united kingdom
ukraine

Zmiana Regulaminu PE w związku z wprowadzeniem wspólnego rejestru na rzecz przejrzystości (2010/2292(REG)).

Zmiana Regulaminu PE w związku z wprowadzeniem wspólnego rejestru na rzecz przejrzystości

P7_TA(2011)0221

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2011 r. w sprawie zmiany Regulaminu Parlamentu Europejskiego w związku z wprowadzeniem wspólnego dla Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej rejestru służącego przejrzystości (2010/2292(REG))

(2012/C 377 E/28)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając decyzję Konferencji Przewodniczących z dnia 18 listopada 2010 r.,
uwzględniając decyzję z dnia 11 maja 2011 r.(1), w której wyrażono zgodę na zawarcie umowy między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską w sprawie utworzenia "rejestru na rzecz przejrzystości",
uwzględniając art. 211, 212 i 127 ust. 2 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A7-0173/2011),
1.
podejmuje decyzję o wprowadzeniu do swojego Regulaminu poniższych zmian;
2.
podejmuje decyzję o ujęciu treści wyżej wymienionej umowy w Regulaminie Parlamentu Europejskiego w załączniku X część B;
3.
podejmuje decyzję, że zmiany te wejdą w życie z dniem wejścia w życie umowy;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji tytułem informacji.
TEKST OBOWIĄZUJĄCY POPRAWKA
Poprawka 1
Regulamin Parlamentu Europejskiego

Artykuł 9 - tytuł

Interesy finansowe posłów, normy postępowania i dostęp do Parlamentu Interesy finansowe posłów, normy postępowania, obowiązkowy rejestr służący przejrzystości i wstęp do pomieszczeń Parlamentu
Poprawka 2
Regulamin Parlamentu Europejskiego

Artykuł 9 - ustęp 3 a (nowy)

3a. Na początku każdej kadencji kwestorzy ustalają maksymalną liczbę asystentów, których może akredytować każdy poseł (akredytowani asystenci).
Poprawka 3
Regulamin Parlamentu Europejskiego

Artykuł 9 - ustęp 4

4. Kwestorzy są odpowiedzialni za wydawanie imiennych 4. Długoterminowe przepustki uprawniające do wstępu do identyfikatorów o maksymalnej ważności jednego roku pomieszczeń Parlamentu wydawane są osobom spoza instyosobom, które chciałyby mieć częsty dostęp do lokali Parla- tucji Unii pod kontrolą kwestorów. Przepustki te są ważne mentu w celu dostarczania informacji posłom w ramach ich maksymalnie przez rok, a ich ważność podlega przedłużeniu. mandatu parlamentarnego, w interesie własnym lub osób trze- Prezydium ustala zasady korzystania z tych przepustek. cich.
W zamian osoby te powinny:
- stosować się do kodeksu postępowania załączonego do niniejszego Regulaminu;
- wpisać się do rejestru prowadzonego przez kwestorów.
Rejestr ten jest udostępniany na życzenie w każdym miejscu pracy Parlamentu, a także, w formie ustalonej przez kwestorów, w punktach informacyjnych Parlamentu w państwach członkowskich.
Postanowienia wykonawcze dotyczące niniejszego ustępu znajdują się w załączniku.
Przepustki mogą być wydawane:
- osobom ujętym w rejestrze służącemu przejrzystości(1) lub osobom reprezentującym organizacje ujęte w tym rejestrze bądź będącym pracownikami tych organizacji, przy czym fakt figurowania w rejestrze nie oznacza automatycznie prawa do otrzymania przepustki uprawniającej do wstępu;
- osobom, które pragną mieć regularny wstęp do pomieszczeń Parlamentu, a nie są objęte zakresem stosowania porozumienia w sprawie utworzenia rejestru służącego przejrzystości(2);
- asystentom krajowym posłów oraz osobom asystującym członkom Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów.
______

(1) Rejestr utworzony na mocy porozumienia między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską w sprawie utworzenia "rejestru służącego przejrzystości", dotyczącego organizacji i samozatrudnionych osób zaangażowanych w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej (zob. załącznik X część B).

(2) Zob. załącznik X część B.

Poprawka 4
Regulamin Parlamentu Europejskiego

Artykuł 9 - ustęp 4 a (nowy)

4a. Podmioty, które wpisują się do rejestru służącego przejrzystości muszą w ramach ich stosunków z Parlamentem przestrzegać:
- kodeksu postępowania załączonego do porozumienia(1);
- procedur i innych zobowiązań określonych w porozumieniu; oraz
- postanowień niniejszego artykułu, a także odnoszących się do niego przepisów wykonawczych.
______

(1) Zob. załącznik 3 do porozumienia ujętego w załączniku X część B.

