POMOC PAŃSTWA - DANIAPomoc państwa nr SA.34445 (2012/C) (ex 2012/N) - Przeniesienie aktywów związanych z nieruchomościami z FIH do duńskiej spółki stabilności finansowej
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 359/01)
(Dz.U.UE C z dnia 21 listopada 2012 r.)
Pismem z dnia 29.06.2012, zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Danię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate D
J-70 03/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom duńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Komisja Europejska zatwierdziła pomoc związaną z aktywami w wysokości 17,1 mld DKK (2,315 mld EUR) na rzecz FIH Erhvervsbank A/S, piątego pod względem wolumenu kredytów bankowych banku w Danii, posiadającego około 4 000 klientów. Wynagrodzenie państwa duńskiego ("państwa"), reprezentowanego przez spółkę stabilności finansowej (ang. Financial Stability Company, "FSC") odpowiedzialną za różne środki wiążące się z wykorzystaniem zasobów państwowych na rzecz instytucji finansowych w kontekście kryzysu finansowego, opiera się w odniesieniu do środka dotyczącego aktywów o obniżonej wartości na opcji earn-out, za pomocą której (i) państwo płaci na początku kwotę 2 mld DKK (269 mln EUR); (ii) państwo ma zagwarantowane odzyskanie pierwotnie zainwestowanych środków; (iii) państwo otrzyma wynagrodzenie w przypadku, gdy spółka przejmująca aktywa o obniżonej wartości wygeneruje na koniec zysk.
Pomoc związana z aktywami jest udzielana wraz z szeregiem środków towarzyszących. Obejmują one nieograniczoną gwarancję strat na rzecz FSC gwarantującą jej, że przy zamykaniu "NewCo" (nowej spółki zależnej FIH Holding, która następnie zostanie nabyta przez FSC) odzyska ona w pełni wszelkie swoje płatności i wkłady kapitałowe dokonane na rzecz NewCo. Jako zapłatę za gwarancję strat FIH Holding otrzyma płatność w wysokości równej 100 punktów bazowych rocznie w odniesieniu do środków FSC na rzecz NewCo. FSC zapewni ponadto NewCo prolongatę finansowania, gdy kredyty udzielone przez FIH w ramach gwarancji państwa staną się wymagalne w połowie 2013 r. W zamian FSC otrzyma od NewCo odsetki równoważne swoim własnym kosztom finansowania powiększonym o 100 punktów bazowych. Gdyby okazało się to konieczne, FSC ma także obowiązek finansowania i dokapitalizowania NewCo w procesie likwidacji.
W tym kontekście FSC zapewni NewCo bez wynagrodzenia instrument pożyczkowy o wartości 13 mld DKK (1,8 mld EUR). Ponadto FIH odkupi państwowe instrumenty hybrydowe za kwotę 2 mld DKK pierwotnie wypłaconą przez FSC w związku ze środkiem dotyczącym aktywów o obniżonej wartości.
Środek jest potrzebny w całości ze względu na ograniczenia w płynności finansowej, które mogą wyniknąć w czasie nadchodzących 12-18 miesięcy z uwagi na to, że FIH wydał gwarantowane przez państwo obligacje na około 42 mld DKK (5,7 mld EUR), których termin zapadalności przypada na 2012 r. i 2013 r. Gwarancji udzielono w ramach duńskiego programu gwarancji zatwierdzonego po raz pierwszy przez Komisję Europejską w 2008 r.
Środek został tymczasowo zatwierdzony w oparciu o art. 107 ust. 3 lit. b) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) na sześć miesięcy lub - jeżeli w tym terminie przedłożony zostanie plan dogłębnej restrukturyzacji - do czasu przyjęcia przez Komisję ostatecznej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji. Ponadto Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego określonego w art. 108 ust. 2 TFUE w odniesieniu do stosowności środka, poziomu wkładu własnego banku, a zwłaszcza wynagrodzenia za środek pomocy związany z aktywami oraz środków służących ograniczeniu zakłócenia konkurencji.
