WSTĘPNE SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2011Sekcja II - Rada Europejska i Rada
(2012/C 272/01)
(Dz.U.UE C z dnia 8 września 2012 r.)
1. STRESZCZENIE
Rok 2011, podobnie jak rok poprzedni, był rokiem fundamentalnych zmian w sekcji II unijnego budżetu. W związku z utworzeniem Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) przewidzianej w Traktacie z Lizbony zmniejszono wydatki przeznaczone na funkcjonowanie Rady Europejskiej i Rady.
List w sprawie poprawek (12749/1/10) do projektu budżetu na rok budżetowy 2011 w odniesieniu do Rady Europejskiej i Rady pomniejszył zasoby sekcji II o 411 stanowisk z planu zatrudnienia i 79,7 mln EUR w środkach. Zasoby te i związana z nimi działalność zostały przesunięte jako wkład Rady w utworzenie ESDZ.
W 2011 r. Sekretariat Generalny (SGR) kontynuował proces modernizacji administracyjnej. W tym kontekście oddział biura ubezpieczeń zdrowotnych w SGR przeniesiono do Urzędu Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO) w Komisji. Projekt budynku Europa przeszedł z fazy robót umacniających do właściwych robót budowlanych.
Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2011 r. uchwalono na poziomie 563,3 mln EUR. Na koniec roku budżetowego 2011 zaciągnięto zobowiązania na 506,8 mln EUR (co odpowiada wskaźnikowi wykonania budżetu równemu 90 %).
Główne przyczyny niewykorzystania kwoty 56,4 mln EUR są następujące:
- niepełne wykorzystanie puli środków przewidzianych na podróże służbowe delegacji (20,9 mln EUR),
- nieobsadzenie wszystkich stanowisk zawartych w planie zatrudnienia i niższe koszty wynagrodzeń (9,1 mln EUR),
- mniejsze zapotrzebowanie na organizację posiedzeń, instalacje techniczne i wyposażenie biurowe (6,8 mln EUR),
- niższe zapotrzebowanie na tłumaczenia ustne (6 mln EUR),
- nieskorzystanie z rezerwy (6 mln EUR),
- niższe zapotrzebowanie na inne wydatki związane z personelem (np. pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych, inne usługi zewnętrzne) (4,7 mln EUR),
- mniejsze zapotrzebowanie na roboty dotyczące zagospodarowania w budynkach Rady (2,2 mln EUR).
Wykonanie środków przeniesionych z 2010 r. na 2011 r. wyniosło ogółem 40,2 mln EUR z kwoty 49,8 mln EUR. Celem pozostaje pełniejsze wykorzystanie przeniesionych kwot.
Operacje SGR dotyczące dochodów w 2011 r. opiewały na kwotę 128,6 mln EUR. Z tej kwoty 117,5 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, zaś pozostała część zostanie odzyskana w roku 2012.
Ponad połowa (62,4 mln EUR, czyli 53 %) tych odzyskanych dochodów jest związana z podatkami, obciążeniami i opłatami wspólnotowymi, które zostały pobrane od personelu SGR w 2011 r. Kwota 54 mln EUR jest związana z różnymi operacjami administracyjnymi SGR. Kwota ta obejmuje przesunięcie w wysokości 18,6 mln EUR z ESDZ do SGR z tytułu płatności zaliczkowych za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ w 2011 r. Pozostała kwota 1,1 mln EUR dotyczy rozmaitych składek i spłat na mocy wspólnotowych porozumień.
Największym źródłem (72 %) dochodów przeznaczonych na określony cel w 2011 roku były koszty podróży służbowych delegacji. Na podstawie oświadczeń w sprawie kosztów odzyskano 26,2 mln EUR środków niewykorzystanych przez delegacje w 2010 r.
Kwota dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2011 r. wyniosła 30,7 mln EUR. Do końca roku budżetowego wykorzystano 98 % tej kwoty (30,2 mln EUR).
2. WPROWADZENIE
Podstawą niniejszego sprawozdania - zgodnie z art. 128 rozporządzenia finansowego - jest sprawozdanie finansowe za 2011 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.
Niniejsze sprawozdanie wynika również z obowiązków określonych w art. 122 rozporządzenia finansowego i art. 185 przepisów wykonawczych dotyczących przedstawienia zarysu zarządzania budżetem i finansami w Radzie w 2011 r.
Rozdział 3 niniejszego sprawozdania przedstawia podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2011. W rozdziale 4 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2011 r.
Wykonanie budżetu na rok 2011 w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w tabeli w załączniku.
3. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2011
3.1. Główne cele administracyjne
Główne cele administracyjne Sekretariatu Generalnego Rady (zwanego dalej "SGR") na rok 2011 były następujące:
- zapewnienie stałego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie,
- kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej: SGR opracował ambitny program służący poprawie jakości jego organizacji. Rozmaite inicjatywy mają lub będą miały wpływ na budżet (zarówno pod względem kosztów inwestycji, jak i oszczędności wynikających z większej wydajności),
- dostosowanie organizacji SGR po odejściu 12 % personelu do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) i udzielanie pomocy nowej instytucji w różnych dziedzinach podczas okresu przejściowego w 2011 r.,
- kontynuacja prac budowlanych dotyczących budynku Europa, który powinien zostać ukończony do 2014 r.
3.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2011 r.
3.2.1. Podejście ogólne
Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2011 r. został uchwalony w ramach dwóch odrębnych procedur w 2010 r.:
1) projekt budżetu uchwalono w maju 2011 r.; oraz
2) list w sprawie poprawek do projektu budżetu na rok 2011 przyjęto we wrześniu w związku z utworzeniem z dniem 1 stycznia 2011 r. Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych jako nowej instytucji UE.
ad 1) Głównym celem budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2011 r. było niezwiększanie poziomu środków w ujęciu realnym, z wyjątkiem środków przeznaczonych na przygotowania do przystąpienia Chorwacji. SGR nie występował z wnioskiem o zatrudnienie nowego personelu, z wyjątkiem pracowników gabinetu przewodniczącego Rady Europejskiej. Podejście to zakładało, że nowe inicjatywy lub potrzeby dodatkowych zasobów musiałyby zostać sfinansowane poprzez zmniejszenie środków w innych obszarach.
ad 2) Przesunięcie zasobów do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych.
