(2012/C 337/01)
(Dz.U.UE C z dnia 6 listopada 2012 r.)
TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 19,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 253 akapit szósty,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a ust. 1,
uwzględniając Protokół w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 63 i art. 64 akapit drugi,
zważywszy, że:
(1) Pomimo licznych zmian wprowadzonych na przestrzeni lat do regulaminu postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości struktura regulaminu ustalona w jego pierwotnej wersji z dnia 4 marca 1953 r. nie została od tego czasu zasadniczo zmieniona. Obecnie obowiązujący regulamin postępowania z dnia 19 czerwca 1991 r. nadal odzwierciedla początkową przewagę skarg bezpośrednich, podczas gdy w rzeczywistości większość tych skarg podlega aktualnie właściwości Sądu, a odesłania prejudycjalne skierowane do Trybunału przez sądy państw członkowskich stanowią pod względem ilościowym pierwszą kategorię spraw przez niego rozpoznawanych. Należy dać wyraz temu stanowi faktycznemu i w konsekwencji dostosować strukturę i treść regulaminu postępowania przed Trybunałem do ewolucji jego właściwości.
(2) Przyznając odesłaniom prejudycjalnym należne im miejsce w regulaminie postępowania, należy równocześnie dokonać bardziej czytelnego rozróżnienia między przepisami znajdującymi zastosowanie do wszystkich rodzajów skarg i przepisami właściwymi poszczególnym ich rodzajom, zawartymi w odrębnych tytułach. Mając na względzie uzyskanie jednoznacznego rozróżnienia, należy zatem zebrać we wstępnym tytule przepisy proceduralne wspólne dla wszystkich spraw wnoszonych do Trybunału.
(3) W świetle doświadczenia nabytego w związku ze stosowaniem poszczególnych procedur niezbędne okazuje się ponadto uzupełnienie lub wyjaśnienie, zarówno podmiotom prawa, jak i sądom krajowym, przepisów znajdujących zastosowanie do każdej z nich. Wspomniane przepisy dotyczą w szczególności pojęcia strony w postępowaniu głównym, interwenienta i strony w postępowaniu przed Sądem, lub - w odniesieniu do kwestii prejudycjalnych - zasad zwracania się do Trybunału lub zawartości postanowienia odsyłającego. Co się tyczy odwołań od orzeczeń Sądu, należy poza tym dokonać jednoznacznego rozróżnienia między odwołaniem głównym a odwołaniem wzajemnym, wniesionym w następstwie doręczenia jego autorowi odwołania głównego.
(4) Wprowadzenie w życie niektórych procedur, takich jak szczególna procedura kontroli orzeczeń Sądu, ujawniło natomiast ich nadmierną złożoność. Należy zatem doprowadzić do ich uproszczenia, w szczególności poprzez wyznaczenie, na okres roku, izby złożonej z pięciu sędziów, właściwej do rozstrzygania zarówno w przedmiocie przedstawianego przez pierwszego rzecznika generalnego wniosku o przeprowadzenie szczególnej procedury kontroli, jak i w przedmiocie kwestii objętych tą procedurą.
(5) Kierując się tym samym założeniem, należy złagodzić wymogi proceduralne odnoszące się do rozpatrywania wniosków o wydanie opinii, ujednolicając je z wymogami mającymi zastosowanie do innych spraw i przewidując w konsekwencji udział jednego rzecznika generalnego w rozpatrywaniu takiego wniosku. W trosce o polepszenie zrozumiałości aktu należy także zebrać w jednym tytule wszystkie postępowania szczególne, obecnie rozproszone w wielu różnych tytułach i rozdziałach regulaminu postępowania.
(6) Aby utrzymać zdolność Trybunału, który stanął przed koniecznością rozpoznawania coraz bardziej licznych spraw, do rozstrzygania wniesionych do niego sporów w rozsądnym terminie, konieczne jest również kontynuowanie wysiłków podjętych w celu ograniczenia długości toczących się przed nim postępowań, w szczególności poprzez rozszerzenie katalogu przypadków, w których Trybunał może orzekać w drodze postanowienia z uzasadnieniem, poprzez uproszczenie zasad dotyczących interwencji państw członkowskich i instytucji, o których mowa w art. 40 akapity pierwszy i trzeci statutu oraz poprzez wprowadzenie możliwości orzekania przez Trybunał bez uprzedniego przeprowadzenia rozprawy, jeżeli uzna on, że ogół przedstawionych na piśmie uwag dostatecznie wyjaśnia daną sprawę.