Poprawka 5
Regulamin Parlamentu Europejskiego

Artykuł 9 - ustęp 4 b (nowy)

4b. Kwestorzy określają, w jakim zakresie kodeks postępowania ma zastosowanie do osób, które posiadają długoterminowe przepustki, ale nie są objęte zakresem stosowania porozumienia.
Poprawka 6
Regulamin Parlamentu Europejskiego

Artykuł 9 - ustęp 4 c (nowy)

4c. Przepustka zostaje odebrana na mocy uzasadnionej decyzji kwestorów w następujących przypadkach:
- skreślenie z rejestru służącego przejrzystości, chyba że za nieodebraniem przepustki przemawiają istotne powody;
- poważne uchybienie obowiązkom przewidzianym w ust. 4a.
Poprawka 7
Regulamin Parlamentu Europejskiego

Artykuł 9 - ustęp 4 d (nowy)

4d. Prezydium na wniosek sekretarza generalnego przyjmuje środki niezbędne do wdrożenia rejestru służącego przejrzystości, zgodnie z postanowieniami umowy w sprawie utworzenia tego rejestru.
Przepisy dotyczące stosowania ust. 4-4c określone są w załączniku(1).
______

(1) Zob. załącznik X część A.

Poprawka 8
Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik I - artykuł 2 - akapity drugi i trzeci

W czasie wykonywania mandatu posłowie wstrzymują się od przyjmowania prezentów lub czerpania innych korzyści. W czasie wykonywania mandatu posłowie wstrzymują się od przyjmowania prezentów lub czerpania korzyści.
Oświadczenia do rejestru są składane na osobistą odpowiedzialność posłów i muszą być co roku aktualizowane. Oświadczenia do rejestru są składane na osobistą odpowiedzialność posłów i muszą być aktualizowane, jak tylko pojawiają się zmiany, oraz muszą być odnawiane co najmniej raz w roku. Posłowie ponoszą całkowitą odpowiedzialność za przejrzystość swych interesów finansowych.
Poprawka 9
Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik X - tytuł

ZAŁĄCZNIK X ZAŁĄCZNIK X
Przepisy wykonawcze do art. 9 ust. 4 - Lobbying w Parlamencie Europejskim Rejestr służący przejrzystości
A. Przepisy wykonawcze do art. 9 ust. 4-4c
Poprawka 10
Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik X - artykuł 1

Artykuł 1 Artykuł
Identyfikator Przepustka uprawniająca do wstępu
1. Identyfikator jest plastikową kartą ze zdjęciem jej posiadacza, jego nazwiskiem i imionami oraz nazwą przedsiębiorstwa, organizacji lub osoby, dla której pracuje. 1. Długoterminowa przepustka jest plastikową kartą ze zdjęciem jej posiadacza, jego nazwiskiem i imionami oraz nazwą przedsiębiorstwa, organizacji lub osoby, dla której pracuje.
W obrębie Parlamentu posiadacz identyfikatora jest obowiązany nosić go stale w widocznym miejscu. Nieprzestrzeganie tego obowiązku może skutkować odebraniem identyfikatora. W obrębie Parlamentu posiadacz przepustki jest obowiązany nosić stale w widocznym miejscu. Nieprzestrzeganie tego obowiązku może skutkować odebraniem przepustki.
Identyfikatory różnią się kształtem i kolorem od kart wstępu wydawanych gościom. Przepustki różnią się kształtem i kolorem od kart wstępu wydawanych gościom.
2. Ważność identyfikatorów jest przedłużana, jeżeli ich posiadacze spełniają obowiązki określone w art. 9 ust. 4 Regulaminu. 2. Ważność przepustek jest przedłużana, jeżeli ich posiadacze spełniają obowiązki określone w art. 9 ust. 4 Regulaminu.
Zastrzeżenia zgłoszone przez posła co do działalności przedstawiciela lub grupy lobbyingowej są przekazywane kwestorom, którzy rozpatrują sprawę oraz mogą orzec o utrzymaniu lub odebraniu identyfikatora. Skargi poparte konkretnymi faktami i wchodzące w zakres stosowania kodeksu postępowania załączonego do porozumienia o utworzeniu rejestru służącego przejrzystości(1) są przekazywane wspólnemu sekretariatowi rejestru. Sekretarz generalny Parlamentu powiadamia kwestorów o decyzjach w sprawie wykreśleniu z rejestru, a kwestorzy podejmują decyzję o odebraniu przepustki.
Decyzje, za pomocą których kwestorzy informują o odebraniu przepustki lub większej liczby przepustek, zawierają adresowane do posiadaczy przepustek albo organizacji, które reprezentują lub dla których pracują, wezwanie do zwrotu tych przepustek Parlamentowi w terminie 15 dni od dnia powiadomienia o tej decyzji.
3. Identyfikatory nie uprawniają w żadnym wypadku ich posiadaczy do uczestnictwa w posiedzeniach Parlamentu lub jego organów innych niż te, które są otwarte dla publiczności, oraz nie upoważniają wówczas do odstępstw od zasad regulujących wstęp do instytucji, które stosują się do każdego obywatela Unii Europejskiej. 3. Przepustki nie uprawniają w żadnym wypadku ich posiadaczy do uczestnictwa w posiedzeniach Parlamentu lub jego organów innych niż te, które są otwarte dla publiczności, oraz nie upoważniają w tym przypadku do odstępstw od zasad regulujących wstęp do instytucji, które stosują się do każdego obywatela Unii Europejskiej.
______

