Decyzja ustanawiająca Grupę Koordynacyjną ds. Energii Elektrycznej

DECYZJA KOMISJI

z dnia 15 listopada 2012 r.

ustanawiająca Grupę Koordynacyjną ds. Energii Elektrycznej

(2012/C 353/02)

(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 194 ust. 1 Traktatu ustanowiono cele polegające na zapewnieniu funkcjonowania rynku energii i bezpieczeństwa dostaw energii w Unii, wspieraniu efektywności energetycznej, oszczędności energii oraz rozwoju nowych i odnawialnych form energii oraz wspieraniu wzajemnych połączeń między sieciami energii w duchu solidarności.

(2) Dyrektywa 2005/89/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. dotycząca działań na rzecz zagwarantowania bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i inwestycji infrastrukturalnych(1) zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej oraz wzięcia pod uwagę w tym celu możliwości współpracy transgranicznej. Zadaniem Komisji jest natomiast monitorowanie i przegląd jej stosowania.

(3) Dyrektywa 2009/72/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE(2) ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące rynku wewnętrznego energii elektrycznej. Przepisy te mają na celu między innymi dalszy rozwój wzajemnych połączeń transgranicznych oraz zagwarantowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.

(4) W dyrektywie 2009/72/WE powierzono organom regulacyjnym zadanie monitorowania zgodności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i niezawodności sieci oraz inwestycji w zdolności wytwórcze w zakresie bezpieczeństwa dostaw. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 713/2009(3), Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki wspiera organy regulacyjne, w miarę potrzeby koordynując ich działania i monitorując realizację zadań Europejskiej Sieci Operatorów Systemów Przesyłowych Energii Elektrycznej ("ENTSO-E").

(5) Dyrektywa 2009/72/WE stanowi też, że operator systemu przesyłowego jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpiecznego, niezawodnego i wydajnego systemu przesyłowego energii elektrycznej, zaś rozporządzeniem (WE) nr 714/2009(4) powierza się ENTSO-E zadanie przyjęcia narzędzi mających na celu zapewnienie koordynacji eksploatacji sieci w warunkach normalnych i w sytuacjach nadzwyczajnych, a także regularne opracowywanie europejskiej prognozy wystarczalności mocy wytwórczych.

(6) Na mocy dyrektywy 2009/72/WE państwa członkowskie, jak również organy regulacyjne, mają obowiązek współpracować ze sobą oraz z Komisją w celu integracji ich rynków krajowych, co stanowi pierwszy krok w kierunku stworzenia w pełni zliberalizowanego rynku wewnętrznego. Komisja monitoruje wykonanie przepisów dyrektywy 2009/72/WE(5).

(7) Zwiększenie produkcji energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii prowadzi do nowych wyzwań dla rynku wewnętrznego energii elektrycznej, zwłaszcza w odniesieniu do stabilności sieci i bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej. Większa koordynacja środków polityki związanych z wewnętrznym rynkiem energii elektrycznej pomiędzy państwami członkowskimi, innymi zainteresowanymi stronami oraz Komisją ma zasadnicze znaczenie dla powodzenia integracji europejskich rynków energii elektrycznej i utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.

(8) Komisja zainicjowała zatem kilka spotkań z udziałem wysokiego szczebla przedstawicieli właściwych organów państw członkowskich, krajowych organów regulacji energetyki, ENTSO-E oraz Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("Agencja") w celu wymiany poglądów i uwzględniania ich w swoim podejściu strategicznym do kwestii bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej, w tym stabilności sieci i wystarczalności mocy wytwórczych. Te pierwsze działania oraz pomysł utworzenia Grupy Koordynacyjnej ds. Energii Elektrycznej zostały omówione na nieformalnym posiedzeniu Rady ds. Energii we Wrocławiu we wrześniu 2011 r. oraz na posiedzeniach Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w listopadzie 2011 r. i w lutym 2012 r.

(9) Te spotkania przedstawicieli wysokiego szczebla okazały się bardzo przydatne dla Komisji i wszystkich zaangażowanych stron. Dostarczyły one cennych spostrzeżeń na temat rynku wewnętrznego energii elektrycznej i kwestii bezpieczeństwa dostaw oraz umożliwiły omówienie różnych ewentualnych rozwiązań istniejących problemów. W ich trakcie podkreślano w szczególności konieczność sprostania nowym wyzwaniom dotyczącym zintegrowanych rynków energii elektrycznej na poziomie europejskim.

(10) Należy zatem sformalizować przedmiotową grupę ekspertów w dziedzinie energii elektrycznej oraz określić jej zadania i strukturę.

