Konkluzje w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa.

Konkluzje Rady z dnia 18 czerwca 2012 r. w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa

(2012/C 193/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ, PRZYWOŁUJĄC:

konkluzje Rady Europejskiej z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie strategii "Europa 2020" na rzecz zatrudnienia i inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu,
konkluzje Rady z dnia 26 listopada 2010 r. zatytułowane: "Inicjatywa przewodnia przewidziana w strategii »Europa 2020«: »Unia innowacji: jak przyspieszyć transformację Europy dzięki innowacjom w szybko zmieniającym się świecie«",
konkluzje Rady Europejskiej z dnia 4 lutego 2011 r. wzywające do synergii działań UE i państw członkowskich w celu zadbania o to, by innowacje przynoszące korzyści społeczne szybciej trafiały na rynek,
konkluzje Rady z dnia 6 grudnia 2011 r. w sprawie partnerstwa na rzecz badań naukowych i innowacji,
konkluzje Rady z dnia 19 grudnia 2011 r. w sprawie planu działania na rzecz zasobooszczędnej Europy,
konkluzje Rady (ds. Konkurencyjności) z dnia 30-31 maja 2012 r. w sprawie europejskich partnerstw innowacyjnych,
komunikat Komisji w sprawie innowacji w służbie zrównoważonego wzrostu: biogospodarka dla Europy oraz kopenhaska deklaracja w sprawie praktycznego zastosowania biogospodarki z marca 2012 roku,
komunikat Komisji w sprawie programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont 2020",
1.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUE komunikat Komisji w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa, mający na celu propagowanie konkurencyjnego i zrównoważonego rolnictwa i leśnictwa;
2.
JEST ŚWIADOMA wyzwań i możliwości wynikających ze zwiększonego światowego zapotrzebowania na produkty rolne, co prowadzi do zwiększenia produkcji rolnej; A TAKŻE ŚWIADOMA wyzwania, jakie stanowi zwiększenie stabilności i usprawnienie efektywnego gospodarowania zasobami, przy jednoczesnym rozwiązywaniu kwestii środowiskowych dotyczących ogólnie produkcji rolnej;
3.
PODKREŚLA znaczenie potencjału europejskiego sektora rolno-spożywczego i leśnego dla aktywnego znajdowania rozwiązań w przypadku takich wyzwań oraz potencjału nowych dochodów rolników europejskich w rosnącej biogospodarce;
4.
PODKREŚLA, że konieczne jest wyzwolenie potencjału europejskiego sektora rolno-spożywczego, a także sektorów produkcji oraz przetwórstwa i handlu dzięki stosowaniu innowacyjnych produktów, procesów i usług w całym łańcuchu dostaw żywności, tworząc dzięki temu otoczenie, w którym pomysły można łatwiej przekuwać w komercyjny sukces i zwiększać w ten sposób konkurencyjność sektora rolniczego i ułatwiać rolnikom uzyskiwanie nowych dochodów;
5.
PODKREŚLA potrzebę usunięcia istniejących rozbieżności między badaniami i innowacjami a ich praktycznymi zastosowaniami w rolnictwie, co skutkuje stałym zwiększaniem produkcji oraz bardziej zrównoważonym wykorzystaniem zasobów; oraz
6.
ZGADZA SIĘ z celem europejskiego partnerstwa innowacyjnego, którym jest przyspieszenie wymiany wiedzy i transferu technologii od nauki do praktyki rolnej, a także bardziej systematyczne zapewnienie informacji zwrotnej o praktyce, od rolnictwa do nauki, stanowiąc tym samym robocze połączenie między rolnictwem, biogospodarką, nauką i innymi sektorami na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym;
7.
UZNAJE, że istotnym sposobem osiągania celu europejskiego partnerstwa innowacyjnego jest łączenie wszystkich odpowiednich podmiotów na szczeblach: unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym oraz zapewnianie państwom członkowskim nowych pomysłów na to, jak udoskonalać, upraszczać i lepiej koordynować istniejące instrumenty i inicjatywy;
8.
PODKREŚLA, że innowacje oznaczają co innego w różnych państwach członkowskich i że innowacje mogą być technologiczne, nietechnologiczne lub społeczne, a także że mogą być oparte na nowych lub tradycyjnych praktykach i że z tego względu działania na rzecz innowacji powinny uwzględniać te różnice;
9.
UZNAJE wartość dodaną podejścia oddolnego zaplanowanego przez Komisję, opartego na grupach operacyjnych i skutecznym udoskonalaniu istniejących unijnych polityk oraz na zaangażowaniu państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów;
10.
PODKREŚLA fakt, że europejskie partnerstwo innowacyjne będzie oparte głównie na już ustanowionych mechanizmach i z tego względu będzie unikać tworzenia nowych struktur, lecz będzie wzmacniało skuteczność istniejących struktur dla polityki rozwoju obszarów wiejskich i dla unijnych ram badań i innowacji, unikając w ten sposób niepo-

trzebnych obciążeń administracyjnych, a także POTWIERDZA, że wdrożenie europejskiego partnerstwa innowacyjnego musi się odbywać poprzez właściwe kanały polityczne i administracyjne, w tym poprzez komitety programowe;

11.
ODNOTOWUJE, że rada sterująca wysokiego szczebla, złożona z przedstawicieli państw członkowskich i zainteresowanych podmiotów wyłonionych w przejrzystej procedurze, zapewni europejskiemu partnerstwu innowacyjnemu doradztwo strategiczne i wytyczne, ustanawiając strategiczny plan wdrożenia, I UZNAJE znaczenie doświadczenia z realizacji zawartego w komunikacie pilotażowego europejskiego partnerstwa na rzecz innowacji sprzyjającej aktywnemu starzeniu się w dobrym zdrowiu; odnotowuje zatem, że struktura zarządzania partnerstwem powinna pozostać nierozbudowana;
12.
WZYWA Komisję, by podjęła konkretne działania na rzecz przygotowania strategicznego planu wdrożenia europejskiego partnerstwa innowacyjnego, który miałby zaangażować wszystkie zainteresowane podmioty w osiąganie konkretnych rezultatów i innowacji w sektorze rolno-spożywczym i OCZEKUJE zatwierdzenia strategicznego planu wdrożenia partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa, który ma zawierać strategiczne wytyczne dla tego partnerstwa.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.193.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje w sprawie europejskiego partnerstwa innowacyjnego na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa.
Data aktu: 18/06/2012
Data ogłoszenia: 30/06/2012