Streszczenie opinii dotyczącej pakietu Komisji Europejskiej w sprawie otwartego dostępu do danych obejmującego wniosek dotyczący dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2003/98/WE w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (ISP), komunikat w sprawie otwartych danych oraz decyzję Komisji 2011/833/UE w sprawie ponownego wykorzystywania dokumentów Komisji.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczącej pakietu Komisji Europejskiej w sprawie otwartego dostępu do danych obejmującego wniosek dotyczący dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2003/98/WE w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (ISP), komunikat w sprawie otwartych danych oraz decyzję Komisji 2011/833/UE w sprawie ponownego wykorzystywania dokumentów Komisji

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w językach angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2012/C 335/06)

(Dz.U.UE C z dnia 1 listopada 2012 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Informacje ogólne
1.
W dniu 12 grudnia 2011 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2003/98/WE w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (ISP) (zwany dalej "wnioskiem")(1). Wniosek stanowi część "pakietu w sprawie otwartego dostępu do danych", który obejmuje także dwa inne dokumenty przyjęte tego samego dnia: (i) komunikat Komisji zatytułowany "Otwarte dane -siła napędowa innowacji, wzrostu gospodarczego oraz przejrzystego zarządzania" (zwany dalej "komunikatem")(2) oraz (ii) decyzję Komisji w sprawie ponownego wykorzystywania dokumentów Komisji (zwaną dalej "decyzją")(3).
2.
Nie przeprowadzono konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych (EIOD), co jest wymagane na mocy art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001. Fakt ten jest godny ubolewania ze względu na znaczną ilość danych osobowych, których potencjalnie dotyczy wspomniana inicjatywa. Obecna opinia opiera się na art. 41 ust. 2 tego samego rozporządzenia. EIOD zaleca zamieszczenie odniesienia do niniejszej opinii w preambule przyjętego instrumentu.
1.2.
Cele i zakres wniosku oraz decyzji będących przedmiotem opinii EIOD
3.
Celem wniosku jest aktualizacja oraz zmiana istniejącego tekstu dyrektywy 2003/98/WE w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (zwanej dalej "dyrektywą ISP").
4.
Dyrektywa ISP ma na celu ułatwienie ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego w całej Unii Europejskiej poprzez harmonizację podstawowych warunków ich ponownego wykorzystania oraz usunięcie barier utrudniających ich ponowne wykorzystanie na rynku wewnętrznym. Dyrektywa ISP zawiera przepisy dotyczące braku dyskryminacji, pobierania opłat, umów o wyłączności, przejrzystości, licencji i praktycznych narzędzi umożliwiających wyszukiwanie i ponownie wykorzystywanie dokumentów publicznych(4).
5.
Jednym z najważniejszych nowych celów politycznych wniosku zgodnie z opisem w sekcji 5.1 komunikatu jest wprowadzenie "zasady, zgodnie z którą wszystkie informacje publiczne, które nie są wyraźnie objęte jednym z wyłączeń, są dostępne do ponownego wykorzystania w celach komercyjnych lub niekomercyjnych"(5). W szczególności proponowana zmiana art. 3 ust. 1 dyrektywy ISP stawia przed państwami członkowskimi konkretny wymóg zapewnienia możliwości "ponownego wykorzystywania istniejących dokumentów" będących w posiadaniu organów sektora publicznego państw członkowskich "do celów komercyjnych i niekomercyjnych".
6.
Wśród innych istotnych nowych przepisów zawartych we wniosku można wymienić ograniczenie, z pewnymi wyjątkami, dopuszczalnej kwoty opłat pobieranych przez sektor publiczny za ponownie wykorzystywane informacje do "kosztów krańcowych poniesionych w związku z ich reprodukcją i rozpowszechnianiem" (zmieniony art. 6 ust. 1). Ponadto we wniosku rozszerzono zakres obowiązywania dyrektywy ISP obejmując nim biblioteki, archiwa, muzea i biblioteki uniwersyteckie.
7.
Celem decyzji jest ustanowienie zasad mających zastosowanie do Komisji w odniesieniu do ponownego wykorzystania jej własnych dokumentów.
8.
W sekcjach 2 i 3 niniejszej opinii skupiono się na samym wniosku, natomiast w sekcji 4 zamieszczono skrótowe uwagi na temat decyzji. W sekcji 2 przedstawiono ogólny przegląd zagadnień związanych z ochroną danych odnoszących się do otwartych danych oraz określono wyzwania i problemy, które służą za ważny punkt odniesienia i w znacznej mierze decydują o podejściu przyjętym przez EIOD w bardziej szczegółowych zaleceniach zamieszczonych w sekcji 3.
5.
Wnioski
72.
Ponowne wykorzystanie ISP zawierających dane osobowe może przynieść znaczące korzyści, ale wiąże się też z poważnym ryzykiem związanym z ochroną danych osobowych. W związku z tym ryzykiem EIOD zaleca bardziej jednoznaczne określenie we wniosku sytuacji, w których może istnieć wymóg udostępnienia informacji zawierających dane osobowe do ponownego wykorzystania oraz zdefiniowanie zabezpieczeń wymaganych w takich przypadkach. W szczególności we wniosku należy:
określić w bardziej jednoznaczny sposób zakres zastosowania dyrektywy ISP do danych osobowych (sekcja 3.1),
wprowadzić wymóg dokonywania oceny przez dany organ sektora publicznego przed udostępnieniem do ponownego wykorzystania jakichkolwiek ISP zawierających dane osobowe (sekcja 3.1),
w stosownych przypadkach wprowadzić wymóg pełnej lub częściowej anonimizacji danych oraz wymóg zamieszczenia w warunkach licencji wyraźnego zakazu ponownej identyfikacji osób fizycznych oraz ponownego wykorzystania danych osobowych, co mogłoby mieć wpływ na osoby, których te dane dotyczą (sekcje 3.2 i 3.3),
zamieścić wymóg, aby warunki licencji na ponowne wykorzystanie ISP zawierały klauzulę o ochronie danych w każdym przypadku wiążącym się z przetwarzaniem danych osobowych (sekcja 3.3),
w stosownych przypadkach ze względu na ryzyko związane z ochroną danych osobowych, zamieścić wymóg nakazujący wnioskodawcom wykazanie (poprzez ocenę skutków dotyczącą ochrony danych lub w inny sposób), że podjęto odpowiednie działania w celu uniknięcia wszelkiego ryzyka w kwestii ochrony danych osobowych, a wnioskodawca będzie je przetwarzać zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi ich ochrony (sekcja 3.3),
wyraźnie stwierdzić, że ponowne wykorzystanie danych osobowych można uzależnić od jego celu, czyniąc tym samym odstępstwo od ogólnej zasady zezwalającej na ponowne wykorzystanie do wszelkich celów komercyjnych i niekomercyjnych (sekcja 3.3).
73.
Ponadto EIOD zaleca:
aby rozważyć umożliwienie obciążenia licencjobiorców kosztami wstępnego przetworzenia (np. dygitalizacji), anonimizacji i agregacji w stosownych przypadkach (sekcja 3.5) oraz
aby Komisja opracowała dalsze wytyczne skupiające się na anonimizacji i licencjonowaniu oraz przeprowadziła konsultacje z Grupą Roboczą Art. 29 w tym zakresie (sekcja 3.6).

