Rezolucja na temat przyszłości współpracy w dziedzinie egzekwowania prawa celnego.

REZOLUCJA RADY
z dnia 13 grudnia 2011 r.
na temat przyszłości współpracy w dziedzinie egzekwowania prawa celnego

(2012/C 5/01)

(Dz.U.UE C z dnia 7 stycznia 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYPOMINAJĄC:

1)
że art. 67 ust. 3 i art. 87 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przewidują ściślejszą współpracę organów ścigania, w tym organów celnych państw członkowskich, po to by przyczyniać się do zabezpieczania obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości dla obywateli Unii;
2)
że art. 71 przewiduje utworzenie w Radzie stałego komitetu w celu zapewnienia wewnątrz Unii wspierania i wzmacniania współpracy operacyjnej w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego (COSI);
3)
program sztokholmski(1) przyjęty przez Radę Europejską w grudniu 2009 r., zawierający główne priorytety polityczne UE w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, do których to priorytetów należą: ochrona życia i bezpieczeństwa obywateli Unii oraz stawianie czoła przestępczości zorganizowanej, terroryzmowi i innym zagrożeniom, oraz określający strategiczne wytyczne planowania ustawodawczego i operacyjnego w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości na lata 2010-2014 zgodnie z art. 68 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
4)
komunikat Komisji pt. "Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości dla europejskich obywateli. Plan działań służący realizacji programu sztokholmskiego"(2) oraz konkluzje Rady w sprawie tego komunikatu(3);
5)
strategię bezpieczeństwa wewnętrznego Unii Europejskiej: "Dążąc do europejskiego modelu bezpieczeństwa"(4);
6)
konkluzje Rady w sprawie wkładu organów celnych w realizację programu sztokholmskiego w zakresie zwalczania poważnej i zorganizowanej przestępczości transgranicznej(5);
7)
rezolucję Rady z dnia 23 października 2009 r. na temat wzmocnionej strategii współpracy celnej(6) i plany działania przyjęte przez Grupę Roboczą ds. Współpracy Celnej służące wdrażaniu tej strategii;
8)
konkluzje Rady z dnia 14 maja 2008 r. w sprawie strategii dotyczącej rozwoju unii celnej(7);
9)
konwencję z dnia 18 grudnia 1997 r., sporządzoną na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, w sprawie pomocy wzajemnej i współpracy między administracjami celnymi;
10)
decyzję Rady 2009/917/WSiSW z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie stosowania technologii informatycznej do potrzeb celnych(8);
11)
decyzję ramową Rady 2006/960/WSiSW z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie uproszczenia wymiany informacji i danych wywiadowczych między organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej(9),

UZNAJĄC:

