united kingdom
ukraine

Praktyczne aspekty dotyczące przeglądu instrumentów UE z myślą o wsparciu finansowania MŚP w kolejnym okresie programowania.

Praktyczne aspekty dotyczące przeglądu instrumentów UE z myślą o wsparciu finansowania MŚP w kolejnym okresie programowania

P7_TA(2011)0057

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie praktycznych aspektów przeglądu unijnych instrumentów mających na celu wspieranie finansowania MŚP w kolejnym okresie programowania

(2012/C 188 E/02)

(Dz.U.UE C z dnia 28 czerwca 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że 23 mln małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w UE, stanowiących około 99 % wszystkich przedsiębiorstw i zapewniających ponad 100 mln miejsc pracy, odgrywa zasadniczą rolę w przyczynianiu się do wzrostu gospodarczego, spójności społecznej i tworzenia miejsc pracy, jest głównym źródłem innowacji oraz ma żywotne znaczenie dla utrzymania i zwiększania zatrudnienia,
B.
mając na uwadze, że ograniczony dostęp MŚP do finansowania stanowi główną przeszkodę dla ich powstawania i wzrostu oraz że obecny kryzys finansowy i gospodarczy spowodował nasilenie tego problemu,
C.
mając na uwadze, że europejskie rynki finansowe w wielu dziedzinach z różnych powodów nie były w stanie zapewnić MŚP wystarczającego finansowania, nawet pomimo tego, że tradycyjne formy kredytowania MŚP pozostały całkiem stabilne przez cały okres obecnego kryzysu; mając na uwadze, że potrzebne są działania zapobiegające jakiemukolwiek przyszłemu zmniejszeniu gotowości banków do finansowania MŚP, w wyniku bieżącej reformy międzynarodowych uregulowań w zakresie bankowości i ich wdrażania w Europie,
D.
mając na uwadze, że europejski sektor MŚP jest bardzo heterogeniczny i składa się z ogromnej liczby mikroprzedsiębiorstw, firm rodzinnych dobrze prosperujących w tradycyjnych sektorach oraz rosnącej liczby nowych firm rozpoczynających działalność, a także szybko rozwijających się i wysoce innowacyjnych przedsiębiorstw w sektorze zaawansowanych technologii; mając na uwadze, że różne modele biznesowe napotykają różnorakie problemy i dlatego mają zróżnicowane potrzeby w odniesieniu do dostępu do finansowania; mając na uwadze, że MŚP o wysokim współczynniku dźwigni (wysoki poziom finansowania długu) są o wiele bardziej zagrożone w przypadku kryzysu lub gdy ich bardziej ryzykowne projekty napotykają trudności,
E.
mając na uwadze, że w coraz większym stopniu kapitałowy i oparty o ocenę ryzyka sektor bankowy nakłada coraz bardziej surowe warunki w zakresie finansowania pożyczek, co łączy się z wyższymi wymogami dotyczącymi zabezpieczeń i premiami za ryzyko oraz że banki coraz częściej odmawiają finansowania za pomocą tradycyjnych pożyczek bardziej ryzykownych projektów biznesowych, w tym rozpoczynania działalności, innowacyjnych produktów a nawet przenoszenia własności przedsiębiorstw,
F.
mając na uwadze, że wysoce innowacyjne i szybko rozwijające się firmy mają kluczowe znaczenie dla przyszłej konkurencyjności gospodarki europejskiej i tworzenia miejsc pracy, szczególnie na rynkach realizujących transformację w kierunku gospodarki efektywnie wykorzystującej zasoby,
G.
mając na uwadze, że statystyki wykazują, iż europejskie MŚP wciąż w mniejszym stopniu biorą pod uwagę możliwość finansowania kapitałowego, niż np. przedsiębiorstwa amerykańskie,
H.
mając na uwadze, że wielu pośredników finansowych na szczeblu europejskim i krajowym odstraszają obciążenia administracyjne piętrzone przez złożone europejskie uregulowania finansowe oraz przez polityczne i operacyjne wytyczne w zakresie europejskich programów finansowania,
I.
mając na uwadze, że instytucje europejskie muszą obecnie dokonać oceny i przeglądu bieżących instrumentów na rzecz wsparcia finansowania MŚP, już teraz myśląc o przyszłym okresie programowania w kontekście następnych wieloletnich ram finansowania,