(7) Mając na uwadze polepszenie zrozumiałości stosowanych przez Trybunał przepisów, jest wreszcie niezbędne usunięcie pewnych zdezaktualizowanych lub niestosowanych przepisów, a także ponumerowanie wszystkich akapitów w artykułach niniejszego regulaminu, opatrzenie każdego artykułu właściwym mu tytułem opisującym zwięźle jego treść oraz zharmonizowanie terminologii użytej w tym akcie,
za zgodą Rady udzieloną w dniu 24 września 2012 r.,
PRZYJMUJE REGULAMIN POSTĘPOWANIA W NASTĘPUJĄCYM BRZMIENIU:
PRZEPISY WSTĘPNE
Definicje
Przedmiot niniejszego regulaminu
Przepisy niniejszego regulaminu wykonują i uzupełniają, w niezbędnym zakresie, odpowiednie postanowienia TUE, TFUE i TEWEA oraz statutu.
ORGANIZACJA TRYBUNAŁU
SĘDZIOWIE I RZECZNICY GENERALNI
Rozpoczęcie kadencji sędziów i rzeczników generalnych
Kadencja sędziego lub rzecznika generalnego rozpoczyna się w dniu wskazanym w akcie mianowania. Jeżeli akt mianowania nie zawiera postanowień dotyczących daty rozpoczęcia kadencji, kadencja rozpoczyna się w dniu opublikowania tego aktu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Złożenie ślubowania
Przed objęciem obowiązków sędziowie i rzecznicy generalni składają, na pierwszym jawnym posiedzeniu Trybunału, w którym uczestniczą po mianowaniu, ślubowanie, przewidziane w art. 2 statutu, w następującym brzmieniu:
"Ślubuję swe obowiązki wykonywać bezstronnie i sumiennie; ślubuję utrzymać w tajemnicy treść narad Trybunału".
Uroczyste zobowiązanie
Niezwłocznie po złożeniu ślubowania sędziowie i rzecznicy generalni podpisują oświadczenie, w którym podejmują uroczyste zobowiązanie przewidziane w art. 4 akapit trzeci statutu.
Zwolnienie z funkcji sędziego lub rzecznika generalnego
Porządek pierwszeństwa wynikający ze starszeństwa sędziów i rzeczników generalnych
PREZES TRYBUNAŁU, TWORZENIE IZB I WYZNACZANIE PIERWSZEGO RZECZNIKA GENERALNEGO
Wybór prezesa i wiceprezesa Trybunału
Zakres uprawnień i obowiązków prezesa Trybunału
Zakres uprawnień i obowiązków wiceprezesa Trybunału
Tworzenie izb
Wybór prezesów izb
Przeszkoda w wykonywaniu obowiązków odnosząca się do prezesa i wiceprezesa Trybunału
Jeżeli w odniesieniu do prezesa i wiceprezesa Trybunału istnieje przeszkoda w wykonywaniu obowiązków, obowiązki prezesa wykonuje jeden z prezesów izb złożonych z pięciu sędziów, a w przypadku gdy jest to niemożliwe - jeden z prezesów izb złożonych z trzech sędziów, a w dalszej kolejności - jeden z pozostałych sędziów, zgodnie z porządkiem pierwszeństwa ustanowionym w art. 7.
Wyznaczenie pierwszego rzecznika generalnego
PRZYDZIELANIE SPRAW SĘDZIOM SPRAWOZDAWCOM I RZECZNIKOM GENERALNYM
Wyznaczenie sędziego sprawozdawcy
Wyznaczenie rzecznika generalnego
SPRAWOZDAWCY POMOCNICZY
Sprawozdawcy pomocniczy
SEKRETARIAT
Mianowanie sekretarza
Zastępca sekretarza
Trybunał może, zgodnie z procedurą przewidzianą w odniesieniu do sekretarza, mianować zastępcę sekretarza, którego zadaniem jest wspieranie sekretarza oraz zastępowanie go w razie wystąpienia przeszkody w wykonywaniu jego obowiązków.
Zakres uprawnień i obowiązków sekretarza
Prowadzenie rejestru
Dostęp do rejestru, wyroków i postanowień
FUNKCJONOWANIE TRYBUNAŁU
Miejsce posiedzeń Trybunału
Trybunał może zdecydować o odbyciu określonego posiedzenia lub określonych posiedzeń w miejscu innym niż to, w którym znajduje się jego siedziba.