Traktat o Unii Europejskiej przewiduje utworzenie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (zwanej dalej ESDZ). Uchwalenie budżetu ESDZ określono w liście nr 1 w sprawie poprawek do projektu budżetu ogólnego na rok 2011.
Na mocy listu w sprawie poprawek przesunięto zasoby z Komisji i Rady do ESDZ, zapewniając jej jednocześnie dodatkowy nowy personel i dodatkowe zasoby finansowe. Dla Rady oznaczało to przesunięcie do ESDZ 411 stanowisk z planu zatrudnienia i 79,7 mln EUR.
Na kwotę tę złożyły się następujące elementy:
- wydatki związane z personelem: 45,9 mln EUR,
- budynki, wyposażenie i wydatki na działalność: 6,0 mln EUR,
- wydatki związane z WPBiO/WPZiB: 27,8 mln EUR.
3.2.2. Budżet na 2011 r.
Władza budżetowa uchwaliła ogólny budżet Rady Europejskiej i Rady na 2011 r. na poziomie 563,3 mln EUR.
Różnica 70,3 mln EUR (-11 %) w porównaniu z budżetem na 2010 r. rozkłada się następująco:
- przesunięcie zasobów do ESDZ: 79,7 mln EUR,
- wzrost nominalny w kwocie 8,9 mln EUR(1),
- wzrost o 2,1 mln EUR związany z przygotowaniami do przystąpienia Chorwacji,
- zmniejszenie w budżecie w ujęciu realnym o kwotę 1,6 mln EUR.
Plan zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady na rok 2011 zwiększono o 12 stanowisk. W gabinecie przewodniczącego utworzono 11 stanowisk. Ponadto Komisja przeniosła jedno stanowisko z powrotem do Rady Europejskiej i Rady po decyzji Urzędu Infrastruktury i Logistyki w Brukseli (OIB) o rezygnacji z zarządzania żłobkiem Rady.
Tabela 1 przedstawia w zarysie sposób uchwalenia budżetu na 2011 r. według kategorii. Pomijając skutki przesunięcia zasobów do ESDZ i dodatkowych środków związanych z przygotowaniami do przystąpienia Chorwacji, wzrost nominalny budżetu Rady Europejskiej i Rady na rok 2011 w porównaniu z rokiem 2010 wyniósł 1,1 %. Z uwagi na szacowaną inflację na 2011 r., budżet Rady Europejskiej i Rady faktycznie zmniejszył się w ujęciu realnym o 0,6 %.
Tabela 1
Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2011 r. w porównaniu z budżetem na 2010 r. (według kategorii)
(w EUR) |
Kategoria |
Budżet 2010 |
Budżet 2011 przed uwzg. przesunięć do ESDZ/przygotowań do przystąp. Chorwacji |
Przesunięcia ESDZ |
Przygotowania do przystąp. Chorwacji |
Budżet 2011 po uwzg. przesunięć do ESDZ/przygotowań do przystąp. Chorwacji |
Różnica, w % (bez ESDZ/ przystąp. Chorwacji) |
Różnica, w % (z ESDZ/ przystąp. Chorwacji) |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 = 2 + 3 + 4 |
6 = 2/1 |
7 = 5/1 |
Plan zatrudnienia |
323 970 000 |
331 107 326 |
- 42 805 000 |
0 |
288 302 326 |
2,2 |
- 11,0 |
Inne wydatki związane z personelem |
23 512 000 |
26 293 301 |
- 3 107 000 |
1 400 000 |
24 586 301 |
11,8 |
4,6 |
Budynki |
39 917 000 |
42 365 000 |
- 4 110 000 |
0 |
38 255 000 |
6,1 |
- 4,2 |
Systemy komputerowe |
35 517 000 |
36 675 000 |
- 893 000 |
0 |
35 782 000 |
3,3 |
0,7 |
Koszty tłumaczenia ustnego |
92 740 000 |
94 722 973 |
0 |
0 |
94 722 973 |
2,1 |
2,1 |
Koszty podróży służbowych delegacji |
36 792 000 |
33 675 000 |
0 |
0 |
33 675 000 |
- 8,5 |
- 8,5 |
Dziennik Urzędowy |
5 115 000 |
4 618 000 |
0 |
575 000 |
5 193 000 |
- 9,7 |
1,5 |
Tytuł III |
35 939 000 |
30 313 000 |
- 27 777 000 |
0 |
2 536 000 |
- 15,7 |
- 92,9 |
Grupa refleksji |
533 000 |
- |
0 |
0 |
- |
- 100,0 |
- 100,0 |
Różne |
18 517 000 |
20 051 000 |
- 958 000 |
117 000 |
19 210 000 |
8,3 |
3,7 |
Rezerwa |
6 000 000 |
6 000 000 |
0 |
0 |
6 000 000 |
0,0 |
0,0 |
Ogółem (z wył. nabycia) |
618 552 000 |
625 820 600 |
- 79 650 000 |
|
548 262 600 |
1,2 |
- 11,4 |
Nabycie nieruchomości |
15 000 000 |
15 000 000 |
0 |
0 |
15 000 000 |
- |
0,0 |
Suma całkowita |
633 552 000 |
640 820 600 |
- 79 650 000 |
2 092 000 |
563 262 600 |
1,1 |
- 11,1 |
3.2.3. Budżet na 2011 r. a dział 5 perspektywy finansowej
Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w dawnym budżecie Rady i obecnym budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2006-2011. W roku 2006 zmiany w budżecie Rady wynikały ze zmian w dziale 5 perspektywy finansowej.