Wzmocnienie funkcjonowania systemów finansowania MŚP

1.
zauważa, że duża liczba MŚP nadal będzie zależna głównie od kredytów i pożyczek w odniesieniu do finansowania zewnętrznego; jest zaniepokojony tym, że kapitałowy i oparty o ocenę ryzyka sektor bankowy coraz częściej żąda wyższych wymogów dotyczących zabezpieczeń i premii za ryzyko, przy czym oba te wymogi skutkują niedostatecznym finansowaniem i straconymi szansami w odniesieniu do interesów i zatrudnienia w tym bardzo dużym sektorze gospodarki; z tego względu uważa, że dostępność systemów gwarancji kredytowych i pożyczkowych ma kluczowe znaczenie dla wykorzystania potencjału oferowanego przez MŚP w zakresie wzrostu i miejsc pracy; dostrzega potrzebę skutecznej realizacji istniejących programów na szczeblu krajowym i unijnym i popiera ważną rolę, jaką odgrywają pożyczki EBI dla MŚP;
2.
podkreśla, że ustanowienie wyższych wymogów kapitałowych dla banków, zaproponowane przez Komitet Bazylejski, powinno uwzględniać interesy MŚP;
3.
z zadowoleniem przyjmuje utworzenie nowego unijnego instrumentu mikrofinansowego na rzecz zatrudnienia (Instrument Mikrofinansowy Progress), który zwiększa możliwości podmiotów pragnących rozpocząć działalność w UE; zauważa, że potencjalnie istnieje różnica rynkowa, jeśli chodzi o podaż i popyt na mikrokredyty w UE; uznaje potrzebę finansowania podmiotów udzielających mikrokredytów, gdyż wsparcie finansowe pomogłoby uczynić tę działalność bardziej zrównoważoną oraz umożliwiłoby instrumentowi reakcję na rosnący popyt na mikrokredyty; podkreśla, że Unia musi zachęcać do inwestycji na małą skalę, stwarzać szansę na rozwój mikro-przedsiębiorstw, a w szczególności wspierać te grupy (np. młodych przedsiębiorców), które napotykają trudności przy zaciąganiu kredytów na realizację pomysłów na działalność;
4.
zdecydowanie popiera kontynuowanie wdrażania instrumentów gwarancyjnych w ramach programu na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP), mechanizmu dzielenia się ryzykiem i finansowania w ramach 7. PR oraz funduszy strukturalnych (JEREMIE) w celu zwiększenia kredytowania MŚP, a w ramach inicjatywy JASMINE w celu wspierania instytucji mikrofinansowych; podkreśla, że ich właściwe wdrożenie jest obecnie utrudnione z powodu nadmiernie złożonych procedur administracyjnych; zwraca się do Komisji o ułatwienie wykorzystywania funduszy strukturalnych w związku z instrumentami finansowania MŚP, zwłaszcza w celu finansowania funduszy odnawialnych dla systemów gwarancyjnych, jednocześnie unikając tworzenia struktur powielających istniejące systemy, np. na szczeblu krajowym;
5.
uważa, że zwłaszcza finansowanie CIP jest niewystarczające i że program ten powinien zostać poddany ocenie w odniesieniu do jego zasięgu; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia w ramach przyszłych wieloletnich ram finansowych bardziej efektywnego finansowania innowacyjnych instrumentów finansowych;
6.
domaga się znacznego zwiększenia finansowania innowacyjnych instrumentów finansowych w ramach budżetu UE w celu zaspokojenia potrzeb MŚP i - w świetle strategii Europa 2020 oraz międzysektorowych sztandarowych inwestycji - wspiera wdrożenie wspólnych instrumentów z grupą EBI, w szczególności za pomocą mechanizmów dzielenia się ryzykiem; domaga się, by przyszłe programy posiadały elastyczność niezbędną dla uniknięcia rozwiązań jednakowych dla wszystkich, które są nieodpowiednie;