Kalendarz prac Trybunału
Zgromadzenie ogólne
Trybunał podejmuje decyzje dotyczące kwestii administracyjnych lub czynności zalecanych w sprawozdaniu wstępnym, o którym mowa w art. 59, na zgromadzeniu ogólnym, w którym biorą udział, z prawem głosu, wszyscy sędziowie i rzecznicy generalni. Przy podejmowaniu decyzji jest obecny sekretarz, o ile Trybunał nie zdecyduje inaczej.
Sporządzanie protokołów
Jeżeli posiedzenie Trybunału odbywa się pod nieobecność sekretarza, Trybunał poleca, w razie konieczności, sporządzenie protokołu najmłodszemu sędziemu w rozumieniu zasad starszeństwa określonych w art. 7 niniejszego regulaminu; protokół podpisywany jest przez prezesa i tego sędziego.
SKŁADY ORZEKAJĄCE
Skład wielkiej izby
Skład izb złożonych z pięciu sędziów i z trzech sędziów
Skład izb w przypadku istnienia związku między sprawami lub przekazania sprawy
Przeszkoda w wykonywaniu obowiązków odnosząca się do prezesa izby
Przeszkoda w wykonywaniu obowiązków odnosząca się do członka składu orzekającego
Sekcja 2. Narady
Zasady dotyczące narad
Liczba sędziów uczestniczących w naradzie
Jeżeli w wyniku przeszkody w wykonywaniu obowiązków sędziowie są obecni w liczbie parzystej, najmłodszy sędzia w rozumieniu zasad starszeństwa określonych w art. 7 niniejszego regulaminu nie uczestniczy w naradzie, chyba że jest on sędzią sprawozdawcą. W takim przypadku w naradzie nie uczestniczy sędzia kolejno najmłodszy w rozumieniu zasad starszeństwa.
Kworum w odniesieniu do wielkiej izby
Kworum w odniesieniu do izb złożonych z pięciu i z trzech sędziów
SYSTEM JĘZYKOWY
Języki postępowania
Językami postępowania są angielski, bułgarski, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski oraz włoski.
Ustalenie języka postępowania
Stosowanie języka postępowania
Zadania sekretarza w dziedzinie tłumaczeń
Sekretarz zapewnia, na wniosek sędziego, rzecznika generalnego lub strony, przekład stanowisk przestawionych na piśmie lub ustnie w toku postępowania przed Trybunałem na język wybrany przez tego sędziego, rzecznika generalnego lub stronę spośród języków wymienionych w art. 36.
System językowy odnoszący się do publikacji Trybunału
Publikacje Trybunału są wydawane w językach określonych w art. 1 rozporządzenia Rady nr 1.
Teksty autentyczne
Teksty sporządzone w języku postępowania lub, w stosownym przypadku, w innym języku dopuszczonym na podstawie art. 37 lub 38 niniejszego regulaminu stanowią teksty autentyczne.
Służba tłumaczeniowa Trybunału
Trybunał ustanawia służbę tłumaczeniową, w której skład wchodzą eksperci posiadający odpowiednie wykształcenie prawnicze i gruntowną znajomość kilku języków urzędowych Unii Europejskiej.
WSPÓLNE PRZEPISY PROCEDURALNE
PRAWA I OBOWIĄZKI PEŁNOMOCNIKÓW, DORADCÓW ORAZ ADWOKATÓW LUB RADCÓW PRAWNYCH
Przywileje, immunitety i ułatwienia
Status przedstawicieli stron
Uchylenie immunitetu
Wykluczenie z postępowania
Nauczyciele akademiccy i strony w postępowaniu głównym
DORĘCZENIA
Sposoby doręczeń
TERMINY
Obliczanie terminów
Skarga, której przedmiotem jest akt wydany przez instytucję
Jeżeli termin do zaskarżenia aktu wydanego przez instytucję biegnie od dnia opublikowania tego aktu, termin ten oblicza się, w sposób określony w art. 49 § 1 lit. a), począwszy od upływu czternastego dnia następującego po dniu opublikowania tego aktu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Termin uwzględniający odległość
Terminy procesowe przedłuża się o dziesięciodniowy termin uwzględniający odległość.
