z dnia 15 listopada 2012 r.
ustanawiająca Grupę Koordynacyjną ds. Energii Elektrycznej
(2012/C 353/02)
(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 194 ust. 1 Traktatu ustanowiono cele polegające na zapewnieniu funkcjonowania rynku energii i bezpieczeństwa dostaw energii w Unii, wspieraniu efektywności energetycznej, oszczędności energii oraz rozwoju nowych i odnawialnych form energii oraz wspieraniu wzajemnych połączeń między sieciami energii w duchu solidarności.
(2) Dyrektywa 2005/89/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. dotycząca działań na rzecz zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i inwestycji infrastrukturalnych(1) zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej oraz wzięcia pod uwagę w tym celu możliwości współpracy transgranicznej. Zadaniem Komisji jest natomiast monitorowanie i przegląd jej stosowania.
(3) Dyrektywa 2009/72/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE(2) ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące rynku wewnętrznego energii elektrycznej. Przepisy te mają na celu między innymi dalszy rozwój wzajemnych połączeń transgranicznych oraz zagwarantowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.
(4) W dyrektywie 2009/72/WE powierzono organom regulacyjnym zadanie monitorowania zgodności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i niezawodności sieci oraz inwestycji w zdolności wytwórcze w zakresie bezpieczeństwa dostaw. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 713/2009(3), Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki wspiera organy regulacyjne, w miarę potrzeby koordynując ich działania i monitorując realizację zadań Europejskiej Sieci Operatorów Systemów Przesyłowych Energii Elektrycznej ("ENTSO-E").
(5) Dyrektywa 2009/72/WE stanowi też, że operator systemu przesyłowego jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpiecznego, niezawodnego i wydajnego systemu przesyłowego energii elektrycznej, zaś rozporządzeniem (WE) nr 714/2009(4) powierza się ENTSO-E zadanie przyjęcia narzędzi mających na celu zapewnienie koordynacji eksploatacji sieci w warunkach normalnych i w sytuacjach nadzwyczajnych, a także regularne opracowywanie europejskiej prognozy wystarczalności mocy wytwórczych.
(6) Na mocy dyrektywy 2009/72/WE państwa członkowskie, jak również organy regulacyjne, mają obowiązek współpracować ze sobą oraz z Komisją w celu integracji ich rynków krajowych, co stanowi pierwszy krok w kierunku stworzenia w pełni zliberalizowanego rynku wewnętrznego. Komisja monitoruje wykonanie przepisów dyrektywy 2009/72/WE(5).
(7) Zwiększenie produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii prowadzi do nowych wyzwań dla rynku wewnętrznego energii elektrycznej, zwłaszcza w odniesieniu do stabilności sieci i bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej. Większa koordynacja środków polityki związanych z wewnętrznym rynkiem energii elektrycznej pomiędzy państwami członkowskimi, innymi zainteresowanymi stronami oraz Komisją ma zasadnicze znaczenie dla powodzenia integracji europejskich rynków energii elektrycznej i utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.
(8) Komisja zainicjowała zatem kilka spotkań z udziałem wysokiego szczebla przedstawicieli właściwych organów państw członkowskich, krajowych organów regulacji energetyki, ENTSO-E oraz Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("Agencja") w celu wymiany poglądów i uwzględniania ich w swoim podejściu strategicznym do kwestii bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej, w tym stabilności sieci i wystarczalności mocy wytwórczych. Te pierwsze działania oraz pomysł utworzenia Grupy Koordynacyjnej ds. Energii Elektrycznej zostały omówione na nieformalnym posiedzeniu Rady ds. Energii we Wrocławiu we wrześniu 2011 r. oraz na posiedzeniach Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w listopadzie 2011 r. i w lutym 2012 r.
(9) Te spotkania przedstawicieli wysokiego szczebla okazały się bardzo przydatne dla Komisji i wszystkich zaangażowanych stron. Dostarczyły one cennych spostrzeżeń na temat rynku wewnętrznego energii elektrycznej i kwestii bezpieczeństwa dostaw oraz umożliwiły omówienie różnych ewentualnych rozwiązań istniejących problemów. W ich trakcie podkreślano w szczególności konieczność sprostania nowym wyzwaniom dotyczącym zintegrowanych rynków energii elektrycznej na poziomie europejskim.
(10) Należy zatem sformalizować przedmiotową grupę ekspertów w dziedzinie energii elektrycznej oraz określić jej zadania i strukturę.
(11) Grupa powinna pomagać w umacnianiu i intensyfikacji współpracy i koordynacji działań między państwami członkowskimi a Komisją w dziedzinie transgranicznego handlu energią elektryczną i bezpieczeństwa dostaw, w tym wystarczalności mocy wytwórczych i stabilności sieci, a także w przygotowywaniu potencjalnych nowych inicjatyw politycznych oraz w reagowaniu na możliwe kryzysy w dostawach.
(12) Grupa Koordynacyjna ds. Energii Elektrycznej powinna zapewnić Komisji i swoim członkom niezbędną wiedzę specjalistyczną na potrzeby polityki w zakresie inicjatyw mających na celu chronienie i wzmacnianie integracji rynku oraz bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.
(13) W skład grupy powinny wchodzić właściwe organy państw członkowskich (ministerstwa właściwe w sprawach energii elektrycznej oraz krajowe organy regulacyjne), ENTSO-E oraz Agencja. Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(14) Dane osobowe dotyczące członków grupy powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(6),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Günther OETTINGER | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 33 z 4.2.2006, s. 22.
(2) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 55.
(3) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.
(4) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
(5) Zob. w szczególności w odniesieniu do kwestii bezpieczeństwa dostaw art. 47 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2009/72/WE (monitorowanie). Komisja musi również ocenić kwestie bezpieczeństwa dostaw w kontekście decyzji w sprawie certyfikacji (zob. art. 11 ust. 7 dyrektywy 2009/72/WE) i zachęca się ją do przedkładania zaleceń dotyczących negocjowania stosownych umów z krajami trzecimi obejmujących kwestie bezpieczeństwa dostaw (zob. motyw 25 dyrektywy 2009/72/WE).
(6) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(7) Porównaj: przypis 3.
(8) Porównaj: przypis 4.
(9) Członkowie, którzy nie życzą sobie, aby ujawniono ich nazwisko, mogą złożyć wniosek o wyłączenie ich z powyższej zasady. Wniosek o nieujawnianie nazwiska członka grupy ekspertów uznaje się za uzasadniony w przypadku, gdy opublikowanie nazwiska mogłoby zagrozić jego bezpieczeństwu lub nietykalności osobistej, bądź stanowić nieuzasadnione naruszenie prywatności.
(10) CIRCABC oznacza Centrum Zasobów KomunikacyjnoInformacyjnych dla Administracji, Przedsiębiorstw i Obywateli (ang. Communication & Information Resource Centre for Administrations, Businesses and Citizens).
(11) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.353.2 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja ustanawiająca Grupę Koordynacyjną ds. Energii Elektrycznej |
Data aktu: | 15/11/2012 |
Data ogłoszenia: | 17/11/2012 |
Data wejścia w życie: | 15/11/2012 |