Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr SA.31550 (2012/C) (ex 2012/NN) - Nürburgring - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa nr SA.31550 (2012/C) (ex 2012/NN) - Nürburgring

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 216/02)

(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2012 r.)

Pismem z dnia 21 marca 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate C

Rue de la Loi/Wetstraat, 200

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 2 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1. PROCEDURA

Właściciel parku rozrywki w niemieckim regionie Eifel oraz niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne złożyły skargę dotyczącą domniemanej pomocy państwa związanej z finansowaniem niemieckiego toru wyścigowego Nürburgring oraz obiektów rekreacyjnych przy tym torze. Władze niemieckie przekazały swoje uwagi dotyczące wyżej wspomnianych skarg.

2. OPIS ŚRODKA

Obecne postępowanie wyjaśniające dotyczy finansowania pewnych aspektów dotyczących funkcjonowania i) toru wyścigowego Nürburgring oraz ii) różnych obiektów rekreacyjnych w jego sąsiedztwie, a także inwestycji związanych z torem i tymi obiektami oraz iii) organizacji na wspomnianym torze wyścigów Formuły 1. Obiekty rekreacyjne (w tym hotele), ale również inne elementy samego toru wyścigowego (w szczególności trybuna) zostały zbudowane w ramach projektu "Nürburgring 2009". W oparciu o obecnie dostępne informacje, środki finansowe na tor wyścigowy oraz obiekty rekreacyjne sięgnęły kwoty około 486 mln euro.

Fundusze przekazane zostały przez pięć podmiotów: kraj związkowy Nadrenia-Palatynat, publiczny bank Investitionsund Strukturbank Rheinland-Pfalz GmbH, publiczne przedsiębiorstwo Rheinland-Pfälzische Gesellschaft für Immobilien und Projektmanagement GmbH, powiat Ahrweiler oraz przedsiębiorstwo publiczne będące właścicielem toru, Nürburgring GmbH. Różne środki obejmują w szczególności wpłat na poczet rezerw kapitałowych przez kraj związkowy, podwyższenie kapitału własnego przez kraj związkowy i powiat Ahrweiler, krótkoterminowe finansowanie poprzez łączenie środków pieniężnych przedsiębiorstw kraju związkowego, długoterminowe refinansowanie poprzez wspomniany wyżej bank publiczny oraz powiązaną gwarancję udzieloną przez kraj związkowy, dzierżawę kompleksu Nürburgring, występowanie wyżej wymienionego przedsiębiorstwa publicznego jako wspólnik cichy w przedsiębiorstwie prywatnym oraz powiązaną gwarancję udzieloną przez kraj związkowy, pożyczki od kraju związkowego jako udziałowca, dochody właściciela kompleksu Nürburgring z podatku od gier hazardowych, przekazanie udziałów przedsiębiorstwa prywatnego temu samemu właścicielowi oraz koncesję na organizację wyścigów Formuły 1.

Do kwietnia 2010 r. tor wyścigowy był zarządzany przez Nürburgring GmbH, a przedsiębiorstwo to było również właścicielem toru wyścigowego i parku rozrywki. Właścicielami hoteli były głównie przedsiębiorstwa prywatne. Od maja 2010 r. nastąpiła restrukturyzacja własności i zarządzania torem, a także powiązanymi obiektami. Przedsiębiorstwa publiczne pozostały właścicielami toru wyścigowego oraz parku rozrywki i stały się właścicielami hoteli. Zarządzanie całym kompleksem powierzono Nürburgring Automotive GmbH.

3. OCENA ŚRODKA

Po przeprowadzeniu oceny wstępnej Komisja ma podejrzenia, że środki te mogą stanowić pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. W szczególności wstępna ocena Komisji pokazuje, że nie można wykluczyć istnienia selektywnej korzyści gospodarczej, a w związku z tym projekt może wiązać się z pomocą państwa. Ponadto finansowanie środków ze źródeł publicznych prawdopodobnie zakłóciłoby, a przynajmniej groziłoby zakłóceniem konkurencji. Kompleks ma potencjał do organizacji dużych międzynarodowych zawodów samochodowych, w tym wyścigów Formuły 1, dlatego nie można wykluczyć wpływu na konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi. W związku z tym na obecnym etapie i w oparciu o ocenę wstępną Komisja nie może wykluczyć, że środki zawierają elementy pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Komisja nie została powiadomiona o żadnym z tych środków w celu uzyskania jej uprzedniej zgody.

W tej sytuacji niezbędne jest zbadanie, czy którykolwiek ze środków można uznać za zgodny z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 106 ust. 2 TFUE. Ocena taka obejmuje analizę, czy istnieje akt nałożenia zobowiązania, w którym państwo powierza przedsiębiorstwu odpowiedzialność za wykonanie pewnego zadania, czy powierzenie to dotyczy usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, czy jest ono niezbędne do wykonania powierzonych zadań i proporcjonalne do tego celu, oraz czy rozwój wymiany handlowej nie jest zakłócony w stopniu sprzecznym z interesem Unii. W następstwie oceny wstępnej Komisja ma wątpliwości, czy którykolwiek ze środków można uznać za zgodny z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 106 ust. 2 TFUE.

Konieczne jest również rozważenie, czy środek może zostać uznany za zgodny z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. Taka ocena obejmuje analizę, czy środek jest zgodny ze strategicznym celem, jakim jest wspólny interes, jak również czy jest konieczny i proporcjonalny oraz czy nie powoduje nadmiernego zakłócenia konkurencji. W następstwie oceny wstępnej Komisja ma wątpliwości, czy proponowany projekt można uznać za zgodny z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE.

Ze względu na te wątpliwości oraz wpływ potencjalnej pomocy państwa na inwestycje podmiotów prywatnych wszczęcie przez Komisję formalnego postępowania wyjaśniającego wydaje się niezbędne.

Komisja pragnie przypomnieć władzom niemieckim, że art. 108 ust. 3 TFUE ma skutek zawieszający, oraz zwraca uwagę na art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, który stanowi, że wszelka pomoc niezgodna z prawem może zostać odzyskana od beneficjenta w drodze windykacji.

TREŚĆ PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.216.14

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr SA.31550 (2012/C) (ex 2012/NN) - Nürburgring - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 21/07/2012
Data ogłoszenia: 21/07/2012