Wyznaczenie i przedłużenie terminów
ZWYKŁY TRYB POSTĘPOWANIA I ODSTĘPSTWA OD NIEGO
Tryby rozpoznawania spraw
Połączenie spraw
Zawieszenie postępowania
Odroczenie rozpoznania sprawy
Po zapoznaniu się ze stanowiskiem sędziego sprawozdawcy, rzecznika generalnego oraz stron, ze względu na szczególne okoliczności prezes może, z urzędu lub na wniosek strony, odroczyć rozpoznanie sprawy.
PISEMNY ETAP POSTĘPOWANIA
Składanie pism procesowych
Objętość dokumentów procesowych
Bez uszczerbku dla przepisów szczególnych niniejszego regulaminu Trybunał może, w drodze decyzji, określić maksymalną objętość składanych do niego dokumentów procesowych. Decyzja ta podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
SPRAWOZDANIE WSTĘPNE I PRZYDZIAŁ SPRAW SKŁADOM ORZEKAJĄCYM TRYBUNAŁU
Sprawozdanie wstępne
Przydział spraw składom orzekającym Trybunału
ŚRODKI ORGANIZACJI POSTĘPOWANIA I ŚRODKI DOWODOWE
Środki organizacji postępowania zarządzone przez Trybunał
Środki organizacji postępowania zarządzone przez sędziego sprawozdawcę lub rzecznika generalnego
Sekcja 2. Środki dowodowe
Decyzja w przedmiocie zastosowania środków dowodowych
Określenie środków dowodowych
Udział w przeprowadzaniu środków dowodowych
Zeznania świadków
Przesłuchanie świadków
Przysięga składana przez świadków
"Przysięgam, że powiedziałem prawdę, całą prawdę i tylko prawdę".
Sankcje pieniężne
Opinia biegłego
Przysięga składana przez biegłego
"Przysięgam, że wykonałem swoje zadanie sumiennie i bezstronnie".
Sprzeciw wobec wezwania świadka lub wyznaczenia biegłego
Koszty wezwania świadków i wyznaczenia biegłych
Protokół posiedzeń wyznaczanych w celu przeprowadzenia dowodu
Otwarcie ustnego etapu postępowania po przeprowadzeniu postępowania dowodowego
USTNY ETAP POSTĘPOWANIA
Rozprawa
Wspólna rozprawa dla większej liczby spraw
Jeżeli podobieństwa istniejące między sprawami tego samego rodzaju na to pozwalają, Trybunał może zdecydować o wyznaczeniu dla nich wspólnej rozprawy.
Kierowanie posiedzeniami
Posiedzenia otwiera i prowadzi prezes, który czuwa nad utrzymaniem powagi sądu.
Posiedzenia przy drzwiach zamkniętych
Pytania
Członkowie składu orzekającego oraz rzecznik generalny mogą podczas rozprawy zadawać pytania pełnomocnikom, doradcom, adwokatom lub radcom prawnym stron, a także, w okolicznościach określonych w art. 47 § 2 niniejszego regulaminu, stronom w postępowaniu głównym i ich przedstawicielom.
Zamknięcie rozprawy
Po zapoznaniu się ze stanowiskiem stron lub podmiotów określonych w art. 23 statutu prezes zamyka rozprawę.
Przedstawienie opinii przez rzecznika generalnego
Otwarcie lub otwarcie na nowo ustnego etapu postępowania
Trybunał może, w każdej chwili, po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, postanowić o otwarciu lub otwarciu ustnego etapu postępowania na nowo, w szczególności jeśli uzna, że okoliczności zawisłej przed nim sprawy nie są wystarczająco wyjaśnione, lub jeśli po zamknięciu ustnego etapu postępowania strona przedstawiła nowy fakt mogący mieć decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia Trybunału, lub też jeśli sprawa ma zostać rozstrzygnięta na podstawie argumentu, który nie był przedmiotem dyskusji między stronami lub podmiotami określonymi w art. 23 statutu.
Protokół rozpraw
Zapis dźwiękowy rozprawy
Prezes może, na należycie uzasadniony wniosek, zezwolić stronie lub podmiotowi określonemu w art. 23 statutu, który uczestniczył w postępowaniu na etapie pisemnym lub ustnym, na odsłuchanie w pomieszczeniach Trybunału zapisu dźwiękowego rozprawy w języku używanym przez mówcę podczas rozprawy.
