(2012/C 341/05)
(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2012 r.)
Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi Komisja Europejska ogłasza następującą procedurę krajową podziału ograniczonych praw przewozowych na podstawie umów dotyczących usług lotniczych z państwami trzecimi między wspólnotowych przewoźników lotniczych, kwalifikujących się do korzystania z tych praw.
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY
Dekret Królewski nr 1678/2011 z dnia 18 listopada 2011 r. regulujący informacje na temat praw przewozowych wynikających z umów z państwami trzecimi, których stroną jest Hiszpania, oraz tryb ich wykonywania.
Przejawem otwarcia rynków transportu lotniczego były tradycyjnie dwustronne umowy zawierane między państwami, w których przyznawane są prawa przewozowe. Mimo to w Unii Europejskiej panuje tendencja do stopniowego zastępowania umów dwustronnych z państwami trzecimi umowami wielostronnymi, negocjowanymi wspólnie w ramach Unii Europejskiej z państwami trzecimi.
Wszystkie te umowy dotyczące usług lotniczych otwierają nowe możliwości przed przewoźnikami lotniczymi, pozwalając im na obsługę nowych tras lub zwiększenie liczby operacji na tych już istniejących. Jednocześnie przyczyniają się do lepszego poznawania się oraz do wzmacniania więzi społecznych, kulturalnych i ekonomicznych.
Uwzględniając znaczenie, jakie dla branży lotniczej mają umowy tego typu, ustanowiono mechanizmy służące zapewnieniu tej branży dokładnych informacji na temat umów podpisanych przez Hiszpanię, jak również na temat praw przewozowych wynikających z tych umów. Należy jednak uregulować minimalne, obowiązkowe warunki, na jakich informacje te powinny być udzielane, zwiększając przejrzystość systemu i wzmacniając bezpieczeństwo prawne wszystkich zainteresowanych stron.
Zaleca się jednocześnie zastosowanie specjalnej procedury przyznawania praw przewozowych, która byłaby dostosowana do postanowień ogólnych ustawy nr 30/1992 z dnia 26 listopada 1992 r. o ustroju prawnym administracji publicznej i powszechnym postępowaniu administracyjnym do specyfiki branży lotniczej oraz do przyznawanych praw.
Taka przejrzysta i niedyskryminująca procedura ma zastosowanie do przyznawania wszystkich praw przewozowych uzyskanych na podstawie umów dotyczących usług lotniczych, których stroną jest Hiszpania, a które ustanawiają ograniczenia dotyczące korzystania z praw przewozowych lub liczby przewoźników lotniczych. Opracowano więc procedurę przewidzianą w artykule 5 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, dostosowując ją do umów wielostronnych, które ustanawiają taki sam rodzaj ograniczeń.
Niezależnie od powyższego w sytuacjach, w których dostępne prawa przewozowe są wystarczające na pokrycie zapotrzebowania ze strony przewoźników lotniczych, upraszcza się etap wszczynania procedury przyznawania praw, gdyż nie ogłasza się zaproszeń do konkursu ofert, a przyznanie praw przewozowych jednemu przewoźnikowi nie narusza praw pozostałych zainteresowanych. W takich wypadkach nie ma konieczności dokonywania oceny projektów, która oznaczałaby wykluczenie tych, które uzyskają gorsze oceny, ponieważ wystarczy stwierdzenie wykonalności projektu oraz tego, że nie zachodzą okoliczności stanowiące podstawę do odmowy przyznania wnioskowanych praw przewozowych.
W odniesieniu do praw przewozowych wynikających z tych umów, w których nie ustanowiono żadnych ograniczeń dotyczących korzystania z nich lub też ograniczeń liczby przewoźników lotniczych, którzy mogą z nich korzystać, a jest to większość umów wielostronnych negocjowanych wspólnie w ramach Unii Europejskiej, przewiduje się, że będzie mógł z nich korzystać dowolny przewoźnik lotniczy, który spełni szczegółowe wymogi określone każdorazowo w umowie, pod warunkiem że będzie posiadać zezwolenie na realizację swojego programu operacji wydane przez Państwową Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego. Mimo to prawa przewozowe będą podlegać kontroli ze strony Dyrekcji Generalnej Lotnictwa Cywilnego, która może je uchylić w razie wystąpienia okoliczności jednoznacznie przewidzianych w umowie i w niniejszym Dekrecie Królewskim.
Wobec powyższego, na wniosek Ministra Infrastruktury, po uzyskaniu aprobaty Wicepremiera ds. Polityki Regionalnej i Ministra Polityki Regionalnej i Administracji Publicznej, w porozumieniu z Radą Stanu i po podjęciu uchwały przez Radę Ministrów podczas posiedzenia w dniu 18 listopada 2011 r.,
ZARZĄDZAM:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.341.7 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Hiszpańska procedura krajowa dotycząca przyznawania ograniczonych praw przewozowych. |
| Data aktu: | 09/11/2012 |
| Data ogłoszenia: | 09/11/2012 |