Naprawa niedoskonałości w funkcjonowaniu rynku

7.
podkreśla potrzebę zapewnienia firmom rozpoczynającym działalność i innowacyjnym przedsiębiorstwom lepszego dostępu do kapitałowych i quasi-kapitałowych instrumentów finansowych, których oferta na rynku jest jeszcze niewystarczająca; zwraca się do Komisji, aby następna tura programów opierała się w większym stopniu na instrumentach finansowania typu mezzanine i wspierała je za pomocą funduszy i mechanizmów opartych na podziale ryzyka;
8.
odnotowuje, że wysoce innowacyjne i szybko rozwijające się firmy potrzebują dostępu do większego europejskiego kapitału wysokiego ryzyka i rynków obligacji; wzywa Komisję do podjęcia inicjatywy w usuwaniu przeszkód dla rozwoju europejskiego kapitału wysokiego ryzyka i rynków obligacji, rozszerzenia mechanizmów podziału ryzyka na inwestowanie w kapitał własny, wspieranie emisji zbiorczych obligacji przedsiębiorstw oraz zachęcenie państw członkowskich do wspierania działalności tzw. "aniołów biznesu" poprzez stworzenie zachęt podatkowych dla inwestorów;
9.
zauważa, że obecna struktura finansowania MŚP w wielu krajach europejskich zarówno po stronie popytu, jak i podaży zależy w dużej mierze od systemów podatkowych i subwencji, które oferują silne zachęty dla finansowania dłużnego, a zniechęcają do finansowania kapitałowego; wzywa Komisję do podjęcia inicjatyw zmierzających do zwiększenia świadomości o problemach wynikających ze złych zachęt przewidzianych w ramach regulacyjnych i do zwrócenia się do państw członkowskich o przeprowadzenie niezbędnych reform;

Usuwanie przeszkód administracyjnych

10.
wyraża zaniepokojenie z powodu złożoności unijnych regulacji finansowych i wytycznych dotyczących europejskich instrumentów finansowych, w szczególności gdy europejskie fundusze i programy wykorzystywane są do wspierania pojedynczych przedsiębiorstw poprzez udostępnienie relatywnie niewielkich kwot finansowych; uważa, że ilość czasu i środków finansowych potrzebnych w celu sprostania tym regulacjom jest całkowicie nieproporcjonalna do korzyści, jakie odnosi końcowy beneficjent finansowania; domaga się sprawnego zarządzania, skutecznej administracji i sprawozdawczości oraz efektywności pod względem kosztów w odniesieniu do innowacyjnych instrumentów finansowych; nalega, aby banki, pośrednicy i beneficjenci nie byli zniechęcani lub powstrzymywani przez wiążące się z tym obciążenia administracyjne, do korzystania z programów i funduszy; zwraca się do Komisji o zaproponowanie uproszczonych i mniej kosztownych regulacji oraz wytycznych, szczególnie dla programów mających na celu wspieranie mniejszych środków finansowych dla MŚP w formie gwarancji i instrumentów typu mezzanine lub instrumentów kapitałowych;
11.
z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie w 2010 r. Forum Finansowego MŚP i wzywa Komisję do dalszego usprawnienia współpracy z krajowymi bankami rozwoju lub bankami komercyjnymi w celu gromadzenia doświadczenia, wymiany najlepszych praktyk, rozwoju synergii i określenia sposobów uproszczenia i usprawnienia unijnych programów finansowania MŚP;
12.
podkreśla, że obecnie działania na rzecz wsparcia finansowego MŚP stanowią część wielu różnych programów UE, takich jak CIP, fundusze strukturalne (JEREMIE), 7. PR i inne, i odnotowuje pewien brak spójności pomiędzy tymi programami; wzywa Komisję do ustanowienia większej spójności pomiędzy różnymi programami gwarancyjnymi oraz dobrej równowagi pomiędzy krajowymi i unijnymi systemami wspierającymi finansowanie innowacji lub udostępnianie kapitału wysokiego ryzyka dla MŚP; wzywa Komisję do utworzenia pojedynczego punktu kontaktowego dla różnych unijnych instrumentów finansowania przeznaczonych dla MŚP;

*

* *

13.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

Zmiany w prawie

Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 08.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Od 1 kwietnia zaktualizowana lista leków refundowanych - są nowe terapie

Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.

Inga Stawicka 01.04.2025
Krajowa Sieć Onkologiczna 1 kwietnia wchodzi w życie

1 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.

Agnieszka Matlacz 01.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.188E.7

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Praktyczne aspekty dotyczące przeglądu instrumentów UE z myślą o wsparciu finansowania MŚP w kolejnym okresie programowania.
Data aktu: 16/02/2011
Data ogłoszenia: 28/06/2012