WYROKI I POSTANOWIENIA
Data ogłoszenia wyroku
Strony lub podmioty określone w art. 23 statutu są informowane o dacie ogłoszenia wyroku.
Zawartość wyroku
Wyrok zawiera:
Ogłoszenie i doręczenie wyroku
Zawartość postanowienia
Podpisanie i doręczenie postanowienia
Oryginał postanowienia podpisany przez prezesa oraz sekretarza zostaje opieczętowany i złożony w sekretariacie; uwierzytelnione odpisy postanowienia doręcza się stronom oraz, w stosownym przypadku, sądowi odsyłającemu, podmiotom określonym w art. 23 statutu i Sądowi.
Moc wiążąca wyroków i postanowień
Publikacja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej publikuje się informację zawierającą datę oraz sentencję wyroków i postanowień Trybunału kończących postępowanie w sprawie.
ODESŁANIA PREJUDYCJALNE
PRZEPISY OGÓLNE
Zakres stosowania
Postępowanie toczy się zgodnie z przepisami niniejszego tytułu:
Zawartość wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym
Poza sformułowaniem pytań skierowanych do Trybunału wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym zawiera:
Utajnienie tożsamości
Udział w postępowaniu prejudycjalnym
Strony w postępowaniu głównym
Tłumaczenie i doręczenie wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym
Odpowiedź w formie postanowienia z uzasadnieniem
Jeżeli pytanie skierowane w trybie prejudycjalnym jest identyczne z pytaniem, w którego przedmiocie Trybunał już orzekał, jeżeli odpowiedź na pytanie prejudycjalne można wywieść w sposób jednoznaczny z orzecznictwa lub jeżeli odpowiedź na pytanie prejudycjalne nie pozostawia żadnych uzasadnionych wątpliwości, Trybunał może w każdej chwili, na wniosek sędziego sprawozdawcy i po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, orzec w formie postanowienia z uzasadnieniem.
Związanie Trybunału w czasie wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym
Wniosek o wyjaśnienia
Koszty w postępowaniu prejudycjalnym
Do sądu odsyłającego należy rozstrzygnięcie w przedmiocie kosztów w postępowaniu prejudycjalnym.
Sprostowanie wyroków i postanowień
Wykładnia orzeczeń wydanych w trybie prejudycjalnym
PRZYSPIESZONY TRYB PREJUDYCJALNY
Tryb przyspieszony
Przekazanie dokumentów procesowych
PILNY TRYB PREJUDYCJALNY
Zakres stosowania pilnego trybu prejudycjalnego
Decyzja w przedmiocie zastosowania trybu pilnego
Pisemny etap postępowania w trybie pilnym
Doręczenia i powiadomienia następujące po zamknięciu pisemnego etapu postępowania
Pominięcie pisemnego etapu postępowania
W przypadku szczególnej pilności wyznaczona izba może zdecydować o pominięciu pisemnego etapu postępowania, o którym mowa w art. 109 § 2.
Orzeczenie co do istoty
Wyznaczona izba orzeka po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego.
Skład orzekający
Przekazanie dokumentów procesowych
Dokumenty procesowe przekazuje się zgodnie z art. 106.
POMOC PRAWNA
Wniosek o przyznanie pomocy prawnej
Rozstrzygnięcie w przedmiocie przyznania pomocy prawnej
Kwoty podlegające wypłacie z tytułu pomocy prawnej
W razie przyznania pomocy prawnej kasa Trybunału pokrywa, w stosownym przypadku w granicach określonych przez skład orzekający, koszty związane z doradztwem i reprezentacją wnioskodawcy przed Trybunałem. Na jego wniosek lub na wniosek jego przedstawiciela wypłacona może zostać zaliczka na poczet kosztów.
Cofnięcie pomocy prawnej
Skład orzekający, który rozstrzygał w przedmiocie wniosku o przyznanie pomocy prawnej, może w każdej chwili, z urzędu lub na wniosek, cofnąć tę pomoc, jeżeli okoliczności stanowiące podstawę jej przyznania uległy zmianie w toku postępowania.
SKARGI BEZPOŚREDNIE
REPREZENTACJA STRON
Obowiązkowe zastępstwo procesowe
PISEMNY ETAP POSTĘPOWANIA
Zawartość skargi
Skarga przewidziana w art. 21 statutu zawiera:
Informacje do celów doręczeń
Załączniki do skargi
Doręczenie skargi
Skargę doręcza się pozwanemu. W przypadkach określonych w art. 119 § 4 i art. 122 § 3 doręczenia dokonuje się po usunięciu braków lub po uznaniu przez Trybunał skargi za dopuszczalną bez spełnienia wymagań określonych w tych artykułach.
