SPRAWOZDANIE FINANSOWE EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO ZA ROK BUDŻETOWY 2011(2012/C 315/01)
(Dz.U.UE C z dnia 18 października 2012 r.)
POŚWIADCZENIE SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok 2011 zostało sporządzone zgodnie z rozporządzeniem finansowym mającym zastosowanie do budżetu ogólnego Unii Europejskiej oraz z przyjętymi przez księgowego Komisji zasadami rachunkowości, do których stosowania zobowiązane są wszystkie instytucje, agencje i wspólne przedsięwzięcia/przedsiębiorstwa.
Potwierdzam niniejszym, iż jestem odpowiedzialny za przygotowanie i przedstawienie rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Trybunału Obrachunkowego zgodnie z art. 61 rozporządzenia finansowego.
Wszystkie informacje niezbędne do sporządzenia sprawozdania finansowego prezentującego aktywa i pasywa Europejskiego Trybunału Obrachunkowego oraz wykonanie budżetu otrzymałem od urzędnika zatwierdzającego, który poświadczył wiarygodność przekazanych informacji.
Niniejszym poświadczam, że opierając się na wyżej wymienionych informacjach oraz kontrolach, które uznałem za konieczne przed podpisaniem sprawozdania finansowego, uzyskałem wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe prawidłowo i rzetelnie przedstawia sytuację finansową Europejskiego Trybunału Obrachunkowego we wszystkich istotnych aspektach.
Luksemburg, 4 czerwca 2012 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Isidoro RODRÍGUEZ DE LAS PARRAS |
|
Księgowy |
SPRAWOZDANIE NIEZALEŻNEGO BIEGŁEGO REWIDENTA
Zbadaliśmy załączone sprawozdanie finansowe Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, obejmujące bilans na dzień 31 grudnia 2011 r., rachunek dochodów i wydatków, zestawienie zmian w aktywach netto oraz rachunek przepływów pieniężnych za rok budżetowy zakończony tego dnia, a także podsumowanie głównych zasad rachunkowości i informacje dodatkowe. Sprawozdanie to znajduje się na s. 4-16.
Odpowiedzialność kierownictwa ETO za sprawozdanie finansowe
Kierownictwo jest odpowiedzialne za sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia Rady oraz zasadami rachunkowości Unii Europejskiej (zasady rachunkowości WE) oraz za taką kontrolę wewnętrzną, jaką kierownictwo określi jako niezbędną do celów sporządzenia sprawozdania finansowego niezawierającego istotnych zniekształceń wynikających czy to z nadużyć, czy z błędów.
Zadania biegłego rewidenta
Naszym zadaniem jest wydanie opinii na temat tego sprawozdania finansowego na podstawie przeprowadzonego przez nas badania. Kontrolę przeprowadziliśmy zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej w wersji przyjętej przez luksemburską Komisję Nadzoru Sektora Finansowego (Commission de Surveillance du Secteur Financier). Standardy te wymagają, abyśmy działali zgodnie z zasadami etyki oraz zaplanowali i przeprowadzili badanie tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych zniekształceń.
Badanie polega na przeprowadzeniu procedur w celu zgromadzenia dowodów potwierdzających kwoty oraz informacje przedstawione w sprawozdaniu finansowym. Wybór tych procedur zależy od osądu biegłego rewidenta, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia w sprawozdaniu finansowym istotnych zniekształceń, wynikających czy to z nadużyć, czy z błędów. Dokonując oceny ryzyka, biegły rewident bierze pod uwagę kontrolę wewnętrzną prowadzoną w badanej organizacji w związku ze sporządzaniem i rzetelną prezentacją sprawozdania finansowego; celem tego działania jest wybór stosownych do okoliczności procedur badania, nie zaś wydanie opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej. Badanie obejmuje również ocenę stosowności wybranych metod rachunkowości oraz racjonalności szacunków księgowych dokonanych przez kierownictwo, a także ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
Uważamy, że zebrane przez nas dowody są wystarczające i odpowiednie, aby uzasadnić naszą opinię pokontrolną.
Opinia
W naszej opinii sprawozdanie finansowe przedstawia prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2011 r., a także jego wyniku ekonomicznego i przepływów pieniężnych za rok budżetowy zamknięty tego dnia, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia Rady oraz zasadami rachunkowości Unii Europejskiej (zasadami rachunkowości WE).
Luksemburg, 25 czerwca 2012 r.
|
PricewaterhouseCoopers SARL |
|
Reprezentowani przez |
|
Pierre'a KRIERA |
SPRAWOZDANIE FINANSOWE I INFORMACJE DODATKOWE
Bilans na dzień 31 grudnia 2011 r.
