POMOC PAŃSTWA - MALTAPomoc państwa nr SA.33829 (2012/C) (ex 2012/NN) - System podatku tonażowego oraz inne środki stosowane przez państwo na rzecz przedsiębiorstw żeglugowych na Malcie
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 289/03)
(Dz.U.UE C z dnia 25 września 2012 r.)
Pismem z dnia 25 lipca 2012. r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Maltę o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego programu pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: +32 2 296.12.42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Malty. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
Dnia 4 listopada 2011 r. Komisja przesłała wezwanie do udzielenia informacji na temat środków wsparcia stosowanych przez Maltę wobec sektora morskiego. Władze Malty udzieliły odpowiedzi dnia 23 stycznia 2012 r.
Pismo to zostało zarejestrowane jako wniosek o pomoc państwa pod numerem SA 33829.
OPIS ŚRODKÓW
Malta stosuje system podatku tonażowego od 1973 r. System ten, jak również inne środki wsparcia przeznaczone dla przedsiębiorstw żeglugowych i objęte przeglądem istniały w chwili przystąpienia Malty do Unii Europejskiej.
Z dostępnych informacji wynika, że system podatku tonażowego na Malcie może obejmować wszystkie rodzaje statków, w tym również te, które nie są wykorzystywane (bądź są wykorzystywane w minimalnym zakresie) w transporcie pasażerskim lub towarowym.
System podatku tonażowego jest również dostępny dla właścicieli statków, którzy sami nie prowadzą działalności w dziedzinie transportu morskiego, ale zostali zaklasyfikowani jako "organizacje żeglugowe" kwalifikujące się do systemu podatku tonażowego. Również instytucje finansowe udzielające pożyczek i gwarancji właścicielom statków, operatorom, podmiotom zarządzającym i administratorom są klasyfikowane jako organizacje żeglugowe i zwolnione z podatku dochodowego od odnośnej działalności.
System podatku tonażowego wydaje się obejmować bez żadnych ograniczeń również przychody z czarterowania statku z załogą.
Stawki podatku tonażowego mogą być w praktyce niższe od stawek zatwierdzonych w przypadku innych państw członkowskich, między innymi dlatego, że odpowiedzialny za nie minister ma swobodę decydowania o zwolnieniu przedsiębiorstw z podatku tonażowego.
Zgodnie z odnośnym ustawodawstwem Malty, możliwe jest objęcie systemem podatku tonażowego statków pływających pod banderą państw spoza EOG, pod warunkiem że udział takich statków we flocie danego przedsiębiorstwa nie wzrósł w ciągu ostatnich trzech lat.
System podatku tonażowego stosowany na Malcie wydaje się przewidywać tylko ograniczone oddzielenie działalności kwalifikującej się do objęcia podatkiem tonażowym od działalności niekwalifikującej się i w związku z tym nie może on w pełni zapobiec efektowi rozlewania się na działalność niekwalifikującą się.
Z podatku od zysków kapitałowych zwolnione są zyski kapitałowe oraz dywidendy wynikające z udziału w kapitale organizacji żeglugowych oraz instytucji finansowych udzielających środków finansowych takim organizacjom. Ponadto zyski kapitałowe ze sprzedaży statków objętych podatkiem tonażowym są zwolnione z tego podatku. W przypadku transakcji związanych ze statkami objętymi podatkiem tonażowym i organizacjami żeglugowymi nie jest pobierana żadna opłata skarbowa.
OCENA
Obecność pomocy
Systemy podatku tonażowego ewidentnie stanowią pomoc państwa. Zwolnienie z podatku od zysków kapitałowych ze sprzedaży statków może stanowić pomoc udzielaną dodatkowo w stosunku do systemu podatku tonażowego w takim zakresie, w jakim ma ono zastosowanie do statków zakupionych przez przedsiębiorstwo zanim przystąpiło ono do systemu podatku tonażowego. Za pomoc państwa uznaje się również zwolnienia z podatku zysków kapitałowych i dywidend wynikających z udziału w kapitale organizacji żeglugowych, które odbiegają od standardowego systemu obowiązującego w państwie członkowskim. To samo dotyczy przewidzianego dla konkretnego sektora zwolnienia z opłaty skarbowej.
Zgodność pomocy
Według wytycznych w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego(1), zgodnie z interpretacją przyjętą w poprzednich decyzjach w sprawie pomocy państwa, Komisja zajmuje następujące wstępne stanowisko wobec przedmiotowych środków.