Zawartość odpowiedzi na skargę
Przekazanie dokumentów
Jeżeli Parlament Europejski, Rada lub Komisja Europejska nie są stroną w sprawie, Trybunał przekazuje im odpis skargi i odpowiedzi na skargę, bez załączników, w celu umożliwienia im stwierdzenia, czy w sprawie powołano się na niemożność stosowania jednego z ich aktów zgodnie z art. 277 TFUE.
Replika i duplika
ZARZUTY I DOWODY
Nowe zarzuty
Dowody i wnioski dowodowe
INTERWENCJA
Cel i skutki interwencji
Wniosek o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta
Decyzja w przedmiocie wniosku o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta
Przedstawienie uwag interwenienta
TRYB PRZYSPIESZONY
Decyzja w przedmiocie trybu przyspieszonego
Pisemny etap postępowania
Ustny etap postępowania
Orzeczenie co do istoty
Trybunał orzeka po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego.
KOSZTY
Rozstrzygnięcie w przedmiocie kosztów
O kosztach rozstrzyga się w wyroku lub postanowieniu kończącym postępowanie w sprawie.
Ogólne zasady podziału kosztów
Koszty nieuzasadnione lub wynikające ze złej wiary
Trybunał może nałożyć na stronę, nawet jeśli ta wygrała sprawę, obowiązek zwrotu poniesionych przez stronę przeciwną kosztów, które zdaniem Trybunału wynikały z działania tej pierwszej strony niemającego uzasadnienia lub podjętego w złej wierze.
Koszty interwenientów
Koszty w przypadku cofnięcia skargi
Koszty w przypadku umorzenia postępowania
W przypadku umorzenia postępowania Trybunał rozstrzyga o kosztach według uznania.
Koszty sądowe
Postępowanie przed Trybunałem jest wolne od opłat z zastrzeżeniem następujących przepisów:
Koszty podlegające zwrotowi
Z zastrzeżeniem art. 145 za koszty podlegające zwrotowi uznaje się:
Spory w zakresie kosztów podlegających zwrotowi
Zasady płatności
UGODA, COFNIĘCIE SKARGI, UMORZENIE POSTĘPOWANIA I KWESTIE INCYDENTALNE
Ugoda
Cofnięcie skargi
Jeżeli skarżący poinformuje Trybunał, na piśmie lub podczas rozprawy, że zamierza cofnąć skargę, prezes postanawia o wykreśleniu sprawy z rejestru i rozstrzyga o kosztach zgodnie z przepisami art. 141.
Umorzenie postępowania
Jeżeli Trybunał stwierdzi bezprzedmiotowość skargi, może w każdej chwili, z urzędu, na wniosek sędziego sprawozdawcy i po zapoznaniu się ze stanowiskiem stron oraz rzecznika generalnego, orzec w drodze postanowienia z uzasadnieniem o umorzeniu postępowania. Trybunał rozstrzyga o kosztach.
Bezwzględne przeszkody procesowe
Na wniosek sędziego sprawozdawcy Trybunał może w każdej chwili, z urzędu, po zapoznaniu się ze stanowiskiem stron oraz rzecznika generalnego, stwierdzić w drodze postanowienia z uzasadnieniem wystąpienie bezwzględnych przeszkód procesowych.
Kwestie formalne i incydentalne
WYROKI ZAOCZNE
Wyroki zaoczne
WNIOSKI I ŚRODKI ZASKARŻENIA DOTYCZĄCE WYROKÓW I POSTANOWIEŃ
Właściwy skład orzekający
Sprostowanie
Brak rozstrzygnięcia
Sprzeciw
Powództwo osoby trzeciej przeciwko prawomocnemu orzeczeniu
Wykładnia
Wznowienie postępowania
ZAWIESZENIE WYKONANIA AKTU I INNE ŚRODKI TYMCZASOWE
Wniosek o zawieszenie wykonania aktu lub o zastosowanie innych środków tymczasowych
Rozstrzygnięcie w przedmiocie wniosku
Postanowienie w przedmiocie zawieszenia wykonania aktu lub innych środków tymczasowych
Zmiana okoliczności
Na wniosek strony postanowienie może zostać w każdej chwili zmienione lub uchylone ze względu na zmianę okoliczności.