Sporządzono w Brukseli dnia 18 kwietnia 2012 r.

Peter HUSTINX
Europejski Inspektor Ochrony Danych
______

(1) COM(2011) 877 wersja ostateczna.

(2) COM(2011) 882 wersja ostateczna.

(3) 2011/833/UE.

(4) Zob. uzasadnienie wniosku, sekcja 1.

(5) Zob. też akapit 6 sekcji 3.2 uzasadnienia wniosku, w którym wzywa się do działań na szczeblu Unii Europejskiej w celu "zagwarantowania możliwości ponownego wykorzystywania cennych podstawowych danych dotyczących sektora publicznego we wszystkich państwach członkowskich" oraz nagłówek sekcji 5 "Zmiany ustawodawcze", pkt (iii) streszczenia oceny skutków, w którym wnioskuje się o "zmianę zasady ogólnej w celu zapewnienia możliwości ponownego wykorzystywania dostępnych dokumentów".

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.335.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii dotyczącej pakietu Komisji Europejskiej w sprawie otwartego dostępu do danych obejmującego wniosek dotyczący dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2003/98/WE w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (ISP), komunikat w sprawie otwartych danych oraz decyzję Komisji 2011/833/UE w sprawie ponownego wykorzystywania dokumentów Komisji.
Data aktu: 18/04/2012
Data ogłoszenia: 01/11/2012