Komisja uważa, że zyski ze statków niewykorzystywanych w transporcie morskim nie powinny kwalifikować się do podatku tonażowego. W związku z tym Komisja ma wątpliwości, w jakim zakresie, o ile w ogóle, podatek tonażowy powinien obejmować następujące statki/struktury: barki o własnym napędzie, jachty, statki pasażerskie, pontony, platformy wiertnicze.
Jeśli chodzi o statki wykorzystywane w działalności kwalifikującej się do podatku tonażowego, na tym etapie uznaje się, że wyłącznie autentyczni armatorzy i zarządzający statkami powinni mieć prawo do korzystania z tego rodzaju podatku. Wynajmujący statki, którzy nie prowadzą żadnej działalności transportowej we własnym zakresie, nie powinni korzystać z podatku tonażowego. Analogicznie, przedsiębiorstwa z modelem biznesowym, który opiera się wyłącznie na korzystaniu z usług transportowych innych przedsiębiorstw (czarterowanie statku z załogą), nie powinny korzystać z podatku tonażowego.
Korzystne warunki opodatkowania dla instytucji finansowych, które wspierają finansowo sektor transportu morskiego, nie są zgodne z podejściem przyjętym przez Komisję w zakresie działalności pomocniczej.
Komisja ma wątpliwości, czy we wszystkich przypadkach obciążenie podatkowe za dany tonaż jest zgodne z tym, co Komisja zatwierdziła w przeszłości w odniesieniu do innych państw członkowskich.
Wymogi dotyczące związku z banderą oraz środki oddzielające wydają się słabsze w porównaniu z wymogami określonymi w wytycznych w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego oraz w poprzednich decyzjach Komisji.
Na tym etapie Komisja kwestionuje, czy zwolnienie z podatku zysków kapitałowych i dywidend wynikających z udziału w kapitale organizacji żeglugowych jest zgodne z wytycznymi w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego. Choć wytyczne w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego umożliwiają państwom członkowskim obniżenie podatku od przedsiębiorstw nakładanego za działalność żeglugową do poziomu standardowego obciążenia podatkowego obliczanego na podstawie tonażu, odnośne środki dotyczą obniżenia podatku od przedsiębiorstw nakładanego na działalność inwestycyjną w sektorze żeglugowym. Komisja odnotowuje również, że bardzo często dochód inwestycyjny zwolniony z podatku nie dotyczy nawet przedsiębiorstw żeglugowych określonych w wytycznych w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego oraz w poprzednich decyzjach Komisji (organizacje żeglugowe, zgodnie z definicją obowiązującą na Malcie, obejmują szerszy krąg przedsiębiorstw). Jednocześnie, biorąc pod uwagę specyfikę maltańskiego systemu podatkowego, Komisja wstępnie stwierdza, że zwolnienie z podatku w odniesieniu do dywidend wypłacanych przez autentyczne przedsiębiorstwa żeglugowe jest nieodzownym elementem systemu podatku tonażowego, ponieważ w przeciwnym wypadku korzystne skutki tego systemu mogłyby zostać prawie całkowicie zniwelowane.
Jeśli chodzi o zyski kapitałowe ze sprzedaży statków, w zakresie, w jakim odnośne zyski kapitałowe dotyczą statków zakupionych przed przystąpieniem przedsiębiorstwa do systemu podatku tonażowego, zwolnienie z podatku należy traktować jako pomoc udzielaną dodatkowo w stosunku do podatku tonażowego i z reguły jest ona akceptowana tylko do wysokości pułapu pomocy określonego w wytycznych w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego. Odnośny środek pomocy można zaakceptować tylko w odniesieniu do autentycznych przedsiębiorstw żeglugowych.
Zwolnienia z opłaty skarbowej w sytuacji, gdy bezpośredni beneficjent jest autentycznym przedsiębiorstwem żeglugowym, można ewentualnie zaakceptować do wysokości pułapu pomocy dozwolonego w wytycznych w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego. Jednakże na tym etapie Komisja nie uważa, by dopuszczalne były zwolnienia z takiej opłaty skarbowej w przypadku innych podmiotów gospodarczych zaklasyfikowanych jako "organizacje żeglugowe" na Malcie.
TEKST PISMA
grafika
______(1) Komunikat Komisji C(2004) 43 - Wytyczne Wspólnoty w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego (2004/C 13/03).