Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących instrumentów podziału ryzyka dla państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonychCOM(2011) 655 wersja ostateczna - 2011/0283 (COD)
(2012/C 43/03)
(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2012 r.)
Sprawozdawca generalny: Michael SMYTH
Dnia 8 listopada 2011 r. Rada, działając na podstawie art. 177 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie
wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących instrumentów podziału ryzyka dla państw członkowskich doświadczających poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych
COM(2011) 655 wersja ostateczna - 2011/0283 (COD).
Dnia 25 października 2011 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło przygotowanie opinii w tej sprawie Sekcji ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej.
Mając na względzie pilny charakter prac, na 476. sesji plenarnej w dniach 7-8 grudnia 2011 r. (posiedzenie z 8 grudnia) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Michaela SMYTHA na sprawozdawcę generalnego oraz 128 głosami - 7 osób wstrzymało się od głosu - przyjął następującą opinię:
1. Wnioski i zalecenia
1.1 EKES odnotowuje propozycję Komisji, by zmienić art. 14 i 36 rozporządzenia nr 1083/2006, aby po pierwsze zezwolić na zarządzanie instrumentami podziału ryzyka w ramach pośredniego zarządzania scentralizowanego oraz po drugie umożliwić państwom członkowskim doświadczającym poważnych trudności w zakresie ich stabilności finansowej lub nimi zagrożonych przeznaczanie części alokacji w ramach celów polityki spójności "Konwergencja" i "Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie" na zapewnianie środków i przydzielanie kapitału na pożyczki i gwarancje udzielone osobom odpowiedzialnym za finansowanie projektu i innym partnerom publicznym i prywatnym bezpośrednio lub pośrednio przez EBI lub inne międzynarodowe instytucji finansowe. Proponowane modyfikacje nie spowodowałyby zmiany maksymalnej kwoty finansowania przewidzianego w programach operacyjnych w okresie programowania 2007-2013.
1.2 EKES popiera tę propozycję.
2. Uzasadnienie
2.1 Omawiany wniosek ułatwiłby zatwierdzanie przez EBI lub inne instytucje finansowe pożyczek przyznawanych na mocy art. 36 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 na jeden lub kilka priorytetów programu operacyjnego w czasie, gdy z powodu obniżenia oceny długu publicznego i prywatnego państwa oraz instytucji finansowych państw członkowskich takie pożyczki przestałyby być dostępne.
2.2 Komitet zgadza się, że niezbędne jest wspieranie projektów i ożywienia gospodarczego, i popiera w związku z tym wyżej wymieniony wniosek.
Bruksela, 8 grudnia 2011 r.
|
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
|
Staffan NILSSON |