Tabela 2
Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 perspektywy finansowej w latach 2006-2011
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009(*) |
2010 |
2011 |
|
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
Dział 5 |
6 708 |
5,5 % |
7 115 |
6,1 % |
7 457 |
4,8 % |
7 603 |
2,0 % |
7 962 |
4,7 % |
8 226 |
3,3 % |
Budżet Rady Eur./Rady |
592 |
5,2 % |
594 |
0,3 % |
595 |
0,2 % |
603 |
1,3 % |
634 |
5,1 % |
563 |
- 11,2 % |
Udział w dziale 5 |
8,8 % |
- 1,1 % |
8,3 % |
- 5,7 % |
8,0 % |
- 3,6 % |
7,9 % |
- 1,3 % |
8,0 % |
1,3 % |
6,8 % |
- 15,0 % |
(*) Budżet końcowy po zmniejszeniu o 40 mln EUR na Europejski plan naprawy gospodarczej w grudniu 2009 roku wyniósł 563 mln EUR. |
W wyniku ostrożnego zarządzania budżetem udział Rady stopniowo się zmniejszał w latach 2007, 2008, 2009, a także 2010, kiedy to dodatkowe kwoty związane z wejściem w życie Traktatu z Lizbony mogły być zapisane w budżecie bez zwiększania udziału sekcji II unijnego budżetu. W 2011 r. zmniejszenie tego udziału wynika głównie z przesunięcia zasobów do ESDZ.
4. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2011 R.
4.1. Działalność i cele w 2011 r.
4.1.1. Działalność Rady Europejskiej i Rady w 2011 r.
W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swojej podstawowej działalności, opisując funkcjonowanie Rady i Rady Europejskiej w danym roku budżetowym.
Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2003-2011. Oprócz 4 599 posiedzeń "instytucjonalnych" SGR zorganizował kolejnych 2 075 wewnętrznych posiedzeń, sesji szkoleniowych, seminariów, sesji i briefingów informacyjnych oraz posiedzeń z państwami trzecimi.
Tabela 3
Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2003-2011
Posiedzenia instytucjonalne |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Szczyty(*) |
6 |
5 |
3 |
3 |
3 |
5 |
7 |
7 |
9 |
Posiedzenia Rady |
77 |
76 |
80 |
76 |
68 |
81 |
74 |
78 |
82 |
Coreper |
134 |
128 |
123 |
120 |
106 |
144 |
130 |
122 |
135 |
Grupy robocze |
4 333 |
3 971 |
3 918 |
4 037 |
4 183 |
4 480 |
4 272 |
4 127 |
4 373 |
Ogółem |
4 550 |
4 180 |
4 124 |
4 236 |
4 360 |
4 710 |
4 483 |
4 334 |
4 599 |
Inne posiedzenia |
2 209 |
2 392 |
2 791 |
2 713 |
1 735 |
2 051 |
2 021 |
1 996 |
2 075 |
Suma całkowita |
6 759 |
6 572 |
6 915 |
6 949 |
6 095 |
6 761 |
6 504 |
6 330 |
6 674 |
(*) 7 posiedzeń Rady Europejskiej i 2 szczyty z udziałem szefów państw i rządów strefy euro w 2011 r. |
Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności są akty prawne opublikowane w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W roku 2011 w Dz.U. opublikowano 986 aktów prawnych. Należy zauważyć, że liczba aktów prawnych zależy od sfinalizowania procesu ustawodawczego, zanim akty te będą mogły być opracowane w formie tekstów końcowych do publikacji w Dz.U.
Tabela 4
Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2003-2011
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Akty prawne opublikowane w Dz.U. |
1 045 |
1 118 |
1 056 |
1 317 |
1 000 |
1 274 |
829 |
825 |
986 |
4.1.2. Realizacja celów administracyjnych w 2011 r.
Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2011 można podsumować następująco:
- Wsparcie dla przewodniczącego Rady Europejskiej i Rady
W 2011 r. gabinet przewodniczącego został wzmocniony o 11 urzędników w celu zapewnienia większego wsparcia przewodniczącemu Rady Europejskiej.
- Konsolidacja organizacji
Plan zatrudnienia Rady i Rady Europejskiej został zredukowany o 411 stanowisk w związku z przesunięciem zasobów do ESDZ. W ciągu roku SGR zatrudnił 179 urzędników (150 urzędników i 29 pracowników zatrudnionych na czas określony), a 132 urzędników i 29 pracowników zatrudnionych na czas określony odeszło z Rady. W związku z tym wzrost netto zajętych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady wyniósł 18 stanowisk.
- Modernizacja administracyjna
Aby wypełnić krótkoterminowy niedobór personelu (w związku z np. długotrwałymi chorobami, urlopami macierzyńskimi itp.), SGR zwiększył znacznie rezerwę na zatrudnienie kompensujące. Rezerwa ta dała SGR możliwość zatrudnienia w 2011 r. maksymalnie 55 pracowników kontraktowych.
W odpowiedzi na potrzebę znalezienia synergii i zwiększenia wydajności w stosunkach między instytucjami, SGR i PMO Komisji uzgodniły przeniesienie działalności oddziału biura ubezpieczeń zdrowotnych do PMO z dniem 1 sierpnia 2011 r. W związku z tym plan zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady można było zmniejszyć o 9 stanowisk, które zastąpiono stanowiskami dla pracowników kontraktowych w PMO. Zmianę zasobów uwzględniono w budżecie na rok 2012.
- Dostosowanie się do konsekwencji utworzenia Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ)
Skutkiem utworzenia ESDZ było przesunięcie 411 stanowisk z planu zatrudnienia oraz 79,7 mln EUR z budżetu Rady Europejskiej i Rady do ESDZ.
SGR był ponadto zaangażowany w zapewnienie udanego rozpoczęcia działalności przez ESDZ. SGR wspierał ESDZ głównie za pośrednictwem umów o gwarantowanym poziomie usług.
Istniały dwa rodzaje takich umów. Umowy czasowe obejmowały usługi, których ESDZ nie mógł świadczyć w 2011 r. (szczegółowe wsparcie informatyczne, ochrona, służby konferencyjne / działalność protokolarna, służba medyczna, żłobek i zarządzanie niektórymi umowami dotyczącymi budynków przekazanych ESDZ). ESDZ przesunęła niezbędne zasoby do SGR (ogółem 18,6 mln EUR), co pozwoliło SGR na dalszą realizację określonych działań.
