Streszczenie decyzji Komisji z dnia 15 grudnia 2009 r. dotyczące krajowego programu restrukturyzacji i indywidualnego biznesplanu dla bułgarskiego producenta stali Kremikovtzi.

Streszczenie decyzji Komisji z dnia 15 grudnia 2009 r. dotyczące krajowego programu restrukturyzacji i indywidualnego biznesplanu dla bułgarskiego producenta stali Kremikovtzi

(2012/C 27/03)

(Dz.U.UE C z dnia 1 lutego 2012 r.)

PODSTAWA PRAWNA

Zgodnie z art. 9 ust. 4 Protokołu 2 do Układu Europejskiego(1) Bułgaria przed przystąpieniem do UE skorzystała z możliwości przeprowadzenia restrukturyzacji swojego przemysłu stalowego przy wsparciu publicznym. W tym celu Bułgaria opracowała w 2004 r. krajowy plan restrukturyzacji przemysłu stalowego ("KPRPS") oraz indywidualny biznesplan ("IBP") dla wyłącznego beneficjenta, przedsiębiorstwa Kremikovtzi AD. Decyzją Rady z dnia 18 października 2004 r. plany uznano za zgodne z wymogami art. 9 ust. 4 protokołu 2 do Układu Europejskiego.

Okres restrukturyzacji uzgodniony dla przedsiębiorstwa Kremikovtzi miał upłynąć w dniu 31 grudnia 2006 r. Na wniosek Bułgarii i pod warunkiem pełnego wdrożenia nowego IBP dla przedsiębiorstwa Kremikovtzi lub zobowiązania Bułgarii do odzyskania środków w przypadku niespełnienia tego warunku, okres ten został przedłużony o dodatkowe dwa lata, czyli do końca 2008 r. Aby zapewnić kontrolę wdrażania nowego biznesplanu po przystąpieniu Bułgarii do UE, Rada Stowarzyszenia UE-Bułgaria przyjęła w dniu 29 grudnia 2006 r. decyzję ("decyzję Rady Stowarzyszenia"), w której ustanowiono ramy proceduralne monitorowania i potencjalnego egzekwowania środków w przypadku, gdyby monitorowanie wykazało, że plany nie są wdrażane zgodnie z ustaleniami:

"1) Komisja Europejska regularnie monitoruje w imieniu Wspólnoty Europejskiej realizację programu restrukturyzacji oraz planów, o których mowa w art. 2. W imieniu Bułgarii działania te realizuje Ministerstwo Finansów. Komisja Europejska może wymagać od Bułgarii podjęcia odpowiednich kroków w celu wprowadzenia zmian w programie restrukturyzacji przedsiębiorstwa Kremikovtzi AD, jeśli spełnienie wymogów art. 9 ust. 4 protokołu 2 do Układu Europejskiego wydaje się mało prawdopodobne;

2) decyzję, czy program restrukturyzacji oraz biznesplan zostały całkowicie zrealizowane oraz są zgodne z wymogami art. 9 ust. 4 protokołu 2 do Układu Europejskiego, podejmuje Komisja Europejska;

3) jeśli proces monitorowania realizacji działań restrukturyzacyjnych pokaże, że odpowiednie wymogi protokołu 2 do Układu Europejskiego oraz istotne środki restrukturyzacyjne (wraz ze wszystkimi zrealizowanymi inwestycjami) nie zostały wdrożone oraz że w trakcie okresu restrukturyzacji Bułgaria udzieliła dodatkowej pomocy państwa na rzecz przemysłu stalowego, a w szczególności na rzecz przedsiębiorstwa Kremikovtzi AD, Bułgaria zażąda zwrotu wszelkiej pomocy przyznanej przy naruszeniu tych warunków, zgodnie z przepisami obowiązującymi przed jej przystąpieniem do Unii Europejskiej lub po jej przystąpieniu".

OPIS

Przedsiębiorstwo Kremikovtzi jest największym bułgarskim producentem stali. W latach 1998-2005 przedsiębiorstwo skorzystało ze wsparcia publicznego w łącznej wysokości 222 mln EUR. Środki te zakwalifikowano jako zgodną z przepisami pomoc na restrukturyzację pod warunkiem spełnienia określonych warunków, w szczególności pełnego wdrożenia IBP. Zgodnie z IBP przyjętym przez Komisję w 2006 r., oczekiwano, że przedsiębiorstwo Kremikovtzi osiągnie długoterminową rentowność do dnia 31 grudnia 2008 r. Główne elementy IBP były następujące: łączne inwestycje o wartości 560 mln EUR w modernizację i ochronę środowiska, ograniczenie kosztów produkcji i wzrost jakości produktów. Przedsiębiorstwo Kremikovtzi miało osiągnąć długoterminową rentowność do dnia 31 grudnia 2008 r. Jednak w dniu 6 sierpnia 2008 r. sąd miejski w Sofii wszczął postępowanie upadłościowe przeciwko przedsiębiorstwu Kremikovtzi, ponieważ nie było ono już w stanie obsługiwać swojego zadłużenia.

OCENA

Zgodnie z decyzją Rady Stowarzyszenia Komisja oceniła, czy przedsiębiorstwo Kremikovtzi w pełni wdrożyło IBP i doszła do wniosku, że nie uczyniło tego. Wdrożono jedynie 43 % z inwestycji modernizacyjnych zaplanowanych w IBP z 2006 r. Miało to szkodliwy wpływ na poprawę jakości produktów i obniżenie kosztów. Łączna wartość przeprowadzonych inwestycji na rzecz ochrony środowiska osiągnęła jedynie 23 % wysokości środków, które przedsiębiorstwo było zobowiązane zainwestować. W rezultacie przedsiębiorstwo nie uzyskało powiązanego z tym zezwolenia niezbędnego do uruchomienia dalszej produkcji. Ponadto przedsiębiorstwu nie zapewniono wystarczającego kapitału obrotowego, co miało negatywny wpływ na warunki kredytowe i ceny zakupu. Komisja zwraca również uwagę, że te główne przyczyny nieskuteczności procesu restrukturyzacji mają charakter wewnętrzny i nie są związane z kryzysem gospodarczym, który zaczął wywierać negatywny wpływ na przemysł stalowy dopiero jesienią 2008 r.

Komisja zwraca uwagę, że Bułgaria dotychczas wypełniała to zobowiązanie, ponieważ władze bułgarskie wszczęły postępowanie w celu odzyskania pomocy przyznanej przedsiębiorstwu Kremikovtzi po tym, jak w sierpniu 2008 r. ogłoszono jego niewypłacalność, nie oczekując na uprzednią decyzję Komisji,

KOMISJA PRZYJĘŁA NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Program restrukturyzacji i plany dla przedsiębiorstwa Kremikovtzi AD nie są w pełni wdrożone, a zatem nie są zgodne z wymogami art. 9 ust. 4 protokołu 2 do Układu Europejskiego.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Bułgarii.

______

(1) Dz.U. L 328 z 30.10.2004, s. 101.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.27.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 15 grudnia 2009 r. dotyczące krajowego programu restrukturyzacji i indywidualnego biznesplanu dla bułgarskiego producenta stali Kremikovtzi.
Data aktu: 01/02/2012
Data ogłoszenia: 01/02/2012