(11) Grupa powinna pomagać w umacnianiu i intensyfikacji współpracy i koordynacji działań między państwami członkowskimi a Komisją w dziedzinie transgranicznego handlu energią elektryczną i bezpieczeństwa dostaw, w tym wystarczalności mocy wytwórczych i stabilności sieci, a także w przygotowywaniu potencjalnych nowych inicjatyw politycznych oraz w reagowaniu na możliwe kryzysy w dostawach.

(12) Grupa Koordynacyjna ds. Energii Elektrycznej powinna zapewnić Komisji i swoim członkom niezbędną wiedzę specjalistyczną na potrzeby polityki w zakresie inicjatyw mających na celu chronienie i wzmacnianie integracji rynku oraz bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.

(13) W skład grupy powinny wchodzić właściwe organy państw członkowskich (ministerstwa właściwe w sprawach energii elektrycznej oraz krajowe organy regulacyjne), ENTSO-E oraz Agencja. Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.

(14) Dane osobowe dotyczące członków grupy powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(6),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie Grupy Koordynacyjnej ds. Energii Elektrycznej

Niniejszym powołuje się Grupę Koordynacyjną ds. Energii Elektrycznej, zwaną dalej "Grupą".

Artykuł  2

Zadania Grupy

1. 
Grupa ma za zadanie:
a)
służyć jako platforma do wymiany informacji oraz koordynacji środków polityki w dziedzinie energii elektrycznej, które mają wymiar transgraniczny, oraz do wymiany doświadczeń, najlepszych praktyk i wiedzy specjalistycznej, a także aby wspierać Komisję przy opracowywaniu jej inicjatyw politycznych;
b)
ułatwiać wymianę informacji i współpracę w zakresie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej, w tym wystarczalności mocy wytwórczych i stabilności sieci transgranicznych.
2. 
Grupa ma w szczególności:
a)
wymieniać informacje na temat decyzji w sprawie wytwarzania i przesyłu energii oraz ich potencjalnych konsekwencji dla handlu transgranicznego i stabilności sieci transgranicznych;
b)
omawiać poszczególne kwestie budzące obawy co do stabilności sieci lub wystarczalności mocy wytwórczych w celu opracowania skoordynowanych rozwiązań zgodnych z zasadami rynku wewnętrznego energii;
c)
dokonywać przeglądu regularnych prognoz wystarczalności przygotowanych przez ENTSO-E, w szczególności w przypadku gdy sprawozdania te wskazują na potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa dostaw;
d)
wspierać wymianę informacji na temat stanów nadzwyczajnych, zapobieganie im i skoordynowane działania w przypadku ich wystąpienia w obrębie Unii oraz z państwami trzecimi.
Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może konsultować się z Grupą w każdej kwestii związanej z energią elektryczną, w szczególności z bezpieczeństwem dostaw energii elektrycznej.

Artykuł  4

Skład Grupy

1. 
W skład Grupy wchodzą następujący członkowie:
a)
organy państw członkowskich, w szczególności ministerstwa właściwe w sprawach energii;
b)
krajowe organy regulacyjne ds. energetyki;
c)
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("Agencja") ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 713/2009(7);
d)
Europejska Sieć Operatorów Systemów Przesyłowych Energii Elektrycznej ("ENTSO energii elektrycznej") ustanowiona rozporządzeniem (WE) nr 714/2009(8);
e) 1
 europejska organizacja operatorów systemów dystrybucyjnych ("organizacja OSD UE") ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2019/943.
2. 
Każdy z członków wyznacza nie więcej niż dwóch stałych przedstawicieli i dwóch zastępców do udziału w pracach Grupy. Jednym ze stałych przedstawicieli państwa członkowskiego jest dyrektor departamentu administracji rządowej odpowiedzialnego za kwestie energetyki. Jednym ze stałych przedstawicieli krajowych organów regulacyjnych jest jego dyrektor generalny lub prezes. Jednym ze stałych przedstawicieli wyznaczonych przez Agencję jest jej dyrektor. Jednym ze stałych przedstawicieli wyznaczonych przez ENTSO energii elektrycznej jest jej sekretarz generalny. Warunki powoływania zastępców są takie same jak w przypadku członków; zastępcy automatycznie przejmują obowiązki członków nieobecnych bądź niedysponowanych.
3. 
W okresie stanu nadzwyczajnego na poziomie Unii, państwa członkowskiego lub regionu, bądź w przypadku innych sytuacji wyjątkowych, członkowie Grupy mogą zwrócić się do Komisji o wyznaczenie więcej niż dwóch przedstawicieli do udziału w pracach Grupy.
4. 
Nazwy członków Grupy oraz imiona i nazwiska ich stałych przedstawicieli i ich zastępców są publikowane w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów ("rejestr")(9).
5. 
Każdy członek Grupy Koordynacyjnej ds. Energii Elektrycznej dokonuje rejestracji przez Internet ("strona internetowa CIRCABC(10)") oraz dopilnowuje, aby jego status członkostwa był aktualny.
6. 
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Tryb pracy

