Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiskiem członka zarządu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności.

Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiskiem członka zarządu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności

(2012/C 228/07)

(Dz.U.UE C z dnia 31 lipca 2012 r.)

Niniejszym prosi się zainteresowane osoby o złożenie kandydatur w celu obsadzenia stanowiska członka zarządu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwanego dalej "EFSA" lub "Urzędem"), powołanego na mocy rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r., ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1). Urząd ma siedzibę w Parmie, we Włoszech.

Jeden z członków zarządu EFSA mianowany do pełnienia tej funkcji do dnia 30 czerwca 2014 r. złożył rezygnację i należy go zastąpić do końca kadencji, czyli do dnia 30 czerwca 2014 r.

EUROPEJSKI URZĄD DS. BEZPIECZEŃSTWA ŻYWNOŚCI (EFSA)

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stanowi filar unijnego systemu oceny ryzyka związanego z bezpieczeństwem żywności i pasz. Zadaniem Urzędu jest zapewnienie doradztwa i wsparcia naukowego w zakresie prawodawstwa i polityki Unii we wszystkich dziedzinach, które wywierają bezpośredni lub pośredni wpływ na bezpieczeństwo żywności i pasz, jak również w ściśle z tym związanych kwestiach zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin. Urząd dostarcza niezależnej informacji o powyższych sprawach oraz o ryzyku. Jego misja obejmuje także naukowe doradztwo w wielu obszarach prawa żywnościowego i paszowego i zawsze, gdy wymaga tego prawodawstwo Unii, w tym także w zakresie nowych technologii żywności, takich jak organizmy genetycznie zmodyfikowane. Urząd jest powszechnie uznawany za właściwy punkt odniesienia, dzięki swej niezależności, wysokiej jakości naukowej wydawanych opinii i informacji publicznej, przejrzystości stosowanych procedur i skuteczności w realizacji swoich zadań. Oprócz własnego wykwalifikowanego personelu, Urząd wspierany jest siecią kompetentnych organizacji działających w UE.

Podstawa prawna

Zgodnie z art. 25 powyższego rozporządzenia "członkowie zarządu są wyznaczani w taki sposób, aby zapewnić najwyższe standardy kompetencyjne, szeroki zakres wymaganej fachowości, a wraz z powyższym możliwie najszerszą pod względem geograficznym reprezentację w obrębie Unii". Ponadto cztery osoby spośród członków zarządu "powinny posiadać doświadczenie w pracy w organizacjach reprezentujących konsumentów i inne interesy w łańcuchu żywnościowym".

Co więcej, motyw 40 powyższego rozporządzenia stanowi, że "niezbędna jest również współpraca z państwami członkowskimi", a motyw 41 mówi, że "zarząd powinien być powołany w taki sposób, aby zagwarantować najwyższy standard kompetencji, szeroki zakres odpowiedniej wiedzy eksperckiej, na przykład w zakresie zarządzania i administracji publicznej i możliwie najszerszą pod względem geograficznym reprezentację w obrębie Unii. Powinno to być ułatwione poprzez rotację członków zarządu z różnych państw, bez żadnego stanowiska zarezerwowanego dla obywateli któregokolwiek z państw członkowskich".

Rola i zadania zarządu

Zarząd w szczególności:

prowadzi ogólny nadzór nad pracami Urzędu w celu zapewnienia prawidłowej realizacji jego misji oraz powierzonych mu zadań w ramach posiadanego mandatu i zgodnie z zasadą niezależności i przejrzystości,
mianuje dyrektora zarządzającego w oparciu o listę kandydatów przygotowaną przez Komisję oraz w razie konieczności odwołuje dyrektora zarządzającego,
mianuje członków komitetu naukowego i paneli naukowych, odpowiedzialnych za przedkładanie Urzędowi opinii naukowych,
przyjmuje roczne i wieloletnie programy prac Urzędu oraz ogólne sprawozdanie z rocznej działalności,
przyjmuje regulamin wewnętrzny i regulamin finansowy Urzędu.

Zarząd działa w ramach oficjalnych posiedzeń, prywatnych i publicznych sesji, nieformalnych kontaktów pomiędzy członkami i w drodze wymiany korespondencji. Językiem dokumentów EFSA, korespondencji zarządu oraz prywatnych i nieformalnych sesji jest angielski. Oficjalne sesje obejmują tłumaczenie w zakresie wymaganym przez członków zarządu. Zarząd spotyka się cztery do sześciu razy w roku, przeważnie w Parmie.