Ponowny wniosek
Nieuwzględnienie wniosku o zastosowanie środka tymczasowego nie stoi na przeszkodzie wniesieniu przez tę samą stronę ponownego wniosku opartego na nowych okolicznościach.
Wniosek na podstawie art. 280 TFUE i 299 TFUE lub art. 164 TEWEA
Wniosek na podstawie art. 81 TEWEA
ODWOŁANIA OD ORZECZEŃ SĄDU
FORMA, ZAWARTOŚĆ I ŻĄDANIA ODWOŁANIA
Wniesienie odwołania
Zawartość odwołania
Żądania, zarzuty i argumenty odwołania
Żądania na wypadek uwzględnienia odwołania
ODPOWIEDŹ NA ODWOŁANIE, REPLIKA I DUPLIKA
Doręczenie odwołania
Strony uprawnione do złożenia odpowiedzi na odwołanie
Strona w danej sprawie przed Sądem mająca interes prawny w uwzględnieniu lub oddaleniu odwołania może złożyć odpowiedź na odwołanie w terminie dwóch miesięcy od doręczenia odwołania. Termin nie podlega przedłużeniu.
Zawartość odpowiedzi na odwołanie
Żądania odpowiedzi na odwołanie
Żądania odpowiedzi na odwołanie mają na celu uwzględnienie lub oddalenie, w całości lub w części, odwołania.
Replika i duplika
FORMA, ZAWARTOŚĆ I ŻĄDANIA ODWOŁANIA WZAJEMNEGO
Odwołanie wzajemne
Zawartość odwołania wzajemnego
Żądania, zarzuty i argumenty odwołania wzajemnego
WYMIANA PISM PO WNIESIENIU ODWOŁANIA WZAJEMNEGO
Odpowiedź na odwołanie wzajemne
W razie wniesienia odwołania wzajemnego wnoszący odwołanie lub inna strona w danej sprawie przed Sądem mająca interes prawny w uwzględnieniu lub oddaleniu odwołania wzajemnego może złożyć, w terminie dwóch miesięcy od doręczenia odwołania wzajemnego, odpowiedź na odwołanie wzajemne, ograniczoną do zakresu zarzutów w nim podniesionych. Termin nie podlega przedłużeniu.
Replika i duplika po wniesieniu odwołania wzajemnego
ODWOŁANIA, W PRZEDMIOCIE KTÓRYCH ORZEKA SIĘ W DRODZE POSTANOWIENIA
Odwołanie oczywiście niedopuszczalne lub oczywiście bezzasadne
Jeżeli odwołanie, główne lub wzajemne, jest w całości lub w części oczywiście niedopuszczalne lub oczywiście bezzasadne, Trybunał może, w każdej chwili, na wniosek sędziego sprawozdawcy i po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego, odpowiednio odrzucić lub oddalić to odwołanie w całości lub w części w drodze postanowienia z uzasadnieniem.
Odwołanie oczywiście zasadne
Jeżeli Trybunał orzekał już w przedmiocie jednej lub wielu kwestii prawnych identycznych z kwestiami podniesionymi w zarzutach odwołania, głównego lub wzajemnego, i uznaje odwołanie za oczywiście zasadne, może, na wniosek sędziego sprawozdawcy i po zapoznaniu się ze stanowiskiem stron i rzecznika generalnego, stwierdzić w drodze postanowienia z uzasadnieniem zawierającego odniesienie do właściwego orzecznictwa, że odwołanie jest oczywiście zasadne.
SKUTKI WYKREŚLENIA ODWOŁANIA GŁÓWNEGO DLA ODWOŁANIA WZAJEMNEGO
Skutki cofnięcia lub oczywistej niedopuszczalności odwołania głównego dla odwołania wzajemnego
Odwołanie wzajemne uznaje się za bezprzedmiotowe w razie:
KOSZTY I POMOC PRAWNA W POSTĘPOWANIU ODWOŁAWCZYM
Koszty w postępowaniu odwoławczym
Pomoc prawna
Uprzedni wniosek o przyznanie pomocy prawnej
Rozstrzygnięcie w przedmiocie przyznania pomocy prawnej
Kwoty podlegające wypłacie z tytułu pomocy prawnej
Cofnięcie pomocy prawnej
Skład orzekający, który rozstrzygał w przedmiocie wniosku o przyznanie pomocy prawnej, może w każdej chwili, z urzędu lub na wniosek, cofnąć tę pomoc, jeżeli okoliczności stanowiące podstawę jej przyznania uległy zmianie w toku postępowania.