1)
że wielonarodowe zorganizowane grupy przestępcze i grupy terrorystyczne w jak największym stopniu wykorzystują każdą możliwość wynikającą ze swobodnego przepływu towarów i ludzi na terenie Unii oraz różnice w systemach prawnych państw członkowskich;
2)
że przestępcy i organizacje przestępcze nie uznają żadnych granic krajowych, nawet wirtualnych; że wobec tego konieczne są lepiej skoordynowane i połączone działania na rzecz zwalczania przestępczości w Unii, wraz z podejściem prewencyjnym i rutynową wymianą danych wywiadowczych i informacji;
3)
że, w ramach swoich kompetencji krajowych i w takim stopniu, w jakim te kompetencje to umożliwiają, organy celne państw członkowskich w sposób zasadniczy przyczyniają się do zwalczania przestępczości transgranicznej poprzez wykrywanie i ściganie działań dotyczących nieuregulowanego lub nielegalnego przepływu towarów, handlu towarami zakazanymi i prania pieniędzy oraz poprzez zapobieganie takim działaniom i prowadzenie dochodzeń ich dotyczących, oraz poprzez ochronę interesów Unii w obszarze finansów, kultury i środowiska oraz gwarantowanie bezpieczeństwa i ochrony obywatelom Unii;
4)
że w ramach swobodnego przepływu towarów, osób i kapitału, oraz mając na uwadze potrzebę zagwarantowania obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, w tym zwalczania przestępczości transgranicznej, podstawowe znaczenie ma potrzeba ciągłego wzmacniania i zwiększania efektywności współpracy między organami celnymi;
5)
że efektywna współpraca celna w zwalczaniu przestępczości transgranicznej jest konieczna, by możliwe były dalsze kroki w ułatwianiu handlu;
6)
że wszystkie działania rozpoczęte zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego przyczyniają się do owocnej współpracy między organami celnymi, która może być bardzo pożyteczna do celów współpracy w obszarze egzekwowania prawa celnego w zwalczaniu przestępczości transgranicznej;
7)
że krajowe organy celne mają kompetencje w monitorowaniu i kontrolowaniu przepływu towarów, które przekraczają zewnętrzne granice Unii i że pełnią one tę rolę wraz z agencjami monitorującymi i kontrolującymi przepływ osób. W związku z tym zachodzi faktyczna potrzeba równomiernego i uzupełniającego się zaangażowania organów celnych we wszystkie dyskusje i decyzje dotyczące handlu transgranicznego;
8)
że skoordynowane podejście do zwalczania przestępczości zorganizowanej - w tym przyczynianie się do walki z terroryzmem - w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości powinno uwzględniać ścisłą i efektywną wielostronną współpracę pomiędzy organami celnymi i innymi organami ścigania, w tym odpowiednimi organami i agencjami UE;
9)
że efektywna ochrona gospodarki i bezpieczeństwa obywateli Unii wymaga ściślejszej współpracy i partnerstwa z właściwymi organami krajów trzecich, w szczególności tych krajów sąsiadujących z Unią, które są najbardziej dotknięte działalnością przestępczą;
10)
że dalszy wzrost gospodarczy w Unii zależy od różnych czynników, między innymi od skutecznej współpracy w dziedzinie egzekwowania prawa celnego,

Z ZADOWOLENIEM ODNOTOWUJE:

osiągnięte dotąd sukcesy we współpracy celnej, prowadzonej przy wsparciu Komisji, w tym:

a)
współpracę na podstawie mechanizmów proponowanych w przepisach Konwencji w sprawie pomocy wzajemnej i współpracy między administracjami celnymi (Neapol II z 1997 roku);
b)
rutynową wymianę informacji, którą umożliwia system informacji celnej (CIS) i bazę danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych (FIDE); oraz
c)
rezultaty licznych wspólnych operacji celnych (JCO) prowadzonych przez organy celne oraz organy celne i organy ścigania,,

NINIEJSZYM POSTANAWIA:

1)
określić strategię dla przyszłej współpracy w dziedzinie egzekwowania prawa celnego, mając na celu określenie środków, które należy podjąć, by dalej zacieśniać współpracę celną i współpracę z innymi organami ścigania oraz wzmocnić rolę organów celnych jako naczelnego organu kontrolującego przepływ towarów w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, mając na uwadze osiągnięcie bardziej efektywnej ochrony obywateli Unii, ich życia i zdrowia oraz mając na uwadze ochronę gospodarki Unii przed przemytem, nadużyciami finansowymi i innymi zagrożeniami spowodowanymi występowaniem przestępczości zorganizowanej i pokrewnymi działaniami, na podstawie następujących celów:
a)
dalsze opracowywanie szczególnego podejścia do współpracy celnej w obszarze egzekwowania prawa, które umożliwiłoby organom celnym UE bardziej efektywne zwalczanie przestępczości i podejmowanie natychmiastowych działań w reakcji na nowe zagrożenia;
b)
badanie wszystkich możliwości - prawnych, technicznych lub operacyjnych - skonsolidowania wkładu organów celnych w walkę ze zorganizowaną przestępczością i dalsze rozwijanie istniejących środków, również poprzez przeanalizowanie potrzeby bardziej skoordynowanych i efektywnych wspólnych działań, inicjowanych i prowadzonych przez organy celne UE, po to by zwalczać wszystkie aspekty trangranicznej i międzynarodowej działalności przestępczej;
c)
promowanie szerszego wykorzystywania systemów wymiany informacji między organami celnymi i rozważenie dalszych działań, które doprowadziłyby do poprawy efektywności reakcji organów celnych w zwalczaniu zorganizowanej przestępczości transgranicznej;
d)
opracowanie wspólnego podejścia do szkoleń wśród organów celnych oraz między organami celnymi a innymi organami ścigania po to, by w koniecznych przypadkach, a w szczególności w obszarze współpracy dochodzeniowej i operacyjnej, poprawić ich efektywność w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej;
e)
opracowanie bardziej kompleksowego podejścia na szczeblu UE, by wspierać działania organów celnych w zwalczaniu przestępczości (pod względem odpowiednich metod, wyposażenia i technologii) i - w stosownych przypadkach - proponować akty prawne;
f)
podejmowanie praktycznych kroków w celu wdrażania tych nowych środków współpracy, mając na celu poprawę współpracy operacyjnej i zagwarantowanie efektywnego uczestnictwa w działaniach na zewnętrznych granicach UE; rozważenie dalszego wspierania w przygotowywaniu wspólnych operacji celnych, sporządzanie ocen zagrożeń lub realizowanie wieloletnich inicjatyw;
g)
zwiększenie wkładu organów celnych w prace Stałego Komitetu Współpracy Operacyjnej w zakresie Bezpieczeństwa Wewnętrznego (COSI) po to, by zmaksymalizować ich wkład w ochronę zdrowia i bezpieczeństwa obywateli Unii i zwalczanie zorganizowanej przestępczości;
h)
zwiększanie zaufania publicznego do organów celnych poprzez demonstrowanie wymiernych rezultatów osiąganych dzięki współpracy celnej i poprzez podnoszenie świadomości znaczenia problematyki celnej w odniesieniu do egzekwowania prawa;
2)
podjąć środki konieczne do sporządzenia, zaktualizowania, monitorowania i oceny, w zależności od potrzeby, szczegółowego planu działania, tak by spełniać ogólne cele strategii,

ZWRACA SIĘ DO:

1)
organów celnych i innych organów państw członkowskich odpowiedzialnych za wdrażanie prawodawstwa celnego o realizację tej strategii i wdrożenie planu działania, przykładając szczególną uwagę do opracowania wspólnych metod i dalszego zintensyfikowania wymiany informacji;
2)
organów celnych i innych organów ścigania państw członkowskich oraz właściwych organów i agencji Unii Europejskiej do dalszego dokładania szczególnych starań, by zacieśniać współpracę między sobą oraz współpracę z krajami trzecimi w dziedzinie zapobiegania transgranicznej działalności przestępczej oraz jej wykrywania i ścigania oraz prowadzenia dochodzeń;
3)
Komisji do aktywnego przyczyniania się do wdrażania tej strategii, w pełni korzystając ze swojej części kompetencji oraz do dalszego zapewniania - w jak największym stopniu - finansowego, technicznego i logistycznego wsparcia służącego wdrażaniu tej strategii;
4)
Europolu o rozważenie aspektów dotyczących egzekwowania prawa celnego przy opracowywaniu przyszłych ocen zagrożenia poważną i zorganizowaną przestępczością (SOCTA) i innych inicjatyw.

Niniejsza rezolucja uchyla rezolucję z dnia 23 października 2009 r. w sprawie wzmocnionej strategii na rzecz współpracy celnej.

______

(1) Dz.U. C 115 z 4.5.2010, s. 1.

(2) Dok. 8895/10 JAI 335.

(3) Dok. 10118/10 JAI 461.

(4) Dok. 7120/10 CO EUR-PREP 8 JAI 182, przyjęty przez Radę na posiedzeniu w dniach 25-26 lutego 2010 r. i potwierdzony przez Radę Europejską w dniach 25-26 marca 2010 r.

(5) Dok. 8096/11/183 ENFOCUSTOM 18.

(6) Dz.U. C 260 z 30.10.2009, s. 1.

(7) Dok. 8762/08 UD 71 ECOFIN 151.

(8) Dz.U. L 323 z 10.12.2009, s. 20.

(9) Dz.U. L 386 z 29.12.2006, s. 89.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024