Umowy strukturalne obejmowały usługi, których ESDZ nie zamierzała sama świadczyć, takie jak tłumaczenie dokumentów. Usługę tę świadczono bezpłatnie w ramach uzgodnionych limitów objętościowych.
- Polityka w zakresie budynków
Projekt polegający na renowacji budynku Résidence Palace i przekształceniu go w siedzibę Rady Europejskiej i Rady Ministrów (budynek Europa) jest na etapie zakończenia robót umacniających. Właściwe roboty budowlane rozpoczęto we wrześniu 2011 r.
4.2. Dochody
Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2011 r. Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, była o 28 mln EUR wyższa niż w 2010 r. Z tej kwoty 26,3 mln EUR wiąże się z dochodami z operacji administracyjnych instytucji, w tym z przesunięciem 18,6 mln EUR z ESDZ do Rady. Z kwoty tej finansowano usługi, które SGR świadczył na rzecz ESDZ w 2011 r.
Pozostałą kwotę wzrostu - 1,7 mln EUR - tłumaczy wyższa kwota pobrana z tytułu rozmaitych podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych.
Tabela 5
Przegląd dochodów w 2011 r. (według tytułów)
(w EUR) |
Tytuł |
Ustalone prawa |
Dochody odzyskane |
Do odzyskania |
4 Różne podatki, obciążenia i opłaty wspólnotowe 5 Dochody z tytułu działalności administracyjnej itp.
6 Składki i zwroty w ramach porozumień wspólnotowych itp. 9 Dochody różne
|
64 420 112 63 046 909
1 116 411
2 767
|
62 442 076 54 213 552
1 107 086
800
|
1 978 036 8 833 357
9 324
1 966
|
Ogółem |
128 586 198 |
117 763 515 |
10 822 683 |
Ustalone prawa (przeniesione z 2010 r. lub powstałe w 2011 r.) opiewały na kwotę 128,6 mln EUR. Z tej kwoty 117,8 mln EUR (91 %) odzyskano w trakcie roku budżetowego, zaś 10,8 mln EUR (9 %) zostanie odzyskanych w 2012 r.
4.2.1. Dochody zgromadzone w 2011 r.
Początkowo dochody na rok 2011 szacowano na kwotę 49 mln EUR (tabela 6). W trakcie roku budżetowego jako ustalone prawa zapisano kwotę 121 mln EUR, z czego odzyskano 111,1 mln EUR. Kwota 9,9 mln EUR zostanie pobrana w 2012 r.
Tabela 6
Dochody zgromadzone w trakcie 2011 r. (według artykułów)
(w EUR) |
Artykuł |
Początkowe szacowane dochody |
Ustalone prawa |
Dochody odzyskane |
Do odzyskania |
4 0 0 Wpływy z podatków od wynagrodzeń itp. |
22 212 000 |
20 760 594 |
20 760 594 |
|
4 0 4 Wpływy z opłaty specjalnej od wynagrodzeń |
2 258 000 |
3 604 895 |
3 604 895 |
|
4 1 0 Składki pracownicze na ubezpieczenia emerytalne i rentowe |
24 527 000 |
25 773 464 |
25 773 464 |
|
4 1 1 Przeniesienie wykupu uprawnień emerytalnych przez pracowników |
|
12 217 591 |
10 488 652 |
1 728 939 |
5 0 0 Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego |
|
55 494 |
|
55 494 |
5 1 1 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości |
|
454 729 |
403 754 |
50 975 |
5 2 0 Dochody z inwestycji, odsetek bankowych i innych odsetek |
|
207 716 |
207 716 |
|
5 5 0 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac itp. |
|
308 744 |
179 229 |
129 515 |
5 5 0 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac itp. na rzecz ESDZ |
|
18 620 445 |
18 617 656 |
2 789 |
5 5 1 Dochody pochodzące od osób trzecich z tytułu usług lub prac itp. |
|
15 428 |
13 442 |
1 986 |
5 7 0 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot itp. |
|
34 830 616 |
27 253 577 |
7 577 039 |
5 7 1 Dochody przeznaczone na konkretny cel |
|
541 |
541 |
|
5 7 3 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną |
|
2 720 887 |
2 649 691 |
71 196 |
5 8 0 Różne odszkodowania |
|
304 495 |
19 295 |
285 200 |
6 3 1 Wkłady w związku z dorobkiem Schengen |
|
1 116 411 |
1 107 086 |
9 324 |
9 0 0 Dochody różne |
|
1 334 |
800 |
534 |
Ogółem |
48 997 000 |
120 993 384 |
111 080 394 |
9 912 990 |
Dodatnia różnica między początkowymi szacunkami a ustalonymi prawami (72 mln EUR) wynika głównie z:
- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu finansowania kosztów podróży służbowych, zgodnie z ich oświadczeniami za rok 2010 (29,3 mln EUR) (artykuł 5 7 0),
- przesunięcia z ESDZ do Rady środków z tytułu płatności zaliczkowych za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (18,6 mln EUR) (artykuł 5 5 0),
- przeniesienia uprawnień do świadczeń emerytalnych (236 członków personelu) (12,2 mln EUR) (artykuł 4 1 1),
- odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (3,9 mln EUR) (artykuł 5 7 0),
- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (1,9 mln EUR) (artykuł 5 7 3),
- składek personelu na system emerytalny (1,5 mln EUR) (artykuł 4 1 1),
- płatności od Trybunału Sprawiedliwości i Trybunału Obrachunkowego jako wkład w finansowanie wspólnego systemu finansowego z Radą (1,1 mln EUR) (artykuł 5 7 0),
- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,1 mln EUR) (artykuł 6 3 1).
4.2.2. Dochody zgromadzone przed 2011 r.
Jeżeli chodzi o zaległe nakazy odzyskania środków, kwotę 7,6 mln EUR przeniesiono z 2010 r. do odzyskania w 2011 r. Przeniesiona kwota była o 14 % wyższa niż rok wcześniej. Ten wzrost wiąże się głównie z rosnącą liczbą uprawnień do świadczeń emerytalnych przenoszonych do systemu emerytalnego UE.