(1) Zob. załącznik 3 do porozumienia ujętego w załączniku X część B.

Poprawka 11
Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik X - artykuł 2

Artykuł 2 skreślony
Asystenci
1. Na początku każdej kadencji kwestorzy ustalają maksymalną liczbę asystentów, których może akredytować każdy poseł.
Przy obejmowaniu stanowiska akredytowani asystenci składają pisemne oświadczenie na temat ich działalności zawodowej oraz każdej innej odpłatnej działalności lub funkcji.
2. Asystenci mają wstęp do Parlamentu Europejskiego na tych samych warunkach, co pracownicy Sekretariatu Generalnego lub grup politycznych.
3. Inne osoby, włączając osoby bezpośrednio współpracujące z posłami, mają prawo wstępu do Parlamentu na warunkach przewidzianych w art. 9 ust. 4 Regulaminu.
TEKST OBOWIĄZUJĄCY POPRAWKA
Poprawka 12
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Załącznik X - artykuł 3
Artykuł 3 skreślony
Kodeks postępowania
1. Osoby wymienione w rejestrze, o którym mowa w art. 9 ust. 4, w kontaktach z Parlamentem obowiązane są:
a) przestrzegać postanowień art. 9 Regulaminu oraz niniejszego załącznika;
b) przedstawić posłom, ich pracownikom oraz urzędnikom Parlamentu interesy, jakie reprezentują;
c) wystrzegać się wszelkich kroków mających na celu nieuczciwe pozyskanie informacji;
d) nie powoływać się na oficjalne stosunki z Parlamentem w swoich kontaktach z osobami trzecimi;
e) nie rozprowadzać w celach zarobkowych wśród osób trzecich kopii dokumentów otrzymanych w Parlamencie;
f) ściśle stosować się do postanowień załącznika I art. 2 akapit drugi;
g) upewniać się, iż wszelka pomoc objęta postanowieniami załącznika I art. 2 jest zgłaszana do przewidzianego w tym celu rejestru;
h) stosować się do postanowień regulaminu pracowniczego w przypadku zatrudniania byłych urzędników instytucji;
i) stosować się do ustanowionych przez Parlament zasad, dotyczących praw i obowiązków byłych posłów;
j) dla wykluczenia ewentualnego konfliktu interesów uzyskać wcześniejszą zgodę zainteresowanego/ych posła/posłów co do wszelkich stosunków umownych z asystentami lub co do zatrudnienia asystentów oraz upewnić się, że fakty te zostały zgłoszone do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 4 Regulaminu.
2. Jakiekolwiek uchybienie postanowieniom niniejszego kodeksu postępowania może skutkować odebraniem identyfikatora zainteresowanym osobom oraz, w razie potrzeby, także ich przedsiębiorstwu.
Poprawka 13
Regulamin Parlamentu Europejskiego

Załącznik X - część B - tytuł (nowy)

B. Porozumienie między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską w sprawie utworzenia rejestru służącego przejrzystości, dotyczącego organizacji i samozatrudnionych osób zaangażowanych w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej.
______

(1) Teksty przyjęte w tym dniu, P7_TA(2011)0222.

Zmiany w prawie

Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 08.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Od 1 kwietnia zaktualizowana lista leków refundowanych - są nowe terapie

Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.

Inga Stawicka 01.04.2025
Krajowa Sieć Onkologiczna 1 kwietnia wchodzi w życie

1 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.

Agnieszka Matlacz 01.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.377E.171

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Zmiana Regulaminu PE w związku z wprowadzeniem wspólnego rejestru na rzecz przejrzystości (2010/2292(REG)).
Data aktu: 11/05/2011
Data ogłoszenia: 07/12/2012