united kingdom
ukraine

Pomoc państwa - Belgia, Francja, Luksemburg - Pomoc państwa SA.33760 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Francję, SA.33763 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Belgię, SA.33764 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Luksemburg, SA.30521 (MC 2/10) - Monitorowanie grupy Dexia, SA.26653 (C 9/09) - Restrukturyzacja grupy Dexia - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA, FRANCJA, LUKSEMBURG

Pomoc państwa SA.33760 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Francję, SA.33763 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Belgię, SA.33764 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Luksemburg, SA.30521 (MC 2/10) - Monitorowanie grupy Dexia, SA.26653 (C 9/09) - Restrukturyzacja grupy Dexia

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 345/06)

(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2012 r.)

Pismem z dnia 31 maja 2012 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię, Francję i Luksemburg o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIЁ

Faks +32 22961242

Uwagi te zostaną przekazane Belgii, Francji i Luksemburgowi. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA

Dexia jest grupą finansową prowadzącą działalność w sektorach bankowości i ubezpieczeń; jej najważniejsze spółki zależne znajdują się we Francji, Turcji i Luksemburgu. Spółka dominująca - Dexia SA - jest zarejestrowana jako spółka akcyjna zgodnie z prawem belgijskim i jest notowana na giełdach papierów wartościowych Euronext Paris i Euronext Brussels.

Decyzją z dnia 26 lutego 2010 r. Komisja zatwierdziła pomoc na restrukturyzację dla grupy Dexia na podstawie planu restrukturyzacji, pod warunkiem że Belgia, Francja i Luksemburg ("zainteresowane państwa członkowskie") spełnią wszystkie zobowiązania i warunki dotyczące grupy Dexia załączone do przedmiotowej decyzji.

Realizacja planu restrukturyzacji zatwierdzonego w dniu 26 lutego 2010 r. umożliwiła wprawdzie grupie Dexia poprawę stabilności jej finansowania i ograniczenie jej wielkości, niestrategicznych aktywów i wskaźnika dźwigni, to wystąpiły jednak opóźnienia w realizacji tego planu i począwszy od lata 2011 r., narastają problemy spółki związane z utratą płynności.

Decyzją z dnia 17 października 2011 r. Komisja postanowiła tymczasowo zatwierdzić przejęcie banku Dexia Bank Belgium

("DBB"; w marcu 2012 r. nastąpiła zmiana nazwy na "Belfius") przez państwo belgijskie od banku Dexia SA do czasu przyjęcia przez Komisję ostatecznego stanowiska w sprawie planu restrukturyzacji banku Belfius, a także, z uwagi na wątpliwości związane z tą transakcją, Komisja zdecydowała o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.

Decyzją z dnia 21 grudnia 2011 r. Komisja wydała tymczasową zgodę do dnia 31 maja 2012 r. na tymczasową gwarancję zainteresowanych państw członkowskich dotyczącą refinansowania banków Dexia SA i Dexia Crédit Local SA ("DCL"), pokrywającą maksymalną kwotę kapitału w wysokości 45 mld EUR. W związku z faktem, że nowy zestaw dodatkowych środków restrukturyzacyjnych (takich jak sprzedaż DBB/ Belfius i gwarancja tymczasowa) stanowi istotną zmianę warunków restrukturyzacji grupy Dexia oraz że grupa ta naruszyła szereg zobowiązań załączonych do decyzji z dnia 26 lutego 2010 r., we wspomnianej decyzji Komisja:

1)
podjęła decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE w odniesieniu do nowego pakietu pomocy na restrukturyzację, który obejmuje między innymi gwarancję tymczasową; oraz
2)
zażądała od zainteresowanych państw członkowskich przedłożenia w terminie trzech miesięcy planu restrukturyzacji lub likwidacji.

W dniu 23 marca 2012 r. Luksemburg zawiadomił Komisję o sprzedaży banku Dexia BIL przez grupę Dexia. Decyzją z dnia 3 kwietnia 2012 r. Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego ze względu na wątpliwości związane z transakcją, zwłaszcza z jej ceną. Komisja nie została do tej pory poinformowana o zamknięciu transakcji sprzedaży.

W dniach 21 i 22 marca 2012 r. zainteresowane państwa członkowskie powiadomiły Komisję o uporządkowanym planie restrukturyzacji i likwidacji grupy Dexia.

Decyzja o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczy uporządkowanego planu restrukturyzacji i likwidacji grupy Dexia.

Jednym z kluczowych elementów tego planu jest sprzedaż agencji Dexia Municipal Agency ("DMA") na rzecz nowego podmiotu, posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa, w którym 31,7 % udziałów należałoby do francuskiej Caisse des Dépôts et Consignations ("CDC"), DCL oraz skarbu państwa Francji, natomiast La Banque Postale ("LBP") posiadałby 4,9 % udziałów.

Ponadto Komisja zebrała dowody świadczące o tym, że o wkładzie Arcofin w dokapitalizowanie grupy Dexia, który został zatwierdzony decyzją z dnia 26 lutego 2010 r., zadecydowano na podstawie gwarancji państwa belgijskiego na rzecz spółdzielni finansowych, w tym Arcofinu. W świetle tych dowodów Komisja uważa, że jej ustalenie zawarte w decyzji z dnia 26 lutego 2010 r. o tym, że wkład Arcofinu nie stanowił pomocy państwa, ponieważ nie wiązał się z korzystaniem z zasobów państwowych, mogło zostać podjęte na podstawie nieprawidłowych informacji.