1. 
Grupie przewodniczy przedstawiciel Komisji ("przewodniczący").
2. 
Przewodniczący zwołuje regularnie posiedzenia Grupy i dzieli się z Grupą informacjami otrzymanymi od jej członków, zachowując przy tym poufność szczególnie chronionych informacji handlowych.
3. 
W porozumieniu ze służbami Komisji Grupa może ustanawiać podgrupy celem zbadania szczegółowych kwestii, zgodnie z zakresem obowiązków ustalonym przez Grupę. Tego rodzaju podgrupy są rozwiązywane niezwłocznie po wypełnieniu swojego mandatu.
4. 
Przedstawiciel Komisji może zaprosić ekspertów spoza Grupy posiadających szczególną wiedzę na temat zagadnienia znajdującego się w porządku obrad, takich jak przedstawiciele organizacji producentów lub konsumentów bądź państw trzecich, do udziału w pracach grupy lub podgrupy na zasadzie ad hoc. Ponadto przedstawiciel Komisji może nadawać status obserwatora osobom fizycznym i organizacjom, zdefiniowanym w zasadzie 8 pkt 3 zasad horyzontalnych dotyczących grup ekspertów, oraz krajom kandydującym.
5. 
Członkowie grup eksperckich i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przepisom Komisji dotyczącym bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonym w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(11). W przypadku nieprzestrzegania przez nich powyższych zobowiązań Komisja może podjąć wszelkie stosowne środki.
6. 
Posiedzenia Grupy i jej podgrup odbywają się zasadniczo w pomieszczeniach Komisji. Komisja zapewnia Grupie usługi sekretariatu. Do udziału w posiedzeniach Grupy i jej podgrup mogą być zapraszane inne służby Komisji oraz Europejska Służba Działań Zewnętrznych, jeżeli omawiane sprawy bezpośrednio ich dotyczą.
7. 
Nie naruszając przepisów ust. 6 niniejszego artykułu, Komisja udostępnia członkom Grupy wszystkie istotne dokumenty robocze za pośrednictwem specjalnej przestrzeni współpracy z partnerami Unii Europejskiej (tj. strony internetowej CIRCA). Ponadto Komisja publikuje wszelkie istotne dokumenty, umieszczając je w rejestrze lub zapewniając dostęp do nich poprzez link w rejestrze do odpowiedniej strony internetowej. Należy przewidzieć wyjątki od zasady systematycznego publikowania, w przypadku gdy ujawnienie dokumentu naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego, jak określono w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
Artykuł  6

Koszty posiedzeń

1. 
Osoby uczestniczące w pracach Grupy i jej podgrup nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2. 
Koszty podróży poniesione przez jednego przedstawiciela każdego państwa członkowskiego i krajowego organu regulacyjnego są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3. 
Zwrot kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2012 r.
W imieniu Komisji
Günther OETTINGER
Członek Komisji
______

(1) Dz.U. L 33 z 4.2.2006, s. 22.

(2) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 55.

(3) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.

(4) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.

(5) Zob. w szczególności w odniesieniu do kwestii bezpieczeństwa dostaw art. 47 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2009/72/WE (monitorowanie). Komisja musi również ocenić kwestie bezpieczeństwa dostaw w kontekście decyzji w sprawie certyfikacji (zob. art. 11 ust. 7 dyrektywy 2009/72/WE) i zachęca się ją do przedkładania zaleceń dotyczących negocjowania stosownych umów z krajami trzecimi obejmujących kwestie bezpieczeństwa dostaw (zob. motyw 25 dyrektywy 2009/72/WE).

(6) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(7) Porównaj: przypis 3.

(8) Porównaj: przypis 4.

(9) Członkowie, którzy nie życzą sobie, aby ujawniono ich nazwisko, mogą złożyć wniosek o wyłączenie ich z powyższej zasady. Wniosek o nieujawnianie nazwiska członka grupy ekspertów uznaje się za uzasadniony w przypadku, gdy opublikowanie nazwiska mogłoby zagrozić jego bezpieczeństwu lub nietykalności osobistej, bądź stanowić nieuzasadnione naruszenie prywatności.

(10) CIRCABC oznacza Centrum Zasobów KomunikacyjnoInformacyjnych dla Administracji, Przedsiębiorstw i Obywateli (ang. Communication & Information Resource Centre for Administrations, Businesses and Citizens).

(11) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.

1 Art. 4 ust. 1 lit. e) dodana przez art. 1 decyzji nr 2023/376 z dnia 17 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.51.87) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 lutego 2023 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.353.2

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja ustanawiająca Grupę Koordynacyjną ds. Energii Elektrycznej
Data aktu: 15/11/2012
Data ogłoszenia: 17/11/2012
Data wejścia w życie: 15/11/2012