(w EUR) |
|
Informacja dodatkowa |
31 grudnia 2011 r. |
31 grudnia 2010 r. |
Aktywa trwałe |
|
|
|
Wartości niematerialne i prawne |
3.1 |
799 634 |
479 144 |
Rzeczowe aktywa trwałe |
3.2 |
55 724 407 |
37 919 629 |
Należności długoterminowe |
|
25 |
25 |
|
|
56 524 066 |
38 398 798 |
Aktywa obrotowe |
|
|
|
Należności krótkoterminowe |
3.3 |
423 944 |
531 239 |
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty |
3.4 |
48 109 130 |
55 267 786 |
|
|
48 533 074 |
55 799 025 |
Aktywa ogółem |
|
105 057 140 |
94 197 823 |
Zobowiązania długoterminowe |
|
|
|
Świadczenia pracownicze |
3.5 |
53 664 443 |
53 317 385 |
Inne zobowiązania długoterminowe |
3.6 |
175 000 |
175 000 |
|
|
53 839 443 |
53 492 385 |
Zobowiązania krótkoterminowe |
|
|
|
Rezerwy krótkoterminowe |
3.7 |
898 000 |
- |
Zobowiązania |
3.8 |
10 858 973 |
7 660 558 |
|
|
11 756 973 |
7 660 558 |
Zobowiązania ogółem |
|
65 596 416 |
61 152 943 |
Aktywa netto |
|
39 460 724 |
33 044 880 |
Skumulowana nadwyżka/deficyt |
|
33 044 880 |
- 24 068 815 |
Wynik ekonomiczny za rok |
|
6 415 844 |
57 113 695 |
Aktywa netto |
|
39 460 724 |
33 044 880 |
Załączone noty objaśniające stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2011 r.
(w EUR) |
|
Informacja dodatkowa |
2011 |
2010 |
Środki przeniesione z Komisji do innych instytucji |
4.1 |
115 620 434 |
164 602 733 |
Dochody z działalności administracyjnej |
4.2 |
19 079 500 |
18 583 069 |
Pozostałe dochody operacyjne |
4.3 |
38 707 |
14 279 |
Dochody operacyjne ogółem |
|
134 738 641 |
183 200 081 |
Wydatki na personel |
4.5 |
- 99 838 855 |
- 100 326 863 |
Wydatki związane ze środkami trwałymi |
3.1-3.2 i 4.6 |
- 2 894 307 |
- 3 005 731 |
Inne wydatki administracyjne |
4.7 |
- 22 109 488 |
- 23 109 833 |
Wydatki operacyjne |
4.8 |
- 52 733 |
- 29 665 |
Koszty operacyjne ogółem |
|
- 124 895 383 |
- 126 472 092 |
Nadwyżka/(deficyt) z działalności operacyjnej |
|
9 843 258 |
56 727 989 |
Dochody finansowe |
4.9 |
380 229 |
53 017 |
Wydatki finansowe |
4.1 |
- 20 025 |
- 15 044 |
Zmiana stanu świadczeń emerytalno-rentowych (-wydatki, +dochody) |
3.5 i 4.11 |
- 3 787 618 |
347 733 |
Nadwyżka/(deficyt) z działalności operacyjnej |
|
- 3 427 414 |
385 706 |
Wynik ekonomiczny za rok |
|
6 415 844 |
57 113 695 |
Załączone noty objaśniające stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.
Tabela przepływów środków pieniężnych za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2011 r.
(w EUR) |
|
2011 |
2010 |
Wynik ekonomiczny za rok |
6 415 844 |
57 113 695 |
Działalność operacyjna - Korekty |
|
|
Odpisy amortyzacyjne (wartości niematerialne i prawne) |
244 685 |
215 031 |
Odpisy amortyzacyjne (rzeczowe aktywa trwałe) |
2 646 567 |
2 780 834 |
Zmiana stanu rezerw na ryzyko i obciążenia |
898 000 |
- 650 000 |
Zmiana stanu należności długoterminowych |
- |
500 |
Zmiana stanu należności krótkoterminowych |
99 583 |
441 676 |
Zmiana stanu należności od organów UE |
7 712 |
- 7 707 |
Zmiana stanu zobowiązań |
3 176 197 |
1 616 394 |
Zmiana stanu zobowiązań wobec organów UE |
22 218 |
15 456 |
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej netto |
13 510 806 |
61 525 879 |
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej |
|
|
Nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych (-) |
- 21 019 575 |
- 4 448 946 |
Wpływy ze zbycia wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych (+) |
3 055 |
9 866 |
Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej netto |
- 21 016 520 |
- 4 439 080 |
Zmiana stanu świadczeń pracowniczych |
347 058 |
- 3 346 479 |
Zmiana stanu środków pieniężnych i ekwiwalentów środków pieniężnych netto |
- 7 158 656 |
53 740 320 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na otwarcie roku budżetowego |
55 267 786 |
1 527 466 |
Środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych na zamknięcie roku budżetowego |
48 109 130 |
55 267 786 |
Załączone noty objaśniające stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.
Zestawienie zmian w aktywach netto za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2011 r.
(w EUR) |
Aktywa netto |
2011 |
2010 |
Saldo na początek roku |
33 044 880 |
- 24 068 815 |
Wynik ekonomiczny za rok |
6 415 844 |
57 113 695 |
Saldo na koniec roku |
39 460 724 |
33 044 880 |
Załączone noty objaśniające stanowią integralną część niniejszego sprawozdania finansowego.
Zasady (polityka) rachunkowości i informacje dodatkowe do sprawozdania finansowego
1. Sprawy ogólne
Europejski Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej Trybunałem) został ustanowiony na mocy traktatu brukselskiego z dnia 22 lipca 1975 r. i rozpoczął działalność jako organ kontroli zewnętrznej Unii w październiku 1977 r. Siedziba Trybunału znajduje się w Luksemburgu.
