Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina

COM(2011) 530 wersja ostateczna - 2011/0231 (COD)

(2012/C 43/15)

(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2012 r.)

Sprawozdawca: José María ESPUNY MOYANO

Rada, w dniu 14 września 2011 r., oraz Parlament Europejski, w dniu 15 września 2011 r., postanowiły, zgodnie z art. 43 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina

COM(2011) 530 wersja ostateczna - 2011/0231 (COD)

Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię w dniu 21 listopada 2011 r.

Na 476. sesji plenarnej w dniach 7-8 grudnia 2011 r. (posiedzenie z 7 grudnia) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 186 do 4 - 8 osób wstrzymało się od głosu - przyjął następującą opinię:

1. Wnioski i zalecenia

1.1 Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjmuje z zadowoleniem wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina, który upraszcza, aktualizuje i zastępuje konkretne przepisy wspólnotowe dotyczące tych produktów (rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91 ustanawiające ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji win aromatyzowanych, aromatyzowanych napojów winopochodnych i aromatyzowanych koktajli winopodobnych(1) oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 122/94 ustanawiające zasady dotyczące środków aromatyzujących i dodawania alkoholu do określonych produktów(2).

1.2 EKES stwierdza, że omawiany wniosek dotyczący rozporządzenia ogranicza się zasadniczo do uproszczenia i unowocześnienia tej regulacji, która umożliwiła prawidłowe funkcjonowanie wewnętrznego rynku wspomnianych produktów i zapewniła odpowiednie informowanie i ochronę konsumentów. Wniosek, którego celem jest dostosowanie regulacji do zmian w przepisach dotyczących polityki jakości produktów sektora wina, do zasad WTO i do postanowień Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktatu"), wprowadza pewne dostosowania o charakterze technicznym, które umożliwiają w szczególności wprowadzenie następujących ulepszeń:

- poszerzenie zakresu stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego aromatyzowanych produktów sektora wina oraz zwiększenie jego czytelności i jasności;

- wzmocnienie i uaktualnienie - na podstawie obecnie obowiązujących definicji - polityki dotyczącej jakości tych produktów i zwiększenie renomy i jakości, jaką produkty te osiągnęły na rynku wewnętrznym i światowym, uaktualnienie niektórych nazw handlowych, oraz umożliwienie zwiększenia zawartości wina zamiast bezpośredniego dodawania alkoholu pochodzenia rolniczego, aby zapewnić w ten sposób prawidłowe informowanie konsumentów;

- dostosowanie przepisów dotyczących wytwarzania tych produktów do nowych wymogów i możliwości technicznych;

- dostosowanie przepisów unijnych do wymogów WTO, w tym do porozumienia TRIPS;

- uaktualnienie kryteriów regulujących kwestię uznawania nowych oznaczeń geograficznych.

2. Wstęp

2.1 Komisja Europejska proponuje uaktualnienie przepisów dotyczących definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina, a tym samym zwiększenie renomy i jakości, jaką produkty te osiągnęły na rynku wewnętrznym i światowym, tak by uwzględnić innowacje technologiczne, rozwój rynków, a także zmianę oczekiwań konsumentów, przy zachowaniu tradycyjnych metod produkcji.

2.2 Komisja Europejska proponuje, by rozporządzenie miało zastosowanie do wszystkich aromatyzowanych produktów sektora wina wprowadzanych do obrotu na rynku wspólnotowym niezależnie od tego, czy zostały wytworzone w państwach członkowskich czy w państwach trzecich, by zapewnić ochronę interesów konsumentów, oraz do produktów tego rodzaju wytwarzanych w Unii w celach wywozu, by zwiększyć renomę aromatyzowanych produktów sektora wina na rynku światowym.