Skład zarządu

Zarząd składa się z 14 członków mianowanych przez Radę w wyniku konsultacji z Parlamentem Europejskim oraz z przedstawiciela Komisji, zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002(2). Czterech członków powinno posiadać doświadczenie zdobyte w pracy w organizacjach reprezentujących konsumentów i inne interesy w łańcuchu żywnościowym. Kadencja siedmiu członków obecnego zarządu upływa w dniu 30 czerwca 2014 r., zgodnie z decyzją Rady 2010/C 171/05(3). Kadencja pozostałych siedmiu członków zarządu upływa w dniu 30 czerwca 2016 r., zgodnie z decyzją Rady 2012/C 192/01(4).

Aktualny skład zarządu przedstawiony jest na stronie internetowej Urzędu: http://www.efsa.europa.eu/en/ mb/mbmembers.htm

Niniejsze zaproszenie dotyczy zastąpienia członka zarządu Urzędu, który złożył rezygnację; kadencja kończy się dnia 30 czerwca 2014 r. Niniejsze zaproszenie można wykorzystać również w celu znalezienia kandydatów do zastąpienia innych członków, którzy nie mogą wypełnić swojej kadencji.

W składzie zarządu znajduje się obecnie tylko trzech członków, którzy posiadają doświadczenie w pracy w organizacjach reprezentujących konsumentów i inne interesy w łańcuchu żywnościowym. Komisja zachęca więc do składania kandydatur w szczególności osoby posiadające doświadczenie w pracy w organizacjach reprezentujących konsumentów lub w organizacjach reprezentujących inne interesy w łańcuchu żywnościowym, zwracając przy tym uwagę, iż obecnie w składzie zarządu znajduje się jeden członek mający doświadczenie w pracy w organizacjach reprezentujących konsumentów i dwóch członków mających doświadczenie w pracy w organizacjach reprezentujących inne interesy w łańcuchu żywnościowym.

Wymagane kwalifikacje

Od członków zarządu wymaga się kompetencji i ogólnej wiedzy niezbędnej do zarządzania Urzędem w sprawach związanych z jego misją, w szczególności dla zapewnienia:

1)
efektywnego doradztwa i wsparcia naukowego pozwalającego odpowiedzieć na potrzeby Unii Europejskiej w zakresie jej prawodawstwa i polityki oraz działalności w interesie społecznym;
2)
stosowania skutecznych zasad zarządzania i administracji publicznej (z uwzględnieniem aspektów zasobów ludzkich, prawnych i finansowych);
3)
funkcjonowania Urzędu zgodnie z zasadami prawa, niezależności, przejrzystości, etyki i najwyższego poziomu jakości naukowej, przy jednoczesnym zagwarantowaniu niezbędnej współpracy z państwami członkowskimi i zachowaniu wiarygodności wobec zainteresowanych stron;
4)
skutecznej komunikacji i informacji społecznej w zakresie prac naukowych Urzędu;
5)
propagowania niezbędnej spójności pomiędzy oceną ryzyka, zarządzaniem ryzykiem i informowaniem o ryzyku.

Kandydaci powinni wykazać się możliwościami wniesienia efektywnego wkładu w zarządzanie co najmniej jednym z obszarów, o których mowa powyżej. Pod uwagę wzięte zostaną kompetencje w jednym z obszarów, tak by zapewnić właściwie zbilansowaną wiedzę fachową ogółu zarządu. Kandydaci muszą wykazać się co najmniej piętnastoletnim doświadczeniem w zakresie jednego lub kilku z powyższych obszarów, w tym przynajmniej pięcioletnim doświadczeniem na stanowisku kierowniczym. Kandydaci powinni posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy związanej z bezpieczeństwem żywności i pasz lub z innymi obszarami stanowiącymi misję Urzędu, zwłaszcza w zakresie zdrowia i dobra zwierząt, ochrony środowiska naturalnego(5), zdrowia roślin i odżywiania. Na podstawie posiadanego doświadczenia kandydaci powinni wykazać się umiejętnościami pracy w środowisku wielojęzycznym, wielokulturowym i interdyscyplinarnym. Kandydaci wybrani zostaną na podstawie ocen porównawczych odnoszących się do powyższych kryteriów, a jednocześnie w sposób zapewniający możliwie najszerszą pod względem geograficznym reprezentację w obrębie Unii.

Niezależność, deklaracja zaangażowania i oświadczenie majątkowe

Członkowie zarządu będą mianowani jako osoby prywatne. Zobowiązani będą do złożenia deklaracji zaangażowania, zobowiązując się do niezależnego działania w interesie społecznym, a także do złożenia oświadczenia wskazującego wszelkie pożytki, które mogą być uznane za sprzeczne z zasadą niezależności.