INNE PRZEPISY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO POSTĘPOWAŃ ODWOŁAWCZYCH
Inne przepisy mające zastosowanie do postępowań odwoławczych
SZCZEGÓLNA PROCEDURA KONTROLI ORZECZEŃ SĄDU
Izba właściwa w zakresie szczególnej procedury kontroli
Wyznacza się na okres roku izbę złożoną z pięciu sędziów, właściwą do podejmowania, na zasadach określonych w art. 193 i 194 niniejszego regulaminu, decyzji w przedmiocie zasadności poddania orzeczenia Sądu szczególnej procedurze kontroli zgodnie z art. 62 statutu.
Informowanie o orzeczeniach mogących podlegać szczególnej procedurze kontroli oraz ich przekazywanie
Szczególna procedura kontroli orzeczeń wydanych w wyniku odwołania
Szczególna procedura kontroli orzeczeń wydanych w trybie prejudycjalnym
Wyrok co do istoty wydany w wyniku decyzji o poddaniu orzeczenia Sądu szczególnej procedurze kontroli
OPINIE
Pisemny etap postępowania
Wyznaczenie sędziego sprawozdawcy i rzecznika generalnego
Z chwilą złożenia wniosku o wydanie opinii prezes wyznacza sędziego sprawozdawcę, a pierwszy rzecznik generalny przydziela sprawę rzecznikowi generalnemu.
Rozprawa
Trybunał może zdecydować, że postępowanie przed nim obejmuje również rozprawę.
Termin na wydanie opinii
Trybunał wydaje opinię w możliwie najkrótszym czasie po zapoznaniu się ze stanowiskiem rzecznika generalnego.
Ogłoszenie opinii
Opinię podpisaną przez prezesa, sędziów, którzy brali udział w naradzie, oraz przez sekretarza ogłasza się na posiedzeniu jawnym. Opinię doręcza się wszystkim państwom członkowskim oraz instytucjom wymienionym w art. 196 § 1.
POSTĘPOWANIA SZCZEGÓLNE
Odwołania od decyzji Komitetu Arbitrażowego
Postępowanie, o którym mowa w art. 103 TEWEA
Postępowania, o których mowa w art. 104 TEWEA i 105 TEWEA
Do wniosków, o których mowa w art. 104 akapit trzeci TEWEA i art. 105 akapit drugi TEWEA, stosuje się przepisy tytułów II i IV niniejszego regulaminu. Wnioski doręcza się także państwu, którego przynależność ma osoba lub przedsiębiorstwo, przeciwko którym skierowano wniosek.
Postępowanie przewidziane w art. 11 ust. 3 porozumienia EOG
Rozstrzyganie sporów, o których mowa w art. 35 TUE w jego wersji obowiązującej przed wejściem w życie traktatu z Lizbony
Wnioski, o których mowa w art. 269 TFUE
PRZEPISY KOŃCOWE
Regulamin dodatkowy
Z zastrzeżeniem postanowień art. 253 TFUE i po konsultacjach z zainteresowanymi rządami Trybunał przyjmuje regulamin dodatkowy zawierający przepisy dotyczące:
Przepisy wykonawcze
Trybunał może przyjąć, w odrębnym akcie, praktyczne przepisy wykonawcze do niniejszego regulaminu.
Uchylenie
Niniejszy regulamin zastępuje regulamin postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 19 czerwca 1991 r., ostatnio zmieniony dnia 24 maja 2011 r. (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L 162 z dnia 22 czerwca 2011 r., s. 17).
Publikacja i wejście w życie niniejszego regulaminu
Niniejszy regulamin, którego tekstami autentycznymi są jego wersje sporządzone w językach określonych w art. 36 regulaminu, podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wchodzi w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po jego opublikowaniu.
Przyjęto w Luksemburgu dnia 25 września 2012 r.
(1) Dz.U. L 1 z 3.1.1994, s. 27.
(2) Dz.U. 17 z 6.10.1958, s. 385.
Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
Grażyna J. Leśniak 08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Grażyna J. Leśniak 04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.337.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Regulamin postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości. |
Data aktu: | 25/09/2012 |
Data ogłoszenia: | 06/11/2012 |