POMOC PAŃSTWA - NIEMCYPomoc państwa nr SA.34118 (2012/C) (ex 2011/N) DE - LIP - pomoc dla Porsche Leipzig
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 333/03)
(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2012 r.)
Pismem z dnia 11.7.2012 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: 32.2.29.61.242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO
Dnia 20 grudnia 2011 r. władze niemieckie zgłosiły pomoc regionalną na rzecz Porsche Leipzig GmbH oraz Porsche AG, spółek zależnych grupy Volkswagen-Porsche, dla projektu inwestycyjnego realizowanego w Lipsku (Leipzig), region Saksonia (Niemcy) - obszarze objętym pomocą zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, w przypadku którego standardowy pułap pomocy regionalnej dla dużych przedsiębiorstw wynosi 20% ekwiwalentu dotacji brutto.
Celem projektu inwestycyjnego jest rozbudowa istniejącego zakładu produkcyjnego w celu produkcji nowego modelu samochodu osobowego - "Porsche Macan". Model ten należy do kategorii pojazdów sportowo-użytkowych (SUV)/crossover, z segmentu kategorii B (samochody osobowe klasy średniej) według klasyfikacji POLK, a według IHS Global Insight - segmentu SUV D (standardowe samochody sportowo-użytkowe)(1).
Projekt inwestycyjny rozpoczęto w kwietniu 2011 r., a zakończenie planowane jest na marzec 2014 r. Całkowite kwalifikowalne koszty inwestycyjne projektu wynoszą 521,56 mln EUR według wartości bieżącej. Kwota pomocy wynosi 43,67 mln EUR według wartości bieżącej.
OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY
Zatwierdzenie przez Komisję pomocy regionalnej na rzecz dużych projektów inwestycyjnych zgodnie z pkt 68 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej(2) w ramach wstępnej analizy jest uzależnione od udziału w rynku, jaki posiadał beneficjent przed rozpoczęciem inwestycji i po jej zakończeniu, od zdolności produkcyjnych powstałych wskutek inwestycji, a także od wyników przedmiotowego rynku. Aby przeprowadzić odpowiednie testy na podstawie pkt 68 lit. a) i b), Komisja musi najpierw ustalić odpowiednie definicje rynków: produktowego i geograficznego.
Jeśli chodzi o definicję właściwego rynku produktowego, władze Niemiec są zdania, że - w przypadku, gdy Komisja w ogóle uzna segmentację za konieczną - w przedmiotowej sprawie zastosowanie powinna mieć tylko klasyfikacja POLK, między innymi ze względu na fakt, że grupa Volkswagen-Porsche prowadzi swoje długoterminowe planowanie strategiczne i analizy na podstawie pojęciowej POLK. Ze względu na brak substytutów właściwy rynek produktowy obejmowałby tylko segment kategorii B według klasyfikacji POLK. Komisja ma wątpliwości co do tego, czy definicja ta może zostać przyjęta, a na obecnym etapie jest zdania, że w odniesieniu do pojazdów sportowo-użytkowych, ze względu na ich odmienny charakter w porównaniu do "normalnych" samochodów osobowych pod względem cen, wielkości, osiągów silnika itp., klasyfikacja IHS Global Insight byłaby bardziej odpowiednia i powinna zatem zostać zastosowana do projektu. Z tego właśnie powodu w innych rozpatrywanych niedawno przypadkach dotyczących pojazdów sportowo-użytkowych, Komisja opierała się na klasyfikacji IHS Global Insight, a nie POLK (3).
Według władz niemieckich właściwym rynkiem geograficznym dla samochodów powinien być rynek światowy, ponieważ duzi producenci samochodów prowadzący działalność międzynarodową konkurują na szczeblu światowym. Ponadto władze niemieckie twierdzą, że ponieważ koszty transportu są coraz niższe, poziom wywozu i przywozu pojazdów ciągle wzrasta. Za właściwy rynek geograficzny należy uznać przynajmniej połączony rynek geograficzny EOG i Ameryki Północnej. Komisja zauważa, że kwestia, czy w sprawach dotyczących sektora motoryzacji właściwy rynek geograficzny jest szerszy niż EOG, jest obecnie badana w ramach dwóch formalnych postępowań wyjaśniających(4). Komisja uważa, że w przypadku przedmiotowych produktów właściwy rynek geograficzny obejmuje co najmniej terytorium EOG. Jednakże Komisja nie jest w stanie wykluczyć bez wątpliwości, na podstawie argumentów przedstawionych przez władze niemieckie, że rynek geograficzny w sektorze motoryzacji w odniesieniu do segmentów rynku, których dotyczy inwestycja, ograniczony jest do rynku EOG.
Jeżeli za właściwy rynek geograficzny uzna się EOG, analiza zgodnie z pkt 68 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej wykazała, że przekroczone zostają: w przypadku zastosowania danych dotyczących segmentu B według POLK - pułap 25% udziału w rynku, a w przypadku zastosowania danych dotyczących segmentu SUV-D według IHS Global Insight - pułap 5% wzrostu zdolności produkcyjnych na nierentownym rynku.
Wytyczne w sprawie pomocy regionalnej przewidują w takich przypadkach wszczęcie przez Komisję formalnego postępowania wyjaśniającego i przeprowadzenie szczegółowej oceny pomocy, aby stwierdzić, czy jest ona konieczna i proporcjonalna do stworzenia zachęty dla inwestycji oraz czy wynikające z niej korzyści przeważają nad zakłóceniem konkurencji i wpływem na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Komisja przeprowadzi szczegółową ocenę tych kwestii na podstawie komunikatu Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych(5).
Zainteresowane strony proszone są o przedstawienie uwag na temat przedmiotowego środka pomocy.
TEKST PISMA
grafika
______(1) IHS Global Insight oraz POLK świadczą usługi w zakresie analizowania rynku pojazdów.
(2) Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013, Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13.
(3) Zob. decyzja Komisji C(2011) 6479 wersja ostateczna z 20.9.2011, N 559/2010 - Zjednoczone Królestwo - LIP - Jaguar Cars, Dz.U. C 22, 27.1.2012, s. 2.
(4) SA.27913 - C 31/2009 - HUN - LIP - Pomoc dla Audi Hungaria Motor Kft.: decyzja z dnia 28.10.2009 (C (2009) 8131), Dz.U. C 64 z 16.3.2010, s. 15; decyzja przedłużająca postępowanie z dnia 6 lipca 2010 r. (C(2010) 4474), Dz.U. C 234 z 10.9.2010, s. 4; decyzja z dnia 13.7.2011 (C (2011) 4935) w SA.32169 - C/2011 - DE - LIP - pomoc dla Volkswagen Sachsen, Dz.U. C 361 z 10.12.2011, s. 17.
(5) Komunikat Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych, Dz.U. C 223 z 16.9.2009, s. 3.