Niezależność Urzędu ma podstawowe znaczenie. Wymaga ona od członków zarządu przestrzegania najbardziej surowych norm etycznych. Oczekuje się od nich postępowania uczciwego, niezależnego, bezstronnego oraz dyskretnego, bez uwzględniania własnego interesu, a także unikania wszelkich sytuacji, które mogłyby doprowadzić do zaistnienia konfliktu interesów. Członkowie zarządu powinni być świadomi znaczenia ich obowiązków i zakresu odpowiedzialności, powinni uwzględniać publiczny charakter ich funkcji oraz postępować w sposób, który ugruntowuje i promuje zaufanie opinii publicznej do Urzędu.

W związku z powyższym kandydaci proszeni są o wypełnienie formularza deklaracji o braku konfliktów interesu i potwierdzenie, że pragną zobowiązać się do działania niezależnego od wszelkich zewnętrznych nacisków i sporządzania corocznych pisemnych deklaracji o braku konfliktu interesów oraz powiadamiania na każdym posiedzeniu zarządu o wszelkich interesach, które mogłyby zagrozić ich niezależności w odniesieniu do punktów agendy danego posiedzenia.

Udział w posiedzeniach zarządu

Członkowie zarządu zobowiązani będą do czynnego uczestnictwa w posiedzeniach zarządu. Kandydaci proszeni są o podanie we wniosku informacji dotyczącej dyspozycyjności do czynnego udziału w pracach zarządu. Zakłada się, że zarząd będzie spotykał się cztery do sześciu razy w roku. Członkowie zarządu nie są wynagradzani, jednak przysługuje im zwrot kosztów podróży i pobytu. Otrzymują także diety za każdy dzień udziału w posiedzeniach, zgodnie z art. 12 regulaminu zarządu EFSA, który stanowi, że "członkowie zarządu, za wyjątkiem przedstawiciela Komisji i członków zarządu zatrudnionych przez krajowy organ publiczny lub instytucję krajową, otrzymują dzienną dietę w wysokości 385 EUR za każde posiedzenie zarządu, w którym uczestniczą".

Członkowie zarządu posiadający doświadczenie w pracy w organizacjach reprezentujących konsumentów lub inne interesy w łańcuchu żywnościowym

Kandydaci proszeni są o wskazanie i uzasadnienie w swoim wniosku, czy chcą, by uważano ich za jednego z czterech członków zarządu wywodzących się z organizacji reprezentujących konsumentów lub inne interesy w łańcuchu żywnościowym. Uzasadnienie powinno zawierać szczegółowe dane dotyczące doświadczenia zdobytego w pracy w organizacjach reprezentujących konsumentów lub inne interesy w łańcuchu żywnościowym.

Mianowanie i kadencja członka

Za wyjątkiem przedstawiciela Komisji, mianowanego przez Komisję, członkowie zarządu mianowani są przez Radę w wyniku konsultacji z Parlamentem Europejskim, spośród kandydatów z listy przygotowanej przez Komisję na podstawie zaproszenia do wyrażenia zainteresowania. Kadencja w przypadku stanowiska, o którym mowa w niniejszym zaproszeniu, upływa dnia 30 czerwca 2014 r. (data zakończenia kadencji członka, który złożył rezygnację) i może zostać przedłużona jednokrotnie o kolejne cztery lata. Zainteresowane osoby powinny zwrócić uwagę, że opracowana przez Komisję lista zostanie podana do wiadomości publicznej. Osoby z listy Komisji, które nie zostaną mianowane, mogą być poproszone o wyrażenie zgody na wpisanie ich na listę rezerwową, do wykorzystania w razie konieczności zastąpienia członków zarządu, którzy nie będą w stanie wypełnić swojego mandatu.

Obywatelstwo

Dla celów niniejszego zaproszenia Komisja dążyć będzie do stworzenia listy kandydatów, która - oprócz gwarancji spełnienia najwyższych standardów kompetencji i jak najszerszego zakresu wiedzy - umożliwi mianowanie osób zgodnie z wymogiem "możliwie najszerszej reprezentacji obszaru Unii pod względem geograficznym", czemu sprzyjać ma "rotacja członków zarządu z różnych państw". Należy zwrócić uwagę, że wśród członków, których kadencja upływa odpowiednio dnia 30 czerwca 2014 r. i dnia 30 czerwca 2016 r., są obywatele Belgii, Cypru, Republiki Czeskiej, Danii, Finlandii, Francji, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Szwecji, Włoch i Zjednoczonego Królestwa. Do tej pory wśród członków zarządu nie było obywateli Bułgarii, Estonii, Litwy, Luksemburga, Łotwy i Malty.

Niniejsze zaproszenie skierowane jest do obywateli wszystkich państw członkowskich UE. Kandydaci muszą posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich UE.