Środek rzeczywiście poprawia profil płynności banku przez zamknięcie, między innymi, luk w finansowaniu poprzez wydzielenie aktywów przy pomocy instrumentu finansowania o wartości 13 mld DKK zapewnionego przez FSC na rzecz Newco. Wydaje się on jednak niepotrzebnie skomplikowany do celów przyszłych wyzwań FIH związanych z płynnością. W szczególności nie jest jasne, w jakim stopniu poszczególne uzgodnienia poboczne i powiązania w formułach wynagrodzeń są konieczne i właściwe. Ze względu na wszystkie uzgodnienia poboczne, a zwłaszcza gwarancję udzieloną w ramach tzw. pożyczki 1 nie jest też jasne, w jaki sposób bank uzyskuje pomoc w postaci kapitału regulacyjnego ani dokonuje zabiegu księgowego polegającego na dekonsolidacji z przeniesienia aktywów.
Ponadto wątpliwe jest, czy pomoc jest ograniczona do niezbędnego minimum i czy wkład własny banku i jego akcjonariuszy jest wystarczający. FIH Holding zgodził się na udzielenie NewCo pożyczki pozwalającej absorbować straty w wysokości 1,65 mld DKK. Ponadto FIH Holding udzieli FSC dodatkowej gwarancji, aby zagwarantować, że w chwili pełnej likwidacji Newco FSC otrzyma co najmniej spłatę w wysokości swojej inwestycji początkowej opiewającej na 2 mld DKK. Jednak chociaż FIH i FIH Holding wnoszą swój wkład do środka pomocy, udzielając gwarancji, są one wynagradzane za tę usługę w formie opłaty gwarancyjnej wniesionej przez FSC. W przypadku gwarancji strat FIH Holding otrzyma w skali rocznej płatność 100 punktów bazowych w stosunku do kwoty finansowania wniesionej przez FSC na rzecz NewCo. Ponieważ zaległe wierzytelności NewCo wobec FSC nie są bezpośrednio związane z jakością kredytową portfela NewCo lub spodziewaną wartością końcową NewCo, jest sprawą wielce wątpliwą, czy udzielanie przez FIH i FIH Holding gwarancji należy uznać za wkład własny. Oprócz tego, że gwarancje te podlegają wynagrodzeniu, wynagrodzenie to może być niezgodne z przejętym ryzykiem. FIH spodziewa się również korzyści w przypadku odzyskania wartości przez aktywa dzięki mechanizmowi dostosowania cen. Ponadto poziom marży, jaką FSC może uzyskać za zapewnienie finansowania na rzecz NewCo, jest ograniczony do 100 punktów bazowych, co może być poniżej cen rynkowych. Nawet biorąc pod uwagę okoliczności łagodzące takie jak pożyczka pozwalająca absorbować straty, jest bardzo mało prawdopodobne, aby proponowane wynagrodzenie, które ma zostać wypłacone FSC tytułem przekazanych aktywów i pasywów, było zgodne z poziomem wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 21 komunikatu w sprawie aktywów o obniżonej jakości(1), zgodnie z którym banki powinny w jak największym zakresie same pokrywać straty związane z aktywami o obniżonej wartości. W pkt 21 wymagane jest zapewnienie odpowiedniego wynagrodzenia władzom publicznym za środek pomocy związanej z aktywami, w dowolnej formie, tak by zagwarantować zrównoważenie odpowiedzialności udziałowców/akcjonariuszy i podziału obciążeń bez względu na rodzaj wybranego mechanizmu. W przypadku FIH nie można jednak wykluczyć, że FSC nie otrzyma żadnego wynagrodzenia w odniesieniu do środka w zakresie aktywów o obniżonej wartości. Ponadto należy wspomnieć, że restrukturyzacja nie obejmuje wkładu akcjonariuszy, chociaż akcjonariusze dysponują instrumentem wsparcia płynności w wysokości 10 mld DKK. Instrument ten zastąpił tylko jednak wcześniejszy instrument, który został renegocjowany i odnowiony w 2011 r., w związku z czym nie może być traktowany jako wkład w kontekście planu restrukturyzacji. Ponadto władze duńskie przedstawiły wstępne informacje, że FIH zamierza wycofać się z niektórych rodzajów działalności (tj. finansowanie nieruchomości, kapitał private equity oraz zarządzanie majątkiem prywatnym). Działanie to wydaje się jednak w dużej mierze wynikać ze względów rentowności, które są bezpośrednio związane z koniecznym ograniczaniem kosztów lub zmniejszeniem luki w finansowaniu. W związku z tym jest wątpliwe, czy środki zaproponowane przez Danię stanowią odpowiednią odpowiedź na zakłócenia konkurencji wynikające z pomocy państwa na rzecz FIH.
TEKST PISMA
grafika