Jak pokazuje tabela 7, w 2011 r. z tej zaległej kwoty odzyskano 6,7 mln EUR (88 %), zaś kwotę 0,9 mln EUR przeniesiono na rok 2012.
Tabela 7
Dochody zgromadzone przed 2011 r. (według artykułów)
(w EUR) |
Artykuł |
Prawa ustalone przed 2011 rokiem |
Dochody odzyskane |
Do odzyskania |
4 1 0 Składki pracownicze na ubezpieczenia emerytalne i rentowe |
2 291 |
|
2 291 |
4 1 1 Przeniesienie wykupu uprawnień emerytalnych przez pracowników |
2 061 277 |
1 814 472 |
246 805 |
5 1 1 Wpływy z najmu lub podnajmu nieruchomości |
248 646 |
248 646 |
|
5 2 0 Dochody z inwestycji, odsetek bankowych i innych odsetek |
161 |
|
161 |
5 5 0 Dochody z tytułu świadczenia usług i prac itp. |
19 948 |
9 948 |
10 000 |
5 5 1 Dochody pochodzące od osób trzecich z tytułu usług lub prac itp. |
7 304 |
4 243 |
3 061 |
5 7 0 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot itp. |
4 901 568 |
4 334 822 |
566 746 |
5 7 3 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną |
349 796 |
270 990 |
78 806 |
5 8 0 Różne odszkodowania |
390 |
|
390 |
9 0 0 Dochody różne |
1 433 |
|
1 433 |
Ogółem |
7 592 814 |
6 683 121 |
909 693 |
Odzyskane dochody zgromadzone przed 2011 r. pochodzą głównie z następujących źródeł:
- kwota 1,8 mln związana z przeniesieniem uprawnień do świadczeń emerytalnych (artykuł 4 1 1),
- kwota 4,1 mln EUR z niepełnego wykorzystania w 2009 r. przez państwa członkowskie pul środków na podróże służbowe (część artykułu 5 7 0).
4.3. Wydatki w 2011 r.
4.3.1. Przegląd wykonania budżetu w latach 2004-2011
W ciągu ostatnich 8 lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady / Rady Europejskiej wynosił około 96 % (wykres 1). W 2009 r. budżet Rady został zmniejszony na mocy "budżetu korygującego nr 10/2009 do budżetu UE" o 40 mln EUR. Kwota ta została przesunięta jako wkład Rady w finansowanie Europejskiego planu naprawy gospodarczej.
Jak obrazuje wykres 1, w ostatnich latach wzrosły płatności w trakcie roku budżetowego, natomiast ogólne kwoty przenoszone na kolejny rok budżetowy uległy zmniejszeniu. Zmniejszenie budżetu w 2011 r. wynika z przesunięcia zasobów z Rady do ESDZ.
Wykres 1
Ogólne wykonanie budżetu w latach 2004-2011
grafika
Przeniesione środki można podzielić na dwie główne kategorie: funkcjonowanie i budynki. Pierwsza kategoria związana jest ze zobowiązaniami należycie zaciągniętymi przed końcem roku budżetowego, ale w odniesieniu do których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.
Druga kategoria dotyczy nabywania przez SGR budynków, takich jak LEX, żłobek i budynek Europa. W ostatnich kilku latach SGR mógł wykorzystać oszczędności poczynione w trakcie wykonywania budżetu w celu sfinansowania nabycia powyższych budynków. To z kolei w znacznym stopniu obniżyło ogólny koszt projektów związanych z budynkami, zwłaszcza w kontekście płatności odsetek.
W 2011 r. zrealizowano dwie płatności na poczet nabycia budynku Europa: pierwszą w lutym w wysokości 15 mln EUR, a drugą w grudniu w wysokości 10 mln EUR.
4.3.2. Wykonanie środków według kategorii w 2011 r.
Analiza wydatków w 2011 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 11 najistotniejszych kategorii wydatków.
Tabela 8 zestawia budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a zaciągniętymi zobowiązaniami odpowiada kwotom niewykorzystanym w roku budżetowym 2011.
Tabela 8
Przegląd wykonania budżetu na rok 2011 (według kategorii)
(w EUR) |
Kategoria |
Budżet 2011 (początkowy) |
Budżet 2011(*) (końcowy) |
Zobowiązania |
Wskaźnik wykonania |
Anulowane środki |
|
1 |
2 |
3 |
4 = 3/2 |
5 = 2-3 |
Plan zatrudnienia |
288 302 326 |
288 302 326 |
279 213 034 |
96,8 % |
9 089 292 |
Inne wydatki związane z personelem |
24 586 301 |
24 961 301 |
20 292 631 |
81,3 % |
4 668 670 |
Budynki |
38 255 000 |
35 755 000 |
33 538 759 |
93,8 % |
2 216 241 |
Systemy komputerowe |
35 782 000 |
35 782 000 |
35 716 743 |
99,8 % |
65 257 |
Koszty tłumaczenia ustnego |
94 722 973 |
77 838 967 |
71 789 816 |
92,2 % |
6 049 151 |
Koszty podróży służbowych |
33 675 000 |
42 352 006 |
21 482 591 |
50,7 % |
20 869 415 |
Dziennik Urzędowy |
5 193 000 |
5 193 000 |
4 618 000 |
88,9 % |
575 000 |
Tytuł III |
2 536 000 |
2 536 000 |
2 481 969 |
97,9 % |
54 031 |
Różne |
19 210 000 |
19 542 000 |
12 708 459 |
65,0 % |
6 833 541 |
Rezerwa |
6 000 000 |
6 000 000 |
|
|
6 000 000 |
Ogółem (z wył. nabycia) |
548 262 600 |
538 262 600 |
481 842 003 |
89,5 % |
56 420 597 |
Nabycie nieruchomości |
15 000 000 |
25 000 000 |
25 000 000 |
100,0 % |
|
Suma całkowita |
563 262 600 |
563 262 600 |
506 842 003 |
90,0 % |
56 420 597 |
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków. |
Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2011 r., wraz z planowanymi płatnościami zaliczkowymi na poczet budynku Europa, wynosi 90 %.