Równe szanse

Dołożone zostaną wszelkie starania, by uniknąć jakichkolwiek form dyskryminacji, przy czym do składania kandydatur aktywnie zachęca się kobiety.

Procedura i termin składania kandydatur

Kandydatury muszą spełniać następujące wymogi, w przeciwnym razie nie będą brane pod uwagę:

1)
Zainteresowane osoby muszą wypełnić formularz wniosku i formularz deklaracji o braku konfliktu interesów załączone poniżej. Formularze można również pobrać pod poniższym adresem ze strony internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Konsumentów i wypełnić na ekranie: http://ec.europa.eu/food/efsa/efsa_management_board_en.htm

Formularz wniosku i formularz deklaracji o braku konfliktu interesów musi zostać po wypełnieniu wydrukowany (jeśli korzystano z wersji na ekranie), podpisany i opatrzony datą przez zainteresowaną osobę.

2)
Kandydatura musi zawierać:
a)
wypełniony formularz wniosku (podpisany);
b)
wypełniony formularz deklaracji o braku konfliktu interesów (podpisany);
c)
CV o długości od 1,5 do 3 stron.
3)
Formularz wniosku, formularz deklaracji o braku konfliktu interesów, CV oraz wszelkie dokumenty uzupełniające muszą być sporządzone w jednym z urzędowych języków Unii Europejskiej. Wskazane, jakkolwiek nie wymagane, jest jednak dołączenie skróconego opisu doświadczenia i innych istotnych informacji w języku angielskim w celu przyspieszenia procedury wyboru. Wszystkie kandydatury będą traktowane poufnie. Dokumenty uzupełniające należy złożyć w późniejszym terminie, jeżeli będą wymagane.
4)
Ostateczny termin przesyłania kandydatur to dzień 21 września 2012 r.
5)
Kompletną kandydaturę należy:
a)
bądź przesłać pocztą lub kurierem najpóźniej do dnia 21 września 2012 r. (dowodem daty wysłania jest stempel pocztowy lub data na potwierdzeniu) na adres:

European Commission

Directorate-General for Health and Consumers

Unit 03

For the attention of Mr R. VANHOORDE (Application for the EFSA Management Board)

Office F-101 (Tour) 04/168

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

b)
bądź dostarczyć osobiście na adres:

European Commission

Directorate-General for Health and Consumers

Unit 03

For the attention of Mr R. VANHOORDE (Application for the EFSA Management Board)

Avenue du Bourget/Bourgetlaan 1-3

1140 Bruxelles/Brussel (Evere)

BELGIQUE/BELGIË

najpóźniej do dnia 21 września 2012 r., godz. 16.00. W przypadku dostarczenia osobistego należy uzyskać poświadczenie opatrzone datą i podpisane przez urzędnika biura podawczego Komisji odbierającego dokumenty. Biuro podawcze jest czynne od poniedziałku do czwartku w godz. 8.00-17.00 oraz w piątek w godz. 8.00-16.00, natomiast jest nieczynne w soboty, niedziele oraz wewnętrzne dni wolne od pracy Komisji.

Kandydatury przysłane pocztą elektroniczną lub faksem oraz przysłane bezpośrednio do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności nie będą przyjmowane.

6)
Składając kandydaturę kandydaci akceptują procedury i warunki podane w niniejszym zaproszeniu oraz w dokumentach, do których zaproszenie się odnosi. Przygotowując kandydaturę, kandydaci pod żadnym pozorem nie mogą odnosić się do jakichkolwiek dokumentów złożonych wraz z poprzednimi kandydaturami (np. nie będą przyjmowane fotokopie poprzednich kandydatur). Przedstawienie jakichkolwiek fałszywych danych może spowodować wykluczenie z procedury wyboru.
7)
Wszyscy kandydaci, którzy odpowiedzą na niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, zostaną poinformowani o wyniku procesu selekcji.

Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1). Odnosi się to w szczególności do zapewnienia poufnego i bezpiecznego traktowania wymienionych danych. Aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat zakresu, celów i środków przetwarzania danych osobowych w kontekście niniejszego zaproszenia, kandydaci mogą zapoznać się ze szczegółowym oświadczeniem o ochronie prywatności, które dostępne jest na stronie: http://ec.europa.eu/food/efsa/efsa_management_board_en.htm

______

(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 13

(3) Dz.U. C 171 z 30.6.2010, s. 3.

(4) Dz.U. C 192 z 30.6.2012, s. 1.

(5) Ekologia, ochrona różnorodności biologicznej.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.228.11

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiskiem członka zarządu Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności.
Data aktu: 31/07/2012
Data ogłoszenia: 31/07/2012