Pomoc państwa nr SA.34937 (2012/C) (ex 2012/N) Drugie dokapitalizowanie NLB oraz SA.33229 (2012/C) (ex 2011/N) Restrukturyzacja NLB
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 361/03)
(Dz.U.UE C z dnia 22 listopada 2012 r.)
Pismem z dnia 2 lipca 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Słowenię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.
Komisja postanowiła tymczasowo zatwierdzić drugie podwyższenie kapitału NLB na okres sześciu miesięcy, jak to opisano w piśmie następującym po niniejszym streszczeniu.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
DirectorateGeneral for Competition
State aid Greffe
J - 70, 3/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: +32 2 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Słowenii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
1. PROCEDURA
W dniu 14 stycznia 2011 r. władze Słowenii zgłosiły dokapitalizowanie NLB w wysokości 250 mln EUR, które Komisja zatwierdziła w dniu 7 marca 2011 r. jako pomoc na ratowanie. Po zatwierdzeniu w czerwcu 2011 r. władze Słowenii przedstawiły plan restrukturyzacji, który był kilkakrotnie aktualizowany, ostatnio w marcu 2012 r. W dniu 6 czerwca 2012 r. Słowenia zgłosiła drugie dokapitalizowanie NLB w wysokości 382,9 mln EUR.
2. OPIS ŚRODKA POMOCY
NLB jest największym słoweńskim bankiem, którego suma bilansowa wynosiła 16 mld EUR w 2011 r., co stanowi jedną trzecią wszystkich aktywów słoweńskiego sektora bankowego. Jego głównymi udziałowcami są Republika Słowenii i KBC, posiadający odpowiednio ponad 50 % i 25 % udziałów w kapitale NLB.
W marcu 2011 r. NLB zebrał kwotę 250 mln EUR kapitału własnego w drodze oferty publicznej na swoje udziały, które przy braku zainteresowania prywatnych inwestorów zostały subskrybowane przez państwo. KBC uczestniczył w celu utrzymania blokującego mniejszościowego pakietu udziałów w spółce wynoszącego 25 % w tym banku. Zgodnie ze swoim zobowiązaniem, w czerwcu 2012 r. Słowenia przedstawiła Komisji plan restrukturyzacji.
Z uwagi na to, że sytuacja NLB w zakresie kapitału ciągle się pogarszała, w maju 2011 r. Bank Słowenii zwrócił się do NLB o dalsze zwiększenie jego wskaźnika kapitału do czerwca 2012 r., czego celem było także zapewnienie zgodności z testem warunków skrajnych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego. W tym celu w dniu 6 czerwca 2012 r. Słowenia zgłosiła drugie dokapitalizowanie NLB w formie instrumentów podlegających warunkowej zamianie zgodnych z EUNB i akcji zwykłych na łączną kwotę 382,9 mln EUR.
3. OCENA ŚRODKÓW POMOCY
Komisja nie podważa opinii Słowenii, że środki przyznane przez władze słoweńskie na rzecz NLB stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Zgodność powyższych środków pomocy poddana jest ocenie w świetle art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE. Jeśli chodzi o drugie dokapitalizowanie banku, Komisja uważa je tymczasowo za zgodne z rynkiem wewnętrznym jako pomoc na ratowanie ze względów stabilności finansowej. W związku z tym zostaje ono zatwierdzone na okres sześciu miesięcy lub - jeżeli Słowenii przedstawi w ciągu sześciu miesięcy od daty niniejszej decyzji szczegółowy plan restrukturyzacji - do momentu, gdy Komisja podejmie ostateczną decyzję w sprawie takiego planu restrukturyzacji.
Komisja równocześnie wszczyna szczegółowe postępowanie wyjaśniające w sprawie proponowanych środków restrukturyzacyjnych. W wyniku wstępnej oceny planu restrukturyzacji Komisja wyraża zwłaszcza swoje wątpliwości co do przywrócenia długoterminowej rentowności banku. W ramach tej samej procedury Komisja ma wątpliwości, czy wkład własny i środki mające na celu ograniczenie zakłócenia konkurencji są odpowiednie i wystarczające.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 można wystąpić do beneficjenta o zwrot wszelkiej bezprawnie przyznanej pomocy.
TEKST PISMA
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.361.18 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Słowenia - Pomoc państwa nr SA.34937 (2012/C) (ex 2012/N) Drugie dokapitalizowanie NLB oraz SA.33229 (2012/C) (ex 2011/N) Restrukturyzacja NLB - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE. |
| Data aktu: | 22/11/2012 |
| Data ogłoszenia: | 22/11/2012 |