Różnicę między początkowymi szacunkami budżetowymi a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:
- Z uwagi na niski wskaźnik obsadzenia stanowisk w planie zatrudnienia (średnio 92 %(2)), kwota 7,3 mln EUR nie została wydana.
- Kwota zapisana w budżecie na dostosowanie wynagrodzeń w 2011 r. była oparta na szacunkowym poziomie 1,3 % odpowiadającym kwocie 1,8 mln EUR. Kwota ta nie została wykorzystana, ponieważ w dniu 19 grudnia 2011 r. Rada zdecydowała, że nie przyjmie wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii.
- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" kwota 2,5 mln EUR z ogólnych oszczędności w kwocie 4,7 mln EUR wynika z mniejszych płatności na pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i inne usługi zewnętrzne. Z tej kwoty 1 mln EUR odpowiada dodatkowym środkom przeznaczonym na przygotowania do przystąpienia Chorwacji. Ponieważ planowana data przystąpienia została przełożona na późniejszy termin w 2013 r., SGR wykorzystał jedynie 350.000 EUR z początkowej kwoty 1.350.000 EUR środków dodatkowych przewidzianych na ten cel w 2011 r.
Jeżeli chodzi o inne oszczędności, kwota 1,9 mln EUR związana jest z kosztami podróży służbowych, natomiast zmniejszone zapotrzebowanie na usługi socjalne i medyczne stanowi 0,1 mln EUR.
- Ogólna realizacja wydatków związanych z budynkami (w tytule II, bez budynku Europa) przyniosła oszczędności w wysokości 2,2 mln EUR. Z tej kwoty 1,2 mln EUR wynika z przełożenia terminu niektórych prac związanych z zagospodarowaniem i instalacją a rok 2012. Mniejsze zapotrzebowanie na naprawy pozwoliło zaoszczędzić 0,4 mln EUR, natomiast mniejsze płatności za nadzór i działania zapobiegawcze - 0,3 mln EUR.
- Niewykorzystana kwota 22,9 mln EUR na tłumaczenia ustne jest wynikiem:
- niepełnego wykorzystania tzw. pul środków "na żądanie", dotyczących poszczególnych języków, na łączną kwotę 18,4 mln EUR,
- oszczędności w kwocie 4,5 mln EUR na ogólne tłumaczenia ustne.
- Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 45,8 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 33,7 mln EUR; do tej kwoty 12,1 mln EUR przesunięto z oszczędności na pulach środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne "na żądanie"(3). W ciągu roku 3,4 mln EUR przesunięto w celu sfinansowania dodatkowych tłumaczeń ustnych na niektóre języki. Jako że państwa członkowskie musiały zwrócić niewykorzystane kwoty z lat poprzednich, tylko 21,5 mln EUR z budżetu końcowego wynoszącego 42,4 mln EUR przeznaczono na późniejsze płatności w budżecie na 2011 r.
- Wskaźnik wykonania środków na Dziennik Urzędowy wyniósł 100 %. Anulowana kwota 575.000 EUR przedstawiona w tabeli 8 odpowiada dodatkowym środkom na tłumaczenie pisemne unijnego dorobku prawnego na język chorwacki. W związku z przełożeniem planowanej daty przystąpienia rozpoczęcie tych prac nie było konieczne, dlatego nie wykorzystano dodatkowej kwoty.
- W kategorii "różne" stosunkowo niski wskaźnik wykonania wyjaśniają poniższe czynniki:
- mniejsze potrzeby finansowe związane z organizacją posiedzeń, w tym koszty protokołu, konferencji i cateringu (2,7 mln EUR),
- przełożenie na późniejszy termin niektórych instalacji technicznych, takich jak sprzęt multimedialny w salach konferencyjnych (2,1 mln EUR),
- mniejsze zapotrzebowanie na meble i materiały biurowe (odpowiednio 0,5 mln i 0,4 mln EUR),
- zmniejszone zapotrzebowanie na komunikację i transport (w obu przypadkach 0,3 mln EUR).
- Ogólne niepełne wykorzystanie budżetu pozwoliło realokować 10 mln EUR, oprócz 15 mln EUR przeznaczonych w budżecie na płatności zaliczkowe na poczet budynku Europa.
4.3.3. Zmiana budżetu w 2011 r.
W trakcie roku budżetowego 2011 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 9 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2008-2011.
Tabela 9
Zmiany w budżecie w latach 2008-2011
Zmiana |
Liczba |
Rodzaj |
Podstawa prawna |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Budżet korygujący |
art. 29 rozp. fin. |
0 |
1 |
0 |
0 |
Przesunięcie B |
art. 29 rozp. fin. |
72 |
46 |
47 |
23 |
Przesunięcie C |
art. 29 rozp. fin. |
3 |
2 |
2 |
2 |
Przesunięcie D |
art. 29 rozp. fin |
1 |
0 |
0 |
0 |
Ogółem |
76 |
49 |
49 |
25 |
Przesunięcia typu C, które wymagają poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 22 rozporządzenia finansowego), zostały dokonane, aby wzmocnić następujące elementy:
- przesunięcie C1 z dnia 20 lipca 2011 r.:
- produkcja materiału audiowizualnego na posiedzeniach Rady Europejskiej i Rady (250.000 EUR),
- wydatki na pomoc dla osób niepełnosprawnych (125.000 EUR),
- przesunięcie C2 z dnia 18 listopada 2011 r.:
- płatności zaliczkowe na budynek Europa (7,5 mln EUR).
W 2011 r. budżet Rady Europejskiej i Rady został wewnętrznie zmieniony za pomocą 23 przesunięć typu B, na podstawie art. 22 ust. 4 rozporządzenia finansowego. Pomimo tego, że przesunięcia te nie wymagają uprzedniego powiadomienia władzy budżetowej, muszą one być należycie uzasadnione zarówno w odniesieniu do pozycji, do których środki mają być przesunięte, jak i w odniesieniu do pozycji, z których środki te mają być usunięte.
Tabela 10 przedstawia w zarysie pozycje budżetowe, które zostały w istotny sposób(4) zmienione w 2011 r. w drodze różnych przesunięć.