OCENA ŚRODKA

Komisja uważa wstępnie, że uporządkowany plan restrukturyzacji i likwidacji może wiązać się z pomocą państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, na korzyść Dexia SA, DCL i DMA.

Ewentualna pomoc obejmuje:

a)
awaryjne wsparcie płynnościowe ("ELA"), które belgijskie i francuskie banki centralne świadczą odpowiednio na rzecz banków Belfius i DCL;
b)
tzw. "stałą" gwarancję refinansowania wystawioną przez zainteresowane państwa członkowskie na rzecz banków Dexia SA i DCL, która zakłada pokrycie maksymalnej kwoty kapitału w wysokości 90 mld EUR;
c)
pomoc na rzecz DMA w postaci:
(i)
gwarancji banków Dexia SA i DCL dotyczącej tzw. "wrażliwych" pożyczek DMA, która pokrywa całkowitą kwotę pożyczki w wysokości około 10 mld EUR;
(ii)
gwarancji zamknięcia pozycji przynoszącej straty (tzw. gwarancji "stoploss") wystawionej przez banki Dexia SA i DCL;
(iii)
pokrycia przez nabywców DMA potrzeb DMA w zakresie płynności (w kwocie nieprzekraczającej 12,5 mld EUR w odniesieniu do CDC);
(iv)
kilku innych gwarancji banków Dexia SA i DCL oraz
d)
pomoc na rzecz banków DCL i Dexia SA:
(i)
cenę zakupu DMA oraz
(ii)
kontrgwarancję państwa francuskiego dla gwarancji banków Dexia SA i DCL dotyczącej "wrażliwych" pożyczek.

Ponadto w świetle dowodów na to, że dokapitalizowanie przez Arcofin banku Dexia mogło mieć miejsce na podstawie gwarancji państwa belgijskiego na rzecz Arcofinu, takie dokapitalizowanie może wiązać się z wykorzystaniem zasobów państwowych i kwalifikować się jako pomoc państwa.

OCENA ZGODNOŚCI POMOCY

Komisja ma wątpliwości, czy uporządkowany plan restrukturyzacji i likwidacji jest właściwy, ogranicza pomoc do niezbędnego minimum i obejmuje wystarczające środki, aby zrekompensować wiążące się z tym zakłócenia konkurencji.

W ramach transakcji DMA, przez okres, który może potrwać do 2020 r., zostałyby zachowane powiązania strukturalne między grupą Dexia i nową strukturą DMA, natomiast DCL nadal zapewniałby refinansowanie dodatkowych umów o kredyt hipoteczny zawieranych z klientami banku w ramach nowej struktury.

Tym samym zamiast sytuacji, w której grupa Dexia przestaje udzielać nowych pożyczek oraz korzysta z pomocy ograniczonej do minimum, grupa Dexia nadal byłaby zaangażowana w udzielanie nowych pożyczek i wystawiałaby nowe obligacje.

Ponadto uporządkowany plan restrukturyzacji i likwidacji opiera się na "stałej" gwarancji zainteresowanych państw członkowskich, której koszt wydaje się stosunkowo niewielki z uwagi na fakt, że grupa Dexia udzielałaby nowych pożyczek i dokonywałaby emisji nowego długu przez znaczny okres czasu.

W związku z tym Komisja:

1)
postanawia rozszerzyć, na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE, zakres postępowania wyjaśniającego wszczętego w dniu 21 grudnia 2011 r. w celu dokonania formalnej analizy uporządkowanego planu restrukturyzacji i likwidacji grupy Dexia;
2)
zwraca się do zainteresowanych państw członkowskich o przedstawienie uwag oraz wszelkich istotnych informacji dotyczących dokapitalizowania grupy Dexia przez Arcofin, tak aby Komisja mogła ustalić, czy należy uchylić decyzję z dnia 26 lutego 2010 r. w odniesieniu do wkładu Arcofinu w dokapitalizowanie grupy Dexia; oraz
3)
przypomina zainteresowanym państwom członkowskim, że wdrożenie transakcji DMA przed ostatecznym zatwierdzeniem przez Komisję stanowi pomoc niezgodną z prawem.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 08.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Od 1 kwietnia zaktualizowana lista leków refundowanych - są nowe terapie

Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.

Inga Stawicka 01.04.2025
Krajowa Sieć Onkologiczna 1 kwietnia wchodzi w życie

1 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.

Agnieszka Matlacz 01.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.345.4

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Belgia, Francja, Luksemburg - Pomoc państwa SA.33760 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Francję, SA.33763 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Belgię, SA.33764 (11/C) (ex 11/N) - Dodatkowy środek na restrukturyzację grupy Dexia - przez Luksemburg, SA.30521 (MC 2/10) - Monitorowanie grupy Dexia, SA.26653 (C 9/09) - Restrukturyzacja grupy Dexia - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 13/11/2012
Data ogłoszenia: 13/11/2012