united kingdom
ukraine

Utworzenie grupy ekspertów ds. administracji elektronicznej.

DECYZJA KOMISJI

z dnia 26 stycznia 2012 r.

dotycząca utworzenia grupy ekspertów ds. administracji elektronicznej

(2012/C 22/04)

(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jak wskazano w komunikacie Komisji zatytułowanym "Europejski plan działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015" (zwanym dalej "planem działań na rzecz administracji elektronicznej"(1)), "państwa członkowskie w pełni popierają priorytety polityczne zapisane w deklaracji z Malmö"(2). Państwa członkowskie zwróciły się również do Komisji Europejskiej o organizację wspólnego systemu zarządzania niniejszym planem działań, który umożliwi państwom członkowskim aktywny udział w jego realizacji. W maju 2011 r. w swoich konkluzjach(3) Rada zatwierdziła plan działań na rzecz administracji elektronicznej oraz przewidziane w nim działania.

(2) Komisja powinna zatem utworzyć grupę ekspertów złożoną z właściwych organów państw członkowskich odpowiedzialnych za administrację elektroniczną oraz określić jej zadania i strukturę.

(3) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(4),

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym Komisja ustanawia grupę ekspertów ds. administracji elektronicznej, zwaną dalej "grupą ds. administracji elektronicznej".

Artykuł  2

Zadania

Do zadań grupy ekspertów należy:

doradzanie Komisji w strategicznych kwestiach dotyczących administracji elektronicznej w kontekście planu działań na rzecz administracji elektronicznej oraz przedstawianie uwag i proponowanie niezbędnych dostosowań do priorytetów, celów i działań na podstawie śródokresowej oceny realizacji planu działań na rzecz administracji elektronicznej,
wspieranie Komisji przy określaniu wspólnych celów dla państw członkowskich w odniesieniu do odpowiednich działań przewidzianych w planie działań,
utworzenie forum dla dyskusji strategicznych i wymiany doświadczeń przy zaangażowaniu wszystkich właściwych służb Komisji,
wymiana poglądów na temat zagadnień wynikających z krajowych strategii dotyczących administracji elektronicznej w dziedzinach objętych planem działań na rzecz administracji elektronicznej w związku z realizacją jego celów,
zapewnienie forum, za pomocą którego państwa członkowskie informują Komisję o postępach w zakresie realizacji planu działań w swoich krajach.

Grupa ds. administracji elektronicznej będzie współpracować za pośrednictwem Komisji z grupą wysokiego szczebla ds. agendy cyfrowej w celu zapewnienia optymalnej realizacji działań w zakresie administracji elektronicznej.

Grupa ds. administracji elektronicznej będzie również, za pośrednictwem Komisji, kontaktować się i koordynować swoje działania z pracami komitetu programowego ISA(5).

Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może zasięgać opinii grupy ds. administracji elektronicznej we wszelkich kwestiach związanych z realizacją planu działań na rzecz administracji elektronicznej.

Artykuł  4

Skład i powoływanie

1.
W skład grupy ds. administracji elektronicznej wchodzą właściwe organy państw członkowskich. Każde państwo członkowskie wyznacza jednego przedstawiciela wysokiego szczebla. Wspomniani przedstawiciele są odpowiedzialni za krajowe strategie dotyczące administracji elektronicznej i zapewniają właściwą koordynację między krajowymi organami publicznymi zaangażowanymi w różne obszary objęte planem działań na rzecz administracji elektronicznej. Bez uszczerbku dla obowiązujących reguł dotyczących zwrotu kosztów z tytułu posiedzeń, przedstawicielom państw członkowskich mogą, stosownie do przedmiotu rozmów, towarzyszyć inne odpowiednie osoby.
2.
Członkowie są powoływani na okres obowiązywania planu działań na lata 2011-2015.
3.
Można przewidzieć taką samą liczbę zastępców członków jak liczba członków, którzy mają być powołani. Warunki powoływania zastępców są takie same jak w przypadku członków; zastępcy automatycznie przejmują obowiązki członków nieobecnych bądź niedysponowanych.
4.
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, złożą rezygnację lub nie spełniają warunków określonych w ust. 3 niniejszego artykułu lub w art. 339 Traktatu, mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich kadencji.
5.
Nazwiska wyznaczonych przedstawicieli są publikowane w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów (zwanym dalej "rejestrem") oraz na stronie internetowej poświęconej administracji elektronicznej: http://ec.europa.eu/information_society/activities/egovernment/index_en.htm
Artykuł  5

Tryb pracy

1.
Grupie ds. administracji elektronicznej przewodniczy przedstawiciel Komisji.
2.
Przedstawiciel Komisji może zaprosić zewnętrznych ekspertów posiadających określone kompetencje w dziedzinie, którą zajmuje się grupa, do udziału w pracach grupy na zasadzie ad hoc. Ponadto przedstawiciel Komisji może nadać status obserwatora krajom EOG, EFTA i krajom przystępującym. W takim przypadku właściwe organy tych krajów wyznaczają jednego przedstawiciela wysokiego szczebla.
3.
Członkowie grup ekspertów i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów

Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(6). W przypadku niewypełniania przez nich powyższych obowiązków Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.

4.
Posiedzenia grupy ds. administracji elektronicznej odbywają się w pomieszczeniach Komisji. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu. W posiedzeniach grupy i jej podgrup mogą uczestniczyć inni zainteresowani jej pracami urzędnicy Komisji.
5.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny sporządzony na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów(7).
6.
Komisja publikuje stosowne informacje na temat działalności grupy w rejestrze lub na specjalnej stronie internetowej dostępnej poprzez link umieszczony w rejestrze.
Artykuł  6

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach grupy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach grupy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  7

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2015 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 stycznia 2012 r.

W imieniu Komisji

Neelie KROES

Wiceprzewodniczący

______

(1) COM(2010) 743.

(2) Link do tekstu deklaracji z Malmö: http://www.egov2009.se/wp-content/uploads/Ministerial-Declaratio-non-eGovernment.pdf

(3) Konkluzje Rady w sprawie europejskiego planu działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015; 3093. posiedzenie Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii - punkty dotyczące telekomunikacji - Bruksela, dnia 27 maja 2011 r.

(4) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(5) ISA: program w sprawie rozwiązań interoperacyjnych dla europejskich administracji publicznych, decyzja nr 922/2009/WE.

(6)Decyzja Komisji z dnia 29 listopada 2001 r. zmieniająca jej regulamin wewnętrzny (Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1).

(7) Załącznik IV do SEC(2010) 1360.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.22.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Utworzenie grupy ekspertów ds. administracji elektronicznej.
Data aktu: 26/01/2012
Data ogłoszenia: 27/01/2012
Data wejścia w życie: 26/01/2012