Tabela 10
Pozycje budżetowe, które były przedmiotem znacznych przesunięć w 2011 r.
(w EUR) |
Pozycja/ Artykuł |
Treść |
Rodzaj przesunięcia |
Budżet początkowy 2011 |
Przesunięcia |
Środki ostateczne |
Różnica |
2 0 0 2 |
Nabycie nieruchomości |
B,C |
15 000 000 |
10 000 000 |
25 000 000 |
67 % |
2 0 0 3 |
Prace związane z zagospodarowaniem |
B |
4 860 000 |
- 2 160 000 |
2 700 000 |
- 44 % |
2 0 0 4 |
Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków |
B |
1 260 000 |
- 375 000 |
885 000 |
- 30 % |
2 1 0 0 |
Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego |
B |
7 969 000 |
3 214 400 |
11 183 400 |
40 % |
2 1 0 1 |
Usługi zewnętrzne związane z systemami komputerowymi |
B |
19 038 000 |
- 1 740 200 |
17 297 800 |
- 9 % |
2 1 0 2 |
Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego |
B |
4 551 000 |
- 938 200 |
3 612 800 |
- 21 % |
2 1 0 3 |
Telekomunikacja |
B |
4 224 000 |
- 536 000 |
3 688 000 |
- 13 % |
2 2 0 0 |
Koszty podróży służbowych delegacji |
B |
33 675 000 |
8 677 006 |
42 352 006 |
26 % |
2 2 0 1 |
Różne koszty podróży służbowych |
B |
184 000 |
332 000 |
516 000 |
180 % |
2 2 0 2 |
Koszty tłumaczenia ustnego |
B,C |
94 722 973 |
- 16 884 006 |
77 838 967 |
- 18 % |
4.4. Środki przeniesione
4.4.1. Wykonanie środków przeniesionych z 2010 r.
Jak przedstawiono w tabeli 11, kwotę 49,8 mln EUR przeniesiono z 2010 na 2011 r. W porównaniu z 2010 r. przeniesione kwoty wzrosły o 8,7 mln EUR.
Tabela 11
Wykonanie środków przeniesionych z 2010 r. (według kategorii)
(w EUR) |
Kategoria |
Środki przeniesione z 2010 r. |
Płatności w 2011 r. |
Wskaźnik wykonania |
Anulowane środki |
|
1 |
2 |
3 = 2/1 |
4 = 1-2 |
Plan zatrudnienia |
458 005 |
385 018 |
84,1 % |
72 987 |
Inne wydatki związane z personelem |
3 750 088 |
1 826 217 |
48,7 % |
1 923 871 |
Budynki |
10 083 292 |
7 854 565 |
77,9 % |
2 228 728 |
Systemy komputerowe |
13 650 299 |
12 335 572 |
90,4 % |
1 314 727 |
Koszty tłumaczenia ustnego |
6 082 706 |
5 365 682 |
88,2 % |
717 024 |
Koszty podróży służbowych delegacji |
- |
- |
|
- |
Dziennik Urzędowy |
2 411 962 |
929 792 |
38,5 % |
1 482 170 |
Tytuł III |
8 449 665 |
7 471 502 |
88,4 % |
978 163 |
Grupa refleksji |
68 310 |
- |
0,0 % |
68 310 |
Różne Rezerwa
|
4 807 312 -
|
4 000 012 -
|
83,2 % |
807 300 |
Ogółem (z wył. nabycia) |
49 761 639 |
40 168 360 |
80,7 % |
9 593 279 |
Nabycie nieruchomości |
- |
- |
|
|
Suma całkowita |
49 761 639 |
40 168 360 |
80,7 % |
9 593 279 |
Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2010 r. wyniósł 80,7 %.
Główne przyczyny niskiego wskaźnika wykonania są następujące:
- częściowy lub całkowity brak dostarczenia robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie roku,
- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Należy zauważyć, że taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnych latach.
4.4.2. Środki przeniesione z roku 2011 na rok 2012
Środki przeniesione z roku 2011 na rok 2012 wyniosły ogółem 41,5 mln EUR, czyli 8,3 mln EUR mniej niż w roku poprzednim (zob. tabela 12).
Tabela 12
Wykonanie środków przeniesionych z roku 2011 na rok 2012 (według kategorii)
(w EUR) |
Kategoria |
Budżet 2011 (początkowy) |
Budget 2011(*) (końcowy) |
Zobowiązania |
Środki przeniesione na 2012 rok |
Wskaźnik przeniesienia |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 = 4/3 |
Plan zatrudnienia |
288 302 326 |
288 302 326 |
279 213 034 |
318 160 |
0,1 % |
Inne wydatki związane z personelem |
24 586 301 |
24 961 301 |
20 292 631 |
3 233 722 |
15,9 % |
Budynki |
38 255 000 |
35 755 000 |
33 538 759 |
8 092 005 |
24,1 % |
Systemy komputerowe |
35 782 000 |
35 782 000 |
35 716 743 |
17 043 463 |
47,7 % |
Koszty tłumaczenia ustnego |
94 722 973 |
77 838 967 |
71 789 816 |
5 599 875 |
7,8 % |
Koszty podróży służbowych delegacji |
33 675 000 |
42 352 006 |
21 482 591 |
- |
0,0 % |
Dziennik Urzędowy |
5 193 000 |
5 193 000 |
4 618 000 |
2 348 791 |
50,9 % |
Tytuł III |
2 536 000 |
2 536 000 |
2 481 969 |
19 079 |
0,8 % |
Różne |
19 210 000 |
19 542 000 |
12 708 459 |
4 839 960 |
38,1 % |
Rezerwa |
6 000 000 |
6 000 000 |
- |
- |
|
Ogółem (z wył. nabycia) |
548 262 600 |
538 262 600 |
481 842 003 |
41 495 055 |
8,6 % |
Nabycie nieruchomości |
15 000 000 |
25 000 000 |
25 000 000 |
- |
|
Suma całkowita |
563 262 600 |
563 262 600 |
506 842 003 |
41 495 055 |
8,2 % |
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków. |
Kwoty środków przeniesionych z roku 2011 na rok 2012 wynikają głównie z poniższych kategorii:
- systemy komputerowe - 17 mln EUR, z czego 8 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 6,8 mln - sprzętu i oprogramowania, a 1,4 mln EUR - telekomunikacji,
- budynki - 8,1 mln EUR, z czego 3,9 mln EUR dotyczy sprzątania i utrzymania, 1,6 mln EUR - różnych prac związanych z zagospodarowaniem, a 1,3 mln EUR - ochrony i nadzoru,
- koszty tłumaczenia ustnego - 5,6 mln EUR,
- różne - 4,8 mln EUR, z czego 1,7 mln EUR dotyczy wyposażenia technicznego (np. remontu sal konferencyjnych), 1,0 mln EUR - informacji i publikacji, 0,9 mln EUR - kosztów posiedzeń i konferencji, a 0,4 mln EUR - mebli,
- inne wydatki związane z personelem - 3,2 mln EUR,
- Dziennik Urzędowy - 2,3 mln EUR.
