Komunikat opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/39.847/E-BOOKS.

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/39.847/E-BOOKS

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 6552)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 283/07)

(Dz.U.UE C z dnia 19 września 2012 r.)

1. WPROWADZENIE

1.
Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r.(1) Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszania prawa i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję w ocenie wstępnej - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

2.
W dniu 13 sierpnia 2012 r. Komisja przyjęła wstępną ocenę zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczącą postępowania przedsiębiorstw Hachette Livre SA ("Hachette"), HarperCollins Publishers Limited, HarperCollins Publishers, L.L.C. ("Harper Collins"), Georg von Holtzbrinck GmbH & Co. KG i Verlagsgruppe Georg von Holtzbrinck GmbH ("Holtzbrinck/Macmillan"), Simon & Schuster, Inc., Simon & Schuster (UK) Ltd, Simon & Schuster Digital Sales, Inc. ("Simon & Schuster") oraz Apple, Inc. ("Apple") w odniesieniu do sprzedaży konsumentom e-książek(2).
3.
We wstępnej ocenie Komisja przyjęła wstępne stanowisko, że poprzez wspólne przejście ze sprzedaży e-książek w modelu hurtowym na sprzedaż w modelu agencyjnym na tych samych głównych warunkach w skali globalnej wspomniani czterej wydawcy i przedsiębiorstwo Apple realizowali uzgodnioną praktykę, której celem było podniesienie cen detalicznych e-książek w EOG lub zapobieżenie pojawieniu się niższych cen e-książek w EOG z naruszeniem art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG.
4.
W celu realizacji swojej strategii globalnej w EOG (między innymi w Zjednoczonym Królestwie, Francji i Niemczech) każdy ze wspomnianych czterech wydawców podpisał z przedsiębiorstwem Apple umowy agencyjne zawierające te same główne warunki (w tym tzw. klauzulę najwyższego uprzywilejowania (KNU) w odniesieniu do ceny, maksymalnych przedziałów cen detalicznych i wysokości prowizji agenta) dotyczące sprzedaży e-książek konsumentom w EOG. Te same główne warunki, w tym w szczególności KNU, w umowach agencyjnych z Apple oznaczały, że w celu uniknięcia niższych przychodów i marż za swoje eksiążki sprzedawane w sklepie internetowym iBookstore wspomniani wydawcy musieli wywrzeć nacisk na innych głównych sprzedawców detalicznych e-książek oferujących eksiążki konsumentom w EOG, aby przyjęli oni model agencyjny.
5.
Ocena wstępna nie miała na celu zbadania zgodności z art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG umów agencyjnych zawartych przez wspomnianych czterech wydawców i Apple.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

6.
Czterej wydawcy i Apple nie zgadzają się z oceną wstępną Komisji. Niemniej jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponowali zobowiązania, które mogą podjąć, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji. Zobowiązania te nie mają wpływu na stosowanie przepisów krajowych, które umożliwiają wydawcom ustalenie we własnym zakresie cen detalicznych e-książek lub zobowiązują ich do takiego ustalenia ("przepisy dotyczące narzucenia cen odsprzedaży").
7.
Poniżej przedstawiono najważniejsze elementy zobowiązań zaproponowanych przez czterech wydawców i Apple:
8.
Każdy z czterech wydawców i Apple rozwiążą umowy agencyjne dotyczące sprzedaży e-książek w EOG, zawarte między każdym z czterech wydawców a przedsiębiorstwem Apple. Apple powiadomi również innych głównych międzynarodowych wydawców e-książek, że mogą oni bezzwłocznie rozwiązać swoje umowy agencyjne(3), a w sytuacji gdy dany wydawca nie złoży przedsiębiorstwu Apple wypowiedzenia umowy - przedsiębiorstwo Apple rozwiąże umowę zgodnie z określonymi w niej warunkami.
9.
Ponadto czterej wydawcy zaoferują każdemu sprzedawcy detalicznemu innemu niż Apple możliwość rozwiązania wszelkich zawartych umów agencyjnych dotyczących sprzedaży e-książek, które to umowy: (i) ograniczają lub utrudniają danemu sprzedawcy detalicznemu możliwość ustalania, zmiany lub obniżania cen detalicznych lub oferowania rabatów lub promocji; lub (ii) zawierają KNU dotyczącą cen, o której mowa w zobowiązaniach czterech wydawców. Jeśli sprzedawca detaliczny postanowi nie skorzystać z możliwości rozwiązania takiej umowy, czterej wydawcy rozwiążą ją zgodnie z określonymi w niej warunkami.
10.
Przez okres dwóch lat czterej wydawcy nie będą ograniczać ani utrudniać sprzedawcom detalicznym e-książek możliwości ustalania, zmiany lub obniżania cen detalicznych e-książek ani oferowania rabatów lub promocji. Jednakże jeśli chodzi o umowy agencyjne, łączna wartość rabatów lub promocji zaoferowanych przez sprzedawcę detalicznego nie powinna przekraczać łącznej kwoty wszystkich prowizji wypłaconych przez wydawcę sprzedawcy detalicznemu w okresie 12 miesięcy z tytułu sprzedaży jego e-książek konsumentom.
11.
Ponadto przez okres pięciu lat: (i) czterej wydawcy nie będą zawierać żadnych umów dotyczących sprzedaży e-książek w EOG zawierających KNU dotyczącą cen detalicznych, o której mowa w zobowiązaniach czterech wydawców; oraz (ii) przedsiębiorstwo Apple nie będzie zawierać żadnych umów dotyczących sprzedaży e-książek w EOG zawierających KNU dotyczącą ceny detalicznej, o której to klauzuli mowa w zobowiązaniach przedsiębiorstwa Apple.
12.
Przedsiębiorstwo Apple poinformuje wszystkich wydawców, z którymi zawarło umowy agencyjne dotyczące e-książek, że nie będzie egzekwować KNU dotyczącej cen detalicznych w przypadku żadnej z takich umów przez okres pięciu lat.
13.
Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

http://ec.europa.eu/competition/index_en.html

4. ZAPROSZENIE DO ZGŁASZANIA UWAG

14.
Komisja zamierza, po zbadaniu rynku, przyjąć decyzję na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, ogłaszającą jako wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji. W razie istotnych zmian w zobowiązaniach przeprowadzone zostanie nowe badanie rynku.
15.
Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań.
16.
Termin składania uwag upływa po miesiącu od dnia opublikowania niniejszego zawiadomienia. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
17.
Prosimy o przesyłanie uzasadnionych odpowiedzi i uwag, przedstawiających istotne fakty. Jeśli stwierdzą Państwo istnienie problemu dotyczącego dowolnej części proponowanych zobowiązań, prosimy o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
18.
Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny COMP/39.847/E-BOOKS można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFF-EANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (nr faksu: +32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Dla celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.

(2) W dniu 1 grudnia 2011 r. Komisja wszczęła również postępowanie przeciwko przedsiębiorstwu Pearson plc ("Pearson"), spółce dominującej grupy Penguin, która jest stroną postępowania w sprawie COMP/39.847/E-BOOKS. Komisja nadal bada postępowanie przedsiębiorstwa Pearson i jego zgodność z art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG.

(3) Porównaj: przypis 2.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.283.7

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Komunikat opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie COMP/39.847/E-BOOKS.
Data aktu: 19/09/2012
Data ogłoszenia: 19/09/2012