
Dokument źródłowy |
Zielona księga w sprawie działań promocyjnych i informacyjnych dotyczących produktów rolnych: strategia o dużej europejskiej wartości dodanej w celu promowania smaków Europy |
|
COM(2011) 436 wersja ostateczna |
Cele i rezultaty polityki informacyjnej i promocyjnej produktów rolnych
Działania informacyjne i promocyjne, które należy podjąć na rzecz rozwoju silniejszych rynków lokalnych i regionalnych
Specyficzne potrzeby w dziedzinie informowania o produktach europejskich i ich promowania oraz celach takich działań na rynku wewnętrznym
Działania, jakie należy podjąć, aby osiągnąć cele i zoptymalizować wysiłki Unii Europejskiej na rynku wewnętrznym
Specyficzne potrzeby w dziedzinie informowania o produktach europejskich i ich promowania oraz celach takich działań na rynku zewnętrznym
Działania, jakie należy podjąć, aby osiągnąć cele i zoptymalizować wysiłki Unii Europejskiej na rynku zewnętrznym
Kto powinien być beneficjentem? Czy niektórych beneficjentów należy uznać za priorytetowych?
Potrzeba poszukiwania synergii między narzędziami promowania i informowania, którymi dysponuje UE
Jakie produkty rolne i spożywcze należy promować i zgodnie z jakimi kryteriami?
Jakie powinny być środki promocji, by uzyskać większe oddziaływanie?
Jaki budżet europejski jest niezbędny do osiągnięcia celów?