Pomoc państwa nr SA.33037 (2012/C) (ex 2011/N) - Przyznana z mocą wsteczną rekompensata dla SIMET SpA z tytułu świadczenia usług transportu publicznego w okresie od 1987 do 2003 r.
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 216/03)
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2012 r.)
Pismem z dnia 30.5.2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Nr faksu: +32 2 296.12.42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
1. PROCEDURA
Dnia 18 maja 2011 r., zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), władze włoskie zgłosiły drogą elektroniczną potencjalny środek pomocy państwa. Zgłoszenie zostało zarejestrowane pod numerem sprawy SA.33037. Następnie Włochy dostarczyły pewne dodatkowe wyjaśnienia.
2. OPIS ŚRODKA
Simet SpA (zwany dalej "Simet") jest prywatnym przedsiębiorstwem świadczącym usługi rozkładowego autobusowego transportu pasażerskiego na podstawie koncesji przyznanych przez państwo włoskie na mocy ustawy nr 1822/1939. Simet zapewnia w szczególności międzyregionalne rozkładowe połączenia autobusowe między regionem Kalabria i innymi regionami Włoch. Simet świadczy ponadto inne usługi, w tym w zakresie przewozów międzynarodowych, turystyki i wynajmu autobusów.
W 1999 r. Simet wystąpił do Ministerstwa Infrastruktury i Transportu o przyznanie z mocą wsteczną rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych za swoje międzyregionalne przewozy autobusowe w odniesieniu do okresu od 1987 r. Ponieważ władze włoskie odrzuciły ten wniosek, Simet wniósł sprawę do włoskich sądów administracyjnych.
Po szeregu późniejszych odwołań, Consiglio di Stato (włoski najwyższy sąd administracyjny), wyrokiem z dnia 9 marca 2010 r. (decisione 1450/2010), uznał prawo przedsiębiorstwa Simet do otrzymania płatności z tytułu świadczonych usług rozkładowego transportu autobusowego (głównie międzyregionalnego), objętych koncesjami udzielonymi przez państwo włoskie na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69(1). Dokładna kwota rekompensaty miała być ustalona na podstawie wiarygodnych danych ze sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa. Ekspert zewnętrzny, w oparciu o sprawozdania przedsiębiorstwa oraz szereg założeń, ustalił wysokość rekompensaty na 59,4 mln EUR za okres od 1987 r. do 2003 r.
Przed przystąpieniem do wypłaty, władze włoskie przedstawiły Komisji zgłoszenie pomocy państwa dotyczące tej rekompensaty.
3. OCENA
Obecność pomocy
Na tym etapie Komisja nie może wykluczyć, że zgłoszony środek stanowi pomoc państwa na rzecz Simet. Komisja ma zwłaszcza wątpliwości co do przestrzegania czterech kryteriów określonych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w sprawie Altmark.
Zgodność pomocy
Jako że rekompensata zarządzona przez Consiglio di Stato odnosi się do obowiązku świadczenia usługi publicznej nałożonego na Simet w latach od 1987 do 2003 r., powstaje pytanie, czy w przedmiotowym przypadku ma zastosowanie rozporządzenie (EWG) nr 1191/69 lub rozporządzenie (WE) nr 1370/2007.
Zasadność zastosowania rozporządzenia (EWG) nr 1191/69 w niniejszym przypadku zależy, po pierwsze, od faktu, czy obowiązek świadczenia usługi publicznej został w rzeczywistości jednostronnie nałożony na Simet przez władze włoskie, a po drugie, czy rekompensata wypłacana z tytułu tego obowiązku jest zgodna z wymogami rozporządzenia (EWG) nr 1191/69. Wynika to z faktu, że zgodnie z art. 17 ust. 2 tego rozporządzenia, rekompensata wypłacana z tytułu obowiązku świadczenia usługi publicznej jest zwolniona z wymogu zgłoszenia na mocy art. 108 ust. 3 TFUE. Jednakże, jeżeli którykolwiek z tych warunków nie zostanie spełniony, zgłoszony środek będzie oceniany na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1370/2007(2).
Komisja sprawdzi zatem, między innymi, czy władze włoskie w rzeczywistości jednostronnie nałożyły obowiązek świadczenia usługi publicznej na Simet lub czy między Simet a tymi organami istniały zobowiązania umowne, oraz - niezależnie od przypadku - jaki był dokładny zakres przedmiotowej usługi publicznej. Będzie musiała również sprawdzić, niezależnie od mającej zastosowanie podstawy prawnej, czy rekompensata zarządzona przez Consiglio di Stato wyklucza możliwość nadmiernej rekompensaty, zważywszy na fakt, że Simet wprowadził odrębną rachunkowość dopiero w 2000.
Komisja przypomina Włochom o obowiązku wstrzymania się z przyznaniem pomocy wynikającym z art. 108 ust. 3 TFUE.
TEKST PISMA
(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania państw członkowskich dotyczącego zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.216.45 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa nr SA.33037 (2012/C) (ex 2011/N) - Przyznana z mocą wsteczną rekompensata dla SIMET SpA z tytułu świadczenia usług transportu publicznego w okresie od 1987 do 2003 r. – Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 21/07/2012 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2012 |