4.5. Dochody przeznaczone na określony cel
4.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2011 r.
Kwota dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2011 r. wyniosła ogółem 30,8 mln EUR. Z tej kwoty zobowiązania zaciągnięto na 30,2 mln EUR, zaś 0,6 mln EUR przeniesiono na rok 2012 (tabela 13). Kwota dostępna na koniec roku budżetowego 2011 nadal malała i była o 66 % (1,2 mln EUR) niższa niż w 2010 r. Pomimo pozytywnej ewolucji wykorzystania dochodów przeznaczonych na określony cel sprzed roku 2011, co do zasady wartość ta na koniec roku budżetowego powinna wynosić zero (art. 10 rozporządzenia finansowego).
Tabela 13
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2011 r. (według kategorii)
(w EUR) |
Kategoria |
Dochody przeznaczone na określony cel przed 2011 r. |
Zobowiązania |
Dostępne dochody przeznaczone na określony cel |
|
1 |
2 |
3 = 1-2 |
Plan zatrudnienia |
1 230 778 |
1 207 489 |
23 289 |
Inne wydatki związane z personelem |
2 084 023 |
1 813 502 |
270 520 |
Budynki |
882 557 |
830 603 |
51 953 |
Systemy komputerowe |
1 476 245 |
1 425 515 |
50 730 |
Koszty tłumaczenia ustnego |
2 227 077 |
2 064 013 |
163 064 |
Koszty podróży służbowych delegacji |
21 201 708 |
21 201 708 |
- |
Dziennik Urzędowy |
250 228 |
250 033 |
195 |
Tytuł III |
487 378 |
487 100 |
278 |
Różne |
911 102 |
881 099 |
30 002 |
Rezerwa |
- |
- |
- |
Ogółem |
30 751 094 |
30 161 062 |
590 032 |
Kwoty dostępne na koniec 2011 r. dotyczą głównie:
- innych wydatków związanych z personelem, dotyczących dodatkowych usług na rzecz służby tłumaczeniowej - 250.000 EUR,
- kosztów tłumaczenia ustnego - 163.000 EUR.
4.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2011 r.
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2011 r. wyniosły ogółem 55,1 mln EUR (tabela 14). Z tej kwoty 18,6 mln EUR dotyczy kwot przesuniętych przez ESDZ do Rady w celu pokrycia kosztów usług świadczonych przez SGR określonych w różnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami.
Dochody przeznaczone na określony cel w 2011 r. związane z działalnością SGR wyniosły 36,5 mln EUR. W trakcie roku budżetowego wykorzystano 1 mln EUR, zaś kwota 35,4 mln EUR została przeniesiona na rok 2012 zgodnie z art. 10 rozporządzenia finansowego.
Tabela 14
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2011 r. (według kategorii)
(w EUR) |
Kategoria |
Dochody przeznaczone na określony cel w 2011 r. |
Zobowiązania |
Dostępne dochody przeznaczone na określony cel |
|
1 |
2 |
3 = 1-2 |
Plan zatrudnienia |
1 332 031 |
709 |
1 331 322 |
Inne wydatki związane z personelem |
2 078 505 |
10 015 |
2 068 491 |
Budynki |
877 577 |
303 067 |
574 510 |
Systemy komputerowe |
1 327 928 |
151 087 |
1 176 841 |
Koszty tłumaczenia ustnego |
3 685 253 |
- |
3 685 253 |
Koszty podróży służbowych delegacji |
26 215 122 |
- |
26 215 122 |
Dziennik Urzędowy |
194 701 |
193 788 |
913 |
Tytuł III |
- |
- |
- |
Różne |
753 946 |
390 023 |
363 923 |
Rezerwa |
- |
- |
- |
Ogółem Rada Eur. i Rada |
36 465 063 |
1 048 689 |
35 416 374 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ |
18 613 361 |
17 252 415 |
1 360 946 |
Suma całkowita |
55 078 424 |
18 301 104 |
36 777 320 |
Najistotniejsza część (72 %) dochodów przeznaczonych na określony cel jest związana z kosztami podróży służbowych delegacji (26,6 mln EUR). Kwota 3,7 mln EUR na tłumaczenia ustne pochodzi z dopłat dla niektórych języków.
Pozostała część jest w głównej mierze związana ze zwrotem przez inne instytucje kwot przeznaczonych na rozmaite działania i systemy, takie jak udział we wspólnym systemie finansowym z Radą, wpłaty na miejsca w żłobku Rady oraz inne wpłaty i zwroty związane z administracyjnymi działaniami Rady.
______(1) Inflacja w latach 2010-2011: 1,7 %, korekta wynagrodzeń i pule środków na tłumaczenia ustne: 0,9 %.
(2) W 2010 roku średni wskaźnik obsadzenia stanowisk wyniósł również 92 %. W obu latach do odnośnych środków zastosowano ryczałtową redukcję w wysokości 7 %.
(3) Zgodnie z decyzją 111/07 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot do puli środków na wydatki związane z podróżami służbowymi delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2011 roku odpowiadało to kwocie 12,1 mln EUR.
(4) Kwota netto > 250.000 EUR.