Sprawa T-661/11: Skarga wniesiona w dniu 21 grudnia 2011 r. - Włochy przeciwko Komisji.

Skarga wniesiona w dniu 21 grudnia 2011 r. - Włochy przeciwko Komisji

(Sprawa T-661/11)

(2012/C 49/57)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 18 lutego 2012 r.)

Strony

Strona skarżąca: Republika Włoska (przedstawiciel: G. Aiello, avvocato dello Stato)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Skarżąca wnosi do Sądu o:

stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2011) 7105 z dnia 14 października 2011 r. w części, w której instytucja ta wyłącza z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), uznając, że wydatki te powinny obciążać budżet Republiki Włoskiej.

Zarzuty i główne argumenty

Zaskarżona decyzja w niniejszej sprawie jest wynikiem dwóch dochodzeń przeprowadzonych przez Komisję w odniesieniu do lat mlecznych 2003/2004, 2004/2005, 2005/2006 i 2006/2007, i proponuje korektę finansową w tym względzie wobec Włoch w łącznej wysokości 85.625.455 EUR.

Na poparcie swojej skargi skarżąca podnosi następujące zarzuty:

a)
Naruszenie lub błędne zastosowanie art. 11 rozporządzenia (WE) nr 885/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r.(1) oraz Wytycznych dotyczących obliczania skutków finansowych podczas przygotowania decyzji o rozliczaniu rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR, dokumentu VI/5330/97 z dnia 23 grudnia 1997 r. oraz naruszenie art. 230 WE z powodu nadużycia władzy.

W tym względzie utrzymuje się, że w niniejszym przypadku zastosowanie korekty ryczałtowej jest kwestionowalne, ponieważ możliwe było w wyniku przeprowadzonych kontroli, choć w niektórych przypadkach zbyt późno, stwierdzić ewentualne "zaniżone deklaracje", nakładając sankcje na autorów kłamliwych deklaracji, odzyskując w ten sposób należną ewentualnie kwotę wyrównawczą i uniemożliwiając tym samym powstanie szkód gospodarczych po stronie funduszy wspólnotowych z powodu zaniżonego określenia przychodów.

b)
Naruszenie lub błędne zastosowanie art. 21 i art. 22 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 595/2004 z dnia 30 marca 2004 r.(2).

W tym względzie uważa się, że mające zastosowanie uregulowanie, jeśli chodzi o kontrolę nabywców, wprowadza korelację nie z liczbą kontroli, lecz z odsetkiem mleka, który powinien zostać poddany kontroli i który powinien stanowić co najmniej 40 % zadeklarowanego mleka przed korektą w odniesieniu do danego okresu. Oczywiste jest bowiem, że ryzyko dla systemu finansowania EFOGR jest nierozłącznie związane z łączną ilością mleka wyprodukowanego przez każde państwo członkowskie. Właśnie na podstawie tej ilości powinno być oceniane ryzyko szkody, która może powstać po stronie funduszy wspólnotowych wskutek braku zapłaty opłaty dodatkowej.

c)
Naruszenie lub błędne zastosowanie art. 11 ww. rozporządzenia (WE) nr 885/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. i Wytycznych dotyczących obliczania skutków finansowych podczas przygotowania decyzji o rozliczaniu rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR, dokumentu VI/5330/97 z dnia 23 grudnia 1997 r., jak również naruszenie zasady proporcjonalności i naruszenie art. 230 WE z powodu nadużycia władzy.

W stosunku do skarżącego państwa członkowskiego Komisja zastosowała procent korekty finansowej w celu oszacowania możliwego przekroczenia kwoty i związanej z tym opłaty, dodając ją do przekroczenia krajowej kwoty produkcji i oddzielając ją w celu ponownego przydzielenia poszczególnym regionom poddanym kontroli w związku z zamknięciem rachunków. Przyjmując podejście takiego rodzaju pojęcie korekty finansowej graniczy z arbitralnością, co prowadzi do naruszenia zasady proporcjonalności.

d)
Wreszcie twierdzi się, że naruszenie lub błędne zastosowanie art. 253 WE z powodu braku lub niewystarczającego uzasadnienia.
______

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 885/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również rozliczenia rachunków EFGR i EFRROW (Dz.U. L 171, s. 90-110).

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 595/2004 z dnia 30 marca 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.49.32/1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-661/11: Skarga wniesiona w dniu 21 grudnia 2011 r. - Włochy przeciwko Komisji.
Data aktu: 18/02/2012
Data ogłoszenia: 18/02/2012