2.3 Wniosek zachowuje zasadniczo tradycyjne definicje aromatyzowanych produktów sektora wina zgodnie z tradycyjnymi praktykami w zakresie jakości, aczkolwiek uaktualnionymi i udoskonalonymi w świetle postępu technologicznego, co umożliwia w szczególności zwiększenie zawartości wina zamiast bezpośredniego dodawania alkoholu pochodzenia rolniczego. W odniesieniu do niektórych aromatyzowanych napojów winopochodnych proponuje się znaczne zmniejszenie minimalnego wymaganego poziomu zawartości alkoholu, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu konsumentów na produkty o mniejszej zawartości alkoholu i by uwzględnić postęp techniczny pozwalający zagwarantować jakość, którą wcześniej można było zapewnić jedynie przy wyższym minimalnym poziomie zawartości alkoholu. Wniosek wprowadza także szczególne środki dotyczące opisu i prezentacji tego rodzaju wyrobów, które uzupełniają horyzontalne prawodawstwo Unii w zakresie etykietowania środków spożywczych, by zapobiec niewłaściwemu wykorzystywaniu nazw handlowych aromatyzowanych produktów sektora wina do wyrobów, które nie spełniają wymagań określonych w omawianym rozporządzeniu.

2.4 We wniosku stwierdza się, że aromatyzowane produkty sektora wina powinny być produkowane zgodnie z określonymi zasadami, które gwarantują spełnienie oczekiwań konsumentów w zakresie jakości i metod produkcji. W celu spełnienia międzynarodowych standardów w tym zakresie, zgodnie z wymogami ustanowionymi dla produktów sektora wina, wspomniane zasady powinny zasadniczo opierać się na zaleceniach opublikowanych przez Międzynarodową Organizację ds. Winorośli i Wina (OIV).

2.5 Wniosek przewiduje określenie szczegółowych przepisów dotyczących ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina, nieobjętych zakresem rozporządzenia nr XXXX/20YY Parlamentu Europejskiego i Rady [COM(2010) 733 wersja ostateczna] w sprawie systemów zapewniania jakości produktów rolnych, zakresem rozporządzenia nr XXXX/20YY Parlamentu Europejskiego i Rady [COM(2010) 799 wersja ostateczna] ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku"), ani też zakresem rozporządzenia (WE) nr 110/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1576/89. Wniosek przewiduje także ustanowienie wspólnej procedury

rejestracji, zgodności, zmiany i ewentualnego unieważnienia oznaczeń geograficznych państw trzecich i Unii, zgodnie z systemem przewidzianym dla produktów sektora win.

2.6 Wniosek przewiduje ponadto konieczne dostosowanie kompetencji powierzonych Komisji na mocy rozporządzenia (EWG) nr 1601/91 i rozporządzenia (WE) nr 122/94 do postanowień art. 290 i 291 Traktatu.

2.7 Wniosek nie ma żadnego wpływu finansowego na budżet UE.

3. Uwagi

3.1 EKES przyjmuje z zadowoleniem wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina.

3.2 Aromatyzowane produkty sektora wina mają istotne znaczenie dla konsumentów, producentów oraz sektora rolniczego Unii. UE reprezentuje około 90 % światowej produkcji tych wyrobów (około 3 mln hl/rok), a w jej obrębie spożywa się w skali roku około 2 mln hl tych produktów. Główne kraje producenckie w UE to Włochy, Francja, Hiszpania i Niemcy, chociaż istnieją także tradycyjne produkty tego rodzaju zakorzenione w kulturze wielu innych państw członkowskich, położonych zarówno w północnej, jak i w środkowej i wschodniej części kontynentu. Produkty te stanowią ponadto bardzo istotny rynek pod względem ilościowym i jakościowym dla łańcucha wartości europejskiego sektora produkcji win i zapewniają stały zbyt dla europejskiej produkcji wina, zwłaszcza wina białego, w czym przyczyniają się do równowagi rynku wina i zwiększania jego konkurencyjności, co jest jednym z głównych celów WPR w odniesieniu do tego sektora.

3.3 Proponowane środki przyczyniają się do zwiększania renomy, jaką produkty te osiągnęły na rynku wewnętrznym i światowym oraz do zachowania tradycyjnych metod produkcji, a także umożliwiają dostosowanie tych wyrobów do popytu ze strony konsumentów i do innowacji technologicznych tam, gdzie pomaga to poprawić jakość. Tym samym zapewniają one wyższy poziom ochrony konsumentów, przejrzystość rynku oraz warunki sprzyjające uczciwej konkurencji między operatorami.

Bruksela, 7 grudnia 2011 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Staffan NILSSON
______

(1) Dz.U. L 149 z 14.6.1991, s. 1.

(2) Dz.U. L 21 z 26.1.1994, s. 7.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.43.67

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina.
Data aktu: 07/12/2011
Data ogłoszenia: 15/02/2012