Misja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją UE, ustanowioną na mocy Traktatu w celu prowadzenia kontroli finansów UE. Jako zewnętrzny kontroler UE przyczynia się on do poprawy zarządzania finansami UE i pełni funkcję niezależnego strażnika interesów finansowych obywateli Unii Europejskiej. Trybunał prowadzi prace kontrolne, na podstawie których ocenia proces poboru i wydatkowania środków finansowych UE. Bada on, czy operacje finansowe zostały właściwie zarejestrowane i wykazane, legalnie i prawidłowo przeprowadzone oraz czy zarządzano nimi w sposób zapewniający oszczędność, wydajność oraz skuteczność. Trybunał przedstawia wyniki przeprowadzonych kontroli w klarownych, stosownych i obiektywnych sprawozdaniach. Wydaje on także opinie w kwestiach dotyczących zarządzania finansami. Trybunał działa na rzecz rozliczalności i przejrzystości oraz wspiera Parlament Europejski i Radę w nadzorowaniu wykonania budżetu UE, w szczególności w ramach procedury udzielania absolutorium. Trybunał stawia sobie za cel, aby być skutecznie działającą organizacją, która odgrywa zasadniczą rolę w zakresie przemian w dziedzinie kontroli i administracji publicznej. Rok budżetowy Trybunału rozpoczyna się dnia 1 stycznia i kończy dnia 31 grudnia.
2. Podstawy prawne i zasady rachunkowości
2.1. Podstawa prezentacji
Sprawozdanie finansowe Trybunału jest sporządzane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz z rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia finansowego.
2.2. Zasady rachunkowości
Celem sprawozdania finansowego jest przedstawienie informacji na temat sytuacji finansowej, wyników oraz przepływów środków pieniężnych organizacji, które będzie przydatne dla wielu użytkowników. W art. 124 rozporządzenia finansowego określone są następujące zasady rachunkowości, które powinny być stosowane przy sporządzaniu sprawozdań finansowych:
- kontynuacja działalności,
- ostrożność,
- jednolite metody rachunkowości,
- porównywalność informacji,
- istotność,
- niestosowanie kompensat,
- wyższość treści nad formą,
- zasada rachunkowości memoriałowej.
Sprawozdanie finansowe jest sporządzane zgodnie z zasadami rachunkowości Unii Europejskiej (zasady rachunkowości WE), które opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (MSRSP). Zasady rachunkowości przyjmowane są przez księgowego Komisji po konsultacjach z pozostałymi instytucjami.
2.3. Wycena sald i transakcji w walutach obcych
Transakcje w walutach obcych przelicza się na euro według kursu obowiązującego w dniu transakcji.
Dodatnie i ujemne różnice kursowe, wynikające z rozliczenia transakcji w walutach obcych oraz z przeliczenia po kursie wymiany obowiązującym na koniec roku pieniężnych składników aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych, są uwzględniane w rachunku dochodów i wydatków.
Stan na koniec roku aktywów i pasywów pieniężnych wyrażonych w walutach obcych przelicza się na euro według kursu obowiązującego na dzień 31 grudnia.
2.4. Wartości niematerialne i prawne
Zakupione licencje na oprogramowanie komputerowe wykazywane są według kosztu historycznego pomniejszonego o umorzenie i odpisy z tytułu utraty wartości. Aktywa te amortyzuje się metodą liniową przez okres czterech lat. Wartości niematerialne i prawne wypracowane wewnętrznie podlegają kapitalizacji, gdy zostaną spełnione odpowiednie kryteria dotyczące zasad rachunkowości WE. Koszty, które mogą ulec kapitalizacji, obejmują wszystkie nakłady, które mogą być bezpośrednio przyporządkowane czynnościom tworzenia, produkcji i przystosowania składnika aktywów do użytkowania w sposób zamierzony przez kierownictwo. Koszty powiązane z działaniami naukowo-badawczymi, koszty prac rozwojowych oraz koszty utrzymania, których nie można kapitalizować, ujmowane są jako koszty okresu, w którym zostały poniesione.
2.5. Rzeczowe aktywa trwałe
Wszystkie rzeczowe aktywa trwałe wykazywane są według kosztu historycznego pomniejszonego o umorzenie i utratę wartości. Koszt historyczny obejmuje wydatki, które można bezpośrednio przypisać do nabycia lub budowy składnika aktywów.
Późniejsze koszty włączane są do wartości bilansowej składnika aktywów lub ujmowane jako odrębny składnik aktywów, jedynie gdy jest prawdopodobne, że przyszłe korzyści ekonomiczne lub świadczenia związane z danym składnikiem aktywów wpłyną do Trybunału oraz pod warunkiem, że możliwa jest wiarygodna wycena kosztu tego składnika aktywów. Koszty związane z naprawą i utrzymaniem wykazywane są w rachunku dochodów i wydatków w okresie obrachunkowym, w którym zostały poniesione. Jako że Trybunał nie zaciąga pożyczek pieniężnych w celu sfinansowania zakupu rzeczowych aktywów trwałych, nie istnieją żadne koszty takich pożyczek powiązane z tego rodzaju zakupami.
Grunty i dzieła sztuki nie podlegają amortyzacji, jako że uznaje się, że nie mają one określonego okresu użytkowania. Środki trwałe w budowie nie są objęte amortyzacją, gdyż nie są one jeszcze dostępne do użytku. Inne składniki aktywów amortyzowane są metodą liniową w celu alokacji ich kosztu do ich wartości rezydualnej przez szacunkowy okres ich użytkowania:
Budynki |
25 lat lub spodziewany okres użytkowania |
Urządzenia techniczne, maszyny i narzędzia |
4 lata, 8 lat |
Meble i środki transportu |
4 lata, 8, 10 lat |
Sprzęt komputerowy |
4 lata |
Wyposażenie wynajmowanych budynków |
okres najmu |
Inne wyposażenie i instalacje |
4 lata, 6, 8 lat |
2.6 Świadczenia pracownicze
Świadczenia pracownicze stanowią przyszłe uprawnienia emerytalno-rentowe członków Trybunału zgodnie z art. 19 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 2290/77 z dnia 18 października 1977 r. określającego uposażenie członków Trybunału Obrachunkowego (Dz.U. L 268 z 20.10.1977, s. 1); świadczenia emerytalno-rentowe pokrywane są z budżetu Unii, a państwa członkowskie wspólnie gwarantują ich wypłatę.
Zobowiązania związane z wypłatą tych przyszłych emerytur lub rent są księgowane i wykazywane zgodnie z zasadą rachunkowości WE nr 12 "Świadczenia pracownicze". Metodyka wyliczania tej pozycji zobowiązań przewiduje uwzględnienie cech systemu emerytalnorentowego, zgodnie z zasadą rachunkowości MSRSP 25.
Zasada MSRSP 25 określa wymóg oszacowania kosztu świadczeń po okresie zatrudnienia w chwili obecnej (tj. w momencie nabycia przez członka praw emerytalno-rentowych). Aktuarialna wycena zobowiązań jest dokonywana na bieżąco, przy uwzględnieniu wysokości świadczeń przyrzeczonych w ciągu aktywnego życia zawodowego oraz przewidywanych podwyżek wynagrodzeń. Metoda wyceny aktuarialnej stosowana w celu obliczenia pozycji zobowiązań to tzw. metoda prognozowanych uprawnień jednostkowych (z ang. projected unit credit method).
Suma zobowiązań jest pomniejszona o szacowaną kwotę podatków, które będą odprowadzane od przyszłych wypłat emerytur i rent, gdyż podatki te wracają do budżetu UE w postaci dochodów.
Zobowiązania z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych są co roku ponownie wyliczane na dzień sprawozdawczy. W rachunku dochodów i wydatków, na kwotę wydatków związanych ze świadczeniami emerytalno-rentowymi w danym roku składa się kwota rent i emerytur wypłaconych podczas roku oraz kwota ich waloryzacji dokonanej na koniec roku; obie kwoty podawane są po potrąceniu podatku. W rachunku dochodów i wydatków uwzględnia się zyski i straty aktuarialne.
W odniesieniu do potencjalnych "aktywów programu", Trybunał nie posiada obecnie żadnych aktywów przeznaczonych na finansowanie zobowiązań z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych.
2.7. Rezerwy
Rezerwy ujmuje się, gdy Trybunał związany jest prawnym lub zwyczajowo oczekiwanym zobowiązaniem wobec osób trzecich w wyniku przeszłych zdarzeń, gdy istnieje większe prawdopodobieństwo, że zmniejszenie stanu środków pieniężnych będzie konieczne w celu realizacji zobowiązania oraz gdy kwoty nie można wiarygodnie oszacować. Nie ujmuje się rezerw na przyszłe straty operacyjne. Kwotę rezerwy ustala się poprzez najlepsze możliwe oszacowanie spodziewanych wydatków, które będą konieczne w celu realizacji bieżącego zobowiązania na dzień sprawozdawczy.
2.8. Ujmowanie kosztów
Zgodnie z zasadami rachunkowości Unii Europejskiej transakcje i wydarzenia ujmuje się w sprawozdaniu finansowym w okresie, do którego się one odnoszą. Na koniec okresu obrachunkowego rozliczenia międzyokresowe bierne są ujmowane w oparciu o szacowaną kwotę przesuniętych zobowiązań należnych za dany okres. Kalkulacji rozliczeń międzyokresowych biernych dokonuje się zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi operacyjnymi i praktycznymi, które mają gwarantować, że sprawozdanie finansowe prawidłowo i rzetelnie przedstawia sytuację.
3. Informacja dodatkowa do bilansu
Aktywa trwałe
3.1. Wartości niematerialne i prawne
Zmiany stanu wartości niematerialnych i prawnych w 2011 r. przedstawiają się następująco:
(w EUR) |
|
Wartość księgowa brutto na 1 stycznia 2011 r. |
Nabycie |
Zbycie i likwidacja |
Wartość księgowa brutto na 31 grudnia 2011 r. |
Umorzenie i utrata wartości na 31 grudnia 2011 r. |
Wartość księgowa netto na 31 grudnia 2011 r. |
Oprogramowanie komputerowe |
1 091 061 |
189 323 |
- |
1 280 384 |
- 856 602 |
423 782 |
Wartości niematerialne i prawne w budowie |
0 |
375 852 |
- |
375 852 |
|
375 852 |
Razem |
1 091 061 |
565 175 |
- |
1 656 236 |
- 856 602 |
799 634 |
Następujące kwoty wykazano jako wydatki:
(w EUR) |
|
2011 |
Koszty badań naukowych |
327 243 |
Nieskapitalizowane koszty prac rozwojowych |
1 014 685 |
Te dwie kwoty stanowią część "innych wydatków administracyjnych" oraz "wydatków na personel".
3.2. Rzeczowe aktywa trwałe
Zmiany stanu rzeczowych aktywów trwałych w 2011 r. przedstawiają się następująco:
(w EUR) |
|
Wartość księgowa brutto na 1 stycznia 2011 r. |
Nabycie |
Zbycie i likwidacja |
Wartość księgowa brutto na 31 grudnia 2011 r. |
Umorzenie i utrata wartości na 31 grudnia 2011 r. |
Wartość księgowa netto na 31 grudnia 2011 r. |
Grunty |
776 630 |
1 |
- |
776 631 |
- |
776 631 |
Budynki |
57 987 876 |
26 386 |
- |
58 014 262 |
- 30 233 863 |
27 780 399 |
Urządzenia techniczne i sprzęt |
212 820 |
94 016 |
- 4 920 |
301 916 |
- 151 996 |
149 920 |
Sprzęt komputerowy |
4 028 286 |
309 161 |
- 3 127 |
4 334 320 |
- 3 593 196 |
741 124 |
Meble i pojazdy |
2 070 064 |
144 669 |
- 131 615 |
2 083 118 |
- 1 323 270 |
759 848 |
Inne wyposażenie i instalacje |
1 877 977 |
8 753 |
- 7 632 |
1 879 098 |
- 1 802 950 |
76 148 |
Środki trwałe w budowie |
5 568 922 |
19 871 415 |
- |
25 440 337 |
- |
25 440 337 |
Razem |
72 522 575 |
20 454 401 |
- 147 294 |
92 829 682 |
- 37 105 275 |
55 724 407 |
"Środki trwałe w budowie" to aktywa pozyskane częściowo lub pozyskane, ale jeszcze niezafakturowane na koniec roku; obejmują one duże przedsięwzięcia budowlane, które na koniec roku pozostają w trakcie realizacji. Z chwilą zatwierdzenia przyjęcia aktywów i otrzymania faktury stosowne aktywa trwałe zostają zaklasyfikowane pod właściwą pozycją.
Środki trwałe w budowie na dzień 31 grudnia 2011 r. wynoszą 25.440.337 euro i dotyczą budowy budynku K3, która rozpoczęła się w 2010 r.
AKTYWA OBROTOWE
3.3. Należności krótkoterminowe
(w EUR) |
|
31 grudnia 2011 r. |
31 grudnia 2010 r. |
Bieżące należności związane z przeniesieniem przez pracowników krajowych uprawnień emerytalno-rentowych |
4 222 |
27 286 |
Należności różne, głównie związane z płacami i zaliczkami na wyjazdy służbowe |
127 949 |
131 388 |
Rozliczenia międzyokresowe czynne związane z wynajmem budynków i umowami w zakresie IT |
289 518 |
288 122 |
Rozliczenia międzyokresowe z organami UE |
0 |
74 476 |
Należności od organów UE |
2 255 |
9 967 |
Razem |
423 944 |
531 239 |
3.4. Środki pieniężne i ich ekwiwalenty
(w EUR) |
|
31 grudnia 2011 r. |
31 grudnia 2010 r. |
Środki podręczne |
1 000 |
1 000 |
Biężacy rachunek bankowy |
1 113 170 |
3 152 174 |
Rachunek powierniczy |
46 994 960 |
52 114 612 |
Razem |
48 109 130 |
55 267 786 |
W dniu 27 stycznia 2010 r. Europejski Trybunał Obrachunkowy otworzył rachunek powierniczy w Banque et Caisse d'Epargne de l'Etat w Luksemburgu. Rachunek powierniczy umożliwia Trybunałowi zarządzanie budżetem przyznanym przez władzę budżetową w związku z projektem budowy budynku K3 (zob. pkt 5.3).
Rachunek ten jest wykorzystywany przez Trybunał jedynie pod pewnymi warunkami ujętymi w umowie z Banque et Caisse d'Epargne de l'Etat w Luksemburgu.
Wyłącznym beneficjentem płatności z rachunku powierniczego jest bankowy rachunek rozliczeniowy konsorcjum działającego jako kierownik projektu. Ten rachunek jest wykorzystywany przez kierownika projektu wyłącznie do regulowania faktur wystawionych przez firmy budowlane. W 2011 r. dokonano transferu na rachunek powierniczy w wysokości 8.694.225,90 euro, a narosłe odsetki wyniosły łącznie 358.436,19 euro.
ZOBOWIĄZANIA DŁUGOTERMINOWE
3.5. Świadczenia pracownicze
Obliczenie wysokości zobowiązań wykonuje Eurostat, który przy wdrażaniu metodologii i określaniu odpowiednich aktuarialnych założeń wspomagany jest przez wykwalifikowanego niezależnego eksperta.
Zobowiązania związane z wypłatą przyszłych rent i emerytur są podane po potrąceniu podatku, który będzie pobierany od przyszłych świadczeń emerytalno-rentowych (zob. też pkt 2.6).
(w EUR) |
|
31 grudnia 2011 r. |
31 grudnia 2010 r. |
Kwota brutto |
66 526 128 |
65 315 919 |
Stawka podatkowa (%)(*) |
19,33 % |
18,37 % |
Podatki |
12 861 685 |
11 998 534 |
Kwota netto (bez podatków) |
53 664 443 |
53 317 385 |
Zmiana stanu zobowiązań z tytułu świadczeń emerytalnorentowych netto |
347 058 |
- 3 346 479 |
(*) Kwoty zaokrąglone. |
Program emerytalny dla członków zwany jest programem określonych świadczeń. Do określonych świadczeń w tym przypadku należą:
- dodatek przejściowy (wypłacany na koniec mandatu przez trzy lata),
- emerytura,
- renta i renta inwalidzka,
- renta rodzinna (wypłacana po śmierci członka, niezależnie od tego, czy zgon nastąpił w trakcie emerytury czy też przed nią).
Kategorie beneficjentów, dla których należy obliczyć wysokość zobowiązań, to:
- czynnie zatrudnieni członkowie,
- niezatrudnieni członkowie otrzymujący dodatek przejściowy,
- niezatrudnieni członkowie po okresie przejściowym (rozliczenia międzyokresowe czynne z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych),
- członkowie na emeryturze,
- trwale niepełnosprawni,
- tymczasowo niepełnosprawni,
- pozostający przy życiu małżonkowie,
- sieroty.
Oszacowanie zobowiązań z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych wymaga operowania na zmiennych odnoszących się zjawisk ekonomicznych i demograficznych. Podstawowe założenia aktuarialne są następujące:
Założenia aktuarialne |
31 grudnia 2011 r. |
31 grudnia 2010 r. |
Średnia różnica wieku między zamężną kobietą i żonatym mężczyzną |
3 lata |
3 lata |
Prawdopodobieństwo zawarcia związku małżeńskiego przez mężczyzn |
89 % |
84 % |
Prawdopodobieństwo zawarcia związku małżeńskiego przez kobiety |
24 % |
38 % |
Stan cywilny |
Stan w dniu oceny |
Stan w dniu oceny |
Współczynnik dotyczący świadczeń dla sierot i rozwiedzionych małżonków |
0 % |
0 % |
Zakładany wiek emerytalny |
65 lat |
65 lat |
Oczekiwana stopa inflacji w okresie trwania systemu |
1,6 % |
1,9 % |
Nominalna stopa dyskontowa |
4,6 % |
4,4 % |
Rzeczywista stopa dyskontowa |
3,0 % |
2,5 % |
Ogólny wzrost wynagrodzeń |
0 % |
0 % |
Rewaloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych |
0 % |
0 % |
Wzrost indywidualnych wynagrodzeń |
Brak (z wyjątkiem nowego mianowania) |
Brak (z wyjątkiem nowego mianowania) |
Tabela umieralności dla osób zdrowych |
Tabela ICSLT z 2008 r.(1) |
Tabela ICSLT z 2008 r.(1) |
Tabela umieralności dla osób niepełnosprawnych |
Wskaźnik odpowiadający osobie zdrowej starszej o 3 lata |
Wskaźnik odpowiadający osobie zdrowej starszej o 3 lata |
(1) Tabela zawierająca dane dotyczące długości życia międzynarodowych urzędników służby cywilnej, ang. International Civil Servants Life Table. |
Poniższa tabela skrótowo przedstawia wpływ każdej pozycji na całkowitą zmianę stanu zobowiązań z tytułu świadczeń emerytalno-rentowych.
(w EUR) |
|
2011 |
2010 |
Zobowiązania z tytułu świadczeń emerytalnorentowych brutto na początku roku budżetowego |
|
65 315 919 |
|
68 741 798 |
Zmiana stanu zobowiązań ze względu na nowych pracowników |
|
589 246 |
|
1 225 850 |
Zmiana stanu zobowiązań ze względu na charakterystykę stałej populacji Koszty świadczeń w przypadku "stałej" populacji
|
3 857 619 |
4 523 420 |
4 369 423 |
1 001 771 |
Koszty odsetek w przypadku "stałej" populacji |
2 950 635 |
2 923 684 |
|
Świadczenia emerytalno-rentowe wypłacone w ciągu roku |
- 4 143 682 |
- 3 520 106 |
|
Zyski i straty aktuarialne związane z doświadczeniem |
1 858 848 |
- 2 771 230 |
|
Zyski i straty aktuarialne związane ze zmianami w założeniach |
|
- 3 860 659 |
|
- 5 653 500 |
Stopy procentowe |
- 3 860 659 |
- 5 653 500 |
|
Tabela zawierająca dane nt. długości życia |
0 |
0 |
|
Ogólny wzrost płac |
0 |
0 |
|
Inne zmiany w założeniach aktuarialnych |
0 |
0 |
|
Zyski i straty aktuarialne wynikające z metodyki i innych zmian |
|
- 41 798 |
|
|
Zobowiązania z tytułu świadczeń emerytalnorentowych brutto na koniec roku budżetowego |
|
66 526 128 |
|
65 315 919 |
3.6. Inne zobowiązania długoterminowe
Zgodnie z umową z zakończeniem wynajmu budynku K9 wiąże się zobowiązanie w kwocie 175.000 euro.
ZOBOWIĄZANIA KRÓTKOTERMINOWE
3.7. Rezerwy krótkoterminowe
W dniu 11 stycznia 2012 r. Komisja postanowiła wystąpić do Trybunału Sprawiedliwości o wszczęcie postępowania przeciwko Radzie w sprawie nieprzyjęcia rocznej korekty wynagrodzeń pracowników UE. W następstwie tej decyzji założono krótkoterminową rezerwę na pozostałe do spłaty 1,7 % wynagrodzeń po odliczeniu podatku i świadczenia emerytalnego.
3.8. Zobowiązania
(w EUR) |
|
31 grudnia 2011 r. |
31 grudnia 2010 r. |
Zobowiązania krótkoterminowe |
100 012 |
784 111 |
Różne zobowiązania związane z płacami i pracownikami |
478 469 |
469 459 |
Rozliczenia międzyokresowe bierne - instytucje spoza Unii |
9 704 499 |
5 484 673 |
Rozliczenia międzyokresowe bierne - instytucje UE |
519 671 |
888 211 |
Skonsolidowane zobowiązania wobec organów UE, głównie Rady Europejskiej i Parlamentu |
56 322 |
34 104 |
Razem |
10 858 973 |
7 660 558 |
4. Informacja dodatkowa do rachunku dochodów i wydatków
4.1. "Środki przeniesione z Komisji do innych instytucji": kwota ta odpowiada miesięcznym wnioskom Trybunału do Komisji o przekazanie funduszy w celu uzupełnienia środków na jego rachunku bankowym.
4.2. "Dochody z działalności administracyjnej": w głównej mierze pozycja ta składa się z kwot odliczonych od wynagrodzeń członków Trybunału oraz jego pracowników z tytułu pobranych podatków i składek społecznych.
4.3. Pozycja "Pozostałe dochody operacyjne" obejmuje m.in. zyski z tytułu różnic kursowych walut.
4.4. Dochody uzyskane z transakcji wymiany i transakcji nieobejmujących wymiany przedstawiają się następująco:
(w EUR) |
|
2011 |
2010 |
Dochody uzyskane z transakcji wymiany |
12 301 |
22 440 |
Dochody uzyskane z transakcji nieobejmujących wymiany |
134 726 340 |
183 177 641 |
Dochód ogółem |
134 738 641 |
183 200 081 |
4.5 "Wydatki na personel" obejmują pensje członków, pracowników etatowych, kontraktowych i zatrudnionych na czas określony. Dodatki przejściowe dla byłych członków oraz podatki pobierane od emerytur i rent oraz dodatków przejściowych wypłacanych członkom stanowią również część pozycji "Zmiana stanu świadczeń emerytalno-rentowych" (zob. pkt 4.11).
4.6. "Wydatki związane ze środkami trwałymi" obejmują amortyzację wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych.
4.7. Najważniejsze składniki "innych wydatków administracyjnych" to:
- najem budynków i koszty związane z najmem,
- informatyka i telekomunikacja,
- wydatki związane z wyjazdami służbowymi,
- usługi związane ze sprzątaniem i ochroną.
4.8. Pozycja "Wydatki operacyjne" obejmuje m.in. straty z tytułu różnic kursowych walut.
4.9. "Dochody finansowe" obejmują odsetki bankowe narosłe na rachunkach bieżących i powierniczych Trybunału.
4.10. "Wydatki finansowe" to opłaty bankowe pobrane w związku z prowadzeniem rachunków bieżącego oraz powierniczego Trybunału.
4.11. Pozycja "Zmiana stanu świadczeń emerytalno-rentowych" obejmuje wszystkie wydatki związane z rentami i emeryturami członków Trybunału. Obejmuje ona renty i emerytury oraz dodatki przejściowe wypłacane w trakcie roku, a także dokonaną na koniec roku waloryzację zobowiązań z tytułu przyszłych świadczeń emerytalno-rentowych.
(w EUR) |
|
2011 |
2010 |
Zmiana stanu zobowiązań związanych ze świadczeniami emerytalno-rentowymi członków Trybunału netto |
347 058 |
- 3 346 479 |
Wypłacone dożywotnie emerytury |
2 506 455 |
2 146 438 |
Wypłacone renty rodzinne |
373 724 |
380 799 |
Wypłacone dodatki przejściowe |
1 192 009 |
920 878 |
Wypłacone renty |
71 494 |
71 991 |
Świadczenia emerytalno-rentowe wypłacone w ciągu roku |
4 143 682 |
3 520 106 |
Współczynnik korygujący |
121 472 |
153 662 |
Podatki odprowadzone od wypłaconych świadczeń |
- 824 594 |
- 675 022 |
Zmiany stanu świadczeń emerytalno-rentowych ogółem |
3 787 618 |
- 347 733 |
5. Inne ważne informacje
5.1. Aktywa warunkowe
Następujące gwarancje bankowe otrzymano od dostawców na podstawie umów:
(w EUR) |
|
31 grudnia 2011 r. |
31 grudnia 2010 r. |
Agencja podróży Remont budynku K1 |
50 000 2 500 |
50 000 545 951 |
Zarządzanie przedsięwzięciem budowlanym K3 |
6 765 339 |
3 424 120 |
Leasing samochodów |
60 000 |
60 000 |
Firma ubezpieczeniowa |
|
- |
Telekomunkacja |
20 000 |
20 000 |
Razem |
6 897 839 |
4 100 071 |
5.2. Zobowiązania do przyszłego finansowania
(w EUR) |
|
31 grudnia 2011 r. |
31 grudnia 2010 r. |
Najem operacyjny budynków |
6 336 852 |
7 840 772 |
Leasing operacyjny sprzętu informatycznego, samochodów i innych urządzeń |
862 449 |
884 379 |
Razem |
7 199 301 |
8 725 151 |
Zobowiązania pozostające do spłaty po odliczeniu rozliczeń międzyokresowych biernych za 2011 r. |
8 258 004 |
11 439 075 |
Ogółem |
15 457 305 |
20 164 226 |
RAL to element rachunkowości budżetowej stanowiący wartość zobowiązań pozostających do spłaty. Jest to różnica pomiędzy zaciągniętymi zobowiązaniami a płatnościami, spowodowana zwłoką pomiędzy podjęciem zobowiązania a realizacją stosownej płatności.
Zmniejszenie kwoty RAL w porównaniu z rokiem ubiegłym wynika z kwoty wykorzystanej w związku z budową nowego budynku K3.
5.3. Przedsięwzięcia budowlane Trybunału
Trybunał zajął budynek, w którym mieści się jego siedziba (budynek K1) w 1988 r., a zakupił go bezwarunkowo wraz z działką w 1990 r. W 1999 r. Trybunał zawarł z państwem luksemburskim umowę ramową, na podstawie której za cenę jednego euro otrzymał prawo korzystania z drugiej działki przez 49 lat (z możliwością jednokrotnego przedłużenia) do celów realizacji rozbudowy (budynek K2). Jednakże w przypadku drugiej rozbudowy, czyli budynku K3, ze względu na inne ustalenia dotyczące realizacji przedsięwzięcia konieczne było zawarcie między państwem Luksemburg a Trybunałem nowej umowy ramowej w dniu 22 lutego 2008 r.
Obie wyżej wymienione działki pod rozbudowę (budynki K2 i K3) zostały Trybunałowi sprzedane przez państwo luksemburskie za symboliczną kwotę jednego euro.
Trybunał zaś ze swej strony, gdyby kiedykolwiek zamierzał przekazać któryś z tych budynków stronie trzeciej innej niż organ lub instytucja wspólnotowa, zwróci państwu Luksemburg ziemię na własność w zamian za symboliczną sumę jednego euro, przy czym państwo luksemburskie będzie miało możliwość zakupu danego budynku za cenę określoną przez niezależnego rzeczoznawcę. Jeżeli państwo Luksemburg nie zdecyduje się skorzystać z tej możliwości, przekaże ono nabywcy budynku prawo do użytkowania terenu.
W Luksemburgu zezwolenie na korzystanie z budynków biurowych obowiązuje przez okres 15 lat, po upływie którego istnieje wymóg przeprowadzenia prac modernizacyjnych mających na celu zapewnienie zgodności z obowiązującymi normami BHP i ochrony środowiska. Te wymagane prawem prace remontowe w zakresie BHP zostały przeprowadzone w budynku K1. Prace te zostały zakończone, a formalne ostateczne przyjęcie robót potwierdzono w 2010 r. Budynek K2 oddano do użytku w listopadzie 2003 r. i dlatego zezwolenie na jego eksploatację jest ważne do 2018 r.
Prace budowlane związane z budynkiem K3 rozpoczęto w marcu 2010 r. Pierwsza transza finansowania wyniosła 55 mln euro, druga 11 mln euro, a trzecia transza, wypłacona w 2011 r., 7 mln euro. Część tej trzeciej transzy wykorzystano w 2011 r., a różnicę uwzględniono w zobowiązaniu budżetowym pozostającym do spłaty (zob. pkt 5.2).
W dniu 15 czerwca 2009 r. po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego Trybunał podpisał zamówienie na usługi z konsorcjum, które ma być kierownikiem projektu budowy budynku K3. Do zadań kierownika projektu należy między innymi udzielanie zamówień oraz podpisywanie umów z firmami budowlanymi w imieniu Trybunału, monitorowanie wykonania robót oraz kontrola stosownych faktur przed dokonaniem płatności. Po zweryfikowaniu faktur i wydaniu zgody na ich uregulowanie przez odpowiednie służby Trybunału
obowiązkiem kierownika projektu jest dokonanie płatności na rzecz firm budowlanych. W związku z powyższym kierownik projektu zaciąga zobowiązania finansowe wobec firm budowlanych. Z kolei umowa między Trybunałem a kierownikiem projektu nakłada na Trybunał wymóg dysponowania wystarczającymi środkami finansowymi, w granicach przewidzianych w budżecie, na pokrycie zobowiązań kierownika projektu wobec firm budowlanych. W tym celu Trybunał zawarł z miej-
scowym bankiem umowę powierniczą, dzięki czemu posiada środki udostępniane przez władzę budżetową. Dzięki umowie powierniczej chronione są jednocześnie interesy finansowe Unii.
5.4. Potencjalne istotne zobowiązania związane ze sporami
Brak.
INFORMACJE BUDŻETOWE ZA